Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 08:57 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Det brinner i ett höghus i London:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kraftig-brand-i-27-vaningshus-i-london/

Vad skulle ni göra i en sådan situation om ni bodde högre upp?

Vilken utrustning skulle ni skaffa innan?
  • Gasmask?
  • Oxygentank?
  • Extremt långt rep?
  • Bergsklättringsutrustning?
  • Fallskärm?

Hemförsäkring och brandsläckare känns inte helt tillräckligt i en vertikal storbrand som du inte kan fly från som riskerar att bränna dig levande.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 09:13 
Läste om detta och då fick jag funderingen; -Hur är Engelsk byggnorm kontra Svensk?
Tänker då på brandcellsavdelade lägenheter/våningsplan, hyfsat brandsäkra nöd ut/nedgångar (brandtrappor), osv...

Bor själv i villa, och hade detta i åtanke då jag bytte fönster, satte i en del sk fasta/icke öppningsbara fönster (gammal låg Skånelänga), men strategiskt placerade öppningsbara fönster, så utrymning kan ske från alla delar av huset vid tex brand.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 09:26 
Britterna har vad jag förstår väldigt hårda krav på mycket inom bygg. Ett klassiskt exempel är att de inte tillåter lampknapp i badrum, utan den måste vara på utsidan.

Materielmässigt skulle jag ha rappelleringsutrustning och "escape hood" med lufttank. Gärna en dräkt som klarar värmen också, men minst flamskyddade no-drip kläder.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... fires.html

http://us.msasafety.com/Supplied-Air-Re ... 1600001305


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 10:45 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Ett rep att fira ned sig för vore kanske ett bra köp. Både för brand och flykt. Sedan nedan erbjuder som max 25m/8 våningar, men det räcker för mig.

http://www.escape-rope.com/swe/index.asp


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 10:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
OM jag bodde i en lägenhet hade jag i förebyggande syfte kontrollerat att min lägenhet är en egen brandcell samt om det går att bedöma brandcellens brandmotståndet, jag skulle vilja ha minst 60 min. Jag hade sedan kontrollerat så att brandcellen är intakt, tex att om någon hantverkare tagit hål för kabel, rör etc så skall det vara tätat mellan kabel/rör och vägg efteråt. Jag hade också kontrollerat och vid behov åtgärdat dörren avseende brandmotstånd samt täthet. Slutligen hade jag försökt ta reda på hur trapphuset är byggt (standard, Tr 1 eller Tr 2 i svenska byggnormer, finns motsvarigheter i civiliserade länder) avseende brandskydd.

Min plan är alltså att vänta ut en brand i min brandcell och låta räddningstjänsten göra sitt jobb. Om det inte funkar blir plan B att evakuera och då hade jag valt rappelleringsutrustning om det är över hopphöjd. I det läget är sannolikt evakuering invändigt uteslutet så det får bli utsidan. Risk att det blir genom värme och rök så utrustning för att snabbt kunna rappellera genom det, typ nomexoverall och något andningsskydd.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 13:45 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Det som hänt i England är något väldigt unikt....

Det är hårda brandkrav på att bygga höghus. Över ett visst antal våningar måste du till och med ha en hiss som fungerar även vid brand och spänningsbortfall från elnät.

Varje lägenhet är en egen brandcell och en brand ska således inte sprida sig mellan lägenheter. Lika så är trapphus en egen brandcell. Vid nybyggnation och större ombyggnader fungerar sådant där bra eftersom det blir projekterat och besiktigat av sakkunniga. Vid mindre arbeten där det egentligen bara är några hantverkare inblandade så brukar det bli lite si och så med brandtätningar i källare och annat. Men konsekvenserna av detta tror jag inte är så stora eftersom det är mindre kompletteringar.

Fungerar detta?

Svar ja, det brinner lite då och då i lägenheter i Sverige. Blir inte så stora tidningsrubriker eftersom allt fungerar. Har själv bott i ett hus en lägenhet brann. Hela lägenheten blev totalförstörd. Brandkåren brydde sig inte ens om att väcka mig eller de andra i huset. De kom till en övertänd lägenhet och släkte den och åkte därifrån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 13:49 
Har inte nästan varje lägenhet i England en gasolspis?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 15:08 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Tänkte direkt på brandskyddsandningsmask av något slag för hela familjen samt någon form av brandsäker filt/klädsel.
Det svåra är ju att klara sig om man blir instängd ovanför branden dit stegbilen inte når. :surprised:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 15:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Problemet med Grenfell Tower är att det är ett av många gamla hus som kanske inte nödvändigtvis lever upp till byggnadsstandarder som nya hus har och en del äldre hus kan ha undantag. Jag skulle inte utesluta att det finns hus i samma situation i Sverige som t.ex. är byggda på tidigt 1900 tal, t.ex. i Stockholm/Göteborg som har en del undantag och kan bli dödsfällor om allt skit träffar fläkten samtidigt.

Det hjälpte inte att de hade beklätt Grenfell Tower med ett material som eventuellt hjälpte elden att gå mellan våning till våning, och på utsidan av alla brandceller som fanns i huset. De byggde bort säkerheten för att få huset att se mer attraktivt ut.

Svårt att skydda sig mot en sån situation genom att stanna kvar om man inte fyller lägenheten med vatten till bristningsgränsen, det bästa är nog att försöka komma bort därifrån.

Att evakuera genom ett fönster med en repanordning, genom rök och eld kan vara ett problem. Tillräckligt högt upp så är fallskärm ett mer vettigt alternativ.

Någon artikel nämnde sprinklersystem och att det var en billig lösning, men som inte var standard i alla bostäder.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 16:40 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Brand är inget nytt påfund. Historiskt har det varit ett problem och brandregler har funnits länge. Många länder förbjöd höga trähus helt när andra material och byggnadsteknik började komma. Resten slutade bygga höga hus av trä bara eftersom det var dumt. Det är först nu det börjar komma åter med höghus av trä pga att några tomtar kommit på att det är miljövänligare.

Även gamla hus från 1900 är indelad i brandceller och konstruerad med brand i tanke. Är det 30-40-tal så är det typiskt betong eller tegel i de bärande väggarna och lättväggar är vanligen av typ "slaggvägg". Lägenheterna är olika brandceller och det är sällan det är "hål" mellan lägenheterna, hur ofta borrar ni själva in till grannen? Vilka klagomål skulle det inte vara med lukter, ljud och annat?

Det som brinner är oftast vinden, träreglar och en massa förråd med en väldans massa skräp. Men byggnaderna i övrigt står kvar. Det är bara taket som brinner bort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 21:44 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Brandreglerna har ändrats med åren och det ena är oftast inte bättre än det andra i slutändan, hade tvillingtornen i USA varit byggda helt i trä så hade kåkarna kanske överlevt. nu blev det spagetti utav alltihop då metallen gav vika av värmen.
Tidigare kåkar (60-70 tal) i Sverige och då främst våningshus byggdes med blåbetong som mellanväggar och betongplattor mellan våningsplanen. Idag är det mesta utav betongfundament som placeras rätt med hjälp utav kran/kranbil och därigenom säkrare mot brand men ett helvete med alla grannar som borrar konstant. villorna isolerades förr med sågspån och brann som fnöske efter några torra år, men då var väggarna oftast byggda med massiv lockpanel som inte tog fyr i första taget. kontra dagens material som är glasull i en tunn plåtskena och ett lager gips vettifan om det skulle hålla emot så mycket längre.

På vilket sätt skulle kraven vara hårdare i England förstår jag inte, sämre hus får man leta efter. sist jag var i London så var hotellets trappkonstruktion ca 80-90cm bred till fjärde våningen mest ett plockepinn och korridorerna 100cm breda. men det satt larmknappar överallt om det mot förmodan skulle brinna. ytterväggarna är att jämföras med våra gamla innerväggar och talesättet "att elda för kråkorna" härstammar troligtvis ifrån de regionerna.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 21:56 
proritetslista

1, bo inte i höghus
2 se punkt 1

om du bortser från punkt 1 och 2 så

brandlarm, hadde nog velat ha en som sitter utanför dörren med, ihopkopplad till insidans larm

rökdykarutrustning, med lufttuber för 30 minuter

firningsutrusting, men fan vet, som det brann där skulle man verkligen behövt ha wire som tål eld, inte normala firnings rep i plast..

värmekamera så man ser att ta sig fram..
speciellt att undvika heta områden

bor man högt nog, fallskärm..

man spar en gyttorps röd om man måste , för att inte bli uppeldad levande....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 22:30 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 25 apr 2012, 19:01
Inlägg: 56
Cellplast måste förbjudas, många prefab betongblock som sätts upp idag har cellplast i sig. Vid 100 grader så kan isoleringen börja smälta och konstruktionen ger vika. Sen brinner det fort som helvette också..

98% luft och 2% oljeprodukter...


https://youtu.be/Cg9PWSHL4Vg


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 22:39 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
mara skrev:
Cellplast måste förbjudas, många prefab betongblock som sätts upp idag har cellplast i sig. Vid 100 grader så kan isoleringen börja smälta och konstruktionen ger vika. Sen brinner det fort som helvette också..

98% luft och 2% oljeprodukter...


https://youtu.be/Cg9PWSHL4Vg

Det håller däremot ett mycket bra K-värde i fastigheten och energibesparingen är mycket hög, i slutändan så handlar det om att vinna eller försvinna. konceptet har fått fäste och prefabblocken är billiga att tillverka och massproducera vilket också tar hänsyn till miljön då träden får stå kvar ett litet tag till.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 22:48 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
En del prefabelement (bjälklagen) har cellplast vid schakt och genomförningar. Dvs man lägger en frigolitbit i formen där man inte vill att det ska vara betong. Sen hackar man loss detta på bygget. Ännu vanligare numera är att man har lättbetong på dessa ställen. Vid platsgjutning är det dock vanligast med frigolitbitar för att få till urspårningar. Men knappast något som bidrar till brandspridning.

Jag vill påstå att risken för att bli innebränd är större i en vanlig villa än i ett höghus av betong även om du bor på översta våningen.

Orsaken till varför Londonbranden blev så omskriven är för att den är så unik och ovanlig. Villor brinner hela tiden och blir knappt en notis, ens i lokaltidningen.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet