Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 23:07 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Helsport har inte gjort mig besviken.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: tor 07 jan 2016, 23:36 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
lonedog skrev:

Jag har ett av Urbergs (som ju är Outnorth eget märke) större tält. Jag upplever det som god kvalitet i förhållande till priset, men inte i nivå med Hilleberg och liknade i premiumsegmentet. Har dock inte hunnit använda det tillräckligt länge för att komma med något riktigt välgrundat omdöme.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 01:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Epic skrev:
Jag kan varmt rekommendera Hilleberg Kaitum, bra takhöjd, två ingångar vilket ger två absider. Dessutom inget sluttande tak i fotändan utan full takhöjd i hela innertältet. Det kostar en del men du har tältet livet ut.


Absolut ett skitfint tält men en Kaitum 3 är väl snudd på kilot för tungt mot TS önskemål och 2an är ju inget alternativ då absiderna inte har myggnät, dvs hundarna blir nattmacka för myggen i så fall.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: lör 23 jan 2016, 21:43 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 18 nov 2015, 17:39
Inlägg: 11
Det blev ett Fjällräven Singi 3, lite dyrt men väger bara 2.5kg med allt och väldigt liten volym så kan vara värt att betala lite extra för den platsen i väskan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: sön 24 jan 2016, 11:20 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Återkom gärna med recension och hur den passar dig/er :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 23:19 
I våndans tider--- Letar tält sen en tid.
Nä inget Hilleberg. För mycket pengar :roll:
Lutar åt ett Bergans Trollhetta 2.
Stor nog förgård att kunna få in ryggan och ändå vid behov kunna köra köket lite försiktigt.
Dubbla vikten mot dagens tält men bekvämlighet kostar vikt
2381kr plus 500kr i "utrustningsbidrag" antar presentkort på Bergansprodukter.
Svårt komma så mycket lägre för ett silikonbelagt 2manstält i rimlig vikt eller finns alternativ?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 09:47 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus skrev:
I våndans tider--- Letar tält sen en tid.
Nä inget Hilleberg. För mycket pengar :roll:
Lutar åt ett Bergans Trollhetta 2.
Stor nog förgård att kunna få in ryggan och ändå vid behov kunna köra köket lite försiktigt.
Dubbla vikten mot dagens tält men bekvämlighet kostar vikt
2381kr plus 500kr i "utrustningsbidrag" antar presentkort på Bergansprodukter.
Svårt komma så mycket lägre för ett silikonbelagt 2manstält i rimlig vikt eller finns alternativ?


Jag har 3:an och det är ett mycket bra tält för 2 med stor förgård med gott om plats för Svenska förhållanden.
Det jag inte är riktigt nöjd med är att det är något lågt i tältet. Jag vill nog ha ett tält som är minst ca 100cm i höjd där man är (alltså i mitten av tältet), främst för att göra det lättare att byta om i tältet. Det är en lyx - absolut, men där är jag just nu. Har tittat mycket på de Amerikanska typerna av tält med multibågar där höjden är just i mitten av tältet och sidorna hålls ut med stag (tex Big Agnes mfl.)
Priset blir tyvärr därefter :hm: Det finns dock ett antal andra tillverkare som har liknande konstruktioner till lägre pris och högre vikt. Just nu känns det svårt att komma ner under 2kg för ett två personers som då kostar under 2500kr.

Jo! Sen finns ju Naturehike med ett antal varianter runt 1300g - 2100g för 1-2 pers... Funderar skarpt på att skaffa ett sådant och prova... priset är inte jättedyrt heller, men frågan är som vanligt: Köpa billigt nu och kanske faila?, eller spara och köpa det dyra riktiga... en chansning. Och jag behöver inte ett tält till, det får inte plats bland de andra 6....

Exempel NH UL 2 mans tält:
https://www.naturehike.com/mongar-ultra ... -men-tent/


//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 21:04 
Tank skrev:

Jag har 3:an och det är ett mycket bra tält för 2 med stor förgård med gott om plats för Svenska förhållanden.
Det jag inte är riktigt nöjd med är att det är något lågt i tältet. Jag vill nog ha ett tält som är minst ca 100cm i höjd där man är (alltså i mitten av tältet), främst för att göra det lättare att byta om i tältet. Det är en lyx - absolut, men där är jag just nu. Har tittat mycket på de Amerikanska typerna av tält med multibågar där höjden är just i mitten av tältet och sidorna hålls ut med stag (tex Big Agnes mfl.)
Priset blir tyvärr därefter :hm: Det finns dock ett antal andra tillverkare som har liknande konstruktioner till lägre pris och högre vikt. Just nu känns det svårt att komma ner under 2kg för ett två personers som då kostar under 2500kr.

Jo! Sen finns ju Naturehike med ett antal varianter runt 1300g - 2100g för 1-2 pers... Funderar skarpt på att skaffa ett sådant och prova... priset är inte jättedyrt heller, men frågan är som vanligt: Köpa billigt nu och kanske faila?, eller spara och köpa det dyra riktiga... en chansning. Och jag behöver inte ett tält till, det får inte plats bland de andra 6....

Exempel NH UL 2 mans tält:
https://www.naturehike.com/mongar-ultra ... -men-tent/


//Tank


Svårt det där.
Kollade igenom Naturehike tälten men inget som lockar just mig.
Prismässigt mycket bra men.. Letar just något med lite större förgård.
Av utbudet är modellen du länkade den som verkade mest intressant annars.
Ytan med mesh i innertältet är lite stor för min smak i den modellen.
Grunnar nog lite vidare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 21:18 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
http://www.fjordnansen.pl/product-eng-1 ... -tent.html
Fjord Nansen VEIG II

hur nöjd som helst med mitt, har haft flertal olika tält och modeller tidigare men denna tar hem allt.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 21:19 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jag har inte de här tältena, så jag säger vad jag tycker om det jag ser på bilderna..
Bergans Trollhetta 2/3:
+ min favorit av de här två.
- tältduken kunde gå lägre mot marken, eventuell med snöflikar
- fler fästpunkter hade varit bra.
- dragkedjan på yttertältet ser ut att vara det här tältets svaga punkt
- kanalerna för stängerna ser ut att vara en aning trånga, speciellt för vinterbruk
- det här tältet står inte själv på tex. ett berg eller en klippa där fästpunkter saknas
+ tunneltält är lätt att transportera i pulka då man rullar ihop tältet till en korv

Naturehike:
- stängernas ska monteras före ytterduken. Regnar det vid montering kommer innertältet och golvet att bli blött.
- ytterduken går inte ända ner till marken, men å andra sidan verkar det här vara ett sommartält för finväder.
- pytteliten absid
+ tältet är självstående där fästpunkter saknas (berg, klippa)

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 08:49 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
NORDISK Oppland 2 SI
http://www.nordisk.eu/fgreen/products/t ... _model/si/

Bra tält! Visas vid grillningen om någon vill testa att sätta upp det.
Mycket snabbt och enkelt att sätta upp.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 11:10 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jaakko skrev:
Jag har inte de här tältena, så jag säger vad jag tycker om det jag ser på bilderna..
Bergans Trollhetta 2/3:
+ min favorit av de här två.
- tältduken kunde gå lägre mot marken, eventuell med snöflikar
- fler fästpunkter hade varit bra.
- dragkedjan på yttertältet ser ut att vara det här tältets svaga punkt
- kanalerna för stängerna ser ut att vara en aning trånga, speciellt för vinterbruk
- det här tältet står inte själv på tex. ett berg eller en klippa där fästpunkter saknas
+ tunneltält är lätt att transportera i pulka då man rullar ihop tältet till en korv

Naturehike:
- stängernas ska monteras före ytterduken. Regnar det vid montering kommer innertältet och golvet att bli blött.
- ytterduken går inte ända ner till marken, men å andra sidan verkar det här vara ett sommartält för finväder.
- pytteliten absid
+ tältet är självstående där fästpunkter saknas (berg, klippa)


Håller med i dina bedömningar.
NH tältet känns absolut som ett finväder/inte snö eller storm-tält.

Jag har ett annat tält i BOBen, Karrimor Bobcat 1, som är packad med inner och ytter ihop så att man kan få upp det i dåligt väder. I det får man även in sin rygga, men bara precis, och det är lite lågt och dåligt med utrymme i övrigt tycker jag. Svårt att göra mat i om vädret är dåligt tex.

Vill på något sätt hitta ett tält som har 100cm där man sitter upp mitt i tältet, kan ta 2 person om man måste, väger under 2kg och som inte kostar mer än max 2000kr och som kan funka upp till om vädret inte är snöstorm. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 11:34 
Tank skrev:
Jaakko skrev:
Jag har inte de här tältena, så jag säger vad jag tycker om det jag ser på bilderna..
Bergans Trollhetta 2/3:
+ min favorit av de här två.
- tältduken kunde gå lägre mot marken, eventuell med snöflikar
- fler fästpunkter hade varit bra.
- dragkedjan på yttertältet ser ut att vara det här tältets svaga punkt
- kanalerna för stängerna ser ut att vara en aning trånga, speciellt för vinterbruk
- det här tältet står inte själv på tex. ett berg eller en klippa där fästpunkter saknas
+ tunneltält är lätt att transportera i pulka då man rullar ihop tältet till en korv

Naturehike:
- stängernas ska monteras före ytterduken. Regnar det vid montering kommer innertältet och golvet att bli blött.
- ytterduken går inte ända ner till marken, men å andra sidan verkar det här vara ett sommartält för finväder.
- pytteliten absid
+ tältet är självstående där fästpunkter saknas (berg, klippa)


Håller med i dina bedömningar.
NH tältet känns absolut som ett finväder/inte snö eller storm-tält.

Jag har ett annat tält i BOBen, Karrimor Bobcat 1, som är packad med inner och ytter ihop så att man kan få upp det i dåligt väder. I det får man även in sin rygga, men bara precis, och det är lite lågt och dåligt med utrymme i övrigt tycker jag. Svårt att göra mat i om vädret är dåligt tex.

Vill på något sätt hitta ett tält som har 100cm där man sitter upp mitt i tältet, kan ta 2 person om man måste, väger under 2kg och som inte kostar mer än max 2000kr och som kan funka upp till om vädret inte är snöstorm. :hm:

//Tank

Köp ett Kinderägg..
Nog enda sättet du kan få tre önskningar i en

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 13:29 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Japp, köpte flera Kinderägg, inga bra tält i dem än så länge.... :D

Söker vidare...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp att välja tält
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 14:17 
Tank skrev:
Japp, köpte flera Kinderägg, inga bra tält i dem än så länge.... :D

Söker vidare...

//Tank


Närmast specmässigt är nog denna som landar på 1,9kg för ett tvåmans och ändå har en invändig höjd på 1,05 och skaplig absid. 2,1kg för ett tremans
Men då kan man ju börja fundera på om det är slitstarkt nog. Priset ligger tyvärr högst betydligt över din önskade nivå.

http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp
http://www.helsport.no/lofoten-superlight-camp

Har insett jag jag nog också önskar ett inte allt för lågt tält. Tvåmans tunneltält har oftast en invändig höjd på 0,90-0,95. Beredd pruta lite på vikten


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet