Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 15:23 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde? Isåfall säg adjö till den vid krig/kris. Nya lagar kan snabbt skapas. Inspektörer kommer och har du inte fyllt kvoterna för vad marken bör kunna generera så tar staten över stället för du kan tydligen inte odla...

Vad tror ni om det? Under andra världskriget var det så i t.ex. England.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 16:54 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Behövs det stiftas nya lagar? Myndigheterna har väl rätt att komfiskera mer eller mindre vad som helst under krigstid som det ser ut redan idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 17:32 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Åter igen, förfogandelagen.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forfogandelag-1978262_sfs-1978-262

I princip kan de göra vad de vill, du kan klaga men det kommer inte att hjälpa förrän tidigast efter kriget. Om du har tur.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 19:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Tydligen kan man även tvingas måla om sina fordon, och bli tvingad att arbeta på sin jordbruksfastighet åt staten :lol: Hade varit kul att se folk Östermalm stå och måla sina nya rangerovers i M90 camo för att försvarsmakten har rekvirerat dom och deras fina bil.


http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/sverige-vid-krig-forfogandelagen.html

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:14 
Fel av mig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 13:07 
Jag tror snarare att det blir en särskild skatt på odlingsbar mark. Och kanske extra avdragsrätt/bidrag för kostnader för att bruka marken. Eller bara momsbefrielse för försäljning av lokalodlad mat direkt till konsument. Tänk gårdsbutiker, internetbeställning med hemleverans och/eller torgförsäljning.

Sedan, om matpriserna stiger kraftigt, så kommer incitamentet att börja bruka sin mark också att öka lika kraftigt. Det kan återigen bli möjligt att försörja sig på småskaligt jordbruk.

Den främsta orsaken till varför odlingsbar mark står oanvänd är, tror jag, att matpriserna är så låga. Det skulle kosta mer att odla i mindre skala än vad man kan tjäna på att sälja det man odlar. Låt säga att matpriserna dubblas ett par gånger. Då blir det mycket mer intressant att odla upp enstaka hektar. Idag är det billigare(!) att ha marken obrukad eller utarrenderad bara för lågintensiv foderproduktion.

Ytterligare en aspekt är att många markägare med odlingsbar mark arrenderar ut sin mark till jordbrukare. Vid en bristsituation, då matpriserna skjuter i höjden, torde även arrendepriserna stiga markant. Nästan lika markant som efterfrågan på att få arrendera mer odlingsbar mark. Huvuddelen av min odlingsbara mark är utarrenderad till en mjölkbonden som producerar ko-mat på min mark. Och dumpar gödsel. Och får lite bidrag, skulle jag tro...

Innan jag fick kontakt med min nuvarande arrendator så fick jag BETALA för att få någon bonde att ta min vall. Slå den, bala upp och ta hem. Alltså i praktiken ett negativt arrendepris. Iofs mager vall, men ändå. Ungefär lika tokigt som negativ ränta...

Ett problem blir tillgång på gödsel. Om import av mat i nuvarande omfattning inte längre är möjlig av någon anledning torde import av gödsel också bli knepigt av liknande anledningar.

Nära tätorter (cykelavstånd?) kan det bli aktuellt att ordna odlingskollektiv i olika former. Där odlas grönsaker gemensamt med hög grad av manuella metoder, på jordbruksmark. Markägaren ersätts med pengar och/eller del av skörden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Äger du en jordbruksfastighet men är inte bonde?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 19:40 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Jag har kvar krisberedskapsplanen från andra världskriget, tillsammans med några nummer av mjölkpropagandan och lite ransoneringskuponger. Så ska de komma hit behöver de inte göra en ny plan...

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet