Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 23:09 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Alla preppar efter sina egna förutsättningar.

Att bara dra ut i skogen och spika ihop ett hus är mer en dröm än en möjlighet för många så att "bo inte där" är inte realistiskt. Hade jag möjlighet att jobba på distans så skulle jag sitta klistrad på hemnet tills jag hittade nåt att flytta in i på en gång.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 23:17 
sant, men att välja höghus är en sak, att hitta något som brandbilarna når med stege och vatten borde gå att göra, och ha en koll på byggnadens konstruktion och möjliga utrymningsvägar


glömde några riktiga brandsläckare, inte för att det hjälper så mycket i just denna branden, men 2x12kg skum kan ge tid om inte annat

skulle det finnas möjlighet till evakuering via lina kunde man försöka få ut den en bit, ex pilbåge och dyneema så man skulle försöka åka linbana ut är ett allternativ, eller flyga ut kroken med drönare, med en sådan behöver ju bara kanske 10m vara brandsäkrat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 23:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
grym skrev:
sant, men att välja höghus är en sak


Ställ dig i kö i Stockholm så får du se hur mycket du kan "välja". Bor du i storstad så kan du vara glad om du hittar en bostad, alternativet är att slänga upp några slantar och köpa bostadsrätt. Står du i bostadskö och är kräsen så blir du snart polare med de hemlösa på plattan.

Jag har bott högt upp, längst ner och ett tag i enskilt hus, det mesta i preppingväg är likadant (mat, vatten, värme), men hur du lämnar lägenheten, hotbilden mot den, resurser utanför dörren osv varierar rejält.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 08:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Kalorispelet skrev:
Tillräckligt högt upp så är fallskärm ett mer vettigt alternativ.


grym skrev:
bor man högt nog, fallskärm..


Ovanstående kanske inte är allvarligt menat men jag skulle ändå avråda från att basera evakueringsplanen på hopp med fallskärm, med ett undantag och det är om vederbörande är en erfaren BASE-hoppare. Hopp från fasta föremål (BASE-hoppning) kräver väldigt mycket av hopparen, bland annat avseende kroppskontroll och reaktionsförmåga, och har man inte gjort det tidigare är nog hopp från brinnande skyskrapa inte en optimal start på BASE-karriären.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 08:55 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Fallskärm gillar jag, gammal fantasi jag har. Borde även finnas sådana där man fäster karbinhaken på fastigheten så att den utlöösses automatiskt.
Men tycker man att motorcykel är perfekta fordonet vid kriser så köper man MC och skaffar körkort eller iaf övar. Samma borde gällla fallskärm med.

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 21:29 
hellre ha fallskärmen och försöka än att grillas levande :notme:

dock, är utbildning och praktiska prov innan skarpt läge inte heeelt fel, men i ett sådanthär fall tillkommer udda uppvindar och varma sådanna,


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 22:28 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Behövs rejäl höjd för Base jump. Jag tror inga hoppar under 100m frivilligt iaf.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 22:31 
tja, fegar man får man ha en katapultstol vid ett fönster i lägenheten, det borde funka och dessutom så lär det bli en bra samtalsstartare 8|>


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 00:00 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, blir man instängd i ett rejält brinnande hus utan hopp om räddning är det väl bara att hoppa. Jag kan inte tänka mig att smärtan i att bli en blöt fläck på asfalten är i klass med att bli levande bränd. (Fast å andra sidan brukar de flesta dö av röken, så det kanske inte är så stor risk att bli levande bränd i alla fall.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 09:33 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Tänkte mycket på det Grum skriver. Finns faktiskt prisvärda, idiotsäkra lösningar:
https://flybubble.com/sup-air-xtralite

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 20:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Hemsk olycka, otroligt hur många som gott bort.

Denna mask skulle kunna vara något:
https://www.amazon.co.uk/FIREMASK-Emerg ... B01BU2OX7W


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:01 
Fruktansvärd olycka.

Hade jag varit någonstans på de övre våningarna, hade jag nog försökte ta mig ner i trapphuset trots allt. Det fanns ju inget som helst hopp om att hjälp skulle nå dit upp. Lätt att säga och kanske SF att greja det...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
James Bonde skrev:
Fruktansvärd olycka.

Hade jag varit någonstans på de övre våningarna, hade jag nog försökte ta mig ner i trapphuset trots allt. Det fanns ju inget som helst hopp om att hjälp skulle nå dit upp. Lätt att säga och kanske SF att greja det...


Läste på Svd släktingar hade pratat med anhöriga på telefon som gått bort. De hade meddelat att eldsflamor kommit under ytterdörren till lägenheten. Känns som chansen att överleva detta var väldigt låg om man blev fast högt upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag bor i ett hus som är för högt för att hoppa.

Av förklarliga skäl så har jag funderat på saken.

Måste jag ta mig ner genom trapphuset som nog kan vara rätt varmt vid en brand så behöver man rökgasfilter/tub och rökdykarkläder. (folierade, värmereflekterande och flamsäkra/värmeisolerande). Enda sättet att ta sig fram om det är rökfyllt är att gå i blindo, dvs man måste hitta blint.

Har rökgasluckan överst i trapphuset öppnat och en lägenhet är övertänd så blir trapphuset rimligen en dakota fireplace (?) I så fall tror jag det är omöjligt den vägen.

= trapphuset är förmodligen inte en väg som fungerar.

Jag kan fira mig ner på var sida om huset.

Brinner det på bägge sidorna så får jag ta mig upp på taket (det hjälper att bo överst) och gå längs byggnaden tills jag når en sida utan brand och kan ta mig ner. Jag har dessa saker lösta och kan göra det förhållandevis snabbt.


Men visst suger det att bo i högre hus.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:53 
solsken skrev:
James Bonde skrev:
Fruktansvärd olycka.

Hade jag varit någonstans på de övre våningarna, hade jag nog försökte ta mig ner i trapphuset trots allt. Det fanns ju inget som helst hopp om att hjälp skulle nå dit upp. Lätt att säga och kanske SF att greja det...


Läste på Svd släktingar hade pratat med anhöriga på telefon som gått bort. De hade meddelat att eldsflamor kommit under ytterdörren till lägenheten. Känns som chansen att överleva detta var väldigt låg om man blev fast högt upp.


Ja, då är det förstås riktigt illa. Jag såg lite på en klipp, filmat från de övre våningarna som en kvinna la ut på FB (stackars, stackars kvinna). Trapphuset var bra rökfyllt, men i det läget tror jag att jag hade försökt ta mig nedåt i huset. Kanske dit stegarna nådde. Vet inte i och för sig om stegarna användes, pga av hetta och nedfallande fasad mm. Men som sagt kanske SF. Kanske hade jag varit borta efter en våning.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet