Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 09:48 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Du är för ung för att ha minnen av mor-/farföräldrar födda i slutet av 1800-talet och hur livet såg ut då men från krigsåren WWI och WWII borde du ha släkt kvar som kan komma med tips om du ber dem berätta ”hur det var förr”. Då hade man trädgårdar för hushållets skull. Fruktträd och bärbuskar. Höns och hushållsgris. Om SHTF blir extremt brunt är det där du kommer att hamna om du överlever den första kaotiska perioden. Du verkar redan ha grunderna klara. Forumet har redan gett bra tips på saker att samla men jag tänker spåna litet kring din lista.

Skräpmetall – kan du säkert hitta i övergivna bilvrak, industrifastigheter mm.

Dasspapper – Gör som i Mellanöstern. Torka med fuktig trasa som du sedan kokar. Tvätta händerna noga efteråt. Använd aldrig handen du äter med.

Kryddor – Salt kommer återigen bli betalningsmedel. Bunkra! Örtkryddor kan du nog hitta en del i skogen. Annat kan odlas. Dragon, koriander, timjan och oregano klarar vintern på friland i zon 1. Ligger din BOL norröver behöver du växthus. Bygg ett av fönster. Kryddor, tomater, gurka, sallad och andra grödor är lyxvaror som du kan idka byteshandel med post-SHTF.

Böcker – finns billigt på antikvariat. Klä väggarna i din BOL med bokhyllor.

Viss mat – Gör som under krigsåren. Konservera, torka och syra. Förvara i jordkällare om du inte har bra matkällare under huset. Bunkra sådant du inte kan skaffa/tillverka själv, typ salt, ättika, ris.

Övrigt – bunkra sådant du behöver för att underhålla dina redskap, typ brynen osv. Skaffa en slipsten, den där vevförsedda sorten som ligger i en vattenvagga, och någon som kan dra den åt dig. Det sista är inte ett skämt. Lyssna nu på gamla farmor (jag är 65). Det är icke gott för människan att vara allena och du behöver någon som behöver dig. Preppiga damer kan vara svåra att hitta men jag hoppas att du får tag i den som är rätt för dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 11:48 
Omnivore: "Det är icke gott för människan att vara allena och du behöver någon som behöver dig. Preppiga damer kan vara svåra att hitta men jag hoppas att du får tag i den som är rätt för dig."

Jag håller full med. Ett sällskap läggs till på bunkringslistan. Lättare sagt än gjort, men jag är 100% att hon finns där ute. Tänk också på att tvåsamhet kan bli tresamhet en dag, även om du må slå ifrån dig tanken. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 21:58 
Buntband aka kattstrypare. Närmelsevis omöjliga att tillverka själv och har 1001 användningsområden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 13 jun 2017, 23:42 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Om du smider saker så är filar både dubbel och enkelhuggna sådant du måste bunkra några av och några filkardor att göra rent filarna med.
Sen som andra säger köp de verktyg som behövs. Smide blir till gånjärn, haspar och längre fram till plogspetsar, div reservdelar till jordbrukets maskinpark.
Betsel, ok, hästskor, sömmar, m.m för att använda oxar, hästar som dragdjur i framtiden.
Konserveringsverktyg och andra tillbehör för att underlätta framtida historiska självhushållningsnetoder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: ons 14 jun 2017, 09:59 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Allt som är riktigt billigt i relation till insatsen. Begagnade verktyg hittar du ofta för 10-20 kr stycket. De flesta har redan hållit en livstid. Köp på dig ett lager av allt.

Kanske begagnade kläder, porslin, glas, bestick. Beror på hur mkt plats du har för att lagra grejer.

På en återvinning hittar du gratis tidningspapper (för att tapetsera/isolera, tända eld), skräpmetall (järn och aluminium).

Men framförallt SOCKER ! Socker har liksom salt evig hållbarhet om det förvaras torrt. Socker är mycket billigt idag. Socker ger dig energi. Ger dig krydda på maten, bären. Du kan använda socker för att konservera. Glädje i livet! Håller barnen glada, speciellt som muta ifall det behövs. Gör dig pigg o stark. Du kan göra vin och sprit (vem bryr sig om lagen efter SHTF). Du kan byta med socker/sprit till dig nästan vad som helst av andra. SOCKER ! ;-)

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 16:58 
Tanken var att jag för en gångs skull skulle svara på samtliga trådsvar... Får nog givet min brist på tid tänka om! :lol:

Gillar era tankar och förslag, antecknar i min (fysiska) anteckningsbok... Särskilt medicin är helt klart i topplistan. Naturmedicin i all ära, men antibiotika är knepigt, så även effektiva huvudvärkstabletter, bandage, och annat.

Angående verktyg och smide, tanken är helt klart att jag bunkrar vissa verktyg, typ yxhuvuden, knivar, sågar, osv., och lämnar smidet till tillfällen när jag är i behov av något speciellt som kanske är svårt att köpa, som jag har glömt att bunkra, eller annars behöver "specialbeställning".

Mat kommer helt klart vara fördelaktigt att bunkra en hel del av, men den logistiken kommer förmodligen att lösa sig på en gård med gott om utrymme. Gärna skulle jag vilja bunkra riktiga storpack av saker, men storpack tycker jag är svåra att komma över i Sverige (typ 20-40 kilos klassen på mat)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tor 15 jun 2017, 18:48 
Apropå gård så är man väl tacksam för den man har/ finner med diverse plus och minus. Det allra mesta jag ser tycker jag dock är för stort. Alltid bra med utrymme förvisso, men jag skulle nog helst bygga eget, med sparsamt bohag, där boutrymmet är litet och takhöjden tämligen låg. Något åt torphållet till. Det mesta av utrustning och förråd kan man ha i olika uthus som man bygger till allt efter behov. Visst finns det gott om fur i landet, men det är ett jobb att ha ett vedförråd, så ju mindre man behöver elda desto mindre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:34 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ang dasspappret,

MYCKET lättare att lagra hårdtvål.
Tvätta sig istället för att torka is the shit. :) (förutsatt god vattentillgång)

Hög vattenbehållare (gravitationsflöde, ingen pump behövs)
Fotpedal för kran.
Tvättandet görs med smutsiga handen.
Hårdtvålen är förberedd i flakes (gjort med rivjärn) och man tar baa den tvål man behöver för tillfället, med rena handen.


= skitenkelt. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:53 
rövspade funkar med...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 22:56 
Derzu Uzala skrev:
MYCKET lättare att lagra hårdtvål. Tvätta sig istället för att torka is the shit.


Rövskrapa? (Om fantasin inte förklarar så googla...)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 19:44 
Får man kompromissa med täljd rövpinne, gärna gaddad med mossa? :bandit:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bunkra eller att inte bunkra, det är frågan...
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 09:36 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Saker som är svåra att tillverka själv. Och tar lite utrymme är självklara i bunkern

Sågblad. Spik. Skruv. Osv


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet