Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Samarbete med idioter?
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 22:37 
Från tråden om film, TV-serier etc.
Citera:
1789 blev kaptenen William Bligh och åtta av hans besättningsmän utsatta för ett myteri och tvingades lämna sitt skepp HMS Bounty. Ensamma i en roddbåt lyckades männen ta sig tillbaka till säkerhet efter att ha färdats 600 mil på Stilla havet. Nu ska en ny besättning bestående av åtta män försöka göra samma resa.

https://www.svtplay.se/myteriet


Jag tittar på den medan jag håller på med annat. Noterar att en av dem verkar vara en idiot, så här långt - Chris. Han utsätter sig trots uppmaningar att avstå för risker och skadar sig därmed vilket ställer till problem för övriga då han inte mår bra och inte kan jobba som övriga.

Hur hanterar man såna? Måste man acceptera ett sånt beteende? I ett skarpt läge skulle jag bli sjukt störd på en sån person och i princip vägra hjälpa vederbörande efter andra gången - en gång ingen gång, två gånger en vana.

Tankar på det? Samarbete alltså och folk som uppför sig korkat och därmed utsätter andra för risker eller merarbete.

/MD


Senast redigerad av MulenDag lör 17 jun 2017, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 22:54 
I "vanliga livet" på arbetsplats har jag sagt rent ut att jag inte vill ha något med sådana personer efter dom klagat, irriterat mig och bett om hjälp med saker som dom själva ställt till med. Alltså inte direkt men när det händer om och om igen tröttnar jag och säger till.

I skarpt läge är det ju desto känsligare. Om man är åtta stycken personer i en livbåt går det ju kasta en person överbord medans dom sover för att öka chanserna för dom andra sju. Fast kanske inte funkar att göra så om det är ett teve-team som filmar allt.
Fast på internationellt vatten kanske... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 23:12 
efter :shtf: = sgt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 23:49 
Kommit lite längre och besättningen vill inte har kvar Chris. Jag funderar lite över skepparn, en snubbe med militär bakgrund, han är en verklig no-nonsense-kille. Ben, en kille som kämpar - och dumt nog döljer en infektion - måste lämna p.g.a. konsekvenserna av att han inte visat upp sin skada tidigare, eller möjligen pga att skadan var sån att den inte kunde klaras med deras resurser.

Intressant att tänka på hur det hade lösts som det inte funnits modern medicin.

Hur skulle man gjort i ett SHTF-scenario? Bra snubbe med fet infektion som man inte vet var det tar vägen. Vänta och hoppas? Amputera? (Och hur lätt är det när man inte har modern sjukvård?) eller vad?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 02:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
TV-teamet är ju en säkerhetslina. Dels lär ju ingen bli uppäten eller kastad överbord, och dels kan man bryta vid exempelvis blindtarmen, hjärtattack eller (om man törs) tom om man bara ändrar sig. Men TV-teamet torde också uppmuntra alla tänkbara slitningar och konflikter och mjölka ur det mesta av det.

Nikenik skrev:
I "vanliga livet" på arbetsplats har jag sagt rent ut att jag inte vill ha något med sådana personer efter dom klagat, irriterat mig och bett om hjälp med saker som dom själva ställt till med. Alltså inte direkt men när det händer om och om igen tröttnar jag och säger till.

I skarpt läge är det ju desto känsligare. Om man är åtta stycken personer i en livbåt går det ju kasta en person överbord medans dom sover för att öka chanserna för dom andra sju. Fast kanske inte funkar att göra så om det är ett teve-team som filmar allt.
Fast på internationellt vatten kanske... :hm:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 02:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Skulle det göra någon skillnad om det är en bra eller dålig snubbe? Och i så fall i vilken riktning? Vilken får överleva oskadd eller självdö, och på vilken tar man obehaget och riskerna med att amputera?

(Och förresten är likdelar eller för all del något avsågat visst bra bete. Om man kan locka till sig en haj och döda den så har man ju många mål mat och en del vätska.)

MulenDag skrev:
Hur skulle man gjort i ett SHTF-scenario? Bra snubbe med fet infektion som man inte vet var det tar vägen. Vänta och hoppas? Amputera? (Och hur lätt är det när man inte har modern sjukvård?) eller vad?
/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 10:15 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
grym skrev:
efter :shtf: = sgt

:up: Det enda rätta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 19:09 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 18 feb 2014, 04:00
Inlägg: 32
Skyttegravsfot/hand, infektioner, saltsår, erhållandet av dricksvatten och mat, förvarandet av dessa så de inte ruttnar... de summerar ju i alla fall en och annan intressant punkt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 23:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tycker det skulle vara relativt liten risk för infektioner. Saltvatten är ju lätt tillgängligt för sårtvätt...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 07:49 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Man ska vara försiktig med sår till havs, havsvatten innehåller en hel del bakterier konstigt nog. Två herrar som badade i Östersjön med sår på kroppen fick kolera?! för några år sedan.

http://www.expressen.se/nyheter/badade-i-ostersjon---smittades-av-kolera/

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 22:39 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Alla människor klickar helt enkelt inte, att nu denne Chris är en utböling i gruppen syns ganska tydligt. han kör sitt och bryr sig inte så mycket om gruppen och är inte med och tillför på samma sätt. att han däremot besitter skills för att klara en sån här resa tror jag starkt på och det många glömmer i sammanhanget är syftet med resan.

Om vi tar detta scenariot från början med att man avsatte en del av besättningen och förvisade dessa personerna över havet i en livbåt så spelar alla i båten på samma refräng. Syftet och målet blir mycket starkare än om man frivilligt anmäler sig till ett tvprogram för att synas eller höras.
I det verkliga scenariot förekom säkerligen både det ena och det andra, men då gruppen var åsidosatt så var alla mer eller mindre utbölingar från den stora gruppen och därav kunde sammarbeta bättre.

Har själv suttit fast i en båt under en hel dag med tre stycken jobbarkamrater på fisketur, vi höll på att slå ihjäl varandra efter några timmar när politik och arbetsmoral kom på tal. kan tilläggas att det var sista fisketuren med de personerna.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 23:28 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Försök att långsegla i en liten båt i en grupp med enbart män... Många kungar men inga tjänare säger jag... :mrgreen:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: ons 21 jun 2017, 03:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
:-). Om man tänker bli ett par och flytta ihop ska man tapetsera tillsammans, eller göra en segelbåtsutflykt över en helg ensamma. Klarar man de naturliga konflikterna i endera av de situationerna klarar man nästan vad som helst. Vill man fortfarande flytta ihop efter det har förhållandet goda utsikter. Har jag läst någonstans...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 21:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag tittade lite på detta program häromdagen och blev sjukt störd på denne Chris. Han påstås vara kunnig i segling men han saknade kunskaper i att navigera med sextant? Han sa själv att han ville lära sig metoden men när han fick chansen så backade han ur. Det som kanske störde mig mest var att han inte tog sitt ansvar vare sig för sig som individ, eller som gruppmedlem. Som ett stort barn alltså. Enligt han själv så kunde han inte göra saker som andra sa åt honom att göra, för då menade han att han blev behandlad som ett barn!? Men vad kan man begära när han faktiskt också resonerar omoget och beter sig som ett barn. Å andra sidan så tog han inga initiativ att göra sina uppgifter INNAN han blev tillsagd. I slutet av avsnittet så hoppade han av och han verkade väldigt nöjd med sig själv över att han inte kunde komma överens med de övriga i gruppen. Det hela är så överdrivet att jag nästan funderar över och tror att han hade en dramaturgisk funktion i serien, bara för att skapa lite drama åt publiken.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Samarbete med idioter?
InläggPostat: mån 26 jun 2017, 10:11 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 19 jun 2017, 12:24
Inlägg: 3
Zombie skrev:
:-). Om man tänker bli ett par och flytta ihop ska man tapetsera tillsammans, eller göra en segelbåtsutflykt över en helg ensamma. Klarar man de naturliga konflikterna i endera av de situationerna klarar man nästan vad som helst. Vill man fortfarande flytta ihop efter det har förhållandet goda utsikter. Har jag läst någonstans...



Haha! Helt sant!

Däremot instämmer med jag med iakttagelserna om Chris. Verkar hyfsat seglingskunnig - alla behöver ju inte kunna använda en sextant (och det kanske kan kunde men mörkade?) - och jag tror nog han var en dramaturgisk finess från tv-bolaget.

Däremot så i en äkta situation så är mitt tips att han snabbt skulle ryka. Då tror jag skepparen Ant (fd sas-militär) skulle slängt Chris överbord.

_________________
När det blåser är det klokt att veta hur du hanterar vinden.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet