Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 06:44 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 17 apr 2017, 11:48
Inlägg: 61
Det känns så surrealistiskt att sitta i ens egen lägenhet, mitt bland miljoner människor i en storstad som London, filma sin egen död och ingen kan hjälpa en.

_________________
Dyslektiker men sött ändå!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 08:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En familj klarade sej genom att översvämma lägenheten, stänga in sej i det svalaste rummet och lägga sej ner på golvet.
http://www.dailystar.co.uk/news/latest- ... scape-taps

Huset har piffats upp med ny fasad. Istället för att välja ett brandsäkert material valdes istället polyethylenskivor för att spara 6250 pund.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Tower.html

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 09:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Jaakko skrev:
En familj klarade sej genom att översvämma lägenheten, stänga in sej i det svalaste rummet och lägga sej ner på golvet.
http://www.dailystar.co.uk/news/latest- ... scape-taps

Huset har piffats upp med ny fasad. Istället för att välja ett brandsäkert material valdes istället polyethylenskivor för att spara 6250 pund.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... Tower.html


Någon som är insatt i svenska byggnormer? Har svårt att se att vi skulle godkänna detta i Sverige (Kanske inte ens är godkänt i UK, bara fusk jobb).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 10:02 
att flöda med vatten är vettigt

då ska man ha stort akvarium och vattensäng med


en fråga, hur många har en brandslang i en lägenhet ? , även en liten normal vattenslang som når hela lägenhten är många gånger bättre än en brandsläcker för uthålligheten, om det finns vatten, vilket kan bli problem om alla vill göra samma sak


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 11:45 
grym skrev:
en fråga, hur många har en brandslang i en lägenhet ? , även en liten normal vattenslang som når hela lägenhten är många gånger bättre än en brandsläcker för uthålligheten, om det finns vatten, vilket kan bli problem om alla vill göra samma sak


När jag bodde i lägenhet och hade ett 400liters akvarium hade jag en vattenslang ifrån badrummet jag använde vid vattenbyte. Finns adapters för trädgårdslang att ha på vanlig kökskran.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 17:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Gubben skrev:
Tänkte mycket på det Grum skriver. Finns faktiskt prisvärda, idiotsäkra lösningar:
https://flybubble.com/sup-air-xtralite


Eh, nej. Det där är en reservskärm avsedd för skärmflygare. Den saknar pilotskärm som återfinns på normala sportskärmar och även på BASE-dito och min bedömning är att en lekman skulle ha svårt att utlösa den skärmen vid hopp från brinnande skyskrapa. Den säljs dessutom utan sele då skärmflygare redan har en sådan att fästa den i.

Låt mig bara lista ett antal problem med "fallskärmsalternativet" löst samlade ur en för tillfället förvirrad hjärna:

Ompackning. Fallskärmar måste regelbundet packas om för att inte utlösningstiden skall bli för lång, har för mig att intervallen är 6 månader för reservskärmen på civila riggar. Svårt för en outbildad att få till packningen rätt. Mycket svårt att få en godkänd rigger att packa om en skärm som inte är listad i materielhandboken.

Utlösning. Finns två möjligheter, manuellt med pilotskärm som kastas ut i vinddraget alternativt automatisk utlösning. För alternativ 1 måste hopparen kunna behålla kroppen i stabilt läge samtidigt som pilotskärmen kastas. Blir hopparen instabil och tumlar är risken överhängande att vederbörande trasslar in sig i skärmen och ja, "the last inch hurts the most". Mycket stor sannolikhet att en ovan hoppare blir instabil i uthoppet bedömer jag. Automatisk utlösning då? Ja med en lina som fästs i byggnaden, drar ut skärmen och sedan frigörs från densamma är riskerna mindre, men de system som finns för automathoppning kan monteras fel. På min tid var det en punkt i packningen som måste kontrolleras av instruktör.

Styrning/ typ av fallskärm. Finns två varianter, rundkalott eller vinge. Då mark runt höghus i regel är hårdgjord vill man nog gärna ha möjligheten att själv välja landningsplats vilket rundkalotten inte medger. Vingskärmen har emellertid den egenheten att om öppnar fel så styr den in mot byggnaden direkt när den löser ut så det är nog olämpligt för en otränad. En stadsmiljö är heller knappast en optimal miljö för en crash course i styrning och landning med vingfallskärm.

Var och en blir salig på sin tro men jag har 700+ loggade fallskärmshopp. Automat och frifall, rundkalott och vinge, från låg och hög höjd. Det är bara dumt. Hitta på något annat. Flytta.

Det sista jag säger om detta.

Swedal

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 19:18 
:) , jag flyttar inte ens dit :notme:

ok, fallskärm är olämpligt om man inte har god koll på det, men hadde jag haft en hadde jag hellre hoppat mot en möjlig räddning än en garanterad innebränning


då återstår , fira ned sig, halvjobbigt i lågor, men snabbt ner med brandsäkra kläder och jag hadde chansat på det

kanske någon form av glidflygning?, svårt att få något som man kan få igenom ett fönster och kunna starta


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 20:03 
Arbetare i vindkraftverk har en liknande situation i händelse av brand i tornet vilket är värsta situationen
För att rädda sig har dom i tornen så kallade Milan, bromsade firningsutrustningar.
https://www.skylotec.com/eu_en/milan-2-0-hub-a-028.html
Kräver att man har en sele naturligtvis.
Häng upp Milan och koppla till selen. Öppna luckan ni nacellen (toppdelen på vindkraftverket)
Antingen kan man ha repet med i repsäck eller släppa ner det först.
Släpp repet med händerna och du firas automatiskt ner 0,9m/s. Klarar 260kg och 500m
(Begränsas av att Milan blir varm av friktionen) Klarar två normala personer samtidigt
Skulle vara ett alternativ från taket på en sida där flammorna inte klättrar längs fasaden. 9mm statiskt rep
0,9m/s är inget problem stoppa med benen på marken.
Hur smidigt som helst

Se från ca 5:15 i klippet nedan



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 23:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Bra grejj för otränade.

Är man van att fira så är dock klassisk firningsåtta vassare, då kan man ta rejält med fart om så behövs.

Ett hamparep vore förmodligen bästa, syntetrepen går av lite för snabbt om de utsätts för stark hetta.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 23:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det hjälper nog att vara rätt klädd också (eller snarare stjälper om man är fel klädd).

Det är stor skillnad på att vistas vid ugnen i en bagarstuga med ett bomullsförkläde eller ett i syntetmaterial. Och om man då tänker på att försöka ta sig förbi eller igenom en brand... Har läst att brandmän traditionellt hade ylleuniformer.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 20:14 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Ännu angående syrgastuber & brandfilter till skyddsmask så är de nog så pass esoteriska grejor med kort lagertid eller motsvarande att det inte är lönt mödan (jmf. Swedalas kommentar om fallskärmar). Det finns specialfilter till skyddsmask som binder kolmonoxid med det är svindyra grejor med kort bäst före som aktiveras genom att dra i en sprint, sen har man några minuters bruktid och har miljön för låg syrehalt blir man likväl rökt... (Drägers produktblad i länken).

Är man medveten om risker och har identifierat risker med boende i höghus av orsak eller annan så är nog lättare lösning att flytta, "teknokratiska" lösningar blir i praktiken väldigt omständliga eller ohållbara.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 20:37 
Zombie skrev:
Det hjälper nog att vara rätt klädd också (eller snarare stjälper om man är fel klädd).

Det är stor skillnad på att vistas vid ugnen i en bagarstuga med ett bomullsförkläde eller ett i syntetmaterial. Och om man då tänker på att försöka ta sig förbi eller igenom en brand... Har läst att brandmän traditionellt hade ylleuniformer.


Var på en föreläsning en gång med en brandman som talade om säkerhet och dylikt.
Kommer inte riktigt ihåg alla detaljer, men han berättade om en kollega som varit dumdristig och gjort som på film och sprungit in i ett brinnande hus utan syrgas bara för en kort liten stund. Nu var han sjukpensionär och läkarna har sagt han inte skulle överleva en vanlig förkylning på grund av de skador på lungorna han dragit på sig.

Alltså, det går inte bara ta ett djupt andetag och springa genom en brinnande byggnad utan riskera rejäla katastrofala lungskador.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 21:58 
Finns det verkligen, verkligen inget man kan göra för att öka chanserna för överlevnad? Ok, några skriver flytta men förmodligen är dessa personer i bättre ekonomiskt situation än jag och många andra är. Ibland handlar det inte ens om ekonomi utan bara om omständigheter eller ens partner som älskar utsikten från 15:e våningen.

Vad är rimligt? Vad är möjligt? Vad är det som går att genomföra? Eller är man verkligen "rökt"?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: mån 19 jun 2017, 23:08 
öTzi skrev:
Finns det verkligen, verkligen inget man kan göra för att öka chanserna för överlevnad? Ok, några skriver flytta men förmodligen är dessa personer i bättre ekonomiskt situation än jag och många andra är. Ibland handlar det inte ens om ekonomi utan bara om omständigheter eller ens partner som älskar utsikten från 15:e våningen.

Vad är rimligt? Vad är möjligt? Vad är det som går att genomföra? Eller är man verkligen "rökt"?


60meter bergsklättarrep på addnature kostar 1300kr. Kanske kombinerat med någon "prova på"-kurs i klättring och du har god chans att kunna fira ned dig vid brand.

Är säkert inte alls omöjligt nu att begära en extra brandinspektion/tillsyn via hyresgästföreningen.

Sedan innebär inte alltid en flytt att det blir dyrare. Går att dra ned på boendekostnaden också. Men WAF gör ju allt mer komplicerat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppa för brand i höghus (Ang. branden i London)
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 00:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Propagera för brandsäkerhet och skriva insändare etc så att grannarna skaffar brandvarnare och myndigheterna blir intresserade.

Givetvis brandvarnare, eldsläckare, brandfiltar och bunkrat vatten i överflöd.

Räkna steg och dörrar så att man hittar ner även om man inte ser något. Det går väl öva nattetid också. Och insistera på att eventuella barn och parter också gör det. (Man ska räkna säten när man sätter sig i ett flygplan, så att man hittar nödutgångarna även om man inte ser något.)

Kanske någon sorts gasmask?

Man kanske kan flytta längre ner i samma hus. Så länge hissen fungerar gör det ju inte så stor skillnad så det kan nog finnas folk som vill flytta uppåt (jag antar det är tystare och lugnare där, och bättre utsikt) och man behöver ju inte leja någon flyttbuss. Vid vilken våning slutar stegbilarna nå?

Ur preppersynpunkt så är det nog en fördel att bo högt vid SHTF, så länge det inte brinner. Det är visserligen jobbigt med trappor, men det tycker ju plundrare också.

öTzi skrev:
Finns det verkligen, verkligen inget man kan göra för att öka chanserna för överlevnad? Ok, några skriver flytta men förmodligen är dessa personer i bättre ekonomiskt situation än jag och många andra är. Ibland handlar det inte ens om ekonomi utan bara om omständigheter eller ens partner som älskar utsikten från 15:e våningen.

Vad är rimligt? Vad är möjligt? Vad är det som går att genomföra? Eller är man verkligen "rökt"?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet