Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mora Kniv. Mer kvalitet än man tror?
InläggPostat: mån 27 mar 2017, 19:09 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

crazedhermit skrev:
Även jag kikar på en ny kniv, Garberg är fin, men dyr som sagt. Såg att den ligger på 899kr nu dock!
Kör i dagsläget med en gammal finsk klenod som min farfar hade när han jagade. Den är sylvass och har tjänat mig bra, men den saknar en bra spets och bladet är lite för brett.

Jag äger en Eldris sedan ett par månader tillbaka som jag tycker är helt förträfflig, riktigt fin mat/tälj kniv som går att få riktigt vass.
Frågan är om jag egentligen behöver en större kniv än den då jag även har med mig en yxa som jag klyver ved med samt använder som hammare.

En tanke är att eventuellt göra en egentillverkad slida så jag kan fästa Eldrisen på bälte eller ryggsäck.
Synd att inte bältesöglan från Kansbol går att köpa löst...

Är det någon här som har något att säga om Bushcraft Black från Morakniv?

Moraknivarna och bushcraft black är mycket bra knivar rent allmänt och är hyllade världen över, men du skall inte låsa dig vid ett märke. jag skulle aldrig tex köpa en garberg för 900kr, då man kan få bra mycket mer kniv för de lapparna. men smaken är delad som tur är.

Helle är annars ett Norskt märke som Codie Lundin bar länge och lovordade (men även mora classic), Finska sissipuukko är pålitliga och bra knivar också som knivhurun DePaul rekommenderar.
- båda märkena är skandinaviska kvalitetsknivar som är mycket lika våran svenska morakniv.
Sista gångerna så har jag enbart nyttjat en schweizare när jag har varit ute och den har täckt alla behoven, gäller bara att tänka rationellt.

InläggPostat: tis 28 mar 2017, 14:10 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

cartaq skrev:
jag skulle aldrig tex köpa en garberg för 900kr, då man kan få bra mycket mer kniv för de lapparna. men smaken är delad som tur är.

Samma här, den är aningen högt prissatt för min smak.

cartaq skrev:
Finska sissipuukko är pålitliga och bra knivar också som knivhurun DePaul rekommenderar.

Det märket känner jag igen, får ta och kika upp det.
Men det lutar åt en Mora Bushcraft black, som jag tänker slipa bort den sekundära mikroäggen på.
280kr är ändå överkomligt tycker jag, sen stödjer man ju svensk företagsamhet också!

InläggPostat: tor 30 mar 2017, 20:26 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

crazedhermit skrev:
cartaq skrev:
jag skulle aldrig tex köpa en garberg för 900kr, då man kan få bra mycket mer kniv för de lapparna. men smaken är delad som tur är.

Samma här, den är aningen högt prissatt för min smak.

cartaq skrev:
Finska sissipuukko är pålitliga och bra knivar också som knivhurun DePaul rekommenderar.

Det märket känner jag igen, får ta och kika upp det.
Men det lutar åt en Mora Bushcraft black, som jag tänker slipa bort den sekundära mikroäggen på.
280kr är ändå överkomligt tycker jag, sen stödjer man ju svensk företagsamhet också!

En annan trevlig överlevare är annars EKA Nordic W12. Jag är nöjd med min, även om den inte används flitigt varje gång jag är ute.

InläggPostat: lör 20 maj 2017, 08:14 
Q
Användarvisningsbild

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: lör 20 maj 2017, 10:25 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Björngrillarn skrev:
Har idag varit och klämt och känt på Garbergen.

Faktiskt positivt överraskad och lite omställd i min tro. Väldigt rejäl design, i klass med Fällkniven skulle jag vilja säga lite spontant, utan att ha testat den. Jag är inte intresserad av fulltånge på så sätt att jag måste ha det, men för er som är/har varit intresserade kan jag säga att den garanterat inte kommer att göra er besvikna.

Dock kvarstår min opinion: Priset är för högt för en Mora. 999 spänn går inte hem hos mig. Halva priset hade jag slagit till direkt på, men inte en tusing. Man får ju hoppas att hypen kyler ned sig en aning och priset justeras därefter.

Slog till på en Garberg, 899 svenska pengar slantade jag upp.

Intryck hittills, plast och rostfritt stål i en synnerligen gedigen kombination, känns tämligen oförstörbar men rätt tråkig, ungefär som min Fällkniven F1.

Vass så det räcker ur boxen men jag småvässade den lite till. Sinnesjukt vass nu men ska bli kul att se hur eggen håller i längden.

Vad som fick mig att slutligen köpa den var faktiskt plastfodralet, eftersom kniven går att hölstra så det passar både höger och vänsterhänta + att det går att sätta paracord el. liknande i botten för att snöra fast den på benet.

Sedan har jag en karbinhake runt söljan så jag får ner den en aning på lårets utsida. Lätt att dra när man har ryggsäck eller sitter i fiskebåten och den hamnar direkt rätt i vänsterhanden då.

Sedan köper man ju faktiskt något som är helt svensktillverkat också, om man känner för att stödja svensk industri...!

InläggPostat: lör 20 maj 2017, 21:12 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Jag brukar var rätt nöjd med även de billigare Mora knivarna, men köpte en Garberg för ca 1 månad sen.
Är ingen knivexpert, men det är utan tvekan en rejäl kniv som är riktigt vass, jag har aldrig använt något liknande innan. Även hårt torrt trä kan man relativt enkelt tälja i.
Är mycket nöjd :D (men en produkt för de som inte bryr sig jättemkt om priset).

InläggPostat: sön 21 maj 2017, 09:08 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Herr Gråman skrev:
Björngrillarn skrev:
Har idag varit och klämt och känt på Garbergen.

Faktiskt positivt överraskad och lite omställd i min tro. Väldigt rejäl design, i klass med Fällkniven skulle jag vilja säga lite spontant, utan att ha testat den. Jag är inte intresserad av fulltånge på så sätt att jag måste ha det, men för er som är/har varit intresserade kan jag säga att den garanterat inte kommer att göra er besvikna.

Dock kvarstår min opinion: Priset är för högt för en Mora. 999 spänn går inte hem hos mig. Halva priset hade jag slagit till direkt på, men inte en tusing. Man får ju hoppas att hypen kyler ned sig en aning och priset justeras därefter.

Slog till på en Garberg, 899 svenska pengar slantade jag upp.

Intryck hittills, plast och rostfritt stål i en synnerligen gedigen kombination, känns tämligen oförstörbar men rätt tråkig, ungefär som min Fällkniven F1.

Vass så det räcker ur boxen men jag småvässade den lite till. Sinnesjukt vass nu men ska bli kul att se hur eggen håller i längden.

Vad som fick mig att slutligen köpa den var faktiskt plastfodralet, eftersom kniven går att hölstra så det passar både höger och vänsterhänta + att det går att sätta paracord el. liknande i botten för att snöra fast den på benet.

Sedan har jag en karbinhake runt söljan så jag får ner den en aning på lårets utsida. Lätt att dra när man har ryggsäck eller sitter i fiskebåten och den hamnar direkt rätt i vänsterhanden då.

Sedan köper man ju faktiskt något som är helt svensktillverkat också, om man känner för att stödja svensk industri...!

Skoj! Ska bli kul att höra vidare åsikter efter test, om du vill dela med dig :)

För egen del har jag gjort helt tvärtom. Kom över ett par Companion härom månaden vid utförsäljning till ännu bättre pris än vad de brukar gå på (två för en hundring, rostfria).

Måste säga att en enkel Moramodell som Companion egentligen är en helvetiskt bra kniv för pengarna. Så länge du använder kniven till vad en kniv skall användas till (dvs. skära/tälja, inte batonga/hugga) så är den riktigt, riktigt bra. Mina första knivar var vanliga Mora, och det är inte konstigt att lill-Björne på inte ens tio år använde dem under många år. De väger lite, tar lite plats och kräver föga underhåll i o m plast. Slidan kunde vara bättre, gillar inte clips, men man kan inte få allt. En repstump i slidan som sameknivarna löser det problemen.

Har också kommit över en splitterny Robust till superpris, trots att de knappt står att finna pga efterfrågan. Har inte testat ännu, men den ger onekligen ett gediget intryck. Har nämligen funderat på att stoppa ned den i skogscachen istället för den gamla 2000:en som nu ligger där.

InläggPostat: tis 06 jun 2017, 01:39 
Carpe diem, är inte det att man skall utnyttja dagsljuset maximalt?
Användarvisningsbild

Garberg Multimount till och med 7/6 för 679,20kr på Outdoorexperten. Använd rabattkoden SVERIGE20 (20% på svenska varumärken)
https://www.outdoorexperten.se/p-32403-morakniv-garberg-multi-mount.aspx
Blev en beställning för mig. Nio hundra hade känts för dyrt men kändes som om den kom under smärtgränsen nu.
Behov? Njae.. Behov av att prova räcker väl gott :mrgreen:

InläggPostat: tis 06 jun 2017, 19:35 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Bild

Överlevnadskniv-fanatiker, släng er i väggen!

Pimpade en av mina nya Companion en regnig och trist kväll när jag inte hade något bättre att göra.

Eldstål, köpt av Björn Hernefeldt tror jag, tejpades först fast på slidan med eltejp. Därefter lindades lite slaskparacord runt. Till sist tog jag filen och gjorde en ultrataktisk eldstålskompatibel 90-gradersrygg på kniven.

Redo för allt!

I övrigt gillar jag verkligen Companion mer och mer... Rejält bra knivar givet priset. Inget underligt att de är så populära.

InläggPostat: lör 10 jun 2017, 11:06 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Då har jag hunnit använda min Garberg en del, och första intrycket står sig.

Mitt tänkta bärsätt med karbinhake och snöre runt benet funkade precis som jag hoppades, man vet alltid var man har kniven och den är lätt att både dra och hölstra på det viset.

Eggen håller fint, stålet verkar vara av mycket hög kvalitet. På utländska forum har den fått en del kritik för att bladet är för tjockt men det tycker jag icke.
Den är tjockare än på en reguljär morakniv, visst, men Garbergern ska nog inte jämföras med reguljära moraknivar, den är i en helt egen klass, den superstryktåliga klassen där survivalknivar som Fällkniven F1 ingår.

Där tycker jag den faktiskt är bättre än F1:an, men det är min egen högst personliga åsikt, få saker är väl så subjektivt som ens knivval.
Och jag tycker inte den är alldeles för dyr, fast jag misstänker att Morakniv gör en bra vinst på varje kniv, materialet är ju inte speciellt dyrt...

Handtaget är för mig precis lagom hårt, greppet är mycket bra oavsett om den är blöt eller torr. Fast jag skar en grapefrukt och det verkar som fruktsaften permanent fläckade ner greppet... Nu har den svagt gula fläckar på ett ställe.
Jaja, en kniv är till för att användas så detta stör mig ej.

Sutsats, Garberg är för mig nära nog den perfekta uteiskogenkniven, den känns som en vass och stabil förlängning av armen och sitter helt perfekt i handen.

+
Vass.
Bra stål.
Halkfritt handvänligt grepp.
Ambidextröst hölster.
Superstabil, i det närmaste oförstörbar.

-
Stålet som sticker ut i toppen
på handtaget är liiite för vasst.
(Går ju att slipa ner förstås.)
Och så har bladet en "rå" finish,
vilket gör den svår att få bort fläckar på.

InläggPostat: mån 12 jun 2017, 17:09 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Härlig läsning, Gråman! Jag hade på känn att det var en toppenkniv, mycket kul att se :)

InläggPostat: tis 20 jun 2017, 14:52 
-
Användarvisningsbild

Har nu skaffat en Garberg. :)
Har sedan tidigare en Kansbol som jag skaffade som ersättare för min Mora 2000.
Har även en Companion black som back up :notme:

Den verkar helt klart vara en annan typ av kniv. Kansbolen och Companion är lätta i jämförelse.
Skall bli intressant att se hur den funkar i skogen. :)

//Tank

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 09:11 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Lite fler obs kring Moras modeller på sistone efter tester och skogsliv

Companion:

Mitt prisande av denna kniv har fått lite bakslag. Något som jag har märkt är att stålet inte verkar vara sådär jättebra i jämförelse med ens de billigaste moramodellerna. Jag får nämligen köra den i skärpstålet stup i kvarten för att eggen valsas och deformeras, till och med vid vanlig täljning. Har aldrig haft detta problem med andra knivar, kan förvisso vara produktionsfel på just de exemplaren som jag har, men ändå. Rostfria brukar inte ha denna typ av problem, de brukar snarare flisas än bändas.

Har inte slipat om eggen själv, utan har fortfarande fabriksegg som jag kör i ett EKA skärpstål.

Robust:

Ett monster till kniv! Efter testande har jag börjat gilla denna mer och mer. Stålet tycks vara helt orubbligt. Det tog mig en halvtimmes digert filande med diamantfil för att få till en nittiogradersrygg, och eggen är lika skarp som när jag skaffade den efter en massa batongande, bändande, grävande och skärande genom fiskben. Jag är såld! Kan ni hitta en Robust, skaffa!

Eldris:

Uppriktig åsikt? Ganska värdelös. Min initiala kärlek har utbytts mot besvikelse, den är helt enkelt för liten för riktig användning. Undantagen är att ta ur mindre fisk, fintälja (en riktig slöjdkniv är dock bättre) samt främst bära som EDC om man är villig att tänja på den svenska knivlagen. Tycker att denna kniv är ganska ordentligt överskattad, särskilt som den har marknadsförts som "överlevnadskniv" med eldstål och allt. Rekommenderar egentligen inte, annat än som sagt till EDC. Undrar hur knivlagen ställer sig till en sådan liten filur?

Har för övrigt grävt fram min gamla KG Eriksson i laminat/kolstål som jag köpte för en tjugolapp på loppis för flera år sedan och använt när jag övar "primitive skills". Grym kniv! Har saknat den :D

Ska också köpa en Hultafors Grovkniv vid första bästa tillfälle. Gillar HVK, och har har fått bra intryck av Hultafors i övrigt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4