Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL.
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 09:46 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Metroman skrev:
Ny här! Har ett sommarställe på en ö i skärgården dit man måste ha båt för att komma. Det finns cirka 150 andra hus på ön men ingen är åretruntboende. Stor tomt men relativt värdelös för odling. Vi har en av avsaltningsanläggning och det finns allmänna brunnar inne på ön. Vi har många nät och det finns vilt på ön och även öarna runt omkring. Vad tror ni om Stockholms skärgård som en bra BOL? Fördelarna jag ser är ju förstås att det inte är det lättaste att ta sig ut dit om man inte har båt så det blir ju automatiskt ganska avskilt trots att det bara tar en dryg timme därifrån jag bor. Nackdelen är ju, förutom svårigheten att odla mat, att det trots allt ligger relativt nära Stockholm.

Vad anser ni? Låter det som ett bra BOB?
Vilka saker bör jag fokusera för tt göra det till bästa möjliga BOL?


En liten ø i skjærgården er etter min mening mye bedre enn hytte i skogen. Nærheten til Stockholm er ikke ideelt åpenbart med tanke på "besøk". Jeg ville fokusert på vann, få osmoseanlegget og lys på hytta til å gå på solpaneler. Kolla om det finnes backup vann på øya, eller nabo øy. I tillegg til matlager, sørg for å ha en god robåt, gode gummistøvler, førstehjelpsutstyr, varme klær, gass ovn for matlaging og mye gass min 12 mnd, parafinlyketer og mye parafin, fiskeutstyr, garn, våpen og plenty ammo. Gjør klar for knaniner og høns, du trenger ikke å skaffe det nå, men finn ut hvordan få tak i raskt.

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 10:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Risken för "besök" måste ju beaktas, kanske inte enbart från storstaden utan även från de andra 149 hushållen på ön, som inte har förberett sig lika bra. Att hålla en låg profil tror jag är nyckeln till framgång, tex fiskenät utan höga flaggor, inte skylta med att stugan är uppvärmd och belyst osv.

Har du någon hund? DanskSvenskGårdshund är en fantastisk hund även för folk som inte är preppers. En DSG erbjuder mycket

    * Larmtjänst 24/7, mycket vaksamma och skäller direkt när något är i görningen
    * Spårar skadat vilt, försvunna människor etc
    * Fångar mindre djur, råttor och liknande
    * Sällskap! Att drabbas av en depression eller psykisk ohälsa vid SHTF är det sista man vill
    * Äter väldigt lite i förhållande till en stor hund

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: tor 13 apr 2017, 10:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Enig, låg profil ekstremt viktig. Hund er kanskje inte dumt.

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 08:40 
"Stor tomt men relativt värdelös för odling."
Är det mycket sten? Är det dålig jord kan du ta vara på löv och gräs och få igång en kompost. Du har ett par pallkragar. Kan du inte bygga odlingslotter som du grundar med sly, grenar mm och sedan öser på med jord? Med tiden blir det ju mull. Har gjort så i min radhusträdgård och jorden har blivit bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 09:43 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Hydroponisk odling kan vara ett alternativ om jord saknas, har inte koll på det men jag tror jag läst någon tråd om det här. Kompostering är nog ett måste, jag misstänker att marken i skärgården är ganska näringsfattig.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: fre 14 apr 2017, 10:37 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 09 apr 2017, 14:44
Inlägg: 7
Har precis införskaffat en kompost! Som du säger Fyrop så är det ett måste, speciellt här ute. Hade gärna haft hund men i dagsläget är det inte praktiskt möjligt men det är garanterat en framtidsplan! Det där med sjöfågel var en bra idé, sånna finns det verkligen i överflöd här! Det ska jag absolut kolla upp vad jag har för möjligheter!

JB: Ja mycket stenig tomt där det är dåligt med lövträd men några finns det nog. Har ett par pallkragar jag plamerar att fylla nästa gång jag kommer ut, tar med lite bra jord ut och sedan göder jag med vad komposten producerar. Lite bönor och potatis ska åka ner i dem. Ska fösöka få ut lite fler pallkragar till sommaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 12:17 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Är BOL det primära syftet med stället? Är det så och det inte är optimalt kanske du kan sälja det och köpa ett som är lämpligare?
Annars skulle du kolla på växthus. Kanske undersöka närliggande öar efter odlingsmark och ställen att ha dolda lager.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: sön 25 jun 2017, 19:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
En BOL i skärgården låter ju ganska optimalt tycker jag. Nära men ändå skyddat och avskilt. Som jag förstod det så är du dit ibland på vintern och tittar till stället, så då är det antagligen inget större problem för dig att ta dig dit vintertid antar jag. Har du båt i sjön året om?

Även om det inte optimal odlingsmark så kan du säkert odla rovor lite här och där. Jag själv sådde mina första för två veckor sedan. Som andra påpekat så kan du ju odla t. ex. potatis i pallkragar för husbehovet. Kaniner och höns har du och några andra redan nämnt. Frakta ut några kubik med extra ved. En fotogenkamin och några dunkar diesel kan man förstärka med, samt några extra P11:or till gasolköket.

Förvaringsmöjligheterna kunde ju vara bättre men som andra tipsat om så är en jordkällare en bra investering. Komplettera med ett lönnförråd under golvet.

Att du skulle få påhälsning av rövarband ute i skärgården tror jag inte riktigt på, då det är ett ganska svårt projekt att samla ihop folk och båtar och organisera rajder ute i skärgården, där bytet antagligen kommer att vara betydligt magrare, då du själv och flera andra beskriver försörjningsmöjligheterna där som svårare än på fastlandet. Däremot så ger det dig och andra öbor i skärgården möjlighet att göra snabba strandhugg om natten på fastlandet och "komplettera" så att säga.

Skulle ryssen komma förbi, så är skärgårdsborna det sista han oroar sig för och enbart öar med strategisk, operativ och taktisk betydelse skulle vara intressant för honom. Kommer han, så sätter han säkert igång med operation "Harts and minds" för er ute i skärgården. Skänker lite diesel, konserver och lite sjukvård ska du se.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: mån 26 jun 2017, 16:57 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Du kan ju alltid bygga växthus. Det går att bevattna med saltvatten, använd stora bitar kartong som står ner i vattnet runt växterna. Solljuset får vattnet att avdunsta och fukta växterna. Observera vart vattnet droppar ner och sätt kärl där så får du sötvatten också.

Hela systemet drivs av solens värme och uppfanns i gulfstaterna när man började få lågt med grundvatten. Används inte i stor skala vad jag vet, men "kartonghäckar" har dykt upp som billiga kylsystem i kinesiska serverfarmer och annat...

Sedan kan du odla musslor och ostron. Vet inte exakt hur det fungerar på östkusten dock. Lär dig vilka tångarter som är ätliga, och meta krabbor och fisk kan man ju alltid göra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tänka på i samband med i ordningställande av BOL
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 00:10 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 05 nov 2017, 16:24
Inlägg: 7
Ort: Stockholms Län
Jag tycker absolut en BOL i skärgården är en bra ide! det finns ju ingen BOL som är säker för alla scenarier.

Men du har både nytta av det nu som en sommarstuga och som en framtida BOL
förbered gärna för tex kaniner eller höns, om och när dagen kommer räcker det med att åka förbi valfri bondgård och köpa loss starten på en flock!
I väntan på hönsflocken har du ett extra förvaringsskjul och en rulle nät för att bygga kaninburarna! Jag har kaniner och de förökar sig verkligen som kaniner!
Bor du i villa nu kan du skaffa kaniner redan nu och eventuellt höns beroende på hur du bor men kunde du inte ha hund just nu så kanske du inte kan ha något djur i nuläget...

Men skärgården har helt klart många möjligheter, själv bor jag på en bondgård inte superlångt från Stockholm men jag resonerar likadant där: fördelarna överväger nackdelarna. jag har stor trygghet i mat,vatten och boende men närheten till Stockholm oroar. men å andra sidan så vill jag ju inte flytta till Norrland bara för att det kanske kommer att hända någonting... bättre då att försöka kontakta någon som jag vet bor i någon annan del av landet om katastrofen drabbar Stockholm.

_________________
Om man bor och jobbar på samma ställe är man då nånsin försenad till jobbet?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet