Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odla svamp för överlevnad
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 19:17 
Inte utan mina marshmallows!

Utågende från boken https://en.wikipedia.org/wiki/Feeding_Everyone_No_Matter_What så utpekas svampodling som en möjlig metod att utnyttja de energireserver som finns lagrade i all världens träd, i katastrofer så extrema att ingenting växer. Har även läst https://en.wikipedia.org/wiki/Mycelium_Running angående odling av svamp för konsumtion, men även som en metod att rena en miljö från bakterier och kemikalier. Även samodling av grönsaker med svamp täcks av denna bok.

Jag vet att "prepper-visdomen" om svamp är att den inte innehåller någon energi, men detta stämmer helt enkelt inte. Svamp innehåller komplexa kolhydrater och lågvärt protein, ovanpå diverse hälsofrämjande substanser. Svamp borde ses som en potentiell resurs, speciellt egenodlad.

Det är inte speciellt svårt att odla ostronskivling, har själv fått den att växa på kartongpapper genom att ta stamstump från Ica-inhandlad ostronskivling. Blev inte speciellt stora svampar i slutändan men jag vattnade dem knappt, var första gången jag försökte odla svamp :mrgreen: Man borde kunna omvandla lämpliga träslag och och förpackningsmaterial till ätbar svamp, så länge man tränat innan katastrofen. Sedan varar en ek-stock i flera år när den väl är koloniserad av en lämplig matsvamp, vilket kan fungera som förarbetad reserv.

Svamp är ju tämligen exklusivt, så även om världen fortsätter snurra har man ju lärt sig något användbart och trevligt. Några tankar eller funderingar kring svampodling för överlevnad?

Inläggsrubrik: Re: Odla svamp för överlevnad
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 19:44 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Tjaa, om vi når ett så pass brunt läge att svampodling på ruttna stockar är det enda som är gångbart i växtväg så tror jag att jag hellre brakar skallen av mig medelst hagel. Jag är redan halvvägs där med tanke på hur mörk framtiden ser ut, så gissningsvis blir det inte svårt att ta det beslutet. En total ekologisk kollaps, utan alla härliga gröna växter, lövsprickningen om våren, och flyttfåglar som kvittrar i träden under sommarhalvåret, det är ingen värdig värld att leva i. Alternativt ger jag mig på någon lönnfet grannkärring om överlevnadsinstinkten ändå inte vill ge med sig. Hundra kilo kött i fin förpackning.

Men som hobby, eller komplement till annan odlad föda i ett mindre brunt läge? Shoot. Jag instämmer i svampens värde som överlevnadskäk, jag tycker att den är underskattad. Det går snabbt att plocka ihop, även i det vilda, och kan dryga ut mat både smakmässigt och fyllnadsmässigt. Man skall aldrig underskatta matens moraliska värde. Gott som tusan dessutom!

Hur mycket plats tar svampodlingar jämte grönsaker? Krävs det stora ytor eller är det något man bara kan knöka in där det finns plats?

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 19:45 
Är det röda det som pekar mot norr?

Jag har tyvärr svårt för svamp, vilket är synd då det växer ätbara dylika ting i skogarna. Får helt enkelt öva på att äta det.

Intressant att komplettera med om inte annat, för egen del har jag helt exkluderat tankar på en framtida djurhållning helt enkelt därför att det är mer plats-, energi- och tidseffektivt att bara äta vegetabilier för överlevnad och därmed fokusera på odling av diverse slag.

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 20:16 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Svamp är förvisso en smakfull delikatess men näringsvärdet är så lågt, att det inte skulle löna sig att odla svamp som som föda. Svamp odlas för den ekonomiska vinsten under goda tider.

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 20:38 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Här finns det att läsa lite http://www.emg.umu.se/digitalAssets/95/ ... grdlee.pdf

Man har gjort försök med att odla gula kantareller i växthus , men det är ingen lätt svamp att odla då den växer på levande rötter av vissa träd . Alltså går den inte att odla utan dessa träds hjälp .

Ytterligare om svampodling http://pub.epsilon.slu.se/8568/1/dal_b_120131.pdf

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 20:59 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Svamp är en extremt bra nedbrytare och resterna från en svampodling ger en väldigt bra kompost/gödsel att lägga på odlingarna.
260kcal/kg på ostronskivling. Förvisso inte mycket men det är ändå kalorier som smakar väldigt bra. Beroende på vad man har hemma blir det inte så mycket arbete att göra om sågspånet ifrån vedklyvningen eller gammalt hö till mat.

Behövs heller inget solljus att odla svamp, så dom ställen som får lite sol t.ex berg,norrsida på hus eller källare kan vara intressanta.

EDIT: en sak till. Det är svårt att bli självförsörjande på mat och jag gissar många har mycket ris och vete lagrat. Stekt ostronskivling och ris är riktigt gott, rätt kryddat (mest rätt saltat) smakar det väldigt köttigt. Med en säck ris och en liten svampodling på balkongen eller garderoben äter man rätt gott vid bug in. :)

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 22:58 
Inte utan mina marshmallows!

Kantareller och andra symbioter är det bara att ge upp på att odla, det går inte för oss dödliga.

Ostronskivling däremot äter ved, halm, kartong och till och med motorolja. Lätt som en plätt! Andra intressanta arter är:

Jättekragskivling. Lär gå att odla på en mörk plätt i gräsmattan, matta med träflis och gräsklipp. Blir enormt stora men är som alla svamp godare små.

Vinterskivling. Kan som namnet antyder bilda fruktkroppar mitt i vintern. Vanlig i Skåne. Kallas enoki när den är odlad i mörket, ser ut som en slags kantarell om den får se solljus. Kan odlas på stubbar av nyligen fällda träd eller stockar.

Al, ek, alm, ask, rönn, oxel och lönn lär alla vara bra träd för svampodling. Barrträd går inte om du inte har någon speciellt anpassat sort.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]