Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vitamin- & mineraltabletter, hållbarhet?
InläggPostat: fre 07 jul 2017, 22:52 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Jag har vitamin- och mineraltabletter i lager, de har ett angivet BF-datum ett par år framåt. Jag äter normalt inte såna så de roteras knappt alls. Är det nån som har en välgrundad åsikt om hur länge vitamindelen är hållbar i dessa tabletter? Mineralerna håller i praktiken hur länge som helst men jag är lite fundersam över vitamindelen. Länkar till pålitliga källor som styrker påståenden uppskattas.

/MD

Inläggsrubrik: Re: Vitamin- & mineraltabletter, hållbarhet?
InläggPostat: fre 07 jul 2017, 23:41 
Inte utan mina marshmallows!

Vitaminer är kväveinnehållande organiska ämnen nödvändiga för liv (definitionsmässigt). I en burk så degraderar de inte av någon biologisk aktivitet och fotodegradering är inte signifikant. Alla aminer vill dock degradera kemiskt, de är inte fullständigt stabila.

Min åsikt är att de är säkra att äta i flera år efter utgångsdatum. Effekten av syntetiska vitaminer är dock dubiös även utan lång lagringstid. Det är inget jag själv skulle lägga lager med. Lite fisk och grönkål så är allt fint i vitaminkistan, båda tillgängliga både före och efter apokalypsen :lol:

InläggPostat: lör 08 jul 2017, 02:58 
Fredag

Det finns väl tabletter med enbart mineraler som borde vara användbara hur länge som helst. (Har dock glömt en oöppnad, väl försluten förpackning tuggummi några år, och konsistensen på ytan var väldigt konstig. Dock användbara.)

InläggPostat: lör 08 jul 2017, 19:44 
I vilken hand håller man sporken?

Förvarar dessa i kyl eller frys då de saktar ner nedbrytning i mån av utrymme. Har en del omega 3 och de blir dåliga fort i värme. omega 3 i kyl eller frys beroende på kvalitet.
Vanliga vitaminer torde hålla bra med flera års extra förbrukning om de förvaras kallt.

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 10:44 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det går att köpa C-vitamin = Askorbinsyra i bulk eller i småpåsar i kristallin form i livsmedelsbutiker. CityGross (vid storpack kryddor) har jag handlat hos. Förvarat torrt och svalt torde hållbarheten vara obegränsad.

E300

Kan vara bra för att minska risken för skörbjugg i samband med bugg-in inomhus under längre tid. En tesked i en bringare med vatten/saft för familjen att dela på då och då. 10 mg om dagen räcker för att skydda mot skörbjugg. 100 mg kan kanske ses som vettig max-dos om man inte är C-vitaminfantast (som kan äta gram dagligen). Man kissar ut eventuellt överskott stort sett omgående, så vitsen med stora doser kan ifrågasättas. Risk för njursten vid höga doser länge.

Bra tillsats för att sänka pH i kokad sylt och liknande. När man kokar sylt försvinner ganska snabbt mycket av C-vitaminet. Genom tillsats av askorbinsyra efter kokningen så blir sylten lite nyttig igen. Lågt pH gör att risken för botulin minskar drastiskt.

Väldigt enkelt att ha på lager! Förvara torrt, svalt och mörkt hur länge som helst, skulle jag tro... Ungefär som salt och socker. Eftersom det är i fast kristallin form så kan just inget hända med det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 10:52 
Inte utan mina marshmallows!

C-vitamin är en bra grej. Man kan öka dosen om man blir förkyld, mildrar sjukdomsförloppet.

Värt att notera är att man historiskt övervann skörbjuggen med surkål, vilket är väldigt lätt att tillverka.

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:00 

Japp c-vitamin används mycket här.

Handlar kilovis hos borgebykryddgård.

http://www.borgebykryddgard.se/kryddor/kilopack

Köp även bikarbonat som är billigt och går att använda till lite annat också. Eller varför inte nyponpulver lite nyttigare än den sötsliskig nyponsoppa som säljs i butik. Minsta fraktfria är dock minst 500 kr. Men du kan handla lite andra kryddor så kommer du nog upp i detta beloppet.

När du dricker du Askorbinsyra, blanda gärna med lite Bikarbonat och vips har du Askorbat som neutraliserar syran och inte är lika vasst för magen.

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:18 
Användarvisningsbild

Hm...

Undrar om man inte "förstör" askorbinsyran om man blandar den med bikarbonat.

Syra + Bas ger ju ett salt och (ibland) vatten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralisation_(kemi) .

:hm:

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:27 

Skogsbonde skrev:
Hm...

Undrar om man inte "förstör" askorbinsyran om man blandar den med bikarbonat.

Syra + Bas ger ju ett salt och (ibland) vatten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Neutralisation_(kemi).

:hm:

Nu är jag ingen kemist, men länken visar inget för mig. Rådet har funnits länge, men om bevis visar att så sker så backar jag givetvis :)

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 11:52 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

krippaz skrev:
Handlar kilovis hos borgebykryddgård.

http://www.borgebykryddgard.se/kryddor/kilopack

Det där var ju ett kanontips! I familjen äts det en del chiafrön och de är riktigt dyra i affären. Tack! :up:

Men, åter till originalinlägget... Ingen som egentligen har nån info om hur länge tabletterna håller alltså. :hm:

Jag uppfattade det som att nån var undrande över varför ha såna. Min tanke är att när mathållningen blir ensidig och man sitter i vintermörkret och knaprar på sina corned beef-burkar med ris är det säkert något man får brist på så en vitamintablett gör antagligen nytta i det läget. Det är dessutom lätt att lägga upp ett årslager vitamintabletter för var och en i familjen. Inte så dyrt och håller antagligen/gissningsvis i 10+ år med i stort sett bibehållen effekt.

/MD

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 13:19 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

Jag tror tyvärr inte att du kommer att få något bra svar från en trovärdig etablerad organisation, myndighet eller forskare. Det ligger helt enkelt inte i industrins intresse att testa eller informera om längre hållbarhet än vad vi kan läsa på burkarna idag. Bättre att folk kastar bort och köper nytt.
Dock tror jag som du att hållbarheten är betydligt längre än angivet. Hur lång? :hm:

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 13:54 
Användarvisningsbild

Förmodligen rätt lång tid om förvaringen är sval, mörk och syrefattig (nu brukar de väl komma i rör så mörkt och kanske syrefattigt lär det vara). 5-10 år enligt denna artikel (som verkar väl underbyggd):

http://www.nytimes.com/1981/02/14/style/consumer-saturday-storing-vitamins-from-a-to-k.html

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 10 jul 2017, 17:01 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Jag brukar använda ABCDE vitamin i brusform. Förutom som vitamin blir det även lite som läskedryck. Kanske inte så prisvärt som vitamin, men väldigt prisvärt som läskedryck! Vet inte hur lång användbarheten är efter sista förbrukningsdag. Har testat Treo brus förvarat i aluminiumrör med över 10 år efter sista förbrukning (nämnde det i en annan tråd) men den smakade metall. ABCDE vitamin förvaras i plaströr med fuktupptagare i korken. Någon som testat hållbarheten?
Bild
http://www.apotea.se/abcde-vitamin-citrus-20-brustabletter?

mvh
Berra
:)

Edit: Lite off topic. Många anser ju att det är bra att dricka äpplecidervinäger varje dag, men urk så sur den är. Men man kan hälla i några teskedar äpplecidervinäger i vitaminbruset ovan, det smakar helt OK. (Brukar jag dricka varje dag).
http://www.mabra.com/6-anledningar-att-dricka-appelcidervinager-varje-dag/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]