Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 14:18 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Du kan ju bredså snabbväxande bladgrönsaker, typ kålfamiljen som inte har någon mykorhiza-association, efter att du fräst. Det finns ett antal sorter som är så snabbväxande att de kväver det mesta ogräs.

Det går ju att ha "no-dig" trädgård också, det hela bygger på att man tillför nytt organiskt material fritt från ogräsfrö, typ varmkomposterat material, färsk träflis, blad av vallört osv. varje år. Viktigt att man börjar med att trötta ut existerande ogräs först, täck marken med svart plast tidigt på våren, ta av någon vecka så att allt ogräs verkligen kommer igång, och lägg sedan på så att allting kvävs. Ifall man efter detta någonsin gräver i jorden så aktiverar man de mer djupliggande ogräsfröna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 20:45 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Phiphler skrev:
Det går ju att ha "no-dig" trädgård också, det hela bygger på att man tillför nytt organiskt material fritt från ogräsfrö, typ varmkomposterat material, färsk träflis, blad av vallört osv. varje år. Viktigt att man börjar med att trötta ut existerande ogräs först, täck marken med svart plast tidigt på våren, ta av någon vecka så att allt ogräs verkligen kommer igång, och lägg sedan på så att allting kvävs. Ifall man efter detta någonsin gräver i jorden så aktiverar man de mer djupliggande ogräsfröna.

Jag överväger att prova på "no-dig". Det är samma som "back to eden"?

Gjorde två PH-mätningar på jorden. PH ligger vid 6.0. Det kan förklara varför potatisen går bra medan lök, bondbönor och ärtor går mindre bra. Om jag tillför kalk så kommer potatisen att gå sämre medan en del andra växter kommer att gå bättre..?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 21:23 
Har hört det är en konspiration att kalka gräsmattan för att höja pH-värdet då kalken bara spolas ut i sjöar och hav och på så sätt gör att "the government" slipper kalka försurade sjöar lika mycket. (:)

Mycket bättre att höja pH med snäckskal eller äggskal, kalciumkarbonat. Det är ej reaktivt utan fungerar som en buffert mot försurning och spolas inte bort med regnet.
När marken blir luftad av diverse växter, förmultnar, gödslad, vattnad, dränerad ändras också pH.

Själv stirrar jag mig inte blind på pH-värdet i jorden utan ser till att ha bra täckning av biomassa. Bra jord ordnar pH-värdet själv.

Hur mätte du pH-förresten?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 21:40 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nikenik skrev:
Hur mätte du pH-förresten?

Kit med provrör, destillerat vatten och färgindikator.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tis 11 jul 2017, 21:50 
Jaakko skrev:
Nikenik skrev:
Hur mätte du pH-förresten?

Kit med provrör, destillerat vatten och färgindikator.

Mmm, bra. Dom där mätarna man köper i blomsterhandeln för någon hundralapp man ska sticka ned i jorden och mäta pH är rena skämtet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 07:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man måste ha gödselmedlen i balans det hjälper inte att bara putsa ut kväve , det kan bli brist på andra makro-, eller mikro näringsämnen . Kolla här http://www.vaxteko.nu/html/sll/hydro_ag ... N93-4E.HTM

Fårgödsel är inte optimal som gödsel för annat än råg och ska användas sparsamt och blandas med annan kreatursgödsel .
Vissa grönsaker samt tobak smakar illa om de gödslas med fårgödsel också .

Stenmjöl kan hjälpa mot brister av mikronäring ,

Sedan om man odlar ekologiskt så behöver man inte titta så noga på ph-värdet http://naturochtradgard.se/2007/06/01/l ... sk-odling/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 08:15 
är det så litet land att man inte kan ta det med traktor kan man vända det för hand, bra spade och lite motion så vänder man det utan större problem, jag och farsan gjorde så innan vi köpte traktor, 10x15m tog en dag att vända och det var inte så farligt som man tror , första raden får man göra rätt, sedan är det bara till att bända över


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 08:28 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
grym skrev:
är det så litet land att man inte kan ta det med traktor kan man vända det för hand, bra spade och lite motion så vänder man det utan större problem, jag och farsan gjorde så innan vi köpte traktor, 10x15m tog en dag att vända och det var inte så farligt som man tror , första raden får man göra rätt, sedan är det bara till att bända över

Det är inte så litet, det är bara otillgängligt för traktor som det är nu. För att få in en traktor borde man flytta på nåt, tex. fälla träd, flytta stenar, byggnad, växthus, pallkragar, jordgubbsland. Du förstår säkert.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 18:02 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 09 jun 2017, 11:11
Inlägg: 54
Jag har läst om många gårdar som helt slutat att plöja marken, och fått det att fungera bra. Plöjning med traktor kostar ju diesel, och det verkar kosta mer än vad det ger, rent ekonomiskt. Ska man plöja marken själv, kanske det kostar fler kalorier än vad det ger?

Tydligen ska det finnas många fördelar med att odla utan att plöja jorden, bland annat bättre näringsbalans i jorden, med fler maskar och nyttobakterier som annars skadas av plogningen.

https://www.faltbiologerna.se/faltbiologen/odla-utan-plojning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 20:57 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
Kolla denna video. Livet blir betydligt enklare om du följer Ruth Stouts metod:
https://www.youtube.com/watch?v=GNU8IJzRHZk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: tor 13 jul 2017, 21:44 
Jaakko skrev:
grym skrev:
är det så litet land att man inte kan ta det med traktor kan man vända det för hand, bra spade och lite motion så vänder man det utan större problem, jag och farsan gjorde så innan vi köpte traktor, 10x15m tog en dag att vända och det var inte så farligt som man tror , första raden får man göra rätt, sedan är det bara till att bända över

Det är inte så litet, det är bara otillgängligt för traktor som det är nu. För att få in en traktor borde man flytta på nåt, tex. fälla träd, flytta stenar, byggnad, växthus, pallkragar, jordgubbsland. Du förstår säkert.


nix, jag förstår inte, gör om, gör rätt :sneaky: :lol:

jag har jobbat för att få saker , hm, traktorvänliga, inte kul, men något jag borde gjort från början ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 17 jul 2017, 07:47 
ok, fulförslag, hyr en liten grävmaskin, och gräv runt allt, en sådan kan ta sig in på 1m bred öppning, och du kan säker göra annat med samtidigt

eller plog bakom fyrhjuling ?
eller i värsta fall, plog bakom fyrhjyling med wire emellan, kräver två personer, men man kan ha fyrhjulingen bortanför inhängnat område


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: mån 17 jul 2017, 14:38 
Om problemet verkligen är ogräs, och det är illa, varför inte strunta i att odla på halva ytan en sommar och istället bara ogräsbekämpa? Det innebär att fräsa marken flera gånger efter uppslag av ogräs, men i god tid innan ogräs bär frö. Helst fräsa dagtid precis innan regn, eller vattna ytligt efter fräsning, så att ogräset gror extra bra. Samtidigt kan man fräsa ner gräsklipp och (på hösten) löv. Eventuellt kan man testa att så i gröngödsling, men slå av och/eller fräsa ner innan ogräs bland gröngödslingen hinner gå i frö.

Troligen räcker det inte att göra detta bara ett år för att få ogräsfritt, man brukar säga att fröbanken räcker minst 7 år (här i söder iaf) från det att sista ogräset gick i frö, men troligen kan det räcka för att *minska* problemet med ogräs lite till nästa år.

Om man plöjer så kanske man kan slippa den värsta fröbanken ett år eftersom den hamnar underst. Men när man plöjer nästa år igen så kommer den gamla fröbanken upp igen. Och det blir massor med ogräs igen.

Men, som sagt, vill man bli av med ogräset så får man se till att inget ogräs går i frö i 7 år. Sedan har man rejält minskat problemen med ogräs. Eller så odlar man i tillförd ogräsfri jord. En variant kan vara att ett eller ett par år ogräsbekämpa enligt ovan samtidigt som man intensivodlar på mindre yta i pallkragar med ogräsfri tillförd jord.

De flesta odlare ogräsrensar för hand i raderna och hackar mellan raderna. Gör man det vid rätt väderlek, inte före regn, så kan man snabbt minska ogrästrycket. Men det kan innebära mycket jobb innan fröbanken minskar. Missar man och låter en eller två ogräsplantor gå i frö så fyller man på fröbanken 7 år på nytt, och får i stort sett börja om...

Jag räknar med att behöva kryprensa allt (utom potatis) jag sår på friland 2 ggr. Morot gallrar jag vid andra ogräsrensningen. Sedan brukar det gå bra med hacka och att ta bort enstaka ogräsplantor som kommer i raden. Detta är en anledning till att jag numera intensivodlar (med förodling inne) mycket i ogräsfri jordblandning i lådor på bockar eller hydroponiskt. (Men inte sådant som potatis, lök, vitlök, skärmdill och morot.)

För att få bra skörd norröver, och samtidigt ogräsbekämpa, så behöver man nog förodla inomhus samtidigt som man kör med falsk såbädd ute medan det fortfarande är frost på nätterna.

Ytterligare ett knep för att effektivare bekämpa ogräs i falsk såbädd är att lägga på fiberduk tidigt för att få ogräsfröna att gro i värmen under duken tidigt.

Ännu ett knep för att slippa ogräsrensa så mycket kan vara att flamma. Alltså att bränna ogräs som kommer upp i såraden dagarna innan det man odlar tittar upp. Kanske mest för kommersiella odlare med bra koll. Kan kanske göra att man slipper kryprensa en gång trots ogräs i fröbank...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: lör 29 sep 2018, 14:29 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
grym skrev:
Jaakko skrev:
Det är inte så litet, det är bara otillgängligt för traktor som det är nu. För att få in en traktor borde man flytta på nåt, tex. fälla träd, flytta stenar, byggnad, växthus, pallkragar, jordgubbsland. Du förstår säkert.


nix, jag förstår inte, gör om, gör rätt :sneaky: :lol:

jag har jobbat för att få saker , hm, traktorvänliga, inte kul, men något jag borde gjort från början ;)


Okej, jag flyttade trädgårdslandet så jag kommer åt med traktor. Nu behöver jag alltså en traktor :wall:

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jordfräshelvete.. Alternativ?
InläggPostat: lör 29 sep 2018, 14:53 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
:up: :lol:
och redskap till den ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet