Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 18:59 
Nikenik skrev:
När det kommer till odlingar kanske du kan satsa på äppelträd, päron, bärbuskar, hassel och annat som är nästintill underhållsfritt.


Har gjort som ovan nämnt och i år satsat på enbart fruktträd och bärbuskar.
Mest för att komma igång med något och det är det som nästan tar längst tid men kräver väldigt lite när man gett det en start.
Fruktträd finns det ju en given plats för i alla trädgårdar. Gäller ju bara att börja med att fundera ut var i trädgården
man kan ha sina odlingar var träd och buskar kan stå så dom inte konkurrerar för mycket med varandra.

Fått det i jorden som jag planerat för i år.
Gamla övervuxna prydnadsbuskar har fått stryka på foten och trädgården ser även mer välordnad ut
Även planerat plats för växthus med det får bli ett projekt för nästa år. Frukt i år. Nästa år tomater osv.
Börja med det som du tycker om och kan njuta av. Inte det som du kan tänkas odla för att överleva.
Grönsakslandet och liknande lämnar jag till framtiden än så länge. Bara reserverat plats för det

Blivit olika sorters Äpplen-, Plommon- och Päronträd. Olika bärbuskar i skaplig mängd. Svarta vinbär, Krusbär, Hallon, Gojibär
Fördelen också att planera ett par träd eller buskar är något man enkelt kan avsluta på en dag. Man känner inte att man påbörjat något jätteprojekt
som man sen har svårt att göra helt färdigt om det är något annat som mååste ordnas

Tråden kommer jag följa med intresse och hoppas på bra inkommande tips i ämnet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 19:13 
Det jag gjort hemma hittills är att odla upp ca 200 m2 i form av odlingslimpor. Där odlar jag ogräs, potatis, rödbetor, morötter, lök och försöker emellanåt även med enklare kryddor typ dill, persilja, gräslök. I år ligger dock allt i träda och endast ogräs odlas.

Odlar tomater och chili i hinkar i växthus. Bladen blir bruna men det kommer kart i alla fall. :-)

Har två komposter (låter fint men är bara enkla plastbingar) som aldrig blir fulla nog samt en "kompost" (bara en trähäck) för trädgårdsavfall. Har fått till vattenbesparing från taket med IBC-tankar men vet inte hur jag ska flytta vattnet därifrån till odlingarna.

Har ett par äppelträd och några vinbärsbuskar samt en del vildäpplen och rabarber i närområdet som är "mina".

Jag är en liten bit på väg men jag kan för lite och om det blir matbrist så man måste kunna fixa åt sig själv blir det knepigt.

Kanske menade jag med trådstarten att få tips eller en diskussion om hur man ska prioritera, ur ett allmänt perspektiv. Att välja bort kor och häst låter vettigt och minskar antalet val en del. Att välja bort spannmål låter också vettigt, även om det är det enda jag odlat kommersiellt, det minskar maskinbehovet en del (nu tänker jag många ha).

Om vi ser det lite mer allmänt: Det blir matbrist och vi ska tipsa vänner och bekanta om hur de lämpligen börjar NU för att göra livet lättare om tio år då det (eventuellt) blir matbrist. Vad säger vi till dem då?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 19:46 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
MulenDag skrev:
och försöker emellanåt även med enklare kryddor typ dill, persilja, gräslök.


Dill är inte det lättaste att odla. Det skall ha gått fyra år sedan det odlades några flockblommiga växter(dill, persilja, morot med mera) på platsen där man tänker så dill.
Att ha lite perenna kryddörter är nog enklare t.ex. libbsticka, kyndel, timjan, citronmeliss och någon mynta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 19:55 
MulenDag skrev:

Om vi ser det lite mer allmänt: Det blir matbrist och vi ska tipsa vänner och bekanta om hur de lämpligen börjar NU för att göra livet lättare om tio år då det (eventuellt) blir matbrist. Vad säger vi till dem då?

/MD


Jag skulle först trycka på fruktträd och bärbuskar, vilket ju redan har nämnts i tråden. Det slår mig ofta, när jag letar efter BOL, hur oerhört trista de flesta tomter är trots allt. Jag har levt i tron att alla med hus i vart fall har något fruktträd, men den bilden har jag antagligen fått från Astrid Lindgren. Det Exodus gjort att ersätta prydnadsbuskar med ätbara alternativ är en utmärkt väg. Ingen kan knappast tycka att det är överdrivet att plantera några träd och bärbuskar.

Bra vore det om det skedde något mer genomgripande där man bor. Om man t.ex. planterar ett fruktträd/ ett par bärbuske per 10:e invånare på dessa gröna ytor som kommunen måste åka runt och klippa titt som tätt, skulle vi stå bättre förberedda. Och få trevligare miljöer.
Förr i tiden fanns det fruktträd längs pilgrimsvägarna för de förbipasserande. I Frankrike har några börjat med det igen: http://www.aucoeurduchemin.org/DES-ARBR ... s-pelerins


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 20:10 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Många trädgårdar planeras med fruktträd när dom anläggs, men dessa brukar försvinna allt eftersom tiden går. Där jag bor är det ett vanligt problem att de som har tex äppleträd i sina trädgårdar inte plockar upp fallfrukten, med följden att det stinker jäst frukt i området halva hösten, och att det förmodligen drar till sig en hel del djur som inte är välkomna. Grannarna har storslagna bråk om detta.

Men råkar man ut för matbrist är ju ett äpple ett trevligt tillskott till skafferiet med sina 300 Joule. Jag brukar undvika frukter på grund av deras höga innehåll av socker, det går ut i blodet direkt och sedan dimper blodsockret som en sten och man måste äta ännu mer, man får inte en mättnadskänsla som håller i sig särskilt länge tyvärr :(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 20:45 
MulenDag skrev:
Det jag gjort hemma hittills är att odla upp ca 200 m2 i form av odlingslimpor. Där odlar jag ogräs, potatis, rödbetor, morötter, lök och försöker emellanåt även med enklare kryddor typ dill, persilja, gräslök. I år ligger dock allt i träda och endast ogräs odlas.

Odlar tomater och chili i hinkar i växthus. Bladen blir bruna men det kommer kart i alla fall. :-)

Har två komposter (låter fint men är bara enkla plastbingar) som aldrig blir fulla nog samt en "kompost" (bara en trähäck) för trädgårdsavfall. Har fått till vattenbesparing från taket med IBC-tankar men vet inte hur jag ska flytta vattnet därifrån till odlingarna.

Har ett par äppelträd och några vinbärsbuskar samt en del vildäpplen och rabarber i närområdet som är "mina".

Jag är en liten bit på väg men jag kan för lite och om det blir matbrist så man måste kunna fixa åt sig själv blir det knepigt.

Kanske menade jag med trådstarten att få tips eller en diskussion om hur man ska prioritera, ur ett allmänt perspektiv. Att välja bort kor och häst låter vettigt och minskar antalet val en del. Att välja bort spannmål låter också vettigt, även om det är det enda jag odlat kommersiellt, det minskar maskinbehovet en del (nu tänker jag många ha).

Om vi ser det lite mer allmänt: Det blir matbrist och vi ska tipsa vänner och bekanta om hur de lämpligen börjar NU för att göra livet lättare om tio år då det (eventuellt) blir matbrist. Vad säger vi till dem då?

/MD

Vatten är ju klart jobbigaste delen med odling om strömmen är borta. IBC:er med regnvatten och en manuel fotpump är nog en bra lösning. Solpanel med 12v pump är ett alternativ.
Tips till vänner blir alltid potatis, svårt att misslyckas med och motgång knäcker den som egentlien inte är intresserad. Dessutom passar inte alla potatissorter alla jordar utan smakar olika beroende på jorden. Provade sparrispotatis som i princip var helt oätlig medans andra sorter funkar bra och vissa rent delikata.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 21:29 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Börja odla idag och lär av dina misslyckanden. Det finns ingen så komplett guide till odling att den intäcker allt.

Funderar mycket på majs, speciellt Cascade Ruby Gold som någon lär ha lyckats med i Värmland. Majs drar mindre vatten än andra grödor och producerar mer mat, i lagringsbart format om det är en bra sort. Majs har ju heller inga problem med ogräs då den växer sig så stor, men gödsling behövs.

Om man har begränsad erfarenhet av djur så kan man börja med några höns, mycket generösa lagar kring sådant. Ha dem i en innhängnad bara så att inga rovdjur kommer åt, gärna en flyttbar sådan. Mata dem med överbliven mat, maskar etc


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 23:39 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Jag tänker att Rom byggdes inte på en dag och det gör inte ett självförsörjande heller, så det viktigaste är nog att helt enkelt börja odla så snart som möjligt. Fixa några odlingsbäddar varje år. Börja med de sorter som är lätta att odla och som man har stor användning av. Det tar några år att få till en bra jord. Förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och blir säkrare allt eftersom på vad man ska odla, hur mycket man behöver odla och hur man ska ta tillvara och använda skörden på ett bra sätt.

Jag är precis i uppstarten av ett lite mer seriöst odlande än ett par plantor vardera av tomat, squash och chili...och jag märker hur mycket jag har att lära. Det är ju en sak att odla, misslyckas och kunna åka in till stan och köpa det istället.....men om hyllan i butiken gapar tom pga torka (som den tex gjorde med sötmandel för något år sedan) så vill det ju till att man hunnit samla på sig så mycket odlingserfarenhet att risken för ett misslyckande minskat avsevärt.

Läs på så mycket som möjligt, köp fröer och börja praktisera. Bygg komposter, skaffa tankar och anordningar för att ta tillvara och använda regnvatten, bygg en odlingstunnel, skapa microklimat, överlista sniglarna och andra små gynnare som tror att det du odlar är till dem, skörda, förädla, skaffa bra utrymmen för lagring, lär dig samla in fröer och lär dig laga god mat på det du odlat.

Allt ovan är vad jag skulle tipsa andra att göra, men det är också note to self.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 18 jul 2017, 23:43 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Phiphler skrev:

Om man har begränsad erfarenhet av djur så kan man börja med några höns, mycket generösa lagar kring sådant. Ha dem i en innhängnad bara så att inga rovdjur kommer åt, gärna en flyttbar sådan. Mata dem med överbliven mat, maskar etc


På vilket sätt är lagarna kring höns generösare än för andra djur? :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 01:19 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Japp, potatis, squash och tomat verkar även en amatör som jag lyckas med så det kan man nog rekommendera.

Något jag börjar fundera på att testa nästa år är åkerböna. Vet inte riktigt hur det smakar men näringsvärde verkar bra och det har odlats länge. Ska tydligen passa hårda jordar/lera och förbättra strukturen i marken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 02:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Personligen har jag odlat litet sockerärtor. Gott och trevligt att se på och brukade alltid bli åtminstone något. Man kan äta skotten också. Säkert hög acceptans hos eventuella barn också. Inte så lagringsbart under primitiva förhållanden, men jag gissar att man kan öva upp sig på sockerärtor och sedan ha know-how när man behöver odla gula ärtor för torkning. Bra för jorden också.

Persilja har lång grotid, så det finns lättare grödor. Libbsticka blir däremot ett stort monster som självsår sig efter något/några år. Fick order om att avverka den när jag var ung. Blomstjälkarna var 2-3 cm tjocka nertill och man fick ta i litet med sekatören för att komma igenom. Kanske 2 meter höga. Minns inte riktigt om den var utblommad och ful, eller om de skulle tas tillvara och torkas som prydnad. Kröp omkring där och luktade selleri efteråt. Enligt uppgift lär den hjälpa mot flugor. Gillar full sol och går fint i zon V-VI.

Glöm inte att en del ogräs går bra att äta. Munkarna odlade maskrosor (de är urindrivande) som sedan spred sig. Brännässlor räknas som delikatesser och är mycket vitaminrika.
http://www.bokus.com/bok/9789113064864/kan-man-ata-sant/

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 03:08 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Och när det gäller träd och buskar måste man komma ihåg att de växer. Plantera INTE i närheten av hus. Annars blir det inte roligt om 10-20 år.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 08:50 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Potatis påstås vara väldigt känsligt för diverse sjukdomar och svampar, som tex bladmögel. Det sägs att det är en av dom grödorna som kräver mest bekämpningsmedel när man odlar. Har ni någonsin haft problem med missväxt i potatislandet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 10:47 
manskensbonde skrev:
Potatis påstås vara väldigt känsligt för diverse sjukdomar och svampar, som tex bladmögel. Det sägs att det är en av dom grödorna som kräver mest bekämpningsmedel när man odlar. Har ni någonsin haft problem med missväxt i potatislandet?

Bladmögel, sniglar och maskätna potatis är vanligt men aldrig så illa att det inte blivit skörd. Stor skillnad på hemodlat och sådant som skall säljas i affär. En grönsak smakar inte bättre om den är fin att titta på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 11:28 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vissa år blir den skorvig och ibland blir det mindre än andra år, men under de 30-40 år mina föräldrar odlade mandelpotatis blev det aldrig så att det inte räckte över vintern. Aldrig någon bevattning heller. Det är inget problem om riset fryser på hösten, potatisen mår bra i jorden i alla fall. Men nematoder är ett hot, har man väl fått det är det så vitt jag förstår kört.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet