Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 11:58 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
manskensbonde skrev:
Potatis påstås vara väldigt känsligt för diverse sjukdomar och svampar, som tex bladmögel. Det sägs att det är en av dom grödorna som kräver mest bekämpningsmedel när man odlar. Har ni någonsin haft problem med missväxt i potatislandet?


Det varierar mycket mellan de olika sorterna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 14:29 
Om någon utan tidigare erfarenhet skall börja odla så skulle jag definitivt rekommendera att börja med att odla i rutor i lådor på bockar. (Se annan tråd för detaljerad beskrivning.)

Orsaken är att man med denna metod slipper de flesta delar som gör att nybörjare tappar modet och lägger ner. Och man behåller de delar som innebär att man får gott att äta. Och det hela går fint att skala upp efterhand eller så kan man komplettera med att odla på rad som vanligt, om man vill se hur det är att kämpa med ogräs och annat elände.

Det är en form av extrem intensivodling där man utgår från ogräsfri jord och man har bra arbetsergonomi. Viktigt är att börja med bra jordblandning, tillföra kompost vid nyplantering, vara påpasslig med vattning och att lådan står i [url]fullt solsken[/url]!

Knepet för extra bra skörd är att förodla. Att så i miniväxhus eller små jordkuber och driva fram småplantor inne som kan sättas ut när en ruta har skördats eller börjar gå i stock. Det ökar antalet skörder per ruta och säsong rejält. På hösten kan man så i vintersallad och tidigt på våren kommer persiljan fram igen. Man kan även bära (stark kompis krävs) in lådorna i ett växthus och odla hela vintern.

När jag tänker på hur mycket jag kämpat med ogräs under åren så rodnar jag nästan, när det hade varit så enkelt att slippa.

Att snickra lådor och bockar är en tröskel, men man kan ju göra en låda och två bockar om året. Eller avsätta en helg tillsammans med några andra och göra några fler.

Troligen vill man även odla lite potatis, lök och morötter på vanligt sätt. Men mycket annat kan man odla i ruta i låda på bock.

Jag har ett par rutor med en jordgubbsplanta i mina lådor. Det blir massor mer enorma gubbar! Ett par plantor ger ungefär vad jag förmår äta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 17:36 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
manskensbonde skrev:
Potatis påstås vara väldigt känsligt för diverse sjukdomar och svampar, som tex bladmögel. Det sägs att det är en av dom grödorna som kräver mest bekämpningsmedel när man odlar. Har ni någonsin haft problem med missväxt i potatislandet?


Aldrig haft problem, mer än att det kräver väldigt mycket tid och handarbete.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 19:12 
Några tankar:

När det gäller fruktträd är de också tacksamma om man börjar med biodling (och bina är förstås viktiga för pollineringen). Jag vet inte om vissa blommar tidigare än andra. Om så är fallet, är det bra att ha variation där, för att hjälpa bina (och utvinna mer honung). På Balkan finns körsbärsplommon (Prunus cerasifera) och där blommar de i vart fall först. Apropå fruktträd, så vet jag inte om kvitten redan har nämnts.

Andra träd och buskar än fruktträd och de vanligaste bärbuskarna kan också vara värt att tänka på om man har plats och vill skapa ett bra ekosystem. Ser man tio år framåt hinner det ju hända en hel del på tomten. För den som har skogsmark faller måhända mycket bort. Jag skulle i vart fall uppskatta björk (sav, te), gran (skotten- te, hostmedicin) rönn (hönsfoder), lind (för bina, te) pil (verkar viktig inom naturmedicin). Jag har ont om träd för ved på Balkan-BOL och tänker plantera ett av deras vanligaste lövträd, robinia (Robinia pseudoakacia). Det växer ganska snabbt och blommar dessutom, vilket återigen är tacksamt för biodling.

För häck kan man kanske tänka på hagtorn. De yttre, bortre tomtgränserna kan göras tämligen vilda så att det inte är alltför lätt att ramla in på tomten, och samtidigt är det bra för fåglar och insekter. Då kan också nypon vara på plats. Frukterna från hagtorn och nypon kan jag tänka mig att hönsen gillar. Nässlor är ett måste tycker jag och finns de inte i närheten ute i naturen kanske man kan se till att de växer här.

Humle och hassel kanske också kan var något. Och fläder (också tacksam för insekter och fåglar). Blommor och örter är också ett viktigt kapitel, men jag har mycket att lära där. Gurkört drar i vart fall till sig bin och humlor.

Sist men inte minst: det "skräpiga" och det som "stör" är också viktigt för ekosystemet: gamla stubbar, ruttnande trädstammar, stenrös.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 02:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mina föräldrar blev chockerade när en halvvegetariansk trädgårdsfanatiker berättade att hon odlade nässlor. Det otyget vill man inte ha i närheten. Men jag har kört dem till en grannby där de har brännässlor vid ett uthus och där plockade de av hjärtans lust, barhänta. Mynta är också ett ogräs om man inte vaktar det väldigt noga. Jag har sett med begärelse på de här fröna https://www.impecta.se/sv/artiklar/tradgardsmalla-rod-ruby-red-.html men det skulle definitivt få mina föräldrar att vända sig i sina gravar. Det här https://www.impecta.se/sv/artiklar/tradgardsmalla.html (den gröna sorten) är nämligen ett envist ogräs i potatislandet. Men den är också ätlig. Vill ha mycket näring, trivs utmärkt i gödselstackar.

Angående kommersiellt odlad potatis så drar de inte upp riset utan ger det någon sorts bekämpningsmedels så att det vissnar och dör. Annars trasslar det in sig i potatisupptagningsmaskinen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 11:14 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
1977 så läste jag en bok där det påpekades att det skulle kunna komma kärvare tider. Jag funderade på hur jag bäst skulle kunna förbereda mig. Jag var ju runt 20 år och studerade, så ekonomin var begränsad. Jag kom fram till att plantera ett äppleträd och ett plommonträd på mina föräldrars sommarstugetomt kunde vara en bra början. Året därpå planterade jag ytterligare ett plommonträd och äppleträd. Vill minnas att träden kostade runt 150:- styck. Ett plommonträd växte sig så stort så att jag var tvungen att ta bort äppleträdet som stod närmast. Det andra äppleträdet bär i år bara ett äpple. Jag tror att inget av äppleträden sammanlagt under alla år burit för 150:- äpplen. Plommonträden har dock gett 10-20 kg plommon per år och styck. Intill det ena plommonträdet har ett nytt plommonträd vuxit upp från en plommonkärna. De ursprungliga plommonträden börjar nu att spricka i stammen och ruttna där grenar sågats av, men jag har ju mitt nya plommonträd att glädja mig över.
Problemet med plommon är ju att de inte är så hållbara. Det gäller att äta så mycket man orkar och ge bort resten. Gillar man att safta och sylta kan man förstås göra plommonmarmelad.
Förklaringar: Sommarstugan ligger på västkusten. Äppleträden var av sorterna Sävstaholm och Gyllenkrok Astrakan, plommonträden var Opal.
Senare så planterade farsan ett äppleträd med vinteräpplen. Det trädet ger nog 5-10 kg äpplen i snitt, fast i år har jag bara sett till 2 äpplen. Tidigare hade en granne ett par bikupor, men de finns inte kvar längre.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 17:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag brukar köpa torkade plommon, så de kan i alla fall torkas. Fast man kan inte äta för många per dag då blir det för stark effekt på magen. Det förvånar mig att trädet blir för gammalt efter bara 40 år, men jag har aldrig haft några fruktträd. Vet du hur gammalt det var när det började bära frukt?

Angående äppelträd så ska man visst ha minst två stycken som passar ihop och kan befrukta varandra.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 20:41 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det ena plommonträdet bar så mycket plommon så att en gren lossnade och fläkte upp stammen. Första gången lagade jag skadan med ympvax. Vid ett senare tillfälle fläkte en gren upp ca 20*30 cm på stammen Kommer inte ihåg ifall det var stormen Gudrun eller tidigare. Då lagade jag med betong. Det andra plommonträdet havererade vid en höststorm så att stammen lutade i 45 grader. Grannen hjälpte mig med en wirevinsch att räta upp trädet som jag fick stötta upp med brädor, det är nog närmre 20 år sedan, trädet fortsätter att bära frukt.
mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 21:09 
Jag har ett tjugotal gamla plommonträd på Balkan och när de inte bar frukt för några år sedan tyckte alla att de hade gjort sitt och att jag skulle ta bort dem. Jag tvekade. Något år senare gav de rekordmycket frukt och de flesta är fortfarande ok. Jag planterade i vart fall en ny generation jämte dem, men nu också körsbär, päron, persika, kvitten och äpple.

Dessa plommonträd är inte speciellt stora. För att inte grenarna ska gå av när det är mycket frukt, stöttar vi upp dem så gott det går, men mellan varven bryts grenarna av tyngden.

Likadant som det är ett bra eller dåligt år för grödorna A B eller C i trädgårdslandet är det ofta detsamma med frukterna. Jag tror att en ganska realistisk kalkyl för det mesta i odlingsväg är att man på fem år kanske får en mycket bra skörd, en utan något alls, och några däremellan. Ett argument för att odla varierat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 23:23 
att kunna lagerhålla under en flerårsperiod är en av dom bästa sakerna man kan gör för att ha framförhållning på maten

då kan man missa ett år utan att dö

om ändå staten sverige kunna förstå sådandt som dom förstod förr...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 05:02 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Ett första steg är ju att förebygga det och handla sådant som är svenskodlat, så att det är lönsamt att odla i Sverige (om man bortser från att göra det målmedvetet så tror jag också att det är något som kommer att ske successivt då en sådan förändring som beskrivs i ts inte sker över en natt)

Det är självklart bra att kunna odla själv, när man bor i lägenhet är dock resurserna på det området lite begränsat. Jag odlar iallafall, jag kommer inte att bli självförsörjande så länge vi bor som vi bor nu men vi kommer förmodligen inte bo likadant om tio år och även om jag inte kan täcka en speciellt stor del av vårt fysiska behov med mina vardagsrumsodlingar, så är kunskapen och erfarenheten mycket värd.

Det finns föreningar som arbetar för att få folk att odla hemma, man kan ju stötta en sådan om man vill genom att bli medlem och betala medlemsavgift. Att fler kan odla en del av sin egen mat borde också gynna mig.

Och så bibehåller jag såklart en god relation med alla i min närhet inklusive de som har lite bättre odlings- och lantbruksmöjligheter än jag :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 10:50 
För dom som bor i lägenhet har jag två koncept för er. "Vertical gardening" och "Gerilla gardening".
Bild
Fyll balkongväggen med sådana här och du har mer yta och plantor än dom flesta hemmaodlare med grönsaksland.
Bild
Bild
Många fiffiga lösningar man ser om man googlar. :)

Visst, det är inte så mycket kalorier som går att odla. Men om du t.ex odlar en massa örter och grönsaker kan bönderna använda åkermarken till spannmål och potatis för att på så sätt bidra till en självförsörjande nation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 12:43 
Om det blir "brist" på mat så innebär det högre priser på mat. Så efterfrågan sjunker på den dyraste maten. Det innebär att det nog dröjer innan det blir en verklig brist = svält hos oss.

För de flesta skulle det "bara" bli en omprioritering av vad man lägger pengar på. Utlandsresor, ny bil, boende, renoverat badrum och kläder får stå tillbaka för mat. Idag är mat löjligt billig. Det hänger naturligtvis ihop med att det inte längre är bönder och hästar som arbetar i jordbruket utan mest dieseldrivna maskiner (som styrs av några få kvarvarande bönder).

Den dyraste maten blir den animaliska (kött). Detta eftersom det behövs i storleksordningen 3-10 delar vegetabilisk mat för att få fram en del animalisk mat.

Om vegetabilier ökar i pris med det dubbla, 2 ggr, kan alltså samtidigt animalier öka med 6-20 ggr (2 x 3-10 gr) i pris. Troligen blir det inte riktigt så illa eftersom en del djurfoder (gräs) odlas där det är svårt att odla vegetabilisk mat, men det är nog rimligt att anta att kött i affären ökar i pris mer än dubbelt så snabbt som vegetabilier om det uppstår problem med tillgången på livsmedel.

Det skulle innebära att det riktigt lönsamma vore att bli vegetarian eller att börja hålla djur som föds upp på extensivt bete på svårodlad mark. Höns i hönstraktorer exempelvis.

En given åtgärd för att möta hotet av matbrist är naturligtvis att i god tid skaffa ett boende där man kan odla en del av sin mat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 13:35 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Skogsbonde skrev:
Om det blir "brist" på mat så innebär det högre priser på mat. Så efterfrågan sjunker på den dyraste maten. Det innebär att det nog dröjer innan det blir en verklig brist = svält hos oss.

För de flesta skulle det "bara" bli en omprioritering av vad man lägger pengar på. Utlandsresor, ny bil, boende, renoverat badrum och kläder får stå tillbaka för mat. Idag är mat löjligt billig.


Dock skulle vår omprioritering skapa mer oroligheter i de länder som då har tillverkningen av bilar, prylar mm då arbetslösheten där ökar drastiskt och ekonomin blir än mer ansträngd. Så i kort perspektiv absolut en omprioritering hos oss men därefter större oroligheter och än större flyktingströmmar runt om jorden.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 14:19 
Aftersearch skrev:
Dock skulle vår omprioritering skapa mer oroligheter i de länder som då har tillverkningen av bilar, prylar mm då arbetslösheten där ökar drastiskt och ekonomin blir än mer ansträngd. Så i kort perspektiv absolut en omprioritering hos oss men därefter större oroligheter och än större flyktingströmmar runt om jorden.


Helt klart!

Stigande matpriser kan nog komma att kopplas till sådant som: Ändrade nederbördsmönster, floder som översvämmar vintertid/monsuntid och torkar ut sommartid på grund av försvunna glaciärer, höga temperaturer, stigande havsnivåer. Alltså den pågående klimatförändringen. Lägg till miljöförstöring i länder med svag miljölagstiftning som tillverkar de flesta av våra prylar.

Det kan innebära att stora delar av jordens befolkning (25-30%, mer?) nog kommer att behöva flytta på sig under innevarande sekel. Och det handlar då ofta om de som idag bor på platser som tidigare ansetts vara de mest bördiga. Problemen i Syrien och övriga Mellanöstern kan redan delvis kopplas till detta.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet