Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 09:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Fick en aha-upplevelse igår då yngsta dottern, som fått en del pengar av släkten, igår kom till mig och bad mig ta hennes kontanter. Hon hävdade att det inte går att använda dem när hon är ute med sina vänner, hon vill ha dem på sitt kort, som hon bara viftar med i kassan...

Mitt tama försök att förklara kontanternas förträfflighet misslyckades kapitalt. Vi lever i en märklig tid.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 10:29 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Samma farhågor har funnits över moderna bilar som har "keyless go", man är rädd för att bilen kan stjälas genom att en slavsändare placeras nära bilens ägare/nyckeln, och på så sätt skickar signalen till en kumpan som står vid bilen och stjäl denna.

Jag är inte särskilt rädd för att detta ska hända, det finns betydligt enklare och bättre sätt att stjäla min bil. Om man hotar mig med en skruvmejsel/kniv/hammare och ber om nycklarna till bilen så får man dessa och kan köra ifrån platsen med bilen. Mitt försäkringsbolag ger mig en ny bil och jag går därifrån med hälsan i behåll, jag skulle aldrig riskera att bli knivstucken för att spara några hundra tusen åt vallenbergarna(eller vem som nu äger mitt försäkringsbolag).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 10:31 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Xamuce skrev:
Fick en aha-upplevelse igår då yngsta dottern, som fått en del pengar av släkten, igår kom till mig och bad mig ta hennes kontanter. Hon hävdade att det inte går att använda dem när hon är ute med sina vänner, hon vill ha dem på sitt kort, som hon bara viftar med i kassan...

Mitt tama försök att förklara kontanternas förträfflighet misslyckades kapitalt. Vi lever i en märklig tid.


Tids nog kommer ungdomarna inse att kontanter har sin plats i samhället, när dom blir tonåringar och börjar köpa alkohol och droger från främmande män i skåpbilar och inte vill lämna onödiga spår efter sig :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 10:53 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
nvspreppers skrev:
Det går att stjäla vilken summa som helst som man har täckning för då det är kortnummer som i första hand stjäls. Detta kan sedan användas på valfri e-handelsplatform som inte infört 3D-secure. Att "direktköpen" är begränsade till struntsummor stämmer således helt och hållet men det är inte det som är intressant för en bedragare.

Alternativet med en rfid säker plånbok finns ju, men varför ska jag betala för det när jag inte ens vill ha tekniken och dessutom har en relativt ny plånbok som jag är väldigt nöjd med?

För de som vill ha kontaktlösa betalningar så säger jag var så god, men jag vill ha möjligheten att välja bort det. Att banken ersätter efter polisanmälan är ju i sin ordning men jag vill inte behöva knöla med det pga en teknik som är erkänt osäker.

Jag köper ofta på olika e-handelsplattformar och måste alltid uppge kortnummer, giltighetstid och säkerhetskoden på baksidan av kortet. Hur menar du att man kan läsa av min säkerhetskod på baksidan av kortet för att jag har RFID i kortet?

Edit
Om det vore som du säger skulle vi ofta läsa i kvällspressen att Pelle och Linea blev blåsta på sina matpengar för dom hade blipp på sitt ICA kort?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 13:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
manskensbonde skrev:
Xamuce skrev:
Fick en aha-upplevelse igår då yngsta dottern, som fått en del pengar av släkten, igår kom till mig och bad mig ta hennes kontanter. Hon hävdade att det inte går att använda dem när hon är ute med sina vänner, hon vill ha dem på sitt kort, som hon bara viftar med i kassan...

Mitt tama försök att förklara kontanternas förträfflighet misslyckades kapitalt. Vi lever i en märklig tid.


Tids nog kommer ungdomarna inse att kontanter har sin plats i samhället, när dom blir tonåringar och börjar köpa alkohol och droger från främmande män i skåpbilar och inte vill lämna onödiga spår efter sig :)


:shock: Då måste detta vara ett bra tecken då dottern är i precis den ålderskategorin som du nämner... Eller så har tekniken tagits i bruk av dessa individer också. :?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 17:26 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 02 jan 2017, 15:15
Inlägg: 72
Ort: NV Skåne, vill ni veta närmare så bekanta er.
Palle500 skrev:
nvspreppers skrev:
Det går att stjäla vilken summa som helst som man har täckning för då det är kortnummer som i första hand stjäls. Detta kan sedan användas på valfri e-handelsplatform som inte infört 3D-secure. Att "direktköpen" är begränsade till struntsummor stämmer således helt och hållet men det är inte det som är intressant för en bedragare.

Alternativet med en rfid säker plånbok finns ju, men varför ska jag betala för det när jag inte ens vill ha tekniken och dessutom har en relativt ny plånbok som jag är väldigt nöjd med?

För de som vill ha kontaktlösa betalningar så säger jag var så god, men jag vill ha möjligheten att välja bort det. Att banken ersätter efter polisanmälan är ju i sin ordning men jag vill inte behöva knöla med det pga en teknik som är erkänt osäker.

Jag köper ofta på olika e-handelsplattformar och måste alltid uppge kortnummer, giltighetstid och säkerhetskoden på baksidan av kortet. Hur menar du att man kan läsa av min säkerhetskod på baksidan av kortet för att jag har RFID i kortet?

Edit
Om det vore som du säger skulle vi ofta läsa i kvällspressen att Pelle och Linea blev blåsta på sina matpengar för dom hade blipp på sitt ICA kort?


Det går att läsa allt UTOM de tre säkerhetssiffrorna som står på baksidan via RFID taggen i kortet. Dessa krävs hos de flesta SERIÖSA e-handlarna, men de som pysslar med skumraska affärer eller som nyttjar en e-handelsplattform som bankomat undviker ju att implementera dessa funktioner.

Det är mycket som vi borde läsa om i kvällspressen som aldrig når ut. Kortbedrägerier är väl klassat som vardagsbrott. Har ju för övrigt varit några reportage om osäkerheten med kontaktlösa kort (SVT har gjort något). Men som vanligt är alla blåögda och lägger sin tillit till bankerna.

_________________
Söker likasinnade och förberedda i NV skåne för umgänge & gruppbildning.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 19:15 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag håller med, jag vill inte ha detta.

Jag har ett traditionellt kort, men har märkt att sista veckan så har jag inte behövt ange kod på mindre köp (under kanske 200 kr).

Dvs köp utan kod kan man göra även med traditionellt kort. Ser inga fördelar med RFID betalning som överväger nackdelarna.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 22:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Den dag mitt kort plötsligt går att betala med i butikerna utan att jag slår kod vet jag inte riktigt hur jag kommer ta det, det känns helt fel...

Vem tjänar på att man inte identifierar sig?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 22:47 
Xamuce skrev:
Den dag mitt kort plötsligt går att betala med i butikerna utan att jag slår kod vet jag inte riktigt hur jag kommer ta det, det känns helt fel...

Vem tjänar på att man inte identifierar sig?

Kortare tid i kassan, bättre kundflöde.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 22:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Gargamek skrev:
Xamuce skrev:
Den dag mitt kort plötsligt går att betala med i butikerna utan att jag slår kod vet jag inte riktigt hur jag kommer ta det, det känns helt fel...

Vem tjänar på att man inte identifierar sig?

Kortare tid i kassan, bättre kundflöde.


5 sekunder per kund kanske... Undrar vad de tycker om att jag betalar med kort utan kod då :lol:

Har ett kort jag glömt koden och inte orkat byta ut. Funkar ju bra med legitimation och namnteckning nästan överalt fortfarande. Finns några som dock har svårt för det och det är vissa klädkedjor... Undrar hur länge den möjligheten finns kvar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 21:11 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag tyker det är helt utmärkt.

Enda jag har förändrat är vad jag gjorde när internetbanken gick att nå via telefonen för en hiskelig massa år sedan och det är att aldrig har mer än en tusing direkt tillgängligt på något kort.

Bekvämt och hyfsat svårt att stjäla min deg.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: sön 23 jul 2017, 08:33 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Xamuce skrev:
Den dag mitt kort plötsligt går att betala med i butikerna utan att jag slår kod vet jag inte riktigt hur jag kommer ta det, det känns helt fel...

Vem tjänar på att man inte identifierar sig?


Jag tycker det är jättebra. Jag vill inte exponera min kod i onödan. För mindre köp tycker jag kodlöst är helt ok! Exempelvis under 200 kr per köp max totalt 500 kr per dygn.

Då slår man bara in koden när det är större belopp och risken att någon obehörig kommer åt den minskar.

Jag har peppar peppar aldrig blivit av med mitt kort, om någon skulle ta det och använda det för 500 kr skulle jag inte ha problem med det.
Dessutom skulle man sannolikt ändå bli kompenserad av banken.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 01:05 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Bara en liten fråga till er som älskar detta.. Hur lång tid skulle det ta innan ni noterar att någon klonat erat RFID och gör ett 199kr's köp/dag eller kanske så lite som en gång i veckan/månaden?
Det är ju det farligaste, om de klonar/kopierar och småanvänder det i bakgrunden. Detta gäller ju alla typer av RFID taggar..bilen,huset,garaget osv.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 18:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
I frågan om rfid är jag bakåtsträvare.
Om jag inte kan lokalisera var det sitter på mitt kort så att jag kan förstöra det,
så tänker jag säga upp kortet.
Får försöka hitta en bank som inte använder rfidchip i kort.

Plan B. öppna konto på Forex och göra utag där, och få mynt och sedlar i handen.

Vi har ju för h... fått en spretans ny design på sedlar och mynt...
Dessutom är det lagligt betalningsmedel...
Då ska jag väl kunna använda det för dess ändamål...
:evil: :evil:

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fick ett "blippkort" idag
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 19:44 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Du kan ha konto (med MC och blipp) på ICA.. OM du inte gillar blipp kan du avstå från att aktivera den. (Gäller ICA).
Blondie: jag är motståndare till blipp, som lupl, bla för riskerna med avläsning från någon "i närheten", jag har inte så brått att jag tycker det är värt dessa sparade sekunder


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet