Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 01:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Hade ett intressant samtal idag med familjens äldre generation (1931) om tiden under WW2 bla.
De bodde med mina morföräldrar på en gård i Dalsland och det som de minns tydligast från krigsåren var de stränga vintrarna. Minus 30-35 under långa perioder. En enda dags blidväder på en hel vinter.
De bodde intill en vattenrik å och isen var över metern tjock. Grannarnas vattenförsörjning hade bottenfrusit så de kom med häst och hämtade tunnor med vatten i ån hos dem. Man var oerhört sparsam med vattnet. Tvätta sig var inget man kunde göra varje dag. Vatten återanvändes flera gånger innan det hivades ut.
Krukväxter frös ihjäl inne i köket och det var is på vattenhinken på mornarna. Inne i ladugården fick korna trasmattor på ryggarna för att inte frysa.

Jag bor i en del av landet som sällan lider av torka, och med klimmatförändringarna förutspås vi få än mer regn. I slutet av 90-talet hade vi ett par tre riktiga blötsomrar. Gick inte en vecka utan att man tänkte att "nu kan det väl ändå inte komma ännu en regnig vecka" men jodå, det kunde det. Vägar spolades bort. Åskan sköt eldkvastar ur eluttagen och sköt loss telefonjacken från väggen.

Emellanåt, inte jätteofta, kommer en solig och härlig sommar med minimalt av knott, mygg, sniglar och gräsklippning. Torka tvätten torr ute på en halvtimma-väder. Så har vi haft det ett tag nu. Aldrig tidigare har gräsmattan varit så extremt torr som den är nu. Än har inte brunnen sinat men alla vattendrag har extremt lågt vattenstånd. Det kommer snart att komma regn säger prognosen, och när det kommer så ska det visst komma rätt mycket. Jag funderar i mitt stilla sinne på hur det kommer att bli. Den fnösketorra gräsmattan är så torr att den inte kommer kunna ta emot vattnet. Det hade behövts ett stilla duggregn i ett par dagar för att mjuka upp den hårda torra ytan innan himlen öppnar sig på allvar.

Med all modern teknik som finns idag står vi ändå rätt bra rustade mot vädergudarna. De flesta har bra uppvärmingssystem (fast jag skulle få frysa om det drog sig ner mot -25-30 med vedspis och kakelugnar som enda värmekälla), stora maskiner finns för att forsla bort stora mängder snö, vatten kan köras i stora tankbikar från ett område till ett annat om vattnet tar slut. Det som är svårast att skydda sig mot är väl stormar/orkaner och större översvämningar tänker jag.

När jag hör de gamla berätta om hur deras liv såg ut så inser man hur sjukt bra vi har det idag, och det är bara runt 70 år sedan verkligheten såg heeelt annorlunda.

Hur tänker ni kring extremväder? Vad har era gamla berättat om hur deras liv såg ut?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 07:12 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mina morföräldrar och Astrid Lindgrens sagor hade en del att berätta om hur svåra förhållandena kunde vara förr i tiden. Själv, född 1952, har jag inte några större minnen av fimbulvintrarna. Det var väl någon gång som julskinkan frös i sitt spad i kallskafferiet och det hände ibland att mormor fick skrapa rutorna i köket på insidan innan hon fått fyr i spisen på morgonen. En gång frös visst termometern sönder. Det var kallt. Varmvattenflaskor i sängen, dubbla täcken, varm pyjamas och sockor. Kläder i flera lager inomhus och ytterligare några när man kördes ut för att "leka i friska luften". Dunjackor och snowboots fanns inte. Det var islandströja, anorak och vinterbyxor med kalasbyxor under som kliade. Pjäxor i läder och skidor med råttfällebindningar. Det var modernt. Då. Till dasset gick man när det blev bråttom. Frös nästan fast därinne. Luktade som utedass gör, gamla tidningar att torka sig med, spindelväv och kungafamiljen på väggen. Stora skogen utanför. Spår av älg, rådjur och räv. En massa krafs under den stora granen där morfar lade ut säd till fasanerna.

Fan, vad jag saknar det där stället. :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 08:57 
Det enda man kan göra är att ducka slagen som de kommer. "Rolling with the punches".

Extremväder kommer som sagt att bli vanligare pga GW, men människor har tagit sig igenom "värre". Inte nödvändigtvis att världsläget har sett brunare ut förut, det är nog ganska rekorddåligt nu, men att de har kämpat sig igenom svält, torka, missväxt och vargavintrar med teknologi som är väsentligt primitivare än det vi har idag. Vi hade en gammal hästsläde från 1800-talet i en lada i stugan, det var föga mer än två avbarkade stockar med naturlig böj med ett par tämligen grovt tillsatta tvärstag, och denna tingest släpade runt stenar, ved och folk. Dagens traktorer gör saker till en barnlek.

Nu är jag absolut ingen bonde, men vad jag har läst finns det sätt att på liten skala klara sig igenom extrema väderfenomen, exvis växthus, härdiga växter, undvika säd (vilka är känsliga för slagregn och vind), osv. En släkting till mig som nu har gått bort brukade säga att de två största problemen vid missväxt var "att folk förlitade sig för mycket på bröd och Gud, när potatis och jävlaranamma hade behövts bättre". Ännu mina farföräldrar, som var troende laestadianer, gormade om att förlägga sina öden och liv i "Guds" händer vid svåra kriser. Istället för att alltså ta saker och ting i egna händer :smack:

Så på det planet är jag egentligen inte orolig, bara jag kommer mig till skott och börjar hitta något ställe att slå mig ned på och kan börja göra förberedelser. Sedan går man in på Hemnet och blir dyster över bostadspriserna...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 09:26 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Det där med kläderna var något som de nämnde också. De var långt ifrån så bra på att stänga kylan ute som dagens material är. De hade lång väg genom väglöst landskap till skolan. Ibland hade de tur och blev skjutsade till skolan med häst och släde. Tänk vilken lycka och lyx det ska ha varit istället för att streta över fälten.

Förstår precis din känsla där Omnivore med saknaden. När jag växte upp på 70-80-talet levde mormor och morfar fortfarande som de alltid gjort på sin gård. Jag älskade att vara hos dem och jag hade turen att få vara där ofta och långa perioder åt gången. Helger, skollov, alla tillbringades de hos mormor och morfar. Därifrån har jag mina bästa barndomsminnen, det var där jag fick trygghet.

Nyligen besökte jag gården för första gången på många år. Gården ägs idag av en grannbonde som köpt den för markens skull och tyvärr får byggnaderna förfalla. Men när jag gick runt där och kollade in i uthus och såg att allt är precis som det var, om än mindre omvårdat. I snickarboden står fortfarande det stora bruna träskåpet kvar där jag skrev mitt namn med vit oljefärg och en pinne. Utedasset har kvar varenda en av de gamla solblekta pappersbonaderna på väggen. De var bara ännu mer solblekta nu.
Det var som att resa bakåt i tiden med en tidsmaskin. Alla minnen vällde upp längtan tillbaka till den tiden blev så stark så tårarna brände bakom ögonlocken. En del av mig önskar att jag hade kunnat köpa tillbaka gården men det skulle inte bli detsamma ändå, inte utan mormor och morfar, och inte med den penga/konsumtionshets som råder idag. Allt var inte bättre förr, men vissa saker var faktiskt det! :cry:

Edit: Tagit bort en massa upprepningar , och stavfel också! ;)


Senast redigerad av Miss P mån 24 jul 2017, 09:48, redigerad totalt 3 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 09:40 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Björngrillarn, du som bor så långt norrut är ju redan där van vid extremare väder än oss klenare sörlänningar ;)
De som levde förr hade inget annat val än att kämpa. Det fanns inget annat då. Idag tror jag vi har blivit så bortklemade av alla bekvämligheter vi har runt oss dagligen att många skulle bli helt handlingsförlamade om extremväder inträffar. Minns en tidningsartikel en gång där man hade frågat olika personer hur beroende de var av el. En tjej i 20-årsåldern från fjollträsk fick frågan och svarade att hon var inte beroende av el alls, hon bodde ju i stan! :smack: ...hur ska en sån klara sig när rulltrappan/hissen slutar fungera och när ögonfransförlängningen inte kan betalas med kortet som halas upp ur Gucciväskan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 13:49 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Tack Miss P för historien och inblicken :D :up:
Fick mig att minnas en del vintrar i både Sverige och Finland under 70-talet där just vattnet frusit på morgonen innan kaminen åter var tänd :lol:
Täckena var tjockare på den tiden, helt klart. :hm:

Här i Skåne kan jag inte komma på någon vargavinter som så (lite snö på vägen räknas inte...). Det är lite torrare nu men det känns i stort som en del av en "normal" väderomställning set över tiotalet år.
Det som jag håller med om är att när det är blött så är det riktigt blött, och när det är torrt så är det - torrt. :shock:

Känns mera som om man får förbereda sig på att dränera mera och om möjligt samla upp mera av regnvattnet där så går.
Många av bönderna här runt i Sydvästra Skåne verkar ha just dränerat massor av åkermark de senaste tio åren. Har dock inte sett så mycket uppsamling av regnvatten som så.

Sen verkar flera hästfolk som jag känner mer eller mindre helt lämnat hö/halmbalar för hösilage och spån. Säger kanske lite om hur man kan skörda/förvara den typen av material?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 20:10 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Så sant Tank, fokus har legat på dränering. Att samla regnvatten trodde väl ingen i vårt relativt regnrika land skulle bli nödvändigt någonsin.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: tis 25 jul 2017, 07:21 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Regnvattentunna bör absolut skaffas. När det kommer så kommer det mycket och det känns dåligt att inte kunna ta vara på det.

MissP, jag förstår hur du känner. Jag började faktiskt lipa igår när jag tänkte på mormors hus och den fantastiska köksträdgården. Kram!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 09:53 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Omnivore skrev:
Regnvattentunna bör absolut skaffas. När det kommer så kommer det mycket och det känns dåligt att inte kunna ta vara på det.

MissP, jag förstår hur du känner. Jag började faktiskt lipa igår när jag tänkte på mormors hus och den fantastiska köksträdgården. Kram!


Ja starka barndomsminnen kan väcka starka känslor långt senare i livet. För att inte tala om doftminnen.
Kram tillbaka Omnivore!

Jag funderar över lämpliga kärl för regnvattenuppsamling och hittade denna på Jula http://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattentunnor/regnvattentunna-795019/
...hopfällbar när den inte används och seriekopplingsbar.
Någon som har praktisk erfarenhet av den?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 11:14 
tyvärr är det nog alltid vettigare att ha normala tunnor, en plasttunna håller kanske 10-20 år om den står oskyddad och längre om man skyddar det från uvljus

en sådan där hopfällbar lär inte hålla mer än något år om den stor ute

vettigast är nog ändå 1 kubiks ibc som står högt nog för att kunna annvända självtryck för att få ut vattnet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 09:46 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Ja IBC som det inte varit kemikalier i känns som det rejälaste alternativet. Lite svårare att flytta och stuva undan under vintern bara. Har läst att det ska finnas svarta. Tänker att det skulle vara bättre för vattenkvaliteten. Ingen fotosyntes, inget muggigt som kan växa. Har dock aldrig sett svarta på annons eller irl.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 10:44 
dom finns

https://www.blocket.se/stockholm/RENA_som_nya_Svarta_Plastankar__1000_liter_61238309.htm?aw=1

man kan även sätta ex gummiduk runt för mörkläggning och uvskydd


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 16:59 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
grym skrev:
dom finns

https://www.blocket.se/stockholm/RENA_som_nya_Svarta_Plastankar__1000_liter_61238309.htm?aw=1

man kan även sätta ex gummiduk runt för mörkläggning och uvskydd


Nu väcktes ha-begär! Får hålla utkik i min del av landet, annars får det i värsta fall bli en roadtrip.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 18:14 
fanns fler på blocket, har en sökning på dom där så jag gick bara in och kollade på första bästa, en del andra står i själva annonsen så man får läsa allt om det är svarta man vill ha


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extremväder
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 18:34 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
grym skrev:
tyvärr är det nog alltid vettigare att ha normala tunnor, en plasttunna håller kanske 10-20 år om den står oskyddad och längre om man skyddar det från uvljus

en sådan där hopfällbar lär inte hålla mer än något år om den stor ute

vettigast är nog ändå 1 kubiks ibc som står högt nog för att kunna annvända självtryck för att få ut vattnet

Mina blå plasttunnor har stått 25+ år, utan synligt slitage, så inga problem att hålla länge än så. Har stått oskyddat, och blivit genomfrusna några gånger.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet