Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: tor 13 jul 2017, 23:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
CPT Fantastic skrev:
Bannlyst 3 år. Hårda bud. Sköt du någon:)


Jag tuggade lite hushållspapper till en spolformad projektil, pillade in denna i pipan och sköt min storasyster i arselet på 1 eller 2 m. :nono:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: fre 14 jul 2017, 17:31 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 06 aug 2016, 21:03
Inlägg: 14
Mina döttrar började med 22a vid tio års ålder. Vid tretton blev det 30-30 och de är mycket nöjda. Säker vapenhantering var det första vi gick igenom samt vad du skjuter sönder med en 22a var mycket lärorikt. Du lär dig mycket genom att se vad den kan åstadkomma. Helt klart en underskattad kaliber...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: lör 15 jul 2017, 11:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Charlie** skrev:
CPT Fantastic skrev:
Bannlyst 3 år. Hårda bud. Sköt du någon:)


Jag tuggade lite hushållspapper till en spolformad projektil, pillade in denna i pipan och sköt min storasyster i arselet på 1 eller 2 m. :nono:


Det blev ett lärorikt skott för din del:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: ons 19 jul 2017, 12:05 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Alla dessa olyckor folk oroar sig för säger att de kanske inte riktigt sett hur det går till när ett barn får prova ett vapen på en skjutbana.

Man släpper dem inte fria utan de sitter antingen i skjutbänk eller ligger och de får helt enkelt inte "hantera" vapnen utan det enda de gör är att hålla vapnet riktat mot målet, ladda, avfyra och gör klart för visitation. Som vuxen står man precis intill och handleder, handgripligen om så behövs.

Rätt gjort så finns inget utrymme för pipa i farlig riktning.

Förövrigt hanteras alla nybörjare på det viset, barn är mycket sällan ett bekymmer, "kan själv" vuxna är något man mycket oftare får hindra från att rikta fel.

Finns inga regler kring hur stora vapen ett barn får hantera förutom att det måste vara inom verksamheten för en skytteförening om barnet är under 15 år och vill prova licensbelagda vapen.

Vapenlagen är helt klar vad gäller uppsiktsutlåning, låntagaren måste vara 15 år eller äldre.

Det är alltså olagligt att ta ut någon som är under 15 i skogen och låta denne skjuta, eller för den delen ens låta barnet hålla vapnet i hemmet.

På skytteföreningar är det dock inte ovanligt att ganska små barn är med och får skjuta och det är helt lagligt.

Yttrande från RPS.
Vapenlagen 3 kap 3 § a) innebär som Du skriver att ett vapen får lånas ut till den som är under 18 år endast om utlåning sker för övning/tävling där en skjutinstruktör/motsvarande vid en godkänd skytteförening har uppsikt över vapnet och låntagaren, som då kan vara under 15 år.

3 kap 3 § b) anger att utlåning under uppsikt av privat långivare endast får ske till den som har fyllt 15 år oavsett om det gäller jakt eller målskjutning. Åldersgränsen 15 år för uppsiktsutlåning har även prövats av Kammarrätten i Sundsvall den 4 april 2002 i mål nr 976/2001.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: tor 20 jul 2017, 16:19 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Låter klokt, det är väl något sådant här man vill undvika...



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 21:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ja det där är ju ett skolexempel på hur man verkligen inte bör göra.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: tis 25 jul 2017, 23:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
När det gäller manskensbondes videoklipp, så uppstod inte olyckan pga att ett barn är inblandat. Denna olycka skulle även uppstå om en vuxen person höll i vapnet. En person som aldrig avfyrat ett automatvapen vet inte hur vapnet kommer att bete sig. Olyckan uppstod pga "skjutledarens" ignorans och nonchalans.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Senast redigerad av Charlie** ons 26 jul 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: ons 26 jul 2017, 10:09 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Derzu Uzala skrev:
Finns inga regler kring hur stora vapen ett barn får hantera förutom att det måste vara inom verksamheten för en skytteförening om barnet är under 15 år och vill prova licensbelagda vapen.

Vapenlagen är helt klar vad gäller uppsiktsutlåning, låntagaren måste vara 15 år eller äldre.

Det är alltså olagligt att ta ut någon som är under 15 i skogen och låta denne skjuta, eller för den delen ens låta barnet hålla vapnet i hemmet.


Känns skönt att veta att vi sket i vapenlagarna i min familj redan på 80-talet. Sköt nog min första hare som 12-åring, med "egen" hagelbrak på egna jaktmarker.

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: ons 26 jul 2017, 15:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Derzu Uzala skrev:
Vapenlagen är helt klar vad gäller uppsiktsutlåning, låntagaren måste vara 15 år eller äldre. Det är alltså olagligt att ta ut någon som är under 15 i skogen och låta denne skjuta, eller för den delen ens låta barnet hålla vapnet i hemmet.


Herre jävlar vad min rättfärdiga far måste ha brutit mot lagen då jag var en lite parvel. Även jag har då brutit mot lagen, då jag låtit mina syskonslynglar både hålla i, och skjutit med mina bössor innan de fyllt 9 år!! ...ett vist mått av civil olydnad, är här befogat anser jag, då handhavande av vapen är en avgörande kunskap för överlevnad under och efter SHTF.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: ons 26 jul 2017, 22:21 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Förmodligen ska man ha omfattande otur för att polisen ska slå ner på att man tar med sig någon under 15 till skjutbanan, men väl så tråkigt om oturen är framme och någon ringer polisen och dom(mot all förmodan) dyker upp på skjutbanan för att lagföra den som låter en 12åring prova att skjuta 22:a

Har det gått så långt och det är ens egna barn, så kan man säkert räkna med att socialen vill göra en utredning också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 07:19 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
När och där jag växte upp drog hela horder av ungar omkring med luftgevär och sköt på allt som man kunde skjuta på. Fördelen var att vi fick lära oss säker vapenhantering. Hade inte föräldrarna gjort det så lärde vi varandra, fan den som inte hade koll på sitt luftgevär. Vi blev duktiga på att skjuta också. Det är svårare att skjuta med luftgevär än med en 22a, både på grund av fjäderns rörelse och den långsammare kulan.

Vi växte upp i landsbygd och det är klart att man inte kan ha en massa ungar rännandes i ett villaområde eller mellan hyreshus med luftgevär. Men ändå, har vi inte fått en överdriven vapenskräck när man inte får låta en 12-åring skjuta med en 22a på en skjutbana?

Sen kan man ju fundera på slangbellor, pilbågar och slungor. Väldigt kraftfulla vapen i händerna på en 12-åring som tränat lite. Det värsta är att det inte krävs så mycket material och redskap för att bygga en. Hur ska lagstiftaren hantera det?

https://www.youtube.com/watch?v=aElI3Doa8mE

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 09:48 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: fre 01 nov 2013, 23:11
Inlägg: 151
Jag var nog 8-9 år när min storebror började lära mig skjuta luftgevär. Jag orkade i varje fall inte hålla riktigt det när jag stod upp, fick skjuta med stöd i början. Men skoj var det! Han kan vara en riktig paragrafryttare ibland, så säker vapenhantering blev man allt drillad i.

Rätt snart efter började jag gå till Sportskytteföreningens luftvapenskytte på tisdagkvällarna. Det var nog när jag gick i fjärde klass. Mycket lärorikt! Blev faktiskt introducerad dit av skolan(!), på någon sådan slags friluftsdag el dyl. Luftvapenhallen låg nämligen i någon källarkorridor på skolan. En av de valbara aktiviteterna i skolan var alltså luftvapenskytte. Jag blev faktiskt ganske "biten" av det, flera av mina klasskamrater också. Så kunde det gå till på den tiden!

Jag tror detta gett mig en ganska sund inställning till skjutvapen. Samtidigt som man lär sig säker hantering och skjutteknik givetvis, blir det liksom lite avdramatiserat. Samma med knivar. Far min var snickare och jag fick min första egna Morakniv av honom i samma ålder ungefär. Ett och annat skärsår blev det väl, men inget som inte gick att sy ihop! :)


I ett land med hårda vapenlagar är det, förutom statens hantlangare, endast kriminella som har vapen. Det bryr sig nämligen inte om vapenlagar!
Självklart vill inte staten att medborgarna får "smak" på vapen i tidig ålder, helst inte alls. Då har de ju chans att försvara sig mot övergrepp!

_________________
"Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ungdommar, jakt och skytte
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 21:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ja det vore ju fullständigt förkastligt om man hade fått ett luftgevär och instruktion vid tidig ålder och sen fått härja fritt... :notme:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet