Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 21:56 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Att denna bil inte varit uppe till diskussion tidigare är för mig en gåta.
4-hjulsdrift, hög markfrigång, hyfsat bra på att ta sig fram, billig, bränslesnål, skramlig men stadig, etc.
Det finns hur många bilar som helst av den här typen av hantverkarbilar så den går fullständig under radarn.

Bild

https://www.youtube.com/watch?v=s-jkRqq47uA

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 22:02 
Har en liten fördom om att sådana bilar ofta råkar ut för inbrott då tjuvar tror det ligger verktyg som motorsågar och annat i dem över nätterna.

Har sett i england där det står på sådana bilar "no tools left in this vehicle over night".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 22:34 
har för mig dom varit uppe innan

för några år sedan så funderade jag på en sådan som nästa bil, funktionen i bilen hadde passat mig bra
men, det har varit för mycket bekymmer med dom, känner en del som har haft sådanna som jaktbil, passar väldigt bra om man är hundförare med några hundar
och en del folk som har haft dom som jobb bil, men kanske funkar på fritiden till annat med :notme:

samma sak dom har haft för mycket krångel med dom, och som beg har dom varit dyra och stor risk för dyra reparationer

som beg har dom många gånger varit hårt körda med, firmabil som ingen bryr sig om

men jag köper konceptet i teorin


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 11:15 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Jag gillar konceptet! Även om jag är lite skeptisk till att köpa begagnade bilar i allmänhet, och Renault i synnerhet :) Det finns säkert motsvarigheter till Kango 4x4 hos japanska tillverkare som skulle bli ypperliga BOV.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 10:57 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
De är byggda i äkta fransk kvalitet, så man bör inte ha längre till målet än att det går att vandra sista biten.

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 11:19 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Dessutom är 4x4 versionen mycket ovanlig här i Sverige...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 11:56 
Tulum skrev:
De är byggda i äkta fransk kvalitet, så man bör inte ha längre till målet än att det går att vandra sista biten.


Har kört min Clio i över 12år nu och har inte haft några katastrofala nederlag med den. Enda "off-road" relaterade reparationen var att jag behövde byta oljetråget i våras på grund av all grusvägskörning, men det var i princip bara skruva loss det gamla, på med tätningsmassa på det nya och skruva dit. Gick på under 2000kr.

Däremot kan jag förstå det som menas med "fransk kvalitet", den bullrar och låter mycket och många småsaker är väldigt omständiga, t.ex att kopphållaren är för liten och sitter framför växelspaken så det inte går att ha en vattenflaska där. Och det är helt omöjligt att byta lampor själv, så jag åker till lokal bilverkstad och betalar för byte, det brukar alltid dra blod då det är så trångt. :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 13:16 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jan 2012, 15:15
Inlägg: 232
Nikenik skrev:
Tulum skrev:
De är byggda i äkta fransk kvalitet, så man bör inte ha längre till målet än att det går att vandra sista biten.


Har kört min Clio i över 12år nu och har inte haft några katastrofala nederlag med den. Enda "off-road" relaterade reparationen var att jag behövde byta oljetråget i våras på grund av all grusvägskörning, men det var i princip bara skruva loss det gamla, på med tätningsmassa på det nya och skruva dit. Gick på under 2000kr.

Däremot kan jag förstå det som menas med "fransk kvalitet", den bullrar och låter mycket och många småsaker är väldigt omständiga, t.ex att kopphållaren är för liten och sitter framför växelspaken så det inte går att ha en vattenflaska där. Och det är helt omöjligt att byta lampor själv, så jag åker till lokal bilverkstad och betalar för byte, det brukar alltid dra blod då det är så trångt. :smack:


Min erfarenhet av franska bilar, eller rättare sagt Renault, är att de är precis så dåliga som ryktet gör gällande. Min Clio höll 14000 mil innan det blev ventilsallad trots fulllstämplad servicebok. Den andra Renaulten krånglade konstant. Nu kör jag asiatiskt och (peppar peppar) det bara rullar på.

_________________
Gyttorp - När du får oväntat besök.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 13:37 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Har tipsat om Kangoo 4x4 tidigare, just för att man brukar kunna hitta dem till vrakpriser. men kan man kliva upp i budgeten några tusen kr så skulle jag hellre rekommendera en VW Caddy 4motion. (Om det är den typen av minivan man vill ha)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 16:53 
Körde en Kangoo ett halvår i jobbet. Ingen lysande körupplevelse men den gick och gick så länge i vart fall.
Skall jag svära i kyrkan och mot sunt förnuft önska mig en fransk bil föredrar jag nog en Peugeot Partner med Boxline påbyggnad.
Skåpet är isolerat runt om och långt nog att sova i (1890mm inv). Finns även den som 4x4 men ovanlligt
http://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/peugeot-partner/pabyggnationer.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 18:12 
hadde en kangoo som slaskbil på ett jobb, kan säga att den bilen var på verkstaden för mycket för min smak

tyvärr är vw motsvarighet inte heller något jag vill ha, en jag känner skrotade en sådan för ett litet tag sedan, en olycka i en rondell med låg hastighet gac en remsne bil som skrotades, och den var inte gammal och skadan löjligt liten

japp, jag vet att jag är negativ, men jag är ibland less på skiten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 19:59 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Renaults dieselmotorer är det väl inget fel på, eller? Men för övrigt finns det för många måndagsexemplar, det är sant. Ändå vill jag slå ett slag för denna bil just för att den är väldigt överkomlig i pris och fungerar hyggligt bra trots smårackel.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: sön 30 jul 2017, 21:04 
har ingen koll, men jag tog över en cittra från farsan när han inte kunde köra mera och efter den upplevelsen så svor jag till satan att inte ha med franska bilar att göra med någonsin igen

och köpte en diesel vw och blev rövknullad med fuskmotor istället....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Håller med Rakkuraj att det är lite anmärkningsvärt att detta bilkoncept inte väcker större nyfikenhet och diskussionslust bland preppers. Kangoo, Berlingo, Partner och Caddy fyller ju i stort sätt alla de kriterier vi söker hos en BOV. Varför är vi så låsta vid de större 4x4 picuperna och utrangerade terrängbilar från FM? Det där med att 4x4 skulle vara så överlägset mycket bättre än ex framhjulsdrift är en myt enligt mig. Bilens framkomlighet även på obefintliga vägar/kostigar, beror till syvende och sist på den som rattar bilen.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gråaste BOVen - Renault Kangoo 4x4
InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:38 
håller inte med, det är stor , mycket stor skillnad på att ta sig fram om det börjar bli illa

man vill ha
markfrigång
däck som är breda, har hög profil och mönster nog
fyrhjulsdrift och helst difflåsning


när man börjar kämpa mot lite lera i en sketen liten uppförsbacke för att det är halt, då önskar man sig något som faktiskt tar sig fram

om man undartar en bandvagn 206 så är det även så att det är i mångt och mycket föraren som kan göra livet lätt, men det hjälper inte på många ställen, men för grusvägar så kan kunskapen om att ta sig fram vara till stor hjälp, men bra fordon är guld värt

åk och kolla på riktig terrängkörning där dom sätter sig, dom går över gränsen, och vet sedan på ett ungeför vart dom har den

och japp, jag har satt mig i skiten ett antal gånger, och kommit loss med för den delen, men gått jobba för det med

men en fyrhjulsdriven liten skåpbil är bättre än en tvåhjulsdriven, och med lite vettiga däck och lite höjning så..
och grå som sagt var


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet