Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Vatten, vårt viktigaste livsmedel.

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Grundvattnet bekymrar myndigheterna
InläggPostat: tis 23 maj 2017, 12:58 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Svensk sjukvård är fortfarande "bra" mätt med internationell standard, det är bara det att den var väldigt mycket bättre för 20år sedan. Titta på Spanien, där har arbetslösheten varit 25% och deras sjukvård fungerade hyggligt ändå. Dessutom ser man en helt annan polisiär närvaro i Spanien än i Sverige konstigt nog, så resurserna finns där. Det är nog bara en fråga om att man behöver omfördela dom lite.

Kanske är det så att vi inte längre har råd att betala stafettläkare 100.000kr/månad för att jobba på vårdcentralerna? Eller kanske inte har råd att bygga sjukhus som är 10ggr så dyra som dom borde vara?(nya karolinska). Andra intressanta utgifter för skattepengar är lyxmöbler till statliga verk, fåtöljer för 40.000kr/st. Arbetsförmedlingen försöker bygga en ny hemsida för 100 miljoner, misslyckas och måste lägga 20 miljoner på att uppgradera den nya.(slöseriombudsmannen). Listan är tyvärr lång...

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 00:37 
Bor numera i en bunker

Nikenik skrev:
Bild

@MB:
Tvivlar på att vattnet som finns att köpa, typ premier och annat kolsyrat kranvatten inte ens kommer ifrån Sverige. Ramlösa och Loka gör väl sitt ifrån källvatten, så dom räknas väl inte.

Ett 6-pack med 1,5-litersflaskor innehåller 9liter vatten, vilket motsvarar ungefär en toalettspolning, tror inte det finns så mycket vatten att spara där.

Vad bygger dessa siffror på? Jag tycker att det verkar helt uppåt väggarna, 60 liter per dag för personlig hygien? Hur jävla mycket duschar folk?

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 01:04 
pre skrev:
Nikenik skrev:
Bild

Vad bygger dessa siffror på? Jag tycker att det verkar helt uppåt väggarna, 60 liter per dag för personlig hygien? Hur jävla mycket duschar folk?

Har du mätt hur mycket din dusch drar och hur länge du duschar? Enligt Göteborgs energi gör en normal dusch av med 12l/min och medelsvensken duschar 5min per dag. 5x12l= 60liter .

Tror det är många som har det som ritual att duscha länge, antingen för att vakna till på morgonen eller för att slappna av på kvällen, eller båda. Ett ex brukade t.ex stretcha i duschen under rinnande varmvatten...

https://www.goteborgenergi.se/Kundservice/Energispartips/Lagenheter/Varmvatten
Okej att dom inte har någon källhänvisning, men tror inte det är "fake news". Göteborg energi räknar ju på hur mycket vatten dom gör av med varje år, och vem som gör av med det, och vad dom gör med det.

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 01:23 
Bor numera i en bunker

Nikenik skrev:
Har du mätt hur mycket din dusch drar och hur länge du duschar? Enligt Göteborgs energi gör en normal dusch av med 12l/min och medelsvensken duschar 5min per dag. 5x12l= 60liter .

Tror det är många som har det som ritual att duscha länge, antingen för att vakna till på morgonen eller för att slappna av på kvällen, eller båda. Ett ex brukade t.ex stretcha i duschen under rinnande varmvatten...

https://www.goteborgenergi.se/Kundservice/Energispartips/Lagenheter/Varmvatten
Okej att dom inte har någon källhänvisning, men tror inte det är "fake news". Göteborg energi räknar ju på hur mycket vatten dom gör av med varje år, och vem som gör av med det, och vad dom gör med det.

Faktiskt har jag det, jag har en vattenmätare kopplat på duschslangen. Mitt medel är 12 liter (har snålspolande duschmunstycke) och duschar absolut inte varje dag. Sen bor jag i hus där jag betalar för uppvärmning själv och är därmed snål med att spola varmvatten i onödan...

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 10:29 
Min ryggsäck är nog för liten...

Småland och Björngrillaren.. :up:

Man kan tro att alla tar vattnen från Mälaren runt Sthlm, det finns dom som tar en liten del från Mälaren, resten är grundvatten.
Varje år tas någon promille av vattnet från Mälaren på årsbasis räknat, såg en artikel från ansvarig från vattenverket, Mälaren kan försörja stockholmarna med vatten i flera hundra år.

Den största risken var om vattnet skulle bli smittat, därför borde man kanske förbjuda fartygstransporter med farligt gods. :alien:

Jag har alltid hört så länge jag kan minnas att varje person förbrukar 200 liter/dag. Själv gör jag av med betydligt mycket mer, men vid kris skulle jag tro att jag fixar mig på 5-7 liter/dag under väldigt lång tid.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2