Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:16 
Håller på att renovera, rita och budgetera för ny bostad. Tänkte höra med er vad ni anser är absolut viktigast om ni skulle bygga ett nytt hus. Inom "rimlig budget" då, inte atombunker under en borg på en ö. Om ni skulle bygga ett hus på landet och lägga ungefär samma pengar som alla andra, vad skulle vara prioritet?
Ni får välja 3 saker.
Tänk på ni ska bo där till vardags, inte ha det som BOL, så estetik, enkelhet, underhåll, WAF och pengar spelar in.

t.ex:
Väljer ni ett läge med fler soltimmar eller ett ställe som inte riskerar att svämma över?
Superisolerat, typ passiv hus, eller vedeldat och självdrag?
Egen brunn (om det finns kommunalt vatten) eller panoramafönster åt väst med spektakulära solnedgångar eller jordkällare+växthus om alla kostar lika?
Off-grid på liten skogsplätt eller stor tomt?
Bygga något snyggt eller traditionellt hus med stor betongkällare?
Bild
Vad är viktigast för er?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:28 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Egen brunn som ger rikligt med bra vatten. Inte djupare än att det går att pumpa upp med handkraft (klaffpump och hydrofor).

Odlingsbar markplätt.

Rejäl källare som håller sig frostfri. För lagring av käk och för att hysa den där klaffpumpen och hydroforen.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:33 
Passivhus med egen brunn och odlingsmark.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
1) Egen brunn

2) Vedeldad värme

3) Det tredje önskemålet blir lite svårare då mitt behov kommer att påverkas av husets geografiska läge men det bör vara of-grid med tillhörande mark för odling och
för att plocka ut ved för hushållet.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:51 
Harmklinga skrev:
Passivhus med egen brunn och odlingsmark.

Helt klart. Rekommenderar dock kamin med skorsten. Ett passivhus funkar skitdåligt om strömmen är borta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 18:05 
Grundförutsättning 1a: Jordbruksfastighet utanför detaljplan!
Grundförutsättning 1b: Högt läge säkert från översvämningar!
Grundförutsättning 1c: Bekvämt cykelavstånd (max 10 km?) till stad med arbete, torg, myndigheter, affärer, skolor, sjukhus, kommunikationer etc.

1a kanske inte hänger ihop med nybygge, kanske snarare ombyggnad/renovering. Det var så jag gjorde. Byggde inte nytt utan renoverade/byggde om rivningsmoget bostadshus på jordbruksfastighet. Befintliga äldre jordbruksfastigheter är inte sällan placerade på bra/säker plats vad gäller översvämning/storm/ras. Jordbruksfastighet innebär uthus och möjlighet att bygga (ut) rätt fritt. Exempelvis garage och mer uthus.

Sedan: (Ungefär som Charlie**)
* Egen brunn med bra vatten.
* Skog för ved och virke.
* Odlingsbar mark i soligt läge.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 18:19 
Gargamek skrev:
Harmklinga skrev:
Passivhus med egen brunn och odlingsmark.

Helt klart. Rekommenderar dock kamin med skorsten. Ett passivhus funkar skitdåligt om strömmen är borta.


Min tanke också. Ett tätt passivhus utan ström där värmeväxlaren/ventilationen inte går igång samtidigt som hela släkten kommer och ska bo hos dig lär inte bli något vidare. Men borde gå att driva ventilationen med några solceller. Passivhus, egen brunn och solceller vore ju något. :)

...
När jag skrev "hus på landet" menade jag att det fanns någon sorts möjlighet att odla, iaf ett stort potatisland och lite skog, var mer ute efter arkitektrelaterade saker till själva huset.

Vad gäller källare funderar jag på om det är värt kostnaden och besväret med tanke på översvämningsrisk. Att det kommer komma kraftiga skyfall med över 150cm regn på några timmar tror jag blir vanligare och vanligare och är bara en tidsfråga innan det drabbar. Man får bygga väldigt högt upp på en kulle för att klara källaren då.
Men ni väljer hellre en källare än t.ex ett garage eller lägger pengarna på den där fina utsikten och en friggebod?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 19:09 
1: Instämmer i kören om egen brunn

2: Närhet till fiskerikt vatten och "orörd" skog. Odlingmark kan brytas upp allt eftersom, däremot svårare att tillverka en egen sjö eller älv.

3: Svårt val. Står mellan vedeldat i kombination med välisolerat, eller viss egen elförsörjning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 20:22 
Gargamek skrev:
Harmklinga skrev:
Passivhus med egen brunn och odlingsmark.

Helt klart. Rekommenderar dock kamin med skorsten. Ett passivhus funkar skitdåligt om strömmen är borta.


skulle jag välja fler än tre skulle jag säga "självförsörjande", dvs. solpaneler för el till det viktigaste, solfångare för varmvatten, bergvärme, rejält tegelhus (inte fasadtegel), vedeldad spis (dvs. sån som farmor hade, fast nyproducerad). Då bör man kunna hantera det mesta. Sen vill jag ha tillgång till både jakt och fiske, gärna kallkälla. Bör finnas möjlighet att begränsa infartsmöjligheter samt bibehålla utrymningsvägar. Fastigheten ska befinna sig en bit över havsnivån. Bostaden ska ha kassun etc.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 20:51 
vattenkraftverk
jordbruksmark/jaktmark
ensligt nog för att få ska råka åka dit av misstag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 21:43 
Brunn, odlingsmojlighet,, lite skog.

Nar det galler huset skulle jag tanka smatt- du ar ju ocksa van med det. Jag skulle nog fundera pa en enplanslanga. Kanske en hall som leder in till varje rum eller storstuga-kok at ett hall och sovrum at andra hallet. Bara det verkliga boendet skulle jag ha i stugan. Allt annat i bodar som man kan bygga till efter behov och budget.

Narhet till sjo eller storre vattendrag skulle jag ocksa vilja ha som flyktvag vid storre skogsbrand.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 17:44 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Vedspis, jordkällare och lättillgängligt vatten.
Jag skulle också undvika områden som kan översvämmas eller där det eventuellt kan finnas rasrisk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: tor 10 aug 2017, 16:11 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
grym skrev:
vattenkraftverk
jordbruksmark/jaktmark
ensligt nog för att få ska råka åka dit av misstag


Som ovan! :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: tor 10 aug 2017, 16:50 
Jag har prioriterat
Läget, att det blir som önskat.
Vatten, helst bäck eller å så man har ett flöde, drickbart efter kokning förstås.
Vedspis

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: tor 10 aug 2017, 18:05 
Känner mig rätt nöjd då det redan finns egen brunn på stället. Behöver iofs göra ett vattenprov och fixa någon enklare lösning vid strömavbrott än rep och hink men vattnet är löst. :)

Odlingsmöjligheter och skog har jag mängder av. Skulle definitivt täcka husbehovet av ved och grönsaker om jag bara orkade plöja upp och odla upp allt. Finns ingen sjö men däremot en stor övervuxen branddamm som går att gräva ut. Potential iaf...

Just i mitt fall rör det sig om renovering och utbyggnad av en gammal liten stuga. Blev inspirerad när jag såg ett avsnitt av Grand Designs när ett par byggde ett 5-miljonershus för 1 miljon genom att riva ett gammalt hus men behålla grunden och dom murade innerväggarna av huset som stod där innan. Finns många fördelar med ett sådant bygge. Inget markarbete, ingen ny betong, behövs inte gräva nytt avlopp och bara dra ny el utan påkopplingsavgift och det går att göra det mesta själv av själva byggandet.

I mitt fall tänker jag göra det fint men försöka att inte lägga så mycket pengar men däremot lägga mycket tid. Ska t.ex lägga ett isolerat tegelgolv istället för att gjuta golv. Kommer få knacka loss och knacka rent varenda tegelsten hos en bekant, men spar pengar och får motion. Skall göra en gabionvägg (sten från stället+stålnät) innanför den isolerade ytterväggen på norrsidan. Funderar på att bygga en rocket mass heater eller en rysk murspis eller något därimellan. Just nu finns ett tätt plåttak på stugan men har ambitioner om att göra ett jordtak, men blir nog inte förrän allt annat är färdigt.
Fönster bara åt söder (eventuellt några få åt öst och väst så det blir ett U-format panorama) med växthus framför.

Har faktiskt nästan allt som listats upp här i tråden, eller verklig möjlighet att fixa i framtiden. Bortsett från vattenkraftverk då, och lär inte bli ett passivhus på grund av budgeten.
Men finner att jag klarar mig alldeles utmärkt med en laptop, mobilt bredband och ett par hörlurar utan behov av andra elektroniska prylar förutom till matlagning, vilket jag ämnar kunna göra i kaminen eller på gasolspisen. Så några solceller och en liten batteribank är allt jag skulle behöva.

Men kommer få gräva ut och dränera bättre runt även om det står på en liten kulle för att vara på den säkra sidan för översvämning.
Känner mig inspirerad, tackar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Någonstans här imellan hoppas jag att jag hamnar när det är klart. :roll:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet