Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 17:57 
En historisk grundprincip är att alla stater bildas av det vinnande skurkgänget. Sedan använder de statens verktyg för att ta ut skatter och för att organisera en militär som skyddar staten från yttre hot och en ordningsmakt som skyddar mot inre hot. Dessutom skapas diverse myter och fantasier om varför just de som har makten är de rätta att ha makten. Lagar stiftas som syftar till att upprätthålla äganderätten. Det vill säga att ingen skall kunna stjäla ostraffat från skurkarna som styr.

Ofta görs det någon form av revolution eller kupp som gör att underlaget av styrande breddas något. Ibland rent av med inslag av folkstyre på olika plan.

På en del håll delas rent av statens makt upp mellan flera olika organ som i vissa fall utses via demokratiska val. I andra fall genom arv eller inom yrkesgrupper. Ytterligare lagar stiftas som avser att ge rättigheter och skydd åt olika befolkningsgrupper. Och för att frånta eller tidsbegränsa makten från kung, presdent eller statsminister.

Ibland går utvecklingen bakåt, så att exempelvis en president gör sig till president på livstid och folkvalda organ försvagas. Ibland går utvecklingen framåt. Yttre och inre hot brukar anges som orsak till varför utvecklingen bör gå bakåt. Dock används då inte begreppet "bakåt", det är mitt ordval.

Som jag ser det så kan staten endast rättfärdigas på ett enda sätt: Genom att den skyddar de svaga i samhället mot de starka. Starka såväl inom som utom landets gränser. En stat som inte gör detta har som jag ser det inget berättigande. Typiskt är detta också ett universellt inslag i statens propaganda, det är inte bara jag som tycker så här. Statliga organ och beslutsfattare rättfärdigar ofta åtgärder med hur de hjälper utsatta grupper på olika sätt. Om det handlar om en demokrati så fiskas röster med samma medel, genom att överbjuda andra om hur de skall hjälpa utsatta grupper. De största/starkaste väljargrupperna i en demokrati anses ofta vara särskilt utsatta, av uppenbara skäl...

Exempel på "utsatta grupper" kan vara storföretagare, småföretagare, bönder, adel, fatiga, rika, husägare, hyresgäster, storstadsbor, landsbygdsbor, medelklass, överklass, skattebetalare, underklass, kriminella, offentliganställda, privatanställda, sjuka, arbetsgivare, arbetstagare, arbetslösa, sophämtare, militärer, poliser, lärare, sjuksköterskor, läkare, studerande, invandrare och pensionärer. Allt beroende på ideologi och tidens anda.

Ett konkret exempel på att staten skyddar de svaga i samhället är att gapet mellan den rikaste 10-delen och de fattigaste 10-delen inte är så stort. Och att även de svagaste (och deras barn) har tillgång till skola, omsorg och vård.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 18:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Staten är i mina ögon något som är Vi! Eller iaf något som jag trodde o kände för i yngre dar.
Måhända har jag genom åren blivit klokare eller så är det så att det de senaste 30 åren skett en förändring..... Nu känns det inte som om staten har mitt o mina barns bästa för ögona.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 19:41 
Harmklinga skrev:
Om vi gör antagandet att makt korrumperar och applicerar oligarkins järnlag så är svaret rätt enkelt.


Har du lust att utveckla det enkla svaret? Och vilken fråga besvarar det?

@skogsbonde: Bra sammanfattning.

Så, makt leder till maktkoncentration och de som då har makten skyddar sig själva och de svaga. De tar sig också friheten att definiera svaghet. Så en inkompetent statsapparat misslyckas att skydda och kanske väljer fel grupp att betrakta som svag.

En skurkaktig stat blir plågsam och farlig för medborgarna (återkopplar till Rakke här) medan en inkompetent stat blir besvärlig och oförutsägbar. I förlängningen blir den inkompetenta staten även farlig eftersom (det externa) skyddet havererar och missnöje sprider sig eftersom folk känner att fel grupper skyddas (mot interna hot eller får förmåner).

Åter till OP: Ja det har du antagligen rätt i. Det tillägg som behöver göras till din fundering är att även en inkompetent stat (-sledning) kan göra livet besvärligt för medborgarna. I förlängningen leder antagligen inkompetens till skurkeri - i alla fall i en stat där medborgarna lyssnar mest till den som lovar mest och inte gör en analys eller ens rimlighetsbedömning innan de röstar.

Ursäkta svamlet, jag skriver medan jag tänker...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 21:48 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
En stark välvillig stat är kanske inte välvilja för alla, det blir lätt att ändamålen helgar medlen vilket kan bli en otäck utveckling.

I min mening ska staten stå för bra kvalitet på grundfundamenten som rättsväsende, försvar, skola, sjukvård och omsorg, etc. Dvs ingen detaljstyrning.
Individens frihet ska vara så stor som möjligt inom lagens råmärken utan inblandning från staten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 22:59 
MD: https://sv.wikipedia.org/wiki/Oligarkins_j%C3%A4rnlag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 23:55 
Harmklinga skrev:


Jojo... Men jag fattar inte vad du menar att svaret är. Allt skiter sig med tiden? :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 02:00 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Min syn på saken sammanfattas så här: Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut.

Med statliga bekvämligheter minskar den individuella friheten proportionellt, exempelvis "gratis" skola ger skolplikt osv

Bra eller dåligt, jag vet att jag är för individuell frihet och mot tvång rent allmänt. Men det är en fin balansgång och nästan bara gråzoner.

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 02:41 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@skogsbonde: utmärkt skrivet. Äntligen ramlade poletten ned och jag fick ihop logiken till 100% hur det fungerar.

@urd: trodde även som dig när man var yngre.

@Epic: Håller med, bra samhällstjänster måste vara prio1.

Någon har skrivit tidigare på forumet om att samhällens undergång historiskt ofta har inträffat när man har fått det "för bra" och underhållet av det som finns/skapats kräver alla resurser. Då saknas resurser till att göra det ännu bättre för folket och allt brakar ihop.
Är detta inte vad vi ser börjar hända runt om oss?

Sjukvård som går på knäna, kanske för att vi kan bota det mesta och skyr nästan inga medel för att bota alla. Vilket jag tycker är utmärkt. Men det måste betalas via höga skatter.

Likadant med skolan, varje elev får en dator för 15tKr och övriga IT-kostnaden är hög. Skall vara färska läromedel, går inte som förr att nästa årskurs ärvde läroböckerna!

Med dessa ökande medborgeliga krav, krävs det duktiga politiker som kan se framtida förbättringar genom tex nya reformer och inte endast hålla på och släcka populistiska oroshärdar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 06:58 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Svammel:

När jag pluggade PR & Kommunikation på 90-talet fick jag lära mig en del om organisationers livscyklar. Det tänket kan delvis även tillämpas på staten.

En organisation skapas av en grupp entusiaster som brinner för en idé. Det kan vara natur, miljö, omsorg om sjuka och lidande, whatever. När organisationen samlar fler medlemmar och växer skapas en administration. I administrationen skapas sedan flera lager av ledare. Så småningom blir ledarskapet i organisationen inte längre ett kall utan en karriär och då befolkas de övre skikten i ledarskapet inte längre av entusiaster som brinner för organisationens mål (annat än med läpparnas bekännelse) utan av karriärister som är där för status och förmåner.

Vi kan se det på stora NGOs. Fotfolket förväntas jobba ideellt eller mot låg ersättning för ”den goda sakens skull” samtidigt som det högsta hönset håvar in sanslösa belopp i månadslön och förmåner. Se på t.ex. Röda Korset, Rädda Barnen, medlemsstyrda(?) försäkringsbolag, fackföreningar med flera.

Även inom staten har vi nu karriärister. Yrkespolitiker och tjänstemän utan tjänstemannaansvar. Politiskt tillsatta generaldirektörer med fantasilöner men utan kunskap eller erfarenhet av den verksamhet de skall leda.

Inkompetent välvillig stat eller skurkstat? Jag vet inte. Stackars oss i vilket fall. :(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 12:19 
Palle500 skrev:
Sjukvård som går på knäna, kanske för att vi kan bota det mesta och skyr nästan inga medel för att bota alla.


När sedan pengarna tryter undrar jag om man backar från det dyraste för att kunna behandla fler eller behåller det dyraste och låter enklare fall ramla mellan stolarna eftersom det ser så bra ut att vi kan utföra avancerad medicinsk vård. Jag tycker mig ana att man satsar mer på avancerat.

@Omnivore: Kul att det är så känt, och lärs ut. Det är väl det vi ser effekter av både i staten och många partier som finns representerade i staten.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 13:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag trodde de fick klara sig utan böcker eftersom de ärvda var utslitna och dessutom omoderna (Tänk bara på hur kartorna ritas om.) Eller har jag blivit för påverkad av massmedias rubriker?

Man kan få en anständig dator för mindre än 15000 kr, och med tanke på vilka rabatter man kan få vid massinköp tror jag knappast att de lägger vad vanliga privatpersoner får göra.

Palle500 skrev:
@skogsbonde: utmärkt skrivet. Äntligen ramlade poletten ned och jag fick ihop logiken till 100% hur det fungerar.

@urd: trodde även som dig när man var yngre.

@Epic: Håller med, bra samhällstjänster måste vara prio1.

Någon har skrivit tidigare på forumet om att samhällens undergång historiskt ofta har inträffat när man har fått det "för bra" och underhållet av det som finns/skapats kräver alla resurser. Då saknas resurser till att göra det ännu bättre för folket och allt brakar ihop.
Är detta inte vad vi ser börjar hända runt om oss?

Sjukvård som går på knäna, kanske för att vi kan bota det mesta och skyr nästan inga medel för att bota alla. Vilket jag tycker är utmärkt. Men det måste betalas via höga skatter.

Likadant med skolan, varje elev får en dator för 15tKr och övriga IT-kostnaden är hög. Skall vara färska läromedel, går inte som förr att nästa årskurs ärvde läroböckerna!

Med dessa ökande medborgeliga krav, krävs det duktiga politiker som kan se framtida förbättringar genom tex nya reformer och inte endast hålla på och släcka populistiska oroshärdar!

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 14:04 
Ett sätt att bromsa utvecklingen mot oligarki kan vara att befolkningen ställer krav på:

Öppenhet. Alltså att så mycket som möjligt skall vara offentligt, särskilt inom myndigheter på olika nivåer.
Fri press, särskilt för opposition och samhällskritiker.
Demokratiska val.

Modern digital teknik borde kunna användas för att underlätta uppfyllnaden av alla dessa krav. Sedan tillkommer naturligtvis sådant som oberoende domstolar, yttrandefrihet och organisationsfrihet.

Förhoppningsvis leder öppenhet, fri press och demokratiska val, till att korruption inte kan fortgå så länge och inte i så stor skala. Med jämna mellanrum blir det "skandaler" och utrensningar. Och regeringsbyten.

En viktig kritik mot EU är att de inte har alls samma öppenhetsprinciper som vi har (haft?) i Sverige. Det ser jag som en stor fara och risk för att samhällets utveckling skall gå bakåt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 15:40 
Skogsbonde skrev:
Ett sätt att bromsa utvecklingen mot oligarki kan vara att befolkningen ställer krav...


Såna krav brukar ta formen av revolutioner.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 15:54 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Vi bör inte glömma att den där "staten" inte är en autonom organism. Den är snarare ett gemensamt projekt som valmanskåren har den yttersta makten över.
Den makten känns många gånger fjärran, men den är ändå en realitet. Min uppfattning är att det system vi har i grunden är bra. Sanden i maskineriet består i alla dessa karriärister som hittar på vad för skit som helst om de anser sig gynnade av det samtidigt som de skiter i den verksamhet de förväntas leda.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Staten
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 16:14 
Lurker skrev:
Vi bör inte glömma att den där "staten" inte är en autonom organism. Den är snarare ett gemensamt projekt som valmanskåren har den yttersta makten över.
Den makten känns många gånger fjärran, men den är ändå en realitet. Min uppfattning är att det system vi har i grunden är bra. Sanden i maskineriet består i alla dessa karriärister som hittar på vad för skit som helst om de anser sig gynnade av det samtidigt som de skiter i den verksamhet de förväntas leda.


Inom organisationsteorin menar systemteorin att en organisation kan ses som en autonom enhet. Och enligt ovan nämnda oligarkins järnlag så kommer den yttersta makten att innehas av ett fåtal, i det här fallet Riksdagen. Det finns fog för att hävda att folket inte har makten i Sverige.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet