Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 08:44 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Intressant projekt. Grattis till båtägandet! Några funderingar:

Om jag förstått det rätt med offeranod så skyddar den allt som är elektriskt förbundet i samma elektrolyt, dvs utsidan av skrovet under vatten. Gissar att du behöver måla om kölen mer sällan med anoden.

Knepigt med transporten... Man kan inte segla hem den och montera ned vagnen för enklare transport?

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 12:53 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Gillar verkligen den här tråden.
Hur är det med sekundära fordon till utflykter och smalare passager i brist på bränsle eller om storleken bråkar.
Uppblåsbar kanot, flytring, livräddningsflotte eller baywatch floatation device-livrem.

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 20:44 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Offeranoderna är i just dethär specifika fallet mest för att spara offeranoden vid propelleraxeln som är mycket dyrare och svårare att byta än "pannkakorna" jag satte dit för test om det funkar.
(var någon typ av roderanoder från lågprishandeln mest för att de var billigast när jag köpte dem...)
Men, tanken är att de skall täcka upp övergången kring propellerhylsan, efter tips jag fick på ett båtforum förut.
Det är en på var sida kölen.

Jo, det är olika hur de skall monteras, motorn har en intern offeranod.
Som regel behöver man montera dem efter vissa mönster om det skall bli optimalt och i något fall kanske även förbinda punkter med kopparkabel från zinkanoden.

Men, just denna båttyp behöver egentligen inga på kölen, men har en rejäl sådan kring propelleraxeln.
(en utombordare skall i stället ha tex en zinkfena som är avpassad för den motorn om det är en modern utombordare)
Detta är som sagt mest ett experiment för att se om det stämmer att det sparar axelanoden även i mitt fall...

Vagnen är byggd på en antik lastbilsaxel så måste ta den med traktor eller på en timmerbil eller liknande annars, i nödfall sälja den och fixa någonting annat här, men jag gillar denna eftersom den har längre axel av riktig balk och högre hjul än de modernare så att man kan sjösätta utan kran i nödfall. (fick den med i köpet så skall inte klaga på den, den är ganska välbyggd tyckte jag. Nya är de ruskigt dyra...)

Har tyvärr inte så mycket erfarenhet av uppblåsbara saker, men de bättre gummibåtarna tar sig fram ganska bra även i grunt vatten och tål väsentligt mer i rivstyrka än de billiga.

Min favorit av mindre flytetyg är annars en urgammal glasfiberkanadensare som varit med om som det heter "sju stormar och tre orkaner" lappad och lagad genom åren då det var en lättviktare men väger nästan ingenting och tar sig fram nästan överallt samt går att släpa över korta sträckor för en vältränad person om man är ohjälpligt fast vid hinder osv.
imponerad av att skiten fortfarande håller efter så många års misshandel med offshore och forsränningsliknande skogspaddlig, mm ända sedan undertecknad var liten och misshandlade den i diverse bäckar och åar i skogen... :) Dessutom enormt stabil, den är faktiskt riktigt svår att välta även med flit trots att den ser ranglig ut. (anledningen till sprickan i plasten var att jag klantade mig på land när den skulle vinterförvaras då jag var liten... Inte på grund av misshandeln i skogen. :) ).

Så, någonting i den vägen är vad jag personligen fastnat för om man mer söker ett flytetyg för vildmarksbruk.

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 22:23 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Det høres ut som du har fullt opp Mizzarrogh. Du sier at du ønsker å utruste båten for for langferd, finnes det en konkret plan eller er det en drøm i fremtiden? Uansett, en skikkelig langferdsutrustet seilbåt er etter min mening noe av det ypperste innen fleksibilitet for overlevelse hvis SHTF. De fleste langferdseilere har rellevant erfaring på hva som fungerer og hva som ikke fungerer og de deler gjerne erfaringer.

Skulle jeg kjøpt en ny rib i dag ville jeg satset på en lett og solid type med aluminiumskrov. Enkel å løfte ut av vannet og solid nok til å dra på land og tåler en fiskekrok :). Eks. http://highfield.se/aluminium-rib-batar/ultralite/
Skal du alltid ha den hengene etter spiller det liten rolle om den er tung, men på havet og i sterk vind er det en fordel å løfte den ut av vannet, ellers risikerer du at den snur seg opp ned.

Skal bli artig å se noen bilder og følge utviklingen.

InläggPostat: tis 12 jan 2016, 10:07 
Användarvisningsbild

Jo, jag funderade också över aluminiumbotten, tack för synpunkter kring detta. :up:

För att vara ärlig så är detta en del av en större plan att använda båten för långfärd på större vatten i framtiden, jag vet inte exakt när men inte så långt fram hoppas jag, därav valet av denna båt typ. :) (hade det bara varit inomskärs hade jag nog valt en lättare båt med centerbord idag, de är enormt mycket enklare att hantera och man kan gå in vettigt nära land om man revar seglen och vevar upp centerbordet underhand. De tunga gamla långkölsbåtarna görs nog inte längre då man idag använder lättare koncept med vingkölar eller liknande i stället, men anledningen till mitt val är att de gamla är enormt stryktåliga i jämförelse då de har nära nog dubbelt så tjockt laminat samt att man lipper så stort utstick på kölen som med andra koncept + att just denna inte har plast runt kölen så att man förhoppningsvis slipper oroa sig för läckor om man kör på sten och liknande, enligt folk jag talat med på båtföreningen så har några båtar till och med överlevt frontalkollisioner med grund och stenar utan andra skador än repor i färgen, nackdelen är att det är väldigt mycket massa i rörelse så händer något tex vid bryggan har man som regel ingen andra chans att avstyra farliga situationer, det har tom hänt att folk fått kroppsdelar avkapade om man gör fel (inskränkte sig till hans stortå, men i allafall... och ja, han fullföljde sin jordenrunt segling ändå. Jag skadade också min stortå strax efter (varför var så pinsamt att jag inte ens tänker berätta det, men har med eggverktyg att göra... :oops: ) så jag ser det som en del av det riktiga långseglardopet... och min stortå fungerar skapligt igen... :mrgreen: ).

Därför kommer den att få litet mer seriös långfärdsutrustning underhand jag får tid och pengar med projektet, oavsett om man börjar med en dyr eller billig båt så drar kostnaderna iväg rätt fort om man vill göra det riktigt, därför måste jag ta det i etapper.

På inrådan av en person här på forumet kommer jag att behålla nuvarande motor en tid tills jag lärt mig båten ordentligt, har mest kört centerbordare förut och det är litet träning emellan mot långkölarna då de beter sig annorlunda i en del situationer man måste träna på, uta på vatten är de tvärtom enklare att lära tror jag, men att angöra bryggor och liknande är betydligt svårare men en tung båt.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 23:55 
Användarvisningsbild

En grej...

Nu är jag redigt less,
ALLT dj**la trä utanför kabinen skall bort!!! ALLT! :!: :!:

Jag älskar verkligen träbåtar men numera spyr jag på allt trä som sitter på en plastbåt...

Just nu vill jag inte ens behålla teaklisten kring relingen, tror jag skall leta begagnad relingslist i aluminium i stället.
Jag vet att en del skulle se det som ett helgerån men det sk*ter jag i just nu...
Allt som inte blir plast blir syrafast metall. INGEN A2 heller hatar nog A2 stål ännu mer än trä...
Skall göra ett nytt starkare peke helt i metall och minst 40mm rör eller fyrkantrör...
Tanken med det är att det även skall fungera som ett slags lyftkran.
(det nuvarande är ändå för vekt byggt och felkonstruerat, nya av bra kvalitet var fruktansvärt dyra så blir nog att bygga eget...)

Vantskruvar kommer jag att spara ihop till marinbrons tror jag.
Golvet i kabinen tänker jag med absolut högsta tänkbara nöje elda upp och lägga i ren syntetfiber.
(det var ändå väldigt illa byggt så det skall ut i vilket fall då jag behöver göra riktiga durkspant i catwalken, dock tror jag att marinplywooden jag fick med åker på tippen och även dessa blir ren glasfiberarmerad plast...)

Jag tål inte ens se det i maststaget innuti kabinen längre så jag tänker montera en metallplatta där i ställetför träportalen som jag redan har tillsågad...

Behåller nog dock delar av inredningen som inte ingår i den tekniska konstruktionen och kanske delar av luckan in, men ALLA luckor i sittbrunnen skall bli 100% plast och konstfiber!
Resten åker på brasan.

Nu vet jag att jag säkerligen kommer att bli illa omtyckt av vissa seglarfolk, men antingen har man en träbåt ELLER en plastbåt, det går inte att skapa hybrider som inte dras med problem i längden.
Det kommer även att bli dooghouse av hårdplast med rakt tak, inget onödigt tyg heller och inga ränndalar på min båt! (också sådant jag numera utvecklat stark allergi mot...)
Skulle nästan vilja montera bogstrålkastare också för att reta maximalt, har funderat på det seriöst i allafall, bara för att det verkar störa folk så mycket på en segelbåt...

Men, någonting man däremot har praktisk nytta av är en extra stark sökarstrålkastare, dock verkar de antingen extremt dyra eller för dålig kvalitet...
Tyvärr har i princip alla maskinstrålkastare jag tittat på fel ljusbild då den i detta fall måste vara fokuserad i en smal lång stråle, inte utspritt över en bred yta.
Här har jag gått bet ännu... Skulle vilja ha någonting med en tjock optisk lins som satt på en U-bygel så att man kunde manövrera den för hand. :hm:

InläggPostat: mån 25 jan 2016, 00:13 
Kan du inte bara sätta ett Hella "pencil beam" extraljus där som strålkastare? Mata en fet "ficklampa" från 12V-batteriet?

/MD

InläggPostat: mån 25 jan 2016, 00:36 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Well Mizzarrogh det er viktig å prioritere ellers blir du aldri klar. På meg høres det ut som du bygger om hele båten, kan det virkelig være nødvendig? Har du kjøpt feil båt? Jeg er enig i at dagens peker f.eks. fra Båtsystem er for svake, men det skal lite til å få de en god del sterkere med tykkere rør. Tre er bare til pynt på en plastbåt, skit i det og la det være med mindre det er en sikkerhetsrisk. Hvilke luker har du i sitbrunnen som er av trä? Å bygge en doghouse må ikke tas lett på, blir det feilkonstruert kan det bli farligt når bølgene slår over dekk. En sprayhood er ikke vakkert eller spesielt solid, men det skader deg ikke hvis den ryker og den kan enkelt fjernes. WTF skal du med lys, vil du være en blink? Hvis du skal se i mørket så kjøp heller en radar i fremtiden.

Ha fokus på målet Mizzarrogh skuta må flyte og seile alt annet er hobby :D

InläggPostat: mån 25 jan 2016, 14:22 
Användarvisningsbild

Mmm... Ni har nog rätt, relingen och det får vara kvar så länge, den är rätt snygg om man slipade och lackade upp den så delar av den kanske blir kvar ändå...
Anledningen till den är att de allra första modellerna hade en teaklist ovanpå relingen, den går sedan över i en "toaring" av teak vid sittbrunnen så att man kan hänga ut över kanten på den när man manövrerar seglen om man önskar, mest estetisk funktion.

Nuvarande peke är något slags hemmabygge som är felkonstruerat i framkanten, det går att segla med nu men stagen tål inte så mycket, jag har länge haft en tanke om att bygga in multifunktioner i det nya om man byggde eget. (alternativt leta begagnat race peke från en större båt och montera extra wirestag under, men iden med lyftkranen gillade jag och rör på bulk var inte så farligt dyrt om man handlar av grossist.) har ganska klart i skallen hur det skall se ut, tänkte göra en A-ram och svetsa några tvärbitar och kanske en remsa durkplåt i framänden så att man kan fästa ankardelar där i framtiden om man önskar.

Anledningen till valet av båt var som sagt skrov och kölkonstruktionen, jag betalade ändå inte för mer än ett tomt skrov i princip så jag klagar inte... Tänkte ta det i etapper. :)

Durkspanten spelar nog ingen roll vilket material, de har ändå bara till funktion att bära upp botten ovanför catwalken, de har ingen egentlig bärande betydelse för själva skrovet.
Men tänkte helplasta i allafall de, får se hur själva durkarna blir...

Sittbrunnen kommer i vilket fall att få plast på sikt, blir där trä får det i så fall bli lösa ribbor man kan lyfta bort och som inte är bultade i plasten, det är redan detta på några ställen som den förre ägaren påbörjat, han gjorde en omkonstruktion av motorrumslyckan, tyvärr har plywooden i hans lucka tigit stryk så jag funderar på att helt enkelt gjuta av den i glasfiber då designen som sådan är välgenomtänkt. Här är en grej som är ganska viktig då den har funktionen att hålla tillbaka stora mängder vatten om sittbrunnen blir vattenfylld så den viktig ur säkerhets synpunkt.

Portalstaget måste också dit av tekniska orsaker då det stagar upp däcket under mastfoten, kanske sätter tillbaka träbågen över en metallbricka i så fall om man vill ha en ombonad känsla innuti.
Tänkte förbättra denna och bulta en aluminiumbåge på framsidan, då borde det bli ohyggligt starkt...

MD, jag skall kolla upp det, bogljus skippar jag nog då det inte fyller någon vettig funktion rent tekniskt på en segelbåt (på vissa typer av motorbåtar är det praktiskt när man lägger till), men sökarljus är bra nattetid, har provat vanliga maskinljus på motorbåten men de funkade inte riktigt bra ute på sjön då ljuset snabbt "åts upp" så det var ingen nytta med så kort ljuskägla.

Sprayhood finns redan med men den är sliten, men får duga för test så länge.
Just nu har jag dock skruvat bort den för att komma åt däcket för målning sedan.
Men jag sparade den i förrådet.

InläggPostat: sön 13 aug 2017, 18:02 
I used to work for the Umbrella Corporation.

Härlig tråd som jag glömt bort.
Hur har det gått? Är hon sjösatt o rider på Atlanten i detta nu?

mvh Urd

InläggPostat: tis 15 aug 2017, 13:17 
Användarvisningsbild

För närvarande upptagen på land för service då jag beslöt att göra om delar av kabinen och åtgärda en massa saker tidigare ägare gjort som jag inte varit nöjd med, bland annat byta från någon typ av pappspik till syrafast skruv, inte nödvändigt kanske men så för djäkligt ut med spikarna...

Tänkte även passa på att göra om elsystemet för landström, samt sätta i en solcell och göra så att man kan koppla in fler solceller på samma lina, tex portabla mjuka solceller om man behöver mer kraft.

Skall ta bilder när jag fått hem henne från uppställningsplatsen och allt i kabinen inte längre ser ut som en katastrof... men har legat litet på is nu i sommar på grund av arbeten med huset jag måste göra innan frosten kommer. Håller bland annat på att bygga upp en bank av gamla växtsorter som är extra härdiga och anpassade till klimatet. (mitt mål är att bli helt oberoende av pengar för mat och annat av vikt).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3