Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 10:55 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Trapezius skrev:
Tack så mycket för er input! Jag ska undersöka vilka som är biodlare i min närhet och prata med dem.

Angående att hitta de första bina: jag tänkte att man kanske gick ut och hittade vilda bin och tog dem till en kupa. :oops:

Du har säkert sett någon skylt när du kör med texten "Honung säljes" (Kanske inte mitt i en större stad men utanför), där kan man alltid stanna till, köpa en burk honung och fråga.

När det gäller bina så är det bara bra att du frågar, den som inte frågar får aldrig heller några svar. Man skulle kunna försöka hitta bisamhällen genom att följa bin tillbaka dit från det att man ser dem, men sedan har de förmodligen bosatt sig högt upp ell långt in i tex ett träd. Att försöka gräva fram drottningen där vore minst sagt en utmaning.

Att plocka in en svärm som lämnat ett gammalt samhälle är lättare men jag har nog bara sett två svärmar i hela mitt liv varav en jag blev inringd för att hämta, så oddsen för att hitta en sån är med ganska låga.

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 20:33 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Aftersearch skrev:
När det gäller bina så är det bara bra att du frågar, den som inte frågar får aldrig heller några svar. Man skulle kunna försöka hitta bisamhällen genom att följa bin tillbaka dit från det att man ser dem, men sedan har de förmodligen bosatt sig högt upp ell långt in i tex ett träd. Att försöka gräva fram drottningen där vore minst sagt en utmaning.

Att plocka in en svärm som lämnat ett gammalt samhälle är lättare men jag har nog bara sett två svärmar i hela mitt liv varav en jag blev inringd för att hämta, så oddsen för att hitta en sån är med ganska låga.

Det är jättebra att veta. Då tror jag att jag lägger en låg prio på att lära mig biodling, till dess att jag har möjlighet att själv hålla kupor.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4