Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 00:00 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
Harmklinga skrev:

Får man diskutera det scenario som Ganman beskriver? Dvs. där massmigration från tredje världen leder till rättsstatens förfall.


Det är ju ett "katastrofscenario", så rent principiellt är det ju angeläget.
Men men. Är det tabu så är det. Och risken är ju stor att en öppen diskussion drar till sig rena rasister. Kanske bäst då att ha nolltolerans.

Eftersom Ganman-scenariot är den primära (eller egentligen enda) orsaken till att jag preppar hårt sedan 15+ år, så är jag nyfiken på hur många som är inne på samma spår. Jag föreställer mig att en majoritet i forumet preppar för sakens skull; för att de finner "nöje" i själva processen. En mindre andel, däribland jag själv, preppar för att de har identifierat ett hot som de finner tämligen sannolikt kommer att inträffa.

För den senare gruppen är därför omständigheterna som rör själva hotet av avgörande betydelse för preppingen. Det kan vara solfläckscykeln för de som preppar för solstormar eller nästa istid, det kan vara energipolitiken eller högskoleutbildningen för den som preppar för kärnkraftsolyckor, världspolitiken för den som preppar för krig och invandringspolitik för den som preppar Ganman-style. Den hotbild som man preppar för har ju stor betydelse för HUR man preppar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 00:26 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Balder skrev:
Harmklinga skrev:

Får man diskutera det scenario som Ganman beskriver? Dvs. där massmigration från tredje världen leder till rättsstatens förfall.


Det är ju ett "katastrofscenario", så rent principiellt är det ju angeläget.
Men men. Är det tabu så är det. Och risken är ju stor att en öppen diskussion drar till sig rena rasister. Kanske bäst då att ha nolltolerans.

Eftersom Ganman-scenariot är den primära (eller egentligen enda) orsaken till att jag preppar hårt sedan 15+ år, så är jag nyfiken på hur många som är inne på samma spår. Jag föreställer mig att en majoritet i forumet preppar för sakens skull; för att de finner "nöje" i själva processen. En mindre andel, däribland jag själv, preppar för att de har identifierat ett hot som de finner tämligen sannolikt kommer att inträffa.

För den senare gruppen är därför omständigheterna som rör själva hotet av avgörande betydelse för preppingen. Det kan vara solfläckscykeln för de som preppar för solstormar eller nästa istid, det kan vara energipolitiken eller högskoleutbildningen för den som preppar för kärnkraftsolyckor, världspolitiken för den som preppar för krig och invandringspolitik för den som preppar Ganman-style. Den hotbild som man preppar för har ju stor betydelse för HUR man preppar.


Tror iaf Du o jag har samma tankar om vad som skall ske framöver......


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 07:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Okej, hur hanterar vi WROL oavsett vad som orsakat det? Att lägga tid på att leta syndabockar och diskutera vem/vad som började löser inga problem.

Problemet i den här tråden är WROL Ganman style vilket kan inträffa inom vår livstid och hur hanterar vi det?
Läget kanske inte påkallar bygge av strålningsskyddad bunker men på något sätt behöver vi ha förnödenheter hemma, sjukvårdsmateriel osv om läget gör att det blir svårt att lämna huset/lägenheten under en tid, typ mycket längre än 72 timmar.

Så länge samhället klarar att distribuera vatten och el kommer vi att klara oss hyggligt ett tag. Alla människor, även de som till äventyrs vill leka WROL, vill ha värme och vatten hemma så jag tror inte att reningsverk och kraftstationer är måltavla nummer ett. Livsmedelsaffärer och stormarknader är de som kommer att ryka först. När barnen gråter av hunger tar man mat där man kommer åt den. Jag kan förstå det. Även om jag riskerar att bli rånmördad pga de små förråd vi har kan jag förstå det. Vet uppriktigt sagt inte hur jag skulle hantera en familj med magra ungar som knackar på dörren. Innerst inne vet jag att om jag öppnar dörren kan det bli det sista jag gör. Om inte annat kommer flera besök efteråt tills huset är tömt på både liv och förnödenheter. Samtidigt... magra hålögda ungar. :hm:

Prepp? Mat, vatten och sjukvårdsmateriel i första hand. Sanitet, värme och kommunikation med anhöriga, eventuellt förskansning i huset. Hur många sängplatser kan vi ordna? Finns sängkläder, andra kläder och tvättmöjligheter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 12:46 
Omnivore skrev:
Okej, hur hanterar vi WROL oavsett vad som orsakat det? Att lägga tid på att leta syndabockar och diskutera vem/vad som började löser inga problem.

Problemet i den här tråden är WROL Ganman style vilket kan inträffa inom vår livstid och hur hanterar vi det?
Läget kanske inte påkallar bygge av strålningsskyddad bunker men på något sätt behöver vi ha förnödenheter hemma, sjukvårdsmateriel osv om läget gör att det blir svårt att lämna huset/lägenheten under en tid, typ mycket längre än 72 timmar.

Så länge samhället klarar att distribuera vatten och el kommer vi att klara oss hyggligt ett tag. Alla människor, även de som till äventyrs vill leka WROL, vill ha värme och vatten hemma så jag tror inte att reningsverk och kraftstationer är måltavla nummer ett. Livsmedelsaffärer och stormarknader är de som kommer att ryka först. När barnen gråter av hunger tar man mat där man kommer åt den. Jag kan förstå det. Även om jag riskerar att bli rånmördad pga de små förråd vi har kan jag förstå det. Vet uppriktigt sagt inte hur jag skulle hantera en familj med magra ungar som knackar på dörren. Innerst inne vet jag att om jag öppnar dörren kan det bli det sista jag gör. Om inte annat kommer flera besök efteråt tills huset är tömt på både liv och förnödenheter. Samtidigt... magra hålögda ungar. :hm:

Prepp? Mat, vatten och sjukvårdsmateriel i första hand. Sanitet, värme och kommunikation med anhöriga, eventuellt förskansning i huset. Hur många sängplatser kan vi ordna? Finns sängkläder, andra kläder och tvättmöjligheter?


Problemet är at det inte är WROL som är problemet, i alla fall inte för mig. Utan skymningsläget på vägen dit. När man inte kan besöka akuten för att en klan försöker bryta sig in. När du måste klara vardagen och tror dig kunna förlita dig på myndigheterna, men du hindras, dina anhöriga riskerar att bli utsatta för brott etc. Det i kombination med att du får mindre och mindre för den skatt du betalar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 14:35 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Harmklinga skrev:
Problemet är at det inte är WROL som är problemet, i alla fall inte för mig. Utan skymningsläget på vägen dit. När man inte kan besöka akuten för att en klan försöker bryta sig in. När du måste klara vardagen och tror dig kunna förlita dig på myndigheterna, men du hindras, dina anhöriga riskerar att bli utsatta för brott etc. Det i kombination med att du får mindre och mindre för den skatt du betalar.


Där är vi väl redan nu. Inte över hela riket kanske men i de tre största städerna verkar läget kymigt.
Dags att lägga in en högre växel map uppbyggnad av förråden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 16:19 
Precis. Vi börjar tangera en situation där vi inte får vad vi fått för den skatt vi betalat, samtidigt höjs skatter och otryggheten ökar. Lager hjälper dig inte när du blir påhoppad i en park av 10 unga vuxna med kniv. Inte polisen heller för den delen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 19:04 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:22
Inlägg: 75
Jag själv skyller ju en del av min prepping på just liknande scenario och skulle gärna diskutera mer kring det, utan att det behöver gå över styr. Jag kommer förhoppningsvis att flytta ut på landet inom högst två år, som månskensbonde, fiskandes, jagandes och fortifierandes.

_________________
Man kan aldrig ha för för mycket av god litteratur, rött vin och ammunition


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 08:24 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Försöker lägga Ganmans scenario på en tidsaxel för att kunna gissa hur mycket tid jag har på mig för att preppa det som behövs och hur länge jag kan behöva det map vad som hamnar var på tidsaxeln.

Ponera att det börjar bli klyddigt med civila oroligheter; demos som går överstyr, upplopp och plundringar litet varstans om ett drygt år eller så, typ slutet av september 2018? Då har jag gott om tid att samla i ladorna så att vi kan hålla oss inomhus ett antal veckor tills det värsta gått över. Jag tror inte att det blir fullskaligt inbördeskrig men det kan bli "stökigt" som det heter. Kan det ta 2-3 månader? Jag vet ingenting (som vanligt) utan gissar bara i förhoppning om input från erfaret folk.

En annan hypotes är Ganman inom 5-10 år. Också en ren gissning mest för att få en annan planeringshorisont. Jag tror också att ett SHTF-scenario som växer fram under en längre tid kan bli svårare och mer långvarigt att genomlida. Man får t.ex planera underhåll av bostad och ev odlingar på ett annat sätt. I det korta scenariot räknar jag med att den lilla köksträdgården blir nedtrampad redan efter ett par veckor. Det lär inte heller bli några problem för villaägarna att bli av med frukten som många (ryyys) helt enkelt låter sitta kvar på träden. I det längre scenariot måste jag tänka på att jag kanske måste skaffa/spara utsäde själv, kunna reparera eller byta till mig saker som går sönder och inte bara odla sådant som vi tycker om att äta själva på sommaren utan även sådant vi kan lagra för vinterbehoven samt idka byteshandel med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 09:09 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Borttaget på begäran


Senast redigerad av RadioMats ons 23 aug 2017, 12:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 13:23 
det är väldigt liten tid på året där man har färdig gröda, sommar till höst
ex en del saker är bara där någon vecka

men, problemet med , ska vi kalla det, fårk på rymmen, är ett problem, dock så kommer det vara mycket svårt att säga hur det kommer bli i praktiken, den som lever får se :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 17:47 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Balder skrev:
Harmklinga skrev:
Eftersom Ganman-scenariot är den primära (eller egentligen enda) orsaken till att jag preppar hårt sedan 15+ år, så är jag nyfiken på hur många som är inne på samma spår.
[...] Den hotbild som man preppar för har ju stor betydelse för HUR man preppar.


Skulle säga att detta scenario är ett av mina huvudscenarios, säg 30-40% av anledningen till min prepping. Och jag är enig med Balder i att detta påverkar HUR man preppar. Exempelvis gör det att jag senaste åren stärkt familjens villas områdes- och skalskydd betydligt (som positiv bieffekt minskar risk för inbrott) --
[*] höjt och förstärkt trästaketet (som ev kommer bytas mot ett högre smidesstaket), som går runt hela tomten
[*] kompletterat staketet med klätterrosor av typen ’Aksel Olsen’, som har ett så tätt växtsätt att inget som är större än en liten mus tar sig igenom. Dessutom skär de stora, ovanligt skarpa taggarna med lätthet igenom ett par jeans. Ett vackrare och säkrare alternativ än taggtråd.
[*] ordnat med lås till grinden i staketet
[*] låtit montera både svaga dekorlampor kring huset (tänds automatiskt via mörkerdetektorer), samt strålkastare på viktiga platser (tänds automatiskt via rörelsedetektorer)
[*] förstärkt samtliga dörrar i huset, bl a via brytskydd/c-profil, 3 mm stålplåt i altandörr etc etc
[*] lås på alla fönster
[*] kommer inom närmaste året, i samband med energirenovering av fönster, välja innerglas av laminerat säkerhetsglas av klass P2A https://www.pilkington.com/resources/00 ... dsglas.pdf
[*] Osv osv osv.

Jag inser självklart att åtgärder som ovanstående inte kommer räcka vid seriös WROL. Men på vägen dit minskar de risken att just min familj utsätts för tråkigheter.

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 18:34 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mycket bra åtgärdslista. Noterar genast Aksel Olsen då jag ändå är på väg att skaffa klätterrosor.
Lås på grindar är något att tänka på.
Solcellslampor har vi redan men strålisar med rörelsedetektorer blir nog för irriterande med tanke på alla katter, våra och andras, som patrullerar på tomten över dygnet.
Pansarglas. Bra tanke men kan vara svår att "sälja in".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 21:40 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Omnivore skrev:
Lås på grindar är något att tänka på.
[...]
Pansarglas. Bra tanke men kan vara svår att "sälja in".


Svenskar är sparsamma med låsbara grindar. Och visst finns det alltid sätt för någon som är verkligt dedikerad att ta sig över eller runt en låst grind. Men som jag tänker det blir det ändå ett sjuhelsikes bök, i synnerhet om man är flera stycken, och i synnerhet om man tänkt bära med sig något (typ vapen in, i WROL-läge, eller stöldgods ut, i dagens läge). Och som rent stöldskydd tror jag det är ganska effektivt, man drar till sig ganska mycket uppmärksamhet om man som vuxen klättrar över en grind, eller ett staket. Jag tror man höjer tröskeln en del, och köper sig lite tid, med en låsbar grind.

Ett P2A-klassat glas är tyvärr inte något pansarglas. Det är 6 mm tjockt och går därmed att montera i befintligt fönster, i värsta fall får man fräsa ur någon millimeter. Riktiga inbrottsskyddande glas i klass P6B och uppåt blir minst 1,5 cm tjocka, och det går åtminstone inte att eftermontera i våra fönsterbågar. Och det blir ganska meningslöst att ha riktigt 'pansarglas' i fönsterbågar och kringliggande snickerier och fasad av svenskt trä. P2A innebär snarare inkastningsskydd. Men även det tycker jag kan vara värdefullt. Dels försvårar det absolut inbrott i dagsläget, och i ett WROL-läge skulle det göra att familjen hinner vakna och jag skulle hinna plocka fram lämpliga motåtgärder om t ex någon försöker komma in, eller kasta in t ex ett brinnande föremål. P2A-glas är inte svindyra, och de går att få med energibesparande beläggning om man ändå tänkt försöka sänka husets energiförbrukning (vilket ju också är en bra prepp!). Jag har förresten sålt in detta glasbyte till min bättre hälft genom att påpeka hur mycket detta reducerar inbrottsrisken, och framför allt risken att någon tar sig in nattetid, när jag är bortrest i tjänsten. :)

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Senast redigerad av Mustasch tis 22 aug 2017, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 21:43 
Omnivore skrev:
Mycket bra åtgärdslista. Noterar genast Aksel Olsen då jag ändå är på väg att skaffa klätterrosor.
Lås på grindar är något att tänka på.
Solcellslampor har vi redan men strålisar med rörelsedetektorer blir nog för irriterande med tanke på alla katter, våra och andras, som patrullerar på tomten över dygnet.
Pansarglas. Bra tanke men kan vara svår att "sälja in".
Ponera att vi verkligen inte får något regimskifte för Svensson, Johnsson och övriga av forket är rädda för förändringar. Samhällets struktur upplöses mer och mer och till slut kommer vi ner till punkt 12 på Ganmans lista.

Tusentals människor utan moral och med tveksamt ursprung kommer ut på plundringståg från en stad nära dig..

Inte hjälper lite kraftigt glas. Dom kommer inte bry sig om dej som person och människa utan ser dig enbart som en resurs att utnyttja för egen kortsiktig vinning.

Hårt måste med hårt mötas. Dom brys sig inte om ditt liv och skall man klara sig då kan man inte tycka synd om stackarna. Man måste vata beredd möta våld med våld på minst samma nivå. Vi måste kunna få diskutera det så att folk verkligen förstår vad som kommer krävas. Ok inget vapensnack. Alla fattar nog den poängen ändå.

Men vad finns det för komplement och alternativ att oskadliggöra hot på denna nivå? Kommer osökt tänka på björnsax och liknande. Gäller mest att kunna kanalisere naturlig väg mot dig in i fällan.
Vad mer finns som inte kräver statens kontroll genom licenser osv?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Scenario à la Ganman
InläggPostat: sön 27 aug 2017, 19:18 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
En intressant aspekt, som ny forskning lyfter fram; kriminalitet går i arv. Om ens föräldrar lever som kriminella, så kommer man själv göra det också.

Om Varje genomsnittskriminell skaffar fler barn än icke kriminella(av andra anledningar), så kommer kriminaliteten att öka i ett samhälle, helt oundvikligt.

https://www.svd.se/sariaslan-det-mesta-kriminologerna-sager-kan-vara-fel


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet