Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 10:08 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Jag har några mindre solcellspaneler (10 watt-isch från Kina) kopplade till små blyackar som primärt används för drift av belysning i trädgårdsbod och reservljus i garage. Fungerar bra.

Har gått och grubblat på att ha lite större anläggning för drift/reservdrift av frysbox i garaget. Den gamla boxen i garaget kräver antagligen en apdyr inverter med tanke på höga startströmmar när kompressorn går igång så jag tänkte förnya med en ny frysbox (med förhoppningsvis lägre startströmmar) som kan klaras av en billigare inverter. Något i stil med:

https://www.elgiganten.se/product/vitva ... whe31352fo

Exempelboxen ovan uppges dra 218 kWh/år dvs i genomsnitt 600 W/dygn.
Den stora frågan är då; hur mycket solcellspaneler och batterikapacitet behövs? En "100 W panel" ger ju i realiteten aldrig 100 W utan det är väl snarast en teoretisk angivelse. Och man kan ju inte uttnyttja alla Ah i ett batteri heller. Panelerna placeras i full sol, söderläge i södra Sverige.

Räcker 200 W panel? 300 W? Hur mycket Ah i batterikapacitet? 200 Ah? mer?

Tänker köra feta kablar och MPPT-laddare (men det gör ju inte brutalstor skillnad). Mono/polykristall handlar ju inte heller om jättestora skillnader.

Vad säger ni? Någon med direkt erfarenhet eller bra teoretisk kunskap?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 10:31 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har 6 kW solceller på vårt hustak. Det sluttar typ 38 grader eller så - ganska optimalt för sommaren på min breddgrad.
Däremot har jag haft vissa januari och februari med 0W inkommande då det varit snö på panelerna.

För ditt bruk är nog optimering för vinter absolut bäst så du bör nog hänga panelerna mer eller mindre lodrätt på söderväggen.

Boxen du hittade klarade 10-43 grader C för drift. Vad har du för temperatur i garaget på vintern? Det stod att man kunde ha skåpet i -16 men osäker om man får köra det då.
Annars har man ju draghjälp av omgivande kyla vintertid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 10:39 
Ska du ha igång den året runt eller bara vår, sommar, höst?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 10:57 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Planen är att ha panelerna på garagetaket (låglutande). Om jag bygger eller köper lösning för att få rätt vinkel återstår att se. Hade inte tittat så noga på spec på boxen... Garaget är ouppvärmt och oisolerat, vilket i realiteten betyder att jag kanske får någon minusgrad några gånger per år. Kanske. Om det är tillräckligt kallt vintertid behöver boxen så klart inte köras, men det är inte många dagar per år som södra skåne får minusgrader under en standardvinter.... Brukar ha tillfälliga omgångar på några dagar eller en vecka med minusgrader - sedan blir det tö och blask igen... som ev fryser till och blir blankis under natten... mycket pendlande runt nollan... Får alltså räkna med att köra boxen året om.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 19:12 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Kruxet med solceller och vinter i detta landet är att den genomsnittliga instrålningen bara är en bråkdel av vad den är under sommaren och i perioder kan det vara mulet och då får du ut väldigt lite. Ska du dimensionera för detta behöver du således mkt batterier. Hur mycket batteri kap. kan du tänka dig att köpa?

Det finns en del som lägger upp produktionsdata från sina solel-anläggningar (exempel: https://i2.wp.com/bengtsvillablogg.info ... 10/Solel-första-året1.gif ), Kolla upp någon i närheten där du bor via: http://bengtsvillablogg.info/info-och-p ... aggningar/. Bor du i Skåne så bör du kunna hitta någon inom några mils radie. Annars kan du få fram teoretiska värde på solinstrålning via SMHI, tror de har på timbasis. Räkna med 15% (isch) av deras värde.

EDIT: sökte och hittade ett exempel i Skåne/Lund (https://www.piko-sola): systemet är på 5,61kW och gav under vissa dagar i Januari 0,1 kWh. Räknat på installerad effekt så ger det de sämsta dagarna runt 0,02-0,03 kWh/kWp. För att få ut 0,6kWh/dag skulle du då behöva 10-30kW(!) på taket. Till detta så tillkommer omvandlingsförluster.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 21:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Vintertid är det nog bättre att komplettera med en vindsnurra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 22:54 
skulle jag göra något så hadde jag valt ungeför 1kw panel, 500-1000Ah och reservmöjlighet till att ladda med ex elverk och kanske en liten vindsnurra om det är möjligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 23:19 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Mr_Nurse skrev:
Jag har några mindre solcellspaneler (10 watt-isch från Kina) kopplade till små blyackar som primärt används för drift av belysning i trädgårdsbod och reservljus i garage. Fungerar bra.

Har gått och grubblat på att ha lite större anläggning för drift/reservdrift av frysbox i garaget. Den gamla boxen i garaget kräver antagligen en apdyr inverter med tanke på höga startströmmar när kompressorn går igång så jag tänkte förnya med en ny frysbox (med förhoppningsvis lägre startströmmar) som kan klaras av en billigare inverter. Något i stil med:

https://www.elgiganten.se/product/vitva ... whe31352fo

Exempelboxen ovan uppges dra 218 kWh/år dvs i genomsnitt 600 W/dygn.
Den stora frågan är då; hur mycket solcellspaneler och batterikapacitet behövs? En "100 W panel" ger ju i realiteten aldrig 100 W utan det är väl snarast en teoretisk angivelse. Och man kan ju inte uttnyttja alla Ah i ett batteri heller. Panelerna placeras i full sol, söderläge i södra Sverige.

Räcker 200 W panel? 300 W? Hur mycket Ah i batterikapacitet? 200 Ah? mer?

Tänker köra feta kablar och MPPT-laddare (men det gör ju inte brutalstor skillnad). Mono/polykristall handlar ju inte heller om jättestora skillnader.

Vad säger ni? Någon med direkt erfarenhet eller bra teoretisk kunskap?

600W per dag? Enhetsfel. Menar du kanske 0.6 kWh per dag?

Jag kör ett kylskåp på två Biltema AGM 95h Ah batterier och några hundra Watt solceller, men den är en 12V-vaiant och väldigt liten. Din förbrukare är 600Wh. Med 100 W solceller ska du ha 6 timmar maximalt solflöde varje dag, och det har man absolut inte. I verkligheten behöver vi räkna in förluster pga solvinkel, kablar, batterier också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 11:55 
En variant skulle kunna vara att göra en egen frys med köpt aggregat och mycket kraftigt överdimensionera isoleringen. Troligen blir din isolering inte lika bra som i en köpt frys, men å andra sidan kan du ta hur mycket som helst.

Det kan i varje fall vara värt att räkna på. Massor med dyra solpaneler och batterier eller en dyrare frys som kräver mindre energi?

Du skulle kunna göra det hela som ett (litet) rum eller skåp i ett lite större rum eller skåp. Så att det yttre rummet fungerar som kylskåp och det inre som frys. Sommartid har du mycket ström och kan kyla allt. Vintertid kan du ventilera det yttre rummet nattetid för att få ner temperaturen. Du kan placera den "varma" delen av frysen så att den är utomhus sommartid men i det inre rummet vintertid. Du minimerar då temperaturskillnaden som frysen behöver övervinna, med högre effektivitet som följd.

Ytterligare ett knep kan vara att frysa ner en saltblandning med vatten när du har gott om ström dagtid istället för att lagra elen i batterier. Troligen blir det effektivare energilagring än batteri. Men knepigt att aktivera/stänga av. Kanske ett separat utrymme i inre delen som öppnas (genomblåses av fläktar) vid lämpliga tidpunkter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 12:07 
Jag har 1kW solceller (inte uppsatta ännu) och stor batteribank men vill kunna köra vattenpumpen, avloppspumpen och
cirkulationspumpen utöver frysen. Klarar ca 5 dagars drift från batterierna så helmulet några dagar klarar jag
Räknar inte med att solcellerna skall täcka behovet under dom 3 mörkaste månaderna så vintertid behöver jag
komplettera batteriladdningen med generator. Gäller köra generatorn så effektivt som möjligt så matchar laddströmmen
till batteribanken mot vad generatorn kan ge kontinuerligt. Köra generator för bara frysen är ju väldigt ineffektivt och bränslekrävande


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 12:20 
Lite OT.

Snål och fattig som jag är hade jag nog dimensionerat solcellerna för vår,sommar och höst och helt enkelt tömt och ätit upp innehållet i frysen på vintern. Koka sylt och saft på bären, göra korv, grytor och jerky på älgen och det andra som ligger där i på vintern så inget går till spillo och sedan fylla på frysen igen under våren, sommaren och hösten.
Ofta ligger det mycket "konstigt" i en frys som inte gör sig särskilt bra. Mamma brukar t.ex köpa bröd när det är billigt och frysa in och en portion köttgryta som hon sedan glömmer bort och får slänga, tar upp jättemycket plats.

När det är slaskigt och ligger runt nollan står ju sig mycket saker länge i kylskåpstemperatur. Gör man t.ex ett stort långkok håller det ju minst en vecka, blir ju oftast godare om den får stå några dagar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 14:50 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Nikenik skrev:
Lite OT.

Snål och fattig som jag är hade jag nog dimensionerat solcellerna för vår,sommar och höst och helt enkelt tömt och ätit upp innehållet i frysen på vintern. Koka sylt och saft på bären, göra korv, grytor och jerky på älgen och det andra som ligger där i på vintern så inget går till spillo och sedan fylla på frysen igen under våren, sommaren och hösten.
Ofta ligger det mycket "konstigt" i en frys som inte gör sig särskilt bra. Mamma brukar t.ex köpa bröd när det är billigt och frysa in och en portion köttgryta som hon sedan glömmer bort och får slänga, tar upp jättemycket plats.

När det är slaskigt och ligger runt nollan står ju sig mycket saker länge i kylskåpstemperatur. Gör man t.ex ett stort långkok håller det ju minst en vecka, blir ju oftast godare om den får stå några dagar.

Och bara helt enkelt lägga ut grejer när det blir tillräckligt kallt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 18:15 
pre skrev:
Och bara helt enkelt lägga ut grejer när det blir tillräckligt kallt.

Ja, precis. Det var vad jag menade såklart.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 23:56 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
MartinM skrev:
Kruxet med solceller och vinter i detta landet är att den genomsnittliga instrålningen bara är en bråkdel av vad den är under sommaren och i perioder kan det vara mulet och då får du ut väldigt lite. Ska du dimensionera för detta behöver du således mkt batterier. Hur mycket batteri kap. kan du tänka dig att köpa?

Det finns en del som lägger upp produktionsdata från sina solel-anläggningar (exempel: https://i2.wp.com/bengtsvillablogg.info ... 10/Solel-första-året1.gif ), Kolla upp någon i närheten där du bor via: http://bengtsvillablogg.info/info-och-p ... aggningar/. Bor du i Skåne så bör du kunna hitta någon inom några mils radie. Annars kan du få fram teoretiska värde på solinstrålning via SMHI, tror de har på timbasis. Räkna med 15% (isch) av deras värde.

EDIT: sökte och hittade ett exempel i Skåne/Lund (https://www.piko-sola): systemet är på 5,61kW och gav under vissa dagar i Januari 0,1 kWh. Räknat på installerad effekt så ger det de sämsta dagarna runt 0,02-0,03 kWh/kWp. För att få ut 0,6kWh/dag skulle du då behöva 10-30kW(!) på taket. Till detta så tillkommer omvandlingsförluster.


Ajfan, så illa på vintern... Får kanske köra på generator istället då... :(

Gloomyvice skrev:
Vintertid är det nog bättre att komplettera med en vindsnurra.


Njaaa, inte så "grått" och dessutom föga polärt i villaområdet... :(

Lite räknefel blev det visst i mitt inlägg... inte lätt att vara korkad... :lol:

Hittade en bra sida att räkna på behov av paneler/batteri..
http://www.solpaneler.nu/?q=node/4

Behöver tapetsera huset med panel och fylla garaget med batteri om det ska fungera...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsbehov för att driva frysbox
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 04:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag hade nog funderat på gasdrivna kylar/frysar. Drar 285g/dag enligt manualen

https://www.sunwind.se/product/show/?id=1541#tab-2

Men de här ska inte användas på 12v några längre perioder, då är det bättre med
12v kompressorer.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet