Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hultafors vildmarksknivar
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 21:10 
Min "slutgiltiga" bedömning av OK4 efter flera dagars användning praktiskt taget från morgon till kväll, från att göra allt från feathersticks och bågdrillset till att ta ur fisk i olika storlekar:

9 poäng av 10 möjliga.

Detta är nog den trevligaste friluftskniven jag har kommit över hittills. Den ligger bara så rätt i handen, och gör precis det en kniv ska göra. Den är helt enkelt det som jag sökt under åren, i fråga om en enkel, relativt billig och funktionell kniv som håller måttet utan "flashig-het". Jag tar härmed tillbaka allt ont som jag i min okunskap har sagt eller tänkt om denna kniv.

Är det en överlevnadskniv? Är det den tuffaste dödsmonsterkniven någonsin, som kan användas till våldsam hantering en livstid och fortfarande behålla skärpan till barnens barnbarn? Absolut inte. I en riktigt jävligt skarp situation önskar jag ett bredare blad, fulltånge, rostfritt stål och drop point-profil.

Men friluftskniven är designad för friluftsliv, och detta gör den alldeles utmärkt. En enkel, diskret, solklar kniv att använda till friluftsaktiviteter, dvs. jakt, fiske, camping och annat. Minuspoängen får fortfarande greppet. Det är garanterat halkfritt, men vill gnaga i min hand enligt ovan. Det är få saker som ger mig blåsor i händerna numer, men denna vill envisas om att ge mig en het punkt under lillfingret.

Rekommenderas starkt!

InläggPostat: mån 07 aug 2017, 17:33 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Svart och skogsgrönt är jättebra på en kniv om man är mån om att hålla sig osynlig inför närstrid. Rött och signalgult är bättre om man vill minimera risken att slarva bort sin kniv.

I see bad times today

InläggPostat: tor 24 aug 2017, 07:36 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Hultafors jobbar vidare med sin serie outdoorknivar. Som planen var i våras så tänkte de sig en eller två större knivar, en filékniv och en mer renodlad jaktkniv. Jag föreslog även en buksprätt men jag blev aldrig riktigt klar över om de nappade på det eller ej. Prototyperna skall väl ut till testpersoner nu under hösten om jag förstod rätt.

De fortsätter sitt modulära tänkande där de försöker återanvända sina redan designade skaft och slidor så långt det går.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2