Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Preppernet 2.0 - fler radioamatörer?
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 08:16 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Sändning på 3781 kHz får endast göras enligt PTS' bestämmelser för amatörradio: http://pts.se/sv/Privat/Radio/Amatorradio/Tillstand-for-amatorradio/ - om inte du innehar enskild tillstånd direkt från PTS eller annan myndighet, såklart.

Detta innebär att man måste identifiera sig vha tildelat signal så pseudonym får inte användas istället för SAnXXX signal. Om hänsyn till OpSec inte tillåter använding av amatörsignal, då får sändning göras på andra, öppna frekvenser med godkänd utrustning.

Som radioamatör är du också förpliktat respektera bandplanen, särskild viktigt för HF frekvenser med lång räckvidd. 3700-3800 kHz är avsedd för contest-trafik och med tanka på hur rabiat den gruppen är så skulle jag inte ge mig in där.

Däremot är kryptering av meddelanden tillåtet: http://www.hamnews.se/2015/09/12/pts-inget-hindrar-krypterade-amatorradiomeddelanden-men/. Jag har också lyft frågan till PTS kring använding av PSK och liknande på öppna frekvenser som 11m bandet och fick där svaret att så länge man håller sig till gällande bestämmelser och lagar då finns inga yttligare begränsningar, mao är pseudonym, PSK och kryptering tillåtet.

Enligt min åsikt, så bör inte detta forum användas för att uppmuntra till regelbrott, inte mot vapenlagen, inte mot racismparagraffen och inte mot PTS' bestämmelser. Jag tror att inlägg som uppmuntrar till eller stödjar olaglig verksamhet risikerar öka misstron mot preppers och därmed leda till att färre börjar preppa, och det tycker inte jag är rätt väg att gå för samhället. Vi har redan sett eksempel på försök till misskreditering och förlöjligande i massmedia, och jag tycker inte vi bör ge dessa skribenter belägg för deras påståenden. Man kan kalla det för en åsiktskorridor om man vill, men min åsikt är att vi bör preppa inom regelverken och ju fler som preppar dess bättre rustade är vi när det krisar. Vad som har skrivits på andra forum tycker jag inte är relevant.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Borttaget
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 15:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att diskutera fiktiva planer vid en total samhällskollaps är långt ifrån en uppmaning till att begå brott. Vi måste vara tydliga kring detta. Att någon postar en tråd med tentativa frågor kring beteende efter att rättsamhället brakat samman är inte detsamma som att uppmana till samma beteende i nuet. Vi försöker undvika pekpinnar kring detta.
//Ongrid Moderator


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppernet 2.0 - fler radioamatörer?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 15:50 
RadioMats skrev:
Borttaget på begäran


Tunnhudad eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Borttaget
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 18:40 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Ongrid skrev:
Att diskutera fiktiva planer vid en total samhällskollaps är långt ifrån en uppmaning till att begå brott. Vi måste vara tydliga kring detta. Att någon postar en tråd med tentativa frågor kring beteende efter att rättsamhället brakat samman är inte detsamma som att uppmana till samma beteende i nuet. Vi försöker undvika pekpinnar kring detta.
//Ongrid Moderator


Bra talat. Det är precis det handlar om. Vi talar om extraordinära händelser som kräver extraordinär respons. Att flitrera de mest uppenbara och logiska handlingar som de flesta i våra skor hade gjort är ju helt tokigt. Men visst, Svensson som ser inläggen blir väl bruna i kalsongerna. Frågan är hur viktigt det är att diskutera det, respektive vara rädd för att framstå som en toker? Personligen bryr jag mig inte så länge det inte påverkar rent praktiskt i livet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Borttaget
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 19:58 
@ moderator

eftersom tråden är fördärvad så låser jag den och disskusionen får hellre starta om i någon annan tråd


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet