Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: fre 25 aug 2017, 10:32 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Funderar lite på en sån där överlevnadsbåge som Harmklinga nämnde. :hm:
Det finns flera sorter och det som jag tycker verkar vettigt med dem är att de flesta går att fälla ihop så att de tar liten plats, men fungerar ok som båge på kortare avstånd.
De verkar gå att köpa från runt 60dollar och uppåt.
Här tror jag att man bör tänka till, både vad det gäller pris, men även kanske så att pilar tex funkar med dina andra bågar?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: fre 25 aug 2017, 15:55 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
https://www.blocket.se/stockholm/Uppfal ... ?ca=11&w=1

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 16:22 
skjutegenskaperna är lite usla i dom men det funkar, kräver mera träning

finns fördelar med lämmar av massivt glasfiber , dom är oömmare, men inte lika bra


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 19:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Jag blev så sugen på att få veta mer om pilbågar så att jag kontaktade min lokala bågskytteklubb där ett par mycket hjälpsamma personer visade hur bågskytte fungerar.

Bågskyttet var väldigt skoj, sköt på en bana som var 12m lång(tror jag), och målet var ca 50cm i diameter. Efter en timmes övande gick det ett få in en del bra träffar. Skyttet påminner en del om hagelskytte, det är liksom intuitivt, man siktar inte utan skjuter på känn istället.

Jag sköt mest med en Recurve båge på 18lbs, men testade även en långbåge på 35lbs och en compoundbåge på 40lbs. Långbågen på 35lbs var i ovankant på vad som kändes bekvämt att skjuta med, compoundbågen var dock inte några problem alls. Jag blev så tagen av bågskyttet att jag nog kommer gå en nybörjarkurs i det för att lära mig att skjuta ordentligt.

Compoundbågen verkar vara lite trasslig(många komponenter), men en recuvebåga på 30-40lbs(beroende på kroppsbyggnad) hade nog varit ett bra komplement hos de flesta survivalister.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 19:25 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Jaga med pilbåge i Sverige är olagligt, lika olagligt som trimmade luftgevär, armborst osv.
Pilbåge i all ära, men jag hade föredragit en armborst ändå. Om nu världen faller samman så är en privatpersons armborst det sista problemet att engagera sig i. likaså ett luftgevär av bättre kvalité med en extra fjäder som krämar på geväret lite, tanken är att använda den till jakt?

Gamla medeltida armborstar används fortfarande i tävlingar runt om i Sverige och söka licens på dessa är inte omöjligt, många är även hemmabyggen och inte särskilt svåra att snida till.

Nu behandlar tråden pilbågar och vi skall hålla oss till ämnet, men som komplement finns även slagfällor och saxar.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 20:24 
en passus bara, det är inte olagligt att jaga med luftgevär, dock skall dom vara som vilket annat klass 4 som helst, 150j

eller skyddsjakt med 180m/s 5.5mm och lämplig kula


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 22:11 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Men då pratar vi licenspliktiga luftgevär?
Eller kan vem som köpa dessa, och om ja var köper jag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 30 aug 2017, 23:10 
om du ska köpa nu så licenspliktigt

förr innan 1992 kunde du köpa vad som som var under 200m/s
ex så var många 5.5mm luftgevär lämpliga för skyddsjakt
men då fanns det inte standardsaker som klarade 150j


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tor 31 aug 2017, 10:02 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Det är säkert skoj med armborst, men jag skulle inte vara villig att riskera att bli av med alla mina licensbelagda vapen för att ha begått ett vapenbrott med ett armborst. Jag hade en klasskamrat för några år sedan som testade en potatiskanon i sin trädgård när grannarna ringde snuten, som tur var klarade han sig med böter, men han är ändå lagförd för vapenbrott och lär inte kunna syssla med jakt eller sportskytte på ett antal år.

Gällande användningsområdet för en pilbåge efter TEOTWAWKI/SHTF så tror jag att vi böra undvika det i diskussionen, eftersom det nog skulle få moderatorerna att låsa tråden med hänvisning till att det är förberedelse till vapenbrott/jaktbrott och en massa andra tråkiga saker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 00:35 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 20:48
Inlägg: 17
En traditionell pilbåge kräver mkt träning, mkt mkt träning innan man kan hantera den tillräkligt bra för att kunna jaga effetivt med den. En compound kanske kräver lita mindre träning, men ska man kunna jaga och viseversa så krävs endå en viss kännedom om båg och piltrimmning osv. Ni tror väl ( hoppas jag ) inte att ni kan köpa random båge och pilar, skruva på en jaktspets och träffa där ni siktar? Även ifall jaktspets och övningsspets väger lika, så kommer ni bomma eller skadskjuta om pilarna inte är korrekt trimmade... Övning, övning, övning... Läs, läs, läs... eller gå med i en skytteklubb...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 00:52 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Ungefär som man har tänkt och tack för rak info. Inga genvägar. .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 18:46 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 sep 2014, 15:35
Inlägg: 57
Ort: Skogen,Norrland
Jagar med compound (inte i Sverige såklart!!) och den är väl att föredra, men blir besvärlig om man är utlämnad till sig själv vad det gäller att stränga om osv. En recurve är kanske bäst. Köpa en bra stock med ILS (international limb standard) så man kan byta lämar lite efter behov. Långbåge är typ häftigast. Back to basic.. men jag duger inte till att träffa ok med en långbåge

_________________
3766 Mhz


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 19:56 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Någon "bågkunnig" som har en åsikt om den här överlevnadsbågen? Något att ha liggande på lager för riktigt dåliga tider?
https://www.survivalarcherysystems.co.uk

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 07:02 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Östra Svealand skrev:
Någon "bågkunnig" som har en åsikt om den här överlevnadsbågen? Något att ha liggande på lager för riktigt dåliga tider?
https://www.survivalarcherysystems.co.uk


Möjligen att skrämmas med, men jag tror inte på den som jaktvapen då den totalt saknar siktmedel och därmed hamnar i samma klass som långbågen: hör-av-dig-när-du-har-tränat-1000-timmer.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pilbåge, vad behöver man?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 17:16 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Det finns gott om billiga recurvebågar i samma dragvikt som går att demontera, så jag är inte riktigt säker på vad överlevnadsbågen tillför.

Jag tror man ska ha realistiska förväntningar på träffsäkerheten, de flesta klarar efter någon timme av att träffa ett 45cm brett stillastående mål på 10-15m med 5 av 5 pilar. En ekorre på 25m är givetvis svårare.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet