Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Orkanen Harvey
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 09:07 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Verkar som att Harvey kan orsaka betydande skada och störningar. Kanske kan samla diskussioner/observationer i denna tråd.

Några saker jag noterat:
Förvarningen var väldigt kort. För bara några dagar sedan var bedömningen att den inte skulle vara så kraftig. Den har uppgraderats efterhand i flera steg (Cat. 1->4) men verkar nu nedgraderas men med brasklappen att den kommer vara kvar i området. Den sena förvarningen gjorde att vissa företag påbörjade förberedelser/evakuering senare än vad deras kontinuitetsplanering stipulerade.

Det som orsakar mest skada är inte vindstyrkan utan nederbörd och översvämningarna som följer.

Det finns mycket kritisk och sårbar infrastruktur i området som kan påverka även andra delar av US. Knappt hälften av USAs raf kapacitet finns i området. Oklart hur mycket som kommer påverkas.

Delar av internet, el- och mobilnät ligger nere. Men läste att det även är problem med HAM-radio (http://www.reuters.com/article/us-storm ... SKCN1B6066). Kan det vara repeaterstationer som saknar backup? Svårt med kommunikation i alla fall.

Även om Harvey är ovanligt kraftig så är inte jänkarna oförberedda. Dock är det upp till var och en att ta till sig information, uppmaningar och agera därefter. Lokalt tar bensin och vissa förnödenheter slut när folk börjar hamstra. Gäller alltså att ha en grundläggande beredskap.

Har inte hört så mycket om återställning och hur lång tid det förväntas ta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 14:09 
jag förvånads varje gång att inte folk har det mest grundläggande liggandes, bränsle mat vatten ficklampa , för att kunna sticka bort en bit om det behövs

speciellt på ställen som har få vägar ut så behövs det även en förplanering att inte bli ståendes för att andra får slut på soppan på vägarna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 15:08 
http://www.reuters.com/article/us-storm ... SKCN1B6066

... och så har den redan avtagit till kategori 1.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: tor 31 aug 2017, 22:03 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Intressant att se hur energipriserna förändras till följd av det som skett. Det är mest raffen som påverkats, inte så mycket utvinning. Bensinpriserna stiger medans oljepriset sjunker. Borde vara tillfälligt.

Även en del pipelines har påverkats. Värst är nog Colonial pipeline (https://harvey.colonialresponse.com/), den kanske viktigaste pipelinen för att transportera produkter (bensin, diesel, flygbränsle) från Huston-området hela vägen till New York. Verkar som tur är att den snart kommer kunna tas i full drift igen.

Sårbarheten när elen går ner är annars slående. Vattenförsörjningen har avstannat i vissa områden. Petrokemi-industri har även fått problem (explosion/brand) när kylanläggningar stannat.

Har läst nån blänkare om brottslighet/plundring men inget stort än.

Det jag tar med mig från det jag läst hittills är att även om man inte vet vad som kommer ske så är det i slutändan bara en handfull basbehov som man har och måste klara. Inget oväntat än mao.


EDIT: Är förresten nytt väder på väg, Irma (http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphic ... shtml?cone). Hoppas innerligt att den lugnar ner sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 07:10 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Harvey är ju i princip ett SHTF-event. Visserligen lokalt men många av de händelser vi preppar för finns ju där. Bortfall av kommunal infrastruktur som vägar, el, kommunikation och brist på mat, skydd och dricksvatten. Plundring förekommer men myndigheterna är på hugget och det finns också gott om hjälporganisationer som arbetar för högtryck. Jag surfade runt lite för att se om jag kunde hitta några preppers omkring Houston som är hårt drabbat. Hittade en lantbrukare som var väl förberedd. Tror att flera av er kan gilla hans lösning med gammal traktor för elförsörjning.

http://www.naturalnews.com/2017-08-27-h ... -fail.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 11:36 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag läste en roman för ett tag sedan. En kvinna var bergfast övertygad om att det skulle bli jordbävning (i USA, där det ju inträffar då och då). Maken trodde henne inte utan for på en affärsresa. Men hon skaffade inte rejält med mat och vatten eller så. Hon säkrade huset och plockade ner tavlor som antagligen skulle spricka och sprida glas omkring sig vid jordbävning. Hon la sig i korridoren mitt emellan de två små barnens rum så att hon skulle ha nära att rädda dem när det började. Varför köpte hon inte ett tält och tältade med barnen i trädgården den natten (det var inte kallt)? Och skaffade mat, vatten, bränsle etc? I USA finns det säkert väldigt mycket kunskap om vad som händer vid jordbävningar. (Jordbävningen inträffade på Haiti i stället.)

grym skrev:
jag förvånads varje gång att inte folk har det mest grundläggande liggandes, bränsle mat vatten ficklampa , för att kunna sticka bort en bit om det behövs

speciellt på ställen som har få vägar ut så behövs det även en förplanering att inte bli ståendes för att andra får slut på soppan på vägarna

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Orkanen Harvey
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 12:53 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
En stad har inget rent vatten tills vidare då utrustningen till båda vattenkällorna översvämmats.

Folk köar och "stjäl" vatten (inom situationstecken för polisen meddelar att man inte kommer att åtala pga den desperata situationen).

http://m.huffpost.com/us/entry/us_59a80 ... mg00000009

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet