Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Utan el for dummies
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 08:42 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Horrorcore skrev:
...
3. MiniKök med gas och sånt. Är inte det rätt farligt?
Kan jag inte driva min spis med ett batteri?
...

Nej, det är inte farligt med småkök som drivs med sprit, gas eller fotogen. Åtminstone inte om man använder dem till det de är avsedda för, nämligen matlagning. Lämnar man sådana kök igång obevakat för värmens skulle och kanske till och med får för sig att lägga sig att sova så kan det gå tokigt, men så gör ingen vettig människa.

Jag påstår att det skulle vara mycket vådligare att driva en spis på batteri, det blir en väldigt hög strömstyrka om man ska få tillräcklig effekt.

Vanlig propan ger över 12 kWh per kilo. En full gasolflaska typ 2012 innehåller 2 kg gas. Detta motsvarar tio timmar med kraftigaste plattan på full effekt på den vanliga elspisen i köket (hoppas att jag räknade rätt nu). Det blir mycket matlagning!

För att matcha upp detta med blybatterier så krävs en kapacitet på 2000 Ah (hoppas återigen att jag räknade rätt). Det blir några hundra kilo batteri och en hel massa potentiellt farlig svavelsyra. Dessa batterier ska laddas och underhållsladdas på ett säkert och kontrollerat sätt.
Det är både säkrare, bekvämare och mycket billigare med en liten gasflaska.

Horrorcore skrev:
7. Dynamo eller batteridriven sak för att ge värme, finns det nåt sådant? Tex el-element som kopplas in i bilbatteri eller liknande...

El är bra till mycket, men när nätet ligger nere och tillgången är starkt begränsad är den inget vidare att generera värme med. Se ovanstående resonemang kring det där med spisen.
Det finns gasolkaminer!

En manuellt driven generator skulle kunna funka, man lär ju inte frysa sålänge man driver runt den ;)

Horrorcore skrev:
...
4. Jag har testat solcellslampor och det funkade inte här uppe. Men det var någon som pratade om att driva 1watt LED med solcell. Finns en sådan anordning att köpa direkt i butik?...

Det finns säkert en massa finurliga och snygga lösningar på detta. Här på forumet finns en hel del know-how hos en och annat klurig elektronikentusiast.

Ett annat sätt är att lösa saken är att använda kolväten precis som i spisexemplet. En vanlig fotogenlampa (Feuerhand 276) ger mer ljus än en LED på en watt. En liter lampolja ger ett behagligt ljus i ungefär 60 timmar.

Horrorcore skrev:
...
6. AA och 9volt för att ladda mobil ???

...

8. Det ska finnas nån form av underlig sak som gör att datorn inte dör direkt om strömmen går. Vad heter dom och vart köper man en sådan...

Till datorn behövs en UPS, men mobilen och surfplattan klarar man på ett enkelt sätt med en eller ett par powerbanks. De är idag inte speciellt dyra och de kräver ingen som helst teknisk kunskap för att använda. Haken är naturligtvis att när de är tomma så är de tomma så om man verkligen behöver mobilen/plattan vid ett längre strömavbrott så är detta ingen lösning.

Sånt här handlar i hög grad om tidsperspektivet. Med solceller eller liknande kan man hålla sig med energi för att driva LED-belysning och elektronik (ej värmekällor) över lång tid. Det tar egentligen slut först när tekniken fallerar och man inte förmår att reparera. Med alternativ i form av bränslen som gasol och lampolja har man ljus och värme på ett mycket enkelt, billigt och driftsäkert vis, men under en begränsad tid. Hur den bästa lösningen ser ut handlar helt och hållet om de individuella behoven och förutsättningarna.

Att fundera, testa och lära sig är alltid rätt!

I see bad times today

InläggPostat: tis 05 sep 2017, 09:55 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Trådarkeologen i farten. :D Vad hände förresten med Horrorcore?

InläggPostat: tis 05 sep 2017, 10:16 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Ja, djävlar vilken gammal tråd det här var :lol:

I see bad times today

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2