Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: sön 03 sep 2017, 17:19 
Klingon skrev:
Det verkar som att mängder med Youtubers gör videos där dom bänder och knäcker av spetsen på sina knivar, och flisar sönder ryggen med en sten, för att sedan göra en video där man såger märket(tex Gerber) längs med fotknölarna och dömmer ut alla deras knivar.

Samtidigt har andra gjort videos där dom hyllar samma kniv, det är aningens rörigt.

Är det verkligen nödvändligt att en kniv ska hålla för en sådan behandling? Hur skulle en Hultafors kniv så emot detta?

Det borde ju gå att bygga en kniv i väldigt tjockt och segt stål, utan fin spets, som youtubersarna aldrig skulle lyckas knäcka, men är det en bra överlevnadskniv?


Youtubers är ute efter en sak och endast en: Att tjäna pengar på klick. Ju kontroversiellare video, gärna med en snärtig titel och iögonfallande thumbnail, desto mer klick, således mer pengar i potten. Du kan nog lungt lita på att såväl Gerber som Hultafors gör det en kniv skall göra. Jag batongar till och med mina Hultafors HVK, ännu är de inte förstörda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: sön 03 sep 2017, 17:27 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Vilken kniv är bäst, Mora robust eller Hultafors Grovkniv? Morakniven är något dyrare, 100kr, mot ca 80kr för Hultafors, men å andra sidan är bladet i tjockare metall. Däremot så verkar den inte ha "fulltang" utan råttsvanstånge som bara går 2/3.

Morakniv Robust verkar gå sönder om man spänner fast den i ett skruvstäd och bankar tillräckligt länge på den med en slägga... :lol:



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: sön 03 sep 2017, 19:15 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Klingon skrev:
Vilken kniv är bäst, Mora robust eller Hultafors Grovkniv? Morakniven är något dyrare, 100kr, mot ca 80kr för Hultafors, men å andra sidan är bladet i tjockare metall. Däremot så verkar den inte ha "fulltang" utan råttsvanstånge som bara går 2/3.

Morakniv Robust verkar gå sönder om man spänner fast den i ett skruvstäd och bankar tillräckligt länge på den med en slägga... [emoji38]

Jag har 5 Mora robust och de har aldrig haft tendens att gå sönder, lite hack som jag brynt bort har del väl blivit, men det är allt.
Så jag säger, köp den du tror på själv.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 14:39 
För utomhusbruk, bortom tomtgränsen, eller i färskt trä eller regn hemma, så är det rostfritt som gäller för mig.

Nyare rostfria stål är såpass bra att fördelarna med rostfritt normalt överväger.

Vid snickeriarbete och täljning hemma i torrt rent trä i solsken så väljer jag ofta en äldre laminerad kolstålskniv.

I köket är det bara rostfritt som gäller.

Jag har nästan aldrig haft sönder en kniv. Jag har tappat bort knivar eller de har rostat upp eller de har pensionerats på grund av slitage. Jag använder knivar som om de är knivar. Ibland dock som kaffesked för att röra om. Jag har använt min A1 ett par gånger som yxa (baton) för att hugga ved. Men jag tyckte det gick mycket bättre med yxan.

Nästan: Jag slipade upp ett sågblad till kniv en gång när jag var ung. Och fick ett ryck och testade att använda den som kastkniv. Den gick sönder omedelbart.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 16:34 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Klingon skrev:
Vilken kniv är bäst, Mora robust eller Hultafors Grovkniv? Morakniven är något dyrare, 100kr, mot ca 80kr för Hultafors, men å andra sidan är bladet i tjockare metall. Däremot så verkar den inte ha "fulltang" utan råttsvanstånge som bara går 2/3.

Morakniv Robust verkar gå sönder om man spänner fast den i ett skruvstäd och bankar tillräckligt länge på den med en slägga... :lol:



Som någon sade... rätt verktyg till rätt jobb... :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 19:17 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Jag testade att Batonga en Hultafors HVK med en handslägga, mot en betongplatta. Kniven knäcktes ganska snabbt och klingan ser lite sliten ut.

Jag filmade hela spektaklet, så nu kan jag skaffa en Youtube karriär där jag är arg "KÖP INTE HULTAFORS, DEN KNÄCKTES!!" :lol:

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 19:38 
Klingon skrev:
Jag filmade hela spektaklet, så nu kan jag skaffa en Youtube karriär där jag är arg "KÖP INTE HULTAFORS, DEN KNÄCKTES!!" :lol:

HAHA! Men jag tror du glömde steget med att få $10k insatt på ett konto i Cayman islands från Gerber för att göra videon.

Har förresten hört att en Mora 2000 inte ens klarar av 1 min mot en roterande vinkelslip utan att få ett stort jack i bladet, är det något du kan testa? :hm:
"WHAT MORA KNIVES DOESN'T WANT YOU TO KNOW. THE TRUTH ABOUT MORA KNIVES!"
subscribe to my channel, check out my patreon


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 17:29 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Nikenik skrev:
Klingon skrev:
Jag filmade hela spektaklet, så nu kan jag skaffa en Youtube karriär där jag är arg "KÖP INTE HULTAFORS, DEN KNÄCKTES!!" :lol:

HAHA! Men jag tror du glömde steget med att få $10k insatt på ett konto i Cayman islands från Gerber för att göra videon.

Har förresten hört att en Mora 2000 inte ens klarar av 1 min mot en roterande vinkelslip utan att få ett stort jack i bladet, är det något du kan testa? :hm:
"WHAT MORA KNIVES DOESN'T WANT YOU TO KNOW. THE TRUTH ABOUT MORA KNIVES!"
subscribe to my channel, check out my patreon


Och sist i titeln lägger man till (*NOT CLICKBAIT!") och previewbilden ska vara tagen från någonting helt annat som lockar folk att kolla på klippet :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 21:51 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Klingon skrev:
Jag testade att Batonga en Hultafors HVK med en handslägga, mot en betongplatta. Kniven knäcktes ganska snabbt och klingan ser lite sliten ut.

Jag filmade hela spektaklet, så nu kan jag skaffa en Youtube karriär där jag är arg "KÖP INTE HULTAFORS, DEN KNÄCKTES!!" :lol:

Bild

Helt fantastisk recension. Tycker den blev bra. Skaftdelen blev en stämjärnskniv med vågtandad slipning om man skulle behöva kapa förtöjningstrossen till Finlandsfärjan.
Andra delen blir en perfekt EDC som ersättare för Spydero bug.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: lör 09 sep 2017, 16:25 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
När man kan köpa NoName rostfria "hantverksknivar" för 20,- och Mora Robust för 90,- per styck, varför då inte bara köpa på sig så man har massor med knivar på BOL när det behövs?

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billiga överlevnadsknivar, rostfritt eller kolstål?
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 14:17 
kullamannen skrev:
När man kan köpa NoName rostfria "hantverksknivar" för 20,- och Mora Robust för 90,- per styck, varför då inte bara köpa på sig så man har massor med knivar på BOL när det behövs?


För BOL är det nog en utmärkt strategi. Kanske det dock skulle vara lönsamt att inte köpa de allra sämsta knivarna? Bra men billigt!

För rörligt bruk till BOB vill man troligen hålla ner vikten och då vill man inte ha med sig massor med knivar. Utan bara ett minimum, med reservkapacitet. Då kan det vara rimligt att satsa på en jättedyr hållbar kniv. Kanske en billig Mora, en Fällkniven F1 och en liten SAK eller multitool.

Kanske lägga lika mycket pengar på dyra knivar som på billiga, för att maximera KPK för längre tid? (Kniv per krona...)


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet