Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 19:07 
Är det inte extremt mycket nu? Knivattacker, antingen färre gärningsmän eller stora grupper som gör upp utanför skolor och i centrumområden. Även skjutningarna verkar eskalera. Jag ser tre typer: Gängslagsmål, knivangrepp och skjutningar. Vad är det som händer? Inbillar jag mig?

Lite länkar:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6761770
http://www.allehanda.se/vasternorrland/ ... stort-brak
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/u ... -harnosand
http://www.expressen.se/nyheter/stockho ... vskarning/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/missta ... lsingborg/
http://www.expressen.se/kvallsposten/en ... isshandel/
http://www.expressen.se/gt/man-skuren-i-trappuppgang/

Alltså jag skulle kunna göra listan hur lång som helst bara över Augusti. Vad fan händer??


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 19:35 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Jag tror inte att det har hänt något drastiskt, ökningen i antal våldsbrott har tidigare legat på ca 50% per decennium och jag kan inte hitta någon belägg för att den skulle ha börjat öka ännu snabbare. Men visst känns det så när man öppnar morgontidningen....


Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 21:05 
"Våldsbrott" innefattar mycket. En kniv i buken av ett gäng ungdomar på söder eller ett snyting utanför danslogen i Harads.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 05:31 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag får samma känsla av nyheterna.
Men tittar jag på mina egna erfarenheter så inser jag att jag inte varit med om något på flera år eftersom jag flyttat från förmodligen en av de farligare städerna i landet (där kroglivet dessutom frekventerades) till "landet". Det ger på något vis en känsla av att vara avskärmad och att man har noll koll på när grodan är kokt, och det är inte så långt från staden ändå.

Ville bara säga det för jag tror det här kan vara en förklaring till varför olika personer på det här forumet har så totalt olika uppfattningar om hur läget är just nu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 07:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Visst har det förändrats. Det är inte bara en fråga om "anmälningsbenägenhet" som ökat. Den tror jag snarare är på nedgång eftersom folk börjar tappa tron på ett samhälle där anmälda brott läggs ned pga brist på resurser mm. Måste anmälan göras för försäkringens skull så okej, men annars är det knappt värt besväret. När jag växte upp på 50-talet var det inte skjutningar och knivmord var och varannan dag. Det vi ungar berättade spökhistorier om var Olle Möller (1906-1983) som fälldes mot sitt nekande för ett mord 1939 och ett annat 1959. Någon annan mördare utanför filmens och böckernas värld kunde vi inte komma på. Vad dagens småglin skrämmer varandra med vill jag inte tänka på.

Flytten från Stockholm för knappt tre år sedan hade mycket med hus och trädgård att göra men i bakhuvudet fanns den ständigt ökande brottsligheten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 09:26 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Jovisst. Sverige har aldrig varit tryggare. Det är bara anmälningsbenägenheten som ökat. Folk har alltid kastat handgranater på varandra, eldat upp varandras bilar, våldtagit i stora grupper, misshandlat mycket grovt, kallt avrättat både barn och vuxna och skjutit automateld i förorterna. Eller? :hm:
Vad vi i verkligheten har sett, är att polis och rättsväsende har abdikerat för de kriminella gängen, som nu har tillgång till en militär arsenal som på sin höjd saknar attackplan och som utan att blinka använder allt de kommer över för att befästa sitt lilla rike, en sorts Mexicoifiering i det mindre formatet men som inte står kartellerna efter i hänsynslöshet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 11:00 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: sön 20 aug 2017, 09:59
Inlägg: 19
Polisen har gett upp, som när dom försöker släta över att kriminella provskjuter vapen i parkeringshus.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... uter-vapen




Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 21:01 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Känns tryggt att polisen försäkrar att det är ofarligt för svensson att parkera för då ger deras vakt order om eld upphör. "Vore bra om fastighetsägaren kunde sätta in kameraövervakning". Va fasiken menar polisen? Dom borde varit där på 5 röda och satt upp sin egna bevakningsutrustning och sen spanare så dom tog skjutarna på bar gärning. Detta är väl det minsta man kan begära av ordningsmakten!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: sön 10 sep 2017, 21:22 
med tanke på att det är ungefär lika illa som i mexiko eller som värsta delarna av maffia italien, och ändå så är det som om det inte förstås av det svenska folket
än värre, media verkar mörka det

men, för våran del så ser jag att det viktigaste är att ha koll på vad som händer i erat närområde, jämföra med nyheterna i lokal och riksmedia


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 08:34 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
RadioMats skrev:
Jag tror inte att det har hänt något drastiskt, ökningen i antal våldsbrott har tidigare legat på ca 50% per decennium och jag kan inte hitta någon belägg för att den skulle ha börjat öka ännu snabbare. Men visst känns det så när man öppnar morgontidningen....


Bild


En rapport från 2009??? Åtta år gammal... kom igen nu..!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 09:21 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Om man bildgooglar "våldsbrott i sverige 1975-2016" kommer det upp en hel del.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 09:29 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Det kan man väl räkna ut med röven varför brottsligheten har ökat i Sverige...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 16:59 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 08 sep 2017, 17:54
Inlägg: 7
BRÅ har gett med sig, dödligt skjutvapenvåld mot män ökar, men annars står dom på sig om att brottsligheten i allmänhet faktiskt minskar fortfarande.

http://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2017-02-28-brottsutvecklingen-i-sverige---ny-rapport-fran-bra.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 20:16 
I artikeln glömmer Brå nämna atten ökad diskrepans mellan NTU och brottsstagistik visar anmälningsbenägenheten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivattacker och skjutningar
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 18:59 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Man häpnar, polisen vill alltså sätta upp kameraövervakning för att förebygga vilket innebär att dom bara skjuter in sina vapen någon annanstans.
Hur vore det att ta tag i roten till problemet och bura in buset länge, då kanske det sänder rätt signaler.

Bara att läsa polisens blogg så inser varenda en att brottsligheten ökar lavinartat.
Det märkliga är att Finland, Norge och Danmark inte följt samma trend av någon outgrundlig anledning.
Finland anser t.o.m. att Sverige är ett större säkerhetshot än Ryssland stod det i tidningen för någon vecka sedan.

Börjar snart bli dags att flytta ut på landet.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet