Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: lör 09 sep 2017, 09:28 
It is not the strongest or the most intelligent who will survive but those who can best manage change.
Användarvisningsbild

Även jag tog det som ett ironiskt test.

InläggPostat: lör 09 sep 2017, 13:39 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

Ironi är svårt att utläsa ifrån en skriven text, och vill man inte väcka känslor över det så finns två val:

1: Skriv det direkt i slutet av texten. "OBS! Ironi", eller motsvarande. Då finns det ingen risk för missförstånd.

2: Förklara det efter att de första kritiska kommentarerna kommit in, istället för att ta bort ursprungstexten. I och med att texten försvann så tror jag att recensionen var mer uppriktig än ironisk.

Jag tyckte först att titeln verkade ironisk, men om texten inte var menad att tas på allvar så var det ett dåligt försök till ironi, och verkade bara vara oupplyst eller smått trollande. Stilen på skriveriet var inte särskilt väsenskild från tråden om Julakniven:

survivalknife-kayoba-ganzo-g801-jula-kniven-for-299-t12417.html

... och om inte den recensionen OCKSÅ var ironisk, och Kayoban egentligen var en skitkniv, så tar jag det skrivna ordet om personliga erfarenheter som allvarligt menade. Men visst, om vi ska fylla forumet med en massa ironiska recensioner och tips och diskussioner som ingen vet om det är allvarligt menat eller inte så kan vi lika gärna lägga ned alltihopa, för jag tycker att överlevnad är ett så pass seriöst ämne att man bör försöka hålla det ganska konkret. Att blanda in humor för att lätta upp stämningen? Absolut! Att ha glimten i ögat? Oh ja! Men om man gör en hel recension på en kniv och målar ut den som skit i det skrivna ordet, men egentligen tycker att den är bra men låter detta vara osagt, så vad är då meningen?

InläggPostat: lör 09 sep 2017, 13:52 
Björngrillarn skrev:
... och om inte den recensionen OCKSÅ var ironisk, och Kayoban egentligen var en skitkniv, så tar jag det skrivna ordet om personliga erfarenheter som allvarligt menade. Men visst, om vi ska fylla forumet med en massa ironiska recensioner och tips och diskussioner som ingen vet om det är allvarligt menat eller inte så kan vi lika gärna lägga ned alltihopa, för jag tycker att överlevnad är ett så pass seriöst ämne att man bör försöka hålla det ganska konkret. Att blanda in humor för att lätta upp stämningen? Absolut! Att ha glimten i ögat? Oh ja! Men om man gör en hel recension på en kniv och målar ut den som skit i det skrivna ordet, men egentligen tycker att den är bra men låter detta vara osagt, så vad är då meningen?

Och nu får jag lägga resten av dagen på att försöka lista ut om du är ironisk eller allvarlig... :hm:

Nä, tror jag förstår vad du menar. Håller med, humor visst, men långa "ironiska recensioner" är inte vägen att gå.
Jag tolkade det som att titeln var parodi på alla clickbait youtube-videos och recensionen i sig var seriös, skriven av en nybörjare och nyfrälst kniventusiast.

InläggPostat: tis 12 sep 2017, 19:36 
Är det en Twinkie?

Var tvungen att köpa en Mora Basic 511 röd för 37kr på Jula.
Är en bra kniv och vass som attan, borde vara lätt att hålla skärpan med ett bryne. Den är bra grepp och bladformen är bra. Fin passform i slidan som har fäste för livrem, knapp och även en annan morakniv så man har tandem, ev trilling!
Det enda är att bladryggen är helt obehandlad man ser den råa ytan efter stansningen, lite synd att dom inte slipat av ryggen lite. Men det är ju bra om man batongar med en hammare då syns ju inte märkena efter hammaren och då det är kolstål så är den nog seg så bladbrott är nog ovanligt!
Köp och lägg i BOL lagret, kan vara utmärkt att ha till div göromål i framtiden.
Årets färg är varselgrönt men Jula's inköpare är väl färgblinda och rött är fint.
https://morakniv.se/produkt/basic-511-2017-edition/

InläggPostat: ons 13 sep 2017, 12:20 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Är inte den färgen benämnd "Zombie green"?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2