Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Tråden bör modereras skoningslöst så endast konkreta tips blir kvar.
Ja, moderera stenhårt 36%  36%  [ 13 ]
Nej, tillåt diskussioner och kommentarer 64%  64%  [ 23 ]
Antal röster : 36
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 18:30 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
mrlowrisk skrev:
Husdjur är en stor utgift, man blir väldigt bunden och blir jobbigt om man måste lämna dem i en park när man inte kan skaffa mat till dem. A la Venezuela.

Ett tips är att vara hundvakt, kaninvakt, kattvakt åt grannar så får barnen ha lite olika djur och se hur mycket jobb det är. Utan att det brinner i ditt VISA kort. Samtidigt blir grannarna väldigt glada av det.

Sen tycker jag nog att man kan sätta upp kvinnor på nöjeskontot och där är det unlimited. ;)


Min katt kostar inte många kronor. Han fångar en del mat själv, skiter ute och eftersom han får gå ut när han vill och inte är någon raskatt så
är han extremt psykiskt stabil, förstör inget hemma, snäll mot barnen osv, och vi har inte haft en mus i källaren sen han flyttade hit :-)

Han har alltid tillgång till bra torrfoder och friskt vatten, ibland får han lite blötmat. Det enda jobbiga på sommaren är att plocka bort fästingar.
Att katter kan dra in fästingar är nog det enda negativa jag kan komma på, och att visst lite låst blir man om man vill ut och resa.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 09:36 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Smaland skrev:
mrlowrisk skrev:
Husdjur är en stor utgift, man blir väldigt bunden och blir jobbigt om man måste lämna dem i en park när man inte kan skaffa mat till dem. A la Venezuela.

Ett tips är att vara hundvakt, kaninvakt, kattvakt åt grannar så får barnen ha lite olika djur och se hur mycket jobb det är. Utan att det brinner i ditt VISA kort. Samtidigt blir grannarna väldigt glada av det.

Sen tycker jag nog att man kan sätta upp kvinnor på nöjeskontot och där är det unlimited. ;)


Min katt kostar inte många kronor. Han fångar en del mat själv, skiter ute och eftersom han får gå ut när han vill och inte är någon raskatt så
är han extremt psykiskt stabil, förstör inget hemma, snäll mot barnen osv, och vi har inte haft en mus i källaren sen han flyttade hit :-)

Han har alltid tillgång till bra torrfoder och friskt vatten, ibland får han lite blötmat. Det enda jobbiga på sommaren är att plocka bort fästingar.
Att katter kan dra in fästingar är nog det enda negativa jag kan komma på, och att visst lite låst blir man om man vill ut och resa.


Jo det låter som ett trevligt nyttodjur. Tänkte mer på om man är lite osäker på om man skall skaffa djur så kanske man skall hålla igen snarare än att ge efter för tjat.

Men annars så är som sagt nöjeskontot utan budgettak så om man sätter upp djuren där så go for it! ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 15:50 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
mrlowrisk skrev:

Jo det låter som ett trevligt nyttodjur. Tänkte mer på om man är lite osäker på om man skall skaffa djur så kanske man skall hålla igen snarare än att ge efter för tjat.

Men annars så är som sagt nöjeskontot utan budgettak så om man sätter upp djuren där så go for it! ;)

Varför ska nöjeskontot vara utan tak? Det är väl det första man ska begränsa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 19:18 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
De man älskar skämmer man bort via nöjeskontot och därför har man inget eget tak. Ev så är man gemensamt överens om nöjes behovet och sätter tak. Men säg den kvinna som inte uppskattar lite spontan uppvaktning, kan ju vara att man storstädar eller köper en blomma.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 00:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Skulle tro att de flesta kvinnor uppskattar en storstädning mer än en blomma. Storstädning tar dagar, en blomma tjänar man ihop till betydligt fortare...

Fast i fråga om presenter kommer man nog billigt undan med hemmagjorda presenkort. Exempelvis:

Presentkort:
Inlöses mot fönsterputs inklusive gardinupphängning enligt önskan av 3 fönster.

Presentkort:
Inlöses mot storhandling inklusive chaufför av fyrhjulsdriven VAN och bärhjälp ända in i köket. (Endast giltig vardagar efter 17.)

Presentkort:
Inlöses mot rensning och gallring av 10 meter morötter/rovor/kålrötter/rödbetor.

Och så kan man ju tipsa barn om det, istället för att förse dem med pengar till presenter som man själv ska få...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 07:56 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Skulle tro att de flesta kvinnor uppskattar en storstädning mer än en blomma. Storstädning tar dagar, en blomma tjänar man ihop till betydligt fortare...

Fast i fråga om presenter kommer man nog billigt undan med hemmagjorda presenkort. Exempelvis:

Presentkort:
Inlöses mot fönsterputs inklusive gardinupphängning enligt önskan av 3 fönster.

Presentkort:
Inlöses mot storhandling inklusive chaufför av fyrhjulsdriven VAN och bärhjälp ända in i köket. (Endast giltig vardagar efter 17.)

Presentkort:
Inlöses mot rensning och gallring av 10 meter morötter/rovor/kålrötter/rödbetor.

Och så kan man ju tipsa barn om det, istället för att förse dem med pengar till presenter som man själv ska få...


Intressant idé men jag reagerar som kvinna/husmor/hemmaprojektledare.
Hon är per automatik/tradition/uppfostran etc huvudansvarig för hemmets skötsel, införskaffning/tillagning av mat och skötsel av grödor. Därför är eventuell "hjälp" med detta att betraktas som presenter, som jag gissar att hon förväntas vara tacksam för, och inte som en naturlig del av familjens gemensamma ansvar. Litet som mina morföräldrar levde och de var födda på 1800-talet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 08:58 
@omnivore: kan instämma med tänkandet. Det är som att säga "jag hjälpte hustrun att ta hand om våra barn".

När det gäller överlevnad och särskilt ekonomi så är jämlikhet mer viktigt än någonsin. Jag har haft många affärsprojekt i livet och utan hustruns bidrag och lön skulle aldrig klara det.

Nu vill jag sluta vara OT och kan ändå tipsa, för den som vill fördjupa sig i ämnet, om The Red Queen boken:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Red ... man_Nature

Altså sex som kön och inte sex som i sex!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 09:13 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
pre skrev:
Varför ska nöjeskontot vara utan tak? Det är väl det första man ska begränsa?


Jag förstår hur du menar. Det finns de som slösar mycket där.

Men jag tycker man skall typ ta bort onödigt först typ:

- Klipp hemtelefonen om alla i familjen ändå har mobil
- Byt mobilabonnemang på hela familjen till ett lågprismärke typ Vimla eller Hallon.
- Ring och gnäll på alla försäkringsbolag varje gång du får en ny räkning (brukar få upp till 1000 kr i rabatt för 5 minuters jobb).

Men spara inte på det som är roligt för man har bara ett liv att ha roligt med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 03:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, jag tänkte faktiskt mycket på åldriga föräldrar och liknande.

Min moster var glad över att det kom ett erbjudande om att man kunde få hjälp med fönsterputsning som ju hemtjänsten inte står till tjänst med. Men när hon ringde så närmast skrattade de åt henne. "Det så efterfrågat så vi har vi fullt upp och far inte ut utanför stan." Och då bodde hon i någon sorts pensionärsby. Jag körde henne till graven en gång, vilket var speciellt uppskattat eftersom det är dyrbart med färdtjänst. Om man bara skulle dit och titta till en stund måste man betala för två resor. Och rent spontant tog jag med mig några pensionärer till kyrkogården någon mil bort när jag ändå skulle dit och plantera blommor och de blev förvånansvärt glada, det riktigt tindrade om dem. (Intressant nog så låter det nästan som om det är ett moraliskt fel att bära en full vattenkanna bland äldre pensionärer. Det SKA man inte göra, det räcker gott med en halv. Det har jag hört från flera håll...)

Och jag har (irriterad) stått och hängt upp gardiner och fått skällning (av mor) över att jag inte gör det på rätt sätt etc. Mer än en gång. (Tur att man inte är enda barnet :-).) Gissar att många har samma känslor för storhandling vilket kan vara en stor hjälp om man saknar bil och/eller börjar vara skraltig. Ok, jag brukade göra sådant utan presentkort medan de levde, men om man kallar storstädning för en present så finns det mycket annat som kan vara aktuellt.

En sann prepper rensar nog oftast grönsakslandet själv. Men eventuella barn kan ju ge rensningen som presentkort...

Omnivore skrev:
Zombie skrev:
Skulle tro att de flesta kvinnor uppskattar en storstädning mer än en blomma. Storstädning tar dagar, en blomma tjänar man ihop till betydligt fortare...

Fast i fråga om presenter kommer man nog billigt undan med hemmagjorda presenkort. Exempelvis:

Presentkort:
Inlöses mot fönsterputs inklusive gardinupphängning enligt önskan av 3 fönster.

Presentkort:
Inlöses mot storhandling inklusive chaufför av fyrhjulsdriven VAN och bärhjälp ända in i köket. (Endast giltig vardagar efter 17.)

Presentkort:
Inlöses mot rensning och gallring av 10 meter morötter/rovor/kålrötter/rödbetor.

Och så kan man ju tipsa barn om det, istället för att förse dem med pengar till presenter som man själv ska få...


Intressant idé men jag reagerar som kvinna/husmor/hemmaprojektledare.
Hon är per automatik/tradition/uppfostran etc huvudansvarig för hemmets skötsel, införskaffning/tillagning av mat och skötsel av grödor. Därför är eventuell "hjälp" med detta att betraktas som presenter, som jag gissar att hon förväntas vara tacksam för, och inte som en naturlig del av familjens gemensamma ansvar. Litet som mina morföräldrar levde och de var födda på 1800-talet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 05:26 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
När jag körde konmari minskade mina utgifter rejält. Att tvingas att konfronteras med sina dåliga inköp på det sättet var en klar vaccination mot shopping.
Ett annat plus med det är att jag har mycket bättre koll på vad jag har och vart. (sedan skulle nog många preppers skrika i fasa över hennes aversion mot lager, men det handlar ju bara om hennes åsikt och inte om metoden i sig)
En budget hjälper också.
Handla mycket och sällan, med en inköpslista. Varje gång du är i affären utsätter du dig för deras försök att få dig att köpa saker du inte behöver.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 09:27 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
joclei skrev:
När jag körde konmari minskade mina utgifter rejält.


Vad är konmari?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 10:37 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Miss P skrev:
joclei skrev:
När jag körde konmari minskade mina utgifter rejält.


Vad är konmari?


En metod för att få ordning hemma.
Man börjar med att definiera hur man vill leva sitt liv/varför man gör det.
sedan går man igenom sina saker utifrån bestämda kategorier (kläder, böcker, papper, annat..), håller i varenda sak och bestämmer sig för om det ska vara kvar.
så gör man sig av med det som inte ska vara kvar.

Påminner om 5s faktiskt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 22:21 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
joclei skrev:

Påminner om 5s faktiskt


Ah, då är jag med!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 20 sep 2017, 00:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Genom att följa konjunkturerna i samhällsekonomin och anpassa sitt ekonomisk tänk efter dessa är väldigt effektivt för att bättra på sina finansiella resurser. I en högkonjunktur omsätts mängder av pengar i en rasande takt men dessa pengar har inte så högt värde då priserna är höga. Möjligheterna att arbeta är där emot stora. Likt en fyllefest följs av en rejäl bakfylla eller en psykos följs av en depression, så följer det en lågkonjunktur efter högkonjunkturen. Detta är inte av ondo, förutsatt att du själv har kvar jobbet. Har du under högkonjunkturen varit snål och lagt pengarna på hög så kommer din skördetid under lågkonjunkturen. Fastighetspriserna, konsumtionspriserna och alla andra priser sjunker. Dina pengar blir alltså mer värda. Det är det perfekta läget att renovera eller köpa en fastighet (BOL) med dina besparingar. Faktiskt så är det ju så vi preppare resonerar, -lägg på hög nu, för att ha när skitkringkastningen börjar!

Ett annat sätt att bättra på sin ekonomi, är att använda sig av samma bedrägliga manipulation på sin eget ekonomiska tankesätt, som handeln har med sina lockpriser på sina produkter som t. ex. 1995.50 i stället för 2000. Det ge en hel del positiva överraskningar på ekonomin.

Avrunda utgifterna uppåt till närmsta översta tusental och alla inkomster till närmsta nedersta tusental. Är det femsiffriga belopp så är det närmst tiotusental som gäller. När lönen, säg 22986 rasslar in på kontot, så räknar du det som 20000. Din hyra på 3328 kr avrundas till 4000 kr. osv.
Du summerar så alla utgifter och räknar ut snittet per månad. Denna månadssumma får sedan inte överstigas och skulle den göra det så måste du dra av den summan från nästkommande månads budget.

Ex: Du får 22986 kr i lön ~20000. Du kan leva på ca: 17300 kr/mån. ~17000. Då har du 5986 kr (i minnesanteckningarna skriver du 3000 kr eftersom din lön avrundas till 20000) som skall in på sparkontot innan du börjar betala dina räkningar. Du betalar hyran på 3328 kr ~ 4000. tankar bilen för 1500 kr/mån. ~2000 kr. osv osv.

Om det är något du vill köpa under månaden och du inser att den uppåt avrundade summan kommer att spräcka din månadsbudget, så får du antingen vänta till nästa månad, eller dra av den överskjutande summan från nästkommande månadsbudget. Blir det något över vid månadens slut, säg 217 kr skall denna summa in på sparkontot onoterat.

Lek med tanken att du dessutom får ett arvode för uppdrager som god man ca: 12000 kr/år, arvode för styrelseuppdrag i hembygdsföreningen 600 kr/år och kontraktspengen från Hv ca: 8000, så ska även dessa summor, totalt 20600 in på sparkontot onoterat.

För enkelhetens skull så räknar vi att månadslönen är exakt 22986 kr varje månad och du avrundar detta till 20000 och du lyckas leva på 17000, så har du satt in 3000 x 12 = 36000 på ditt sparkonto. Egentligen har du satt in 5986 x 12 och du dessutom har du satt in summan från årsarvodena och kontraktspengen på sparkontot onoterat i dina minnesanteckningar, så har du 71832 + 20600 = 92432 kr. Självbedrägeri!? Ja visst!

Att ständigt och disciplinerat tvinga sig att tänka i dessa banor, skapar en illusion av att du lever under knappa förhållanden. Det fungerar enligt samma princip som KBT (kognitiv beteendeterapi ) ...och du blir alltid positivt överraskad när du efter årsskiftet tar en titt på sparkontots saldo! :D

Att leva på detta viset är inte möjligt om man är försörjningspliktig eller lever i ett förhållande. Det är heller inte ett beteende som alltid är förståeligt av ens sociala omgivning men vad spelar det för roll, då man som preppare inte brukar skylta med sitt verkliga leverne. Har man en tävlingsdjävul inom sig, bör man nog se upp lite, så att det inte spårar ur för det kan det nämligen göra. Tänk på att det är samma typ förvrängda illusion som anorektiker får då de ser sig själv i spegeln. De upplever sig själva i sin spegelbild som överviktiga men i själva verket är de undernärda.

...och du, glöm inte att du bara sparade bara 30000 kr det senaste året och du måste anstränga dig lite mer för att håla utgifterna nere, så du kan spara mer! ;)

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Leva billigt
InläggPostat: ons 20 sep 2017, 06:53 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Charlie det var intressanta spartips, tackar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet