Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 20:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Palle500 skrev:
Trådstartaren är lite motsägelsefull om något redan är köpt eller endast planerade inköp?
Hur som så är det ett enkelt 12v system.
Köp Biltemas elverk på 700w som Tank föreslår. Detta använder du för att dagligen ladda laptoppen och 12v fritidsbatterier (via en ordentlig laddare typ 20amp) även köra div 230V maskiner kortare stunder.
Köp en ny router som går på 12V brukar dra max 1,2A med WiFi och 4G. Spara energi om du stänger av WiFi och kör TP kabel till datorn. Ännu mer energibesparing är en surfplatta.
Slopa datoraggregatet och kör direkt på 12V men 13A är massor för larm och kameror. Vad vill du skydda med larm/kameror som kostar så mycket i energi? Bor du i lyxhus offgrid.


Jo jag vet att tråden är en liten moment 22 historia.
Jag funderade på att skriva det i första inlägget.. Jag började att köpa allt vartefter det förnyades för 12V drift, just för att kunna köra allt offgrid.. På så vis skulle jag aldrig behöva fundera på hur långvarit ett elavbrott kan påverka mig.
Tyvärr förändrades min livssituation och min ekonomi hamnade på existensminimum.. så nu får jag fuska ihop det sista helt enkelt.

Wifi är inget jag använder idag, mer än någon gång i månaden när jag aktiverar det för att använda surfplattan. Så ny router för 12V är intressant, men jag har inte hittat någon ännu tyvärr som klarar 1Gbit.
Ja datoragget är enbart till för 230 driften, då jag insåg att jag sparade massor på att ha ett agg till allt istället för 14st adapptrar i väggen. Så det är bara därför det används.. tanken är som sagt att ha 12V direkt vid ett elavbrott, så som backuppen fungerar idag, men den blyacken är för klen för långvarig drift.

Vad jag vill skydda.. ja det går jag inte in på i ett öppet forum.. Det finns några få här inne som vet.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 20:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Tank skrev:
Hej,

Ja, precis. Sinusvåg för känslig elektronik. Sen storleken för vikten. :up: den kan du bära.
Jag skulle köpa AGM om jag hade pengarna, främst beroende på att de klarar djupurladdningar bättre.
Annars det jag har råd med ;)

//Tank

Okej :)
Jaa det man har råd med är ju nyckelordet i den här tråden :mrgreen:
Jag skulle kanske döpt tråden till How do I get a really cheeeeeeap power backup solution
:hm:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 21:20 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Blondie skrev:
Tank skrev:
Hej,

Ja, precis. Sinusvåg för känslig elektronik. Sen storleken för vikten. :up: den kan du bära.
Jag skulle köpa AGM om jag hade pengarna, främst beroende på att de klarar djupurladdningar bättre.
Annars det jag har råd med ;)

//Tank

Okej :)
Jaa det man har råd med är ju nyckelordet i den här tråden :mrgreen:
Jag skulle kanske döpt tråden till How do I get a really cheeeeeeap power backup solution
:hm:


Jo, annars har ju de flesta en bil som kan lösa en del problem vad det gäller att ladda och värma :hm:
Om man moddar lite så kan bilen funka som laddstation för ett eller flera batterier i tex bakluckan.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 21:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Tank skrev:
Jo, annars har ju de flesta en bil som kan lösa en del problem vad det gäller att ladda och värma :hm:
Om man moddar lite så kan bilen funka som laddstation för ett eller flera batterier i tex bakluckan.

//Tank

Ja jo och det värsta är att jag har en perfekt bil för det igentligen(min BOV/bruks) den har 136A generator nu mer(hade 75A standard) med ett 120A automatavsäkrat kraftuttag.. Men att kånka på batterier är uteslutet i min nuvarande situation, och det är för långt för att dra en laddkabel.
Tänk vad allt hade varit lätt med 100%hälsa och god ekonomi*asg* :lol:
Hade jag varit fitt for fight, så hade jag jobbat nu, och då hade jag inte startat tråden utan köpt solceler o allt som planerat. och hade jag inte lyckats få ett jobb av någon underlig anledning, så hade jag kunnat kånka på batterierna.
Nu ska vi se... trisslotter var det som gällde va? Plötsligt så händer det. :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 21:53 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
HPD betyder "Hop-Plockade-Delar" alltså ta vad du hittar och bygg ihop en gräsklipparemotor med en generator.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 22:33 
bestämm dig för huvudspänning 12v 24v eller 230v växel

ordna så sakerna kan gå på det
ex så finns det gott om moderna effektiva switch down och upp moduler på ebay för någon tia styck
där kan du då få 5v eller 9v eller 19v , även relativt höga effekter men då kostar dom lite mera

beg bilbatterier brukar man kunna få tag i, räcker oftast om man inte ska ta ut för mycket ström ur dom

en solpanel , en underhållsladdare (samma sketna step upp eller down) och elverk, antingen gräsklipparmotor med generator eller 230v elverk och stor laddare, en sådan fulladdare kan vara en lagom trafo med likriktare, sedan har man koll på spänning / ström och slutar ladda när man tycker det räcker


inventera vad du måste ha, vad du vill ha och vad som du då ska ha för saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 22:40 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Blondie skrev:
grym skrev:
6 månader, nje

enkelt bensinelverk, räkna med 200 timmars drifttid, kanske mera
bättre dieselelverk så är det mycket mera drifttid

så några beg bilbatterier
ordna så man kan köra det som måste därifrån

ta en gräsklipparmotor och en 100A bilgenerator och ordna ett hpd elverk
kolla efter solpanel med
behöver man 230v så växelriktare

inte optimalt, men som sagt budget

nja jag menade inte att det ska gå i 6månader 24/7 ;) utan mer att det ska inte skära ihop o kastas på tippen efter 30000timmars total drifttid.(givetvis med generöst serviceunderhåll, det gäller ju bilar oxå)
jaa diesel är väl det jag hellst vill ha, ur brandrisk perspektiv.

Jaa gräsklipparmotor o generator börjar låta mer o mer intressant... hpd elverk? nu blev det något nytt jag inte har hört tidigare.. vad är hpd elverk?
Solpanel är det jag har avsikt att ha + slimmad vindkraft, men det är utanför min budget ett bra tag framöver tyvärr :cry:

nee optimalt och budget variant är väl som att hitta kvalite på biltemas bildelar... Undantag som bekräftar regeln finns ju, men de är ju lika sällsynta som en ärlig politiker*asg* [emoji38]

30000 timmar? Det hittar du nog inget elverk som klarar utan motorrenovering, oavsett prisklass? Särskilt inte enklare av gräsklippartyp..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 22:56 
kanske svindyra dieselelverk med hatzmotor och som fått omvårdnad hela tiden

som sagts, en gräsklipparmotor av billigaste sort ska man inte räkna med många hundra timmars drift tid


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 23:11 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Palle500 skrev:
HPD betyder "Hop-Plockade-Delar" alltså ta vad du hittar och bygg ihop en gräsklipparemotor med en generator.

Jag tackar för förklaringen, då fattar jag. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 23:53 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
grym skrev:
bestämm dig för huvudspänning 12v 24v eller 230v växel

ordna så sakerna kan gå på det
ex så finns det gott om moderna effektiva switch down och upp moduler på ebay för någon tia styck
där kan du då få 5v eller 9v eller 19v , även relativt höga effekter men då kostar dom lite mera

beg bilbatterier brukar man kunna få tag i, räcker oftast om man inte ska ta ut för mycket ström ur dom

en solpanel , en underhållsladdare (samma sketna step upp eller down) och elverk, antingen gräsklipparmotor med generator eller 230v elverk och stor laddare, en sådan fulladdare kan vara en lagom trafo med likriktare, sedan har man koll på spänning / ström och slutar ladda när man tycker det räcker

inventera vad du måste ha, vad du vill ha och vad som du då ska ha för saker

Okej.. 12v är ju 95% utav mina saker som jag nu har, medans bara två datorer vill ha 19V.. 7V på routern men den drar så lite, så det borde biltema ha en 12Vomvandlare.
:hm: Förresten.. jag undrar om inte min antika NMT telefon hade 7volt, då har jag en 12=7V adapter.
Generator 12V har jag BOVens gamla 75A, men den ska nog sparas för reservdel.. Sommarbilens gamla 100A har jag liggandes med inbyggt laddrelä.. Inte riktigt lika kritiskt att ha en reservdel till.
Laddare för 230V har jag dels en kraftig och en smart, men den smarta klarar nog bara av att underhållsladda ett batteri i taget, så då måste batteribanken vara isärkopplad. Det går ju att leva med,då ett 12V batteri klarar av de första timmarna på egen hand innan jag hinner hem och kan koppla in resterande.

*Då är det en/två switch up modul/er då.. 19V 4A.
*Några bilbatterier.
*Gräsklippare borde ju gå att hitta billiga begagnade, då folk mer o mer skaffar sig elektriska klippare.
*Ett mindre 230V elverk (med ren sinusvåg hette det va?) för oförutsedda behov / "lyxbehov" kanske.

Solpanel med regulator är för dyrt, så det får bli i framtiden.
Okej, då har jag kommit en bit på väg till en lösning.

.

Så har jag ett enhälligt samtycke utav er alla i en smidig budgetlösning??
Eller har ni fler dolda talangidéer :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 23:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
nkvm skrev:
30000 timmar? Det hittar du nog inget elverk som klarar utan motorrenovering, oavsett prisklass? Särskilt inte enklare av gräsklippartyp..


grym skrev:
kanske svindyra dieselelverk med hatzmotor och som fått omvårdnad hela tiden
som sagts, en gräsklipparmotor av billigaste sort ska man inte räkna med många hundra timmars drift tid


Okej.. De har kort livslängd asså... det är bra att ha i åtanke.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösningar.
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 10:30 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Många laptops vägrar att laddas med annat än originalladdare. Så även om du har 19V så fungerar det oftast inte.
Finns 12V originalladdare, ev kan piratladdare fungera.
Du bör köra larmsystemet på eget batteri, så du undviker urladdning via andra förbrukare. Även typ SMS larm vid låg batterispänning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 17:44 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Palle500 skrev:
Många laptops vägrar att laddas med annat än originalladdare. Så även om du har 19V så fungerar det oftast inte.
Finns 12V originalladdare, ev kan piratladdare fungera.
Du bör köra larmsystemet på eget batteri, så du undviker urladdning via andra förbrukare. Även typ SMS larm vid låg batterispänning.

Jag tackar för tipset om att ha larm o övervakning separat.. Men jag tror jag har mer nytta utav att ha allt ihop på en bank, då larmet o övervakningen drar mest ström och jag har en liten batteribank(till att börja med).. Så då kanske det är bättre att det även får tillgång till strömmen från belysning o det. Angående sms vid låg spänning, så vet jag inte om det larmar via sms.. jag har aldrig testat att köra backupen i mer än 30minuter vid ett kortvarit strömmavbrott.. då skickade larmet sms om att det gick var backupdrift.. Jag ska kolla upp detta vid tillfälle.. :D
Jag ska testa med extern strömkälla så fort jag har möjlighet o se om mina två avsedda laptops klarar att gå utan originalladdaren.. De är av den äldre modellen, så de kanske är skonade från tillverkarhysterin :D Den ena vet jag (acer) den fungerar med en HP laddare.. så minst en är nog okej.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 21:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Blondie skrev:
Palle500 skrev:
Många laptops vägrar att laddas med annat än originalladdare. Så även om du har 19V så fungerar det oftast inte.
Finns 12V originalladdare, ev kan piratladdare fungera.
Du bör köra larmsystemet på eget batteri, så du undviker urladdning via andra förbrukare. Även typ SMS larm vid låg batterispänning.

Jag tackar för tipset om att ha larm o övervakning separat.. Men jag tror jag har mer nytta utav att ha allt ihop på en bank, då larmet o övervakningen drar mest ström och jag har en liten batteribank(till att börja med).. Så då kanske det är bättre att det även får tillgång till strömmen från belysning o det. Angående sms vid låg spänning, så vet jag inte om det larmar via sms.. jag har aldrig testat att köra backupen i mer än 30minuter vid ett kortvarit strömmavbrott.. då skickade larmet sms om att det gick var backupdrift.. Jag ska kolla upp detta vid tillfälle.. :D
Jag ska testa med extern strömkälla så fort jag har möjlighet o se om mina två avsedda laptops klarar att gå utan originalladdaren.. De är av den äldre modellen, så de kanske är skonade från tillverkarhysterin :D Den ena vet jag (acer) den fungerar med en HP laddare.. så minst en är nog okej.

Yep, äldre funkar. Viissa nya funkar faktiskt också. Ofta går det att fula med en orginalsladd till egen power supply.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En fråga om billiga elverk. Eller idéer på andra lösning
InläggPostat: fre 06 okt 2017, 00:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 15 mar 2017, 00:16
Inlägg: 32
Något jag har funderingar på att bygga någon gång i framtiden är ""Elverk"" utav en gammal diesel motor. Blir en fast station och motor på ett stativ bara. dubbla genratorer + någon form utav omvandlare. Har man ett välbyggd avgassystem lär man väl inte dra till sig så mycket uppmärksamhet.. värt att nämna också är om man har ett garage eller liknande om man använder det befintliga kylsystemet kan man koppla in värmepaketet = värme på köpet

_________________
Livbåten sjunker om alla hoppar i den.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet