Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 21:18 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Sattes rabarbern som markering så att ni skulle veta var det fanns skit i backen? Så många tokstora rabarberplantor behöver man ju inte...

Bokmalen skrev:
klipp
Skiten grävdes ner på en meters djup 10 meter bakom stugan, sedan satte vi en liten rabarberplanta ovanpå. Ett par år senare när den först rotat sig och sedan fick ner rötterna till "rätt" djup blev rabarbern tokstor, så nog kan man använda det som gödsel även om man inte vill sprida den ovanpå ett land och smitta ner salladen med e-coli.

Inläggsrubrik: Torrdass vad göra med skiten
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 23:22 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Nä, dom la rabarber på skiten [emoji3]
Grävde en gång bort en stor sten i rabarberlandet och rötterna var på 1,5 m djup och armtjocka. Var nog minst 50 år gammalt rabarberbestånd.

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 09:47 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Zombie skrev:
Sattes rabarbern som markering så att ni skulle veta var det fanns skit i backen? Så många tokstora rabarberplantor behöver man ju inte...

Nej alla visste var skiten grävdes ner, så det var nog mer att utnyttja gödselvärdet än att markera var det låg.
Gällande hur många plantor man behöver...
Det finns mycket att göra med rabarber, annat än att göra lite paj emellanåt.

En kall rabarbersoppa med russin är gott och svalkande på sommaren.
Rabarberkräm är gott.
Rabarber och rödvinbärssaft
Rabarbervin, med eller utan äpplen.

Så nog gick det åt, särskillt som släkt kom och gick under sommaren, varav många tog med sig ett fång rabarber hem

InläggPostat: tis 26 sep 2017, 11:20 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Förstoringslampan skrev:
Jag fick lära mej ett knep, för att förbättra nerbrytningen i 3-kammarbrunnen, genom att lösa upp ett par paket bagerijäst halvårsvis, och spola ner.

Borde bli ännu bättre om du spolade ned 1 liter filmjölk/grekisk youghurt också. Mjölksyrebakterier är väldigt bra på att bryta kväve bindningarna i urea och ammoniak, som gör att det luktar illa. Detta funkar också att hälla ned i urinsepareringen ifall det skulle uppstå lukt. Brukar isolera mjölksyrebakterierna (väldigt enkelt att göra) och ha en flaska stående. Bra att blanda i vattnet till hönsen och kaninerna om dom mår dåligt och för inläggningar av grönsaker.

Själv har jag ingen urinseparering utan allt hamnar i samma tunna och spolar med en rejäl skopa sågspån varje gång. Enligt författaren till "the Humanure handbook" behöver bajset vätskan från urinen och även kvävet för att göra så bra gödsel som möjligt. Annars riskerar det bli för mycket fosfor och för lite kväve, och vatten, i komposten.

Detta gör också själva toaletten enklare då det bara är en tunna med en enkel träram och toasits runt. Du kan tillverka 5st på en timme... Den är också lätt att flytta på. Min toalett brukar stå ute uppe på en liten kulle vid några buskar på sommaren så jag har utsikt när jag gör det jag måste göra och flyttar in den på vintern i ett skjul där det är vindstilla. :)
Bild
Mina hinkar är svarta tunnor med lock. Fyller en hink på ca. 2 veckor och har 6st hinkar, brukar tömma 2-3 hinkar åt gången. Brukar bli lagom att tända i bastun, bära bort hinkarna till komposthögen, tömma dem, spola rent dem (häller vattnet på komposten) täcka över med mera gräs och sly för att sedan hoppa in i bastun.

InläggPostat: tis 03 okt 2017, 00:34 
Nykomling

Flytta dasset två meter till det nya hålet du grävt. Plantera ett fruktträd på gamla platsen. Skitbra!

What kind of woman doesnt own an axe?

InläggPostat: lör 07 okt 2017, 14:49 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Måste väll gå att elda skiten?

InläggPostat: lör 07 okt 2017, 15:05 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Elda färsk skit!
Separet burn modell 900
https://www.bauhaus.se/burn-900-vedelda ... gsugn.html

https://media1.bauhaus.se/media/pdf/3199882A.pdf

Ingen som har byggbeskrivning?
4000kr är skitdyrt :-)

Separett Burns uppgift är att elda upp restprodukterna från urinseparerande toaletter företrädesvis Villa och Weekend. Innehållet får inte vara blött vid för- bränning. Innan produkten används ska ca 1,5 kg vedträn samt lite finhuggen ved läggas in i den nedre luckan. Restprodukterna från toaletten ska placeras på gallret genom att öppna locket på ovansidan. Vid tändning lägg in tidningspapper eller dylikt. För att förbränningen ska bli optimal justera lufttillförseln genom att vrida på spjället som sitter på nedre luckan.
Viktig att tänka på!
Vid användning av Separett Burn måste den stå på en öppen yta, stå stadigt och på ett plant underlag. Tänk också på att inga träd eller grenar hänger över produkten. Ha uppsyn på barn och djur så de inte är i närheten under förbränningen. Vid användning ha alltid en hink med vatten nära till hands. Lukt förekommer under förbränningsprocessen. Kontrollera så att inte eldningsförbud råder när produkten ska användas samt tänk på grannarna.
Separett Burn får ALDRIG användas under tak eller inomhus.

InläggPostat: Igår, 10:46 
Är det röda det som pekar mot norr?

Att gräva ner det måste väl vara det enklaste :notme:

InläggPostat: Igår, 11:35 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

cartaq skrev:
Måste väll gå att elda skiten?

Elda dit går utmärkt! Det är ett riktigt skitjobb och det gått åt mycket diesel med det går. När jag har legat på samma op en längre tid har jag gjort det.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2