Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 12:36 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Appropå "Salt-tråden" topic1344.html#p17704

Om man nu skall gräva ner en hermeneutiskt tillsluten cash är naturligtvis salt en bra idé. Jag upplever bara att där inom prepping är ett lite väl stort fokus på just salt. Det är naturligtvis en handelsvara som i ett totalbajsat långtidsscenario är ganska värdefullt och användbart ffa till att bevara kött/fisk. Ett alternativ som i många fall dock känns minst lika bra, eller bättre i många fall - är socker. Mycket svårt att framställa utan moderna anläggningar och ur konserveringssyfte (saft, sylt, marmelad) också väldigt bra. Det är billigt, kemiskt stabilt och har den den självklara fördelen att det är ren energi (4000 kcal/kg). Förindustriellt var även socker en dyrbar lyxvara (tom dyrare än salt(?))..

Jag säger inte att salt är dåligt att preppa (har själv ett skapligt lager), men inom prepperrörelsen känns det som att det tar väl stor plats medan man inte nämner socker alls lika mycket... är det ett resultat av "amerikaniseringen" där det i amerikanska inlandet kanske är en större poäng att lagra salt (långt till havet)?

Eller är det bara jag som är lite av en "smyg-alternativare" och har mer fokus på att i långtidiscenario utgå från odling som tycker att lagra Natriumbensoat/Atamon och socker är bättre?

Att "leva på" socker är ju visserligen inte hälsosamt, men det är inte brutalsaltat kött eller fisk heller...

Om man bortser från just konservering av kött/fisk behöver vi bara 4-5 g salt per dag (1,5 kg/år) och salt kommer att produceras i vårt närområde... Att istället ha ren energi med väldigt lång hållbarhet och användbarhet undanstoppat ser jag som bättre ur många perspektiv. Att i varje fall fylla ett antal dunkar med socker istället för det slentrianmässiga ris eller salt hade nog varit bra för varje prepper..

Tankar på det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 12:46 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 20:16
Inlägg: 122
Två tankar har jag. Socker är inte så ren energi som man tror. Druvsocker i så fall kan vara bra. Och en varm sommardag med hårt slit efter shtf svettas vi bort mycket mer än 5 g salt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 13:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Brutal-saltat kött äter man inte rakt av det lakas ur innan det äts . Man lägger öttet i vatten som kanske även måste bytas under perioden för att få bort överflödet med salt .

Idag är man så rädd för överslatat att man inte använder sig av saltet men bara för något tiotal år sedan så stod det i kokböckerna om just hur man urlakade salt och hur länge det behövdes för kött-typ och saltlakehalt mm .

Salt är en bristvara här i vår del av världen och våra hav har en liten mängd salt för utvinning även om det har testats ända upp i gävle trakten .

Socker kan ersättas lättare med honung eller sav mm och rent socker behövs bara för långtidslagring . Kan man konservera genom att koka in kan man göra det utan socker och sedan sockra med honung när förpackningen öppnas

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 16:53 
Allt i måtta säger jag.

Själv lagrar jag inte mer än något kilo socker och några burkar honung. Socker behövs inte i dieten och är rätt ohälsosamt. Hellre ris och bönor där det finns livsviktigt protein och mineraler.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 20:16 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Socker är ju bra om man vill göra tex äppelkompott som ett sätt att bevara äpple över vintern.
För vissa scenarier måste ju salt och socker vara ideala varor att byta till sig annat med. Salt och socker har ju som nämnts oändlig lagringstid och är billigt i inköp.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 20:32 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Håller med TS och Berra. Billigt, enkelt att lagra så varför inte lagra både salt och socker. Båda behövs även till gårdens djur, kreatur och bin.
Kanske även lagra som saltsten och sockertopp?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 04:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan leva sitt liv utan raffinerat socker men utan salt får man stora problem. Salt har i regel varit billigt, men traditionellt används stora mängder salt för konservering och man kunde inte producera det själv utan måste köpa det. Och alla utgifter i reda pengar var ett problem. Socker var ju också dyrt eftersom det måste köpas. Men så värst mycket sylt och saft tror jag inte man gjorde, åtminstone i norra Sverige. Min mor sa en gång att man kände sig rik när man hade några burkar hallonsylt i källaren. (Vi använde typ barnmastburkar till hallonsylten, åtminstone under min tid. Jag höjde ögonbrynen, vi hade en del hallon på tomten och om man körde till ett ställe ett antal kilometer bort fanns det stora mängder.) Hon blev husmor under slutet av 40-talet när det kanske var en del kvarhängande ransoneringar från kriget, och hade inte tillgång till bil. Men jag tror aldrig vi saknade varken hallon-, blåbär- eller lingonsylt medan hon var i skorna. (Fast blåbärssaften brukade jag göra slut på de år det blev någon.)

Men ja, det är nog en bra idé att lagra socker. Billigt, lätt att lagra och mycket energirikt. Visserligen är det onyttigt på många sätt, men är det brist på kalorier är det ett stor tillgång. Och det behövs vid konservering (och gravning av fisk). Och om man syltar och saftar (och bakar) så går det ju dessutom åt även pre-SHTF. Fast om man inte ska använda det till konservering är nog sirap en bra idé. Färdigförpackat och litet nyttigare (och godare tycker jag). Honung ligger väl i en helt annan prisklass. Ska man köpa 10 eller 100 kg honung känns det nog i plånboken.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 18:00 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Det går ju bra att odla sockerbetor och utvinna socker ur dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 18:16 
Nisse skrev:
Det går ju bra att odla sockerbetor och utvinna socker ur dem.


Det finns nog annat man hellre odlar i ett krisläge, om man är begränsad till manuella metoder. Som sagts tidigare är socker inte nödvändigt. Förmodligen är det vid småskalig produktion effektivare att hålla bin för att få honung än att själv odla sockerbetor och försöka framställa koncentrerat socker ur dem. Det är inte ens vettigt att göra alkohol av sockerbetor. Att omvandla stärkelsen i potatis och spannmål fungerar bättre...

Sedan är sockerproduktion med sockerbetsodling ineffektivt, även med moderna industriella metoder. Så ineffektivt att socker inom EUs skyddsmurar är ca 3 ggr dyrare än socker på världsmarknaden. Exempelvis rörsocker från varmare klimat.

Tänk så bra det skulle vara om vi kompletterade vårt bistånd genom att låta fattigare länder sälja sitt socker fritt hos oss! Det skulle bli billigare och bättre för alla. Tänk så trist att som bonde behöva odla något så ineffektivt som sockerbetor. :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 23:22 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Atmos skrev:
Två tankar har jag. Socker är inte så ren energi som man tror. Druvsocker i så fall kan vara bra. Och en varm sommardag med hårt slit efter shtf svettas vi bort mycket mer än 5 g salt.


Det är en ren kolhydratkälla i form av en disackarid med en glukos (druvsocker) och en fruktos (fruktsocker)-komponent. Så rent det kan bli. Kroppen måste spjälka fruktos i levern och tar därför aningen längre tid på sig att frisätta energin men det är i princip sak samma i jämförelse med rent druvtsocker Och naturligtvis kan man svettas mycket en varm dag, men mer än 4-5 liter som 5g innehåller är inte så ofta. :)

Dweomer skrev:
Brutal-saltat kött äter man inte rakt av det lakas ur innan det äts . Man lägger öttet i vatten som kanske även måste bytas under perioden för att få bort överflödet med salt .

Idag är man så rädd för överslatat att man inte använder sig av saltet men bara för något tiotal år sedan så stod det i kokböckerna om just hur man urlakade salt och hur länge det behövdes för kött-typ och saltlakehalt mm .

Salt är en bristvara här i vår del av världen och våra hav har en liten mängd salt för utvinning även om det har testats ända upp i gävle trakten .

Socker kan ersättas lättare med honung eller sav mm och rent socker behövs bara för långtidslagring . Kan man konservera genom att koka in kan man göra det utan socker och sedan sockra med honung när förpackningen öppnas.


Naturigtvis måste så mycket som möjligt av saltet tas bort innan förtäring, annars spyr man. :D Oavsett vad man sa förr är det välstuderat att hög saltkonsumtion är skadligt i längden, men efter SHTF kommer väldigt mycket att vara farligt och själv är jag inte orolig över just saltintag. Att salt var en bristvara FÖRR betyder inte per automatik att det måste bli så efter SHTF, ett flertal stora salttäckter/gruvor finns i Tyskland, Polen och Danmark som man inte kände till tidigare. Att salin-salt från medelhavet skulle vara enda källan till salt som det var förr gäller inte längre. Personligen har jag väl 12 mil fågelvägen till nordens största saltgruva..

Och naturligtvis KAN socker ersättas av honung och sav. Hus kan ersättas av hemmabyggda skjul, skjutvapen av pilbågar osv - men varför ersätta med något sämre när man kan förbereda sig med något bättre... :D Jag tycker inte att salt är onödigt, men får ibland intrycket att preppers lagrar salt och socker i förhållande 10:1 medan en mer jämn fördelning hade varit bättre..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 23:37 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Zombie skrev:
Man kan leva sitt liv utan raffinerat socker men utan salt får man stora problem. Salt har i regel varit billigt, men traditionellt används stora mängder salt för konservering och man kunde inte producera det själv utan måste köpa det. Och alla utgifter i reda pengar var ett problem. Socker var ju också dyrt eftersom det måste köpas. Men så värst mycket sylt och saft tror jag inte man gjorde, åtminstone i norra Sverige. Min mor sa en gång att man kände sig rik när man hade några burkar hallonsylt i källaren. (Vi använde typ barnmastburkar till hallonsylten, åtminstone under min tid. Jag höjde ögonbrynen, vi hade en del hallon på tomten och om man körde till ett ställe ett antal kilometer bort fanns det stora mängder.) Hon blev husmor under slutet av 40-talet när det kanske var en del kvarhängande ransoneringar från kriget, och hade inte tillgång till bil. Men jag tror aldrig vi saknade varken hallon-, blåbär- eller lingonsylt medan hon var i skorna. (Fast blåbärssaften brukade jag göra slut på de år det blev någon.)

Men ja, det är nog en bra idé att lagra socker. Billigt, lätt att lagra och mycket energirikt. Visserligen är det onyttigt på många sätt, men är det brist på kalorier är det ett stor tillgång. Och det behövs vid konservering (och gravning av fisk). Och om man syltar och saftar (och bakar) så går det ju dessutom åt även pre-SHTF. Fast om man inte ska använda det till konservering är nog sirap en bra idé. Färdigförpackat och litet nyttigare (och godare tycker jag). Honung ligger väl i en helt annan prisklass. Ska man köpa 10 eller 100 kg honung känns det nog i plånboken.


Jag ser socker mest som ett energirikt konserveringsmedel. Jag konstaterade när jag syltade, saftade och gjorde gele här under sensommaren/hösten att ett antal kg socker fort gick åt. Arbetsinsatsen för att skapa en väldig massa burkar var dock väldigt liten. Att enkelt kunna producera så stor mängd kcal att ha på "barkbrödet" efter SHTF ser jag som väldigt positivt. Många gånger finns ett så stort överflöd av bär under en kort tid och utan att konservera kan man inte mer än "äta sig mätt". Att koka in bär utan socker går, men smakar surt och har betydligt sämre lagringsförmåga..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 23:38 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
För att kunna skatta honung från bisamhällen så måste man ersätta detta med sockerlösning så att bina har något att leva på över vintern.
Och bin lär vi behöva mer än väl för pollinering i SHTF läge. Är svårt nog att sätta och så frön, skall man även få missväxt för att alla bin gick hädan då vi var lite sötsugna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 23:56 
Palle500 skrev:
För att kunna skatta honung från bisamhällen så måste man ersätta detta med sockerlösning så att bina har något att leva på över vintern.
Och bin lär vi behöva mer än väl för pollinering i SHTF läge. Är svårt nog att sätta och så frön, skall man även få missväxt för att alla bin gick hädan då vi var lite sötsugna.

"Måste" är inte rätt ord där. Alla som håller på med biodling säger man måste göra så, för att alla som håller på biodling säger man måste göra så...

Förr tog man inte honungen på hösten, utan lät helt enkelt bisamhällena äta av den honung dom gjort under sommaren hela vintern, sedan tog man den honungen som blev över till våren.
Finns dom som hävdar att honungen är godare på våren och att bina mår mycket bättre av att äta riktig honung istället för sockervatten+vitaminer. Vilket ju låter logiskt. Men så får man inte göra, för ingen annan gör så och därför kan det inte vara rätt.
Medans bi-döden fortsätter...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Salt-Socker
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 08:45 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Nikenik Tackar för rättning.
Är själv inte biodlare, men som du säger har man hört att hösten gäller för skattning av honungen.
Bli alltså en bi-när frågeställning: hösten eller våren?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt-Socker
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 13:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bin klarar sig utan sockervatten, det är de gjorda för . Finns en hel del ekologiska biodlare som inte använder sockervatten för att invintra bina utan istället låter samhället behålla en del av sin honung .
Mina bin är inne på sin tredje vinter utan sockervatten .
Det finns några olika kup-modeller som är framtagna för att likna binas egna levnadsförhållanden där de har en bostad som är deras och som man aldrig stör dem i och därtill en öppning till en extra del som öppnas då de har vaknat ordentligt på våren och är redo att expandera . Det är den honungen sen man kan ta reda på och den de har i sitt hem är deras vinterfoder .
Bin samlar sitt vinterfoder redan på våren och sköter sedan om det hela sommaren .

Titta på Peron hives eller the golden hive samt dartington longhive .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet