Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 00:54 
Ett av de största farorna enligt mig är den eskalerande massutrotningen som sker idag.
På 25 år har 76% av insekterna försvunnit. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vE ... e-upptackt
Massdöden av arter började med människans expansion för tusentals år sedan, och även med det tidsmåttet är massdöden av rekordmagnitud och hastighet. Men nu, antagligen i och med vår exponentiella expansion och utveckling, sker det allt snabbare.

Vi snackar om klimatförändringar, och även med bästa tänkbara förutsättningar vad gäller artificiell pollinering osv osv, så är INTE en livlös planet något jag ser fram emot.

https://www.theguardian.com/environment ... tists-warn

Vad gör man? Kan man göra nåt? Vad sker med ekosystemet när insekterna försvinner?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 11:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Globalt förbud mot Roundup vore kanske en bra start?
Matpriserna lär bli högre (både om insekterna försvinner och på grund av förbudet), så intensiv odling i trädgården samt bikupor är mitt försök att personligen minska effekten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 12:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kan göra fröbomer och slänga ut på olika platser runt där man bor och efter sina resvägar . Välj fröer som gynnar olika insekter . Det finns insektsblandningar hos de flesta fröfirmorna .
http://www.botaniska.se/upload/Botan/Bi ... bomber.pdf

Det är ju inte bara inom jordbruket som det är ensidigt idag utan även i många hemträdgårdar och inom skogsbruket .
Runt många industrier eller stormarknader har inget gjorts för omgivningen sedan byggtiden och det som växer är ogräs som inte gynnar mångfald . Där kan man om man vågar börja gerillaodla också

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 13:08 
Man kan göra äng av gräsmattan. Istället för att köpa dyra gräsklippare och lägga flera timmar i veckan på att underhålla gräsmattan så räcker det att slå ängen två gånger per år.
Också viktigt att tjata på grannar och bekanta att dom borde göra samma sak.
Bild
Bygger man nytt hus, friggebod, garage eller skjul kan man överväga att lägga sedumtak.
Bild
Borde också gå att kampanja om att stora företag, t.ex ikea/volvo/köpcentra, borde ha gröna tak på industrierna. Sociala media pk-maffian borde gilla det.
Går också att på samma sätt som man gör fågelholkar kan man göra "log hive" /naturlig bikupa och hänga upp.
Bild
Roligt att använda motorsågen. :)

Sedan gäller det att rösta med plånboken och köpa klimatsmart mat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 15:06 
Harmklinga skrev:
Vad gör man? Kan man göra nåt?


På det stora hela tror jag inte att vi som enskilda individer kan göra någon större skillnad. Självfallet ska vi göra allt vi kan för att göra världen till en bättre plats, men det stora ansvaret ligger fortfarande hos stadsapparaterna.

Jag försöker leva ett så vänligt leverne som möjligt, men det är en ganska klen tröst när något random storbolag dumpar ut en miljon ton giftigt avfall i havet per år, eller att Kinas CO2 påstås ska nå sin topp först 2020-någonting och sedan gradvis avta enligt klimatavtalet ( :smack: ), eller att befolkningsökningen inte ser ut att avta och att vi självfallet måste rädda varenda kotte från svält. Kanske skulle inkludera ett par tiopack kondomer i varje matpaket i u-länderna så får de knulla av sig den värsta klådan utan att behöva klämma ut en till mun att mätta nio månader senare.

Om det hade funnits en riktig vilja i världssamfundet att rädda jordens ekologi så hade vi nog sett betydligt kraftigare åtgärder än tumrullandet och tompratet som sker nu. Och eftersom inga kraftiga åtgärder någonsin tillkommer så drar jag slutsatsen att ingen riktig vilja heller finns.

Så jag vet inte, jag gör det jag kan, men sedan måste det finnas någon gräns också. Om ingen annan har tänkt göra något, och särskilt inte det globala ledarskapet, så tänker inte jag skära ned på min livskvalitet allt för mycket och lägga all min energi till något som ändå är meningslöst. Jag kämpar för miljön, men jag tänker inte reducera min tid här på jorden till att bara sitta och stirra i väggen i soffan hemma och äta torra bönor och potatis resten av livet bara för att det gör mig hundra procent klimatsmart. Fan heller. Jag tänker ändå äta relativt gott, uppleva saker utanför mitt vardagsrum, och kunna ha lite livskvalitet innan jag dör. För om inte makthavarna börjar ändra sin attityd lite mer så är vi körda ändå.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 16:11 
Okej, på det individuella planet är det svårt att påverka globala problem. Jag håller helt med.

Kan man göra nåt för att klara sig under den framtiden jag förutspår?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 17:57 
Harmklinga skrev:
Kan man göra nåt för att klara sig under den framtiden jag förutspår?


Ingen aning. Men om jag gissar lite...

Antagligen inte, egentligen. Men om jag önskar lite...

Skaffa sig en markplätt där man kan odla och ta ved. Minimera egna utsläpp av gifter, försöka hålla en hög nivå av biodiversitet alltså göra vad man kan för att gynna insekter och smådjur. Ju fler som gör så, desto fler ställen varifrån en återpopulation kan ske.

[OT]
Sen kan man väl försöka hindra den framtid du förutspår genom att stötta lämpliga rörelser och aktiviteter.
Det finns varianter hela vägen från politiska initiativ till, och förbi, folk som förespråkar direkta aktioner.
Tyvärr har vi ju ingen politisk miljörörelse i Sverige idag.
Det finns de som försöker med juridik: https://youtu.be/8EuxYzQ65H4
Somliga jobbar med direkta aktioner: https://www.seashepherdglobal.org/
Vill man se hur långt en del menar att vi ska gå kan man för ett extremt exempel söka på t.ex. "endgame derrick jensen" på youtube eller nätet.
[/OT]

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 18:19 
Björngrillarn skrev:
Jag kämpar för miljön, men jag tänker inte reducera min tid här på jorden till att bara sitta och stirra i väggen i soffan hemma och äta torra bönor och potatis resten av livet bara för att det gör mig hundra procent klimatsmart. Fan heller. Jag tänker ändå äta relativt gott, uppleva saker utanför mitt vardagsrum, och kunna ha lite livskvalitet innan jag dör. För om inte makthavarna börjar ändra sin attityd lite mer så är vi körda ändå.


Förstår din mening, att det känns hopplöst att försöka, men ser inte varför du inte kan ha ett "fullt liv" och vara klimatsmart.
Ät rådjurssadel med gräddsås och rostad potatis, ramen-nudlar gjorda på eko-dinkel och ägg med kimchi och hemmagjord gräddglass med maräng och hasselnötskräm. Det är den nivå jag äter på och får väl säga det är "relativt gott" iaf. Eller är "äta gott" att köpa kyckling från thailand på McDonalds 4 dagar i veckan?

Om det med "uppleva saker utanför vardagsrummet" menas med att flyga charter 4 gånger per år så är det ju svårt att ordna det klimatsmart. Men finns väl andra saker att göra utanför dörren? Konsert, fjällvandring, bio, umgås med vänner, dricka sprit, museum, sportevenemang eller vad nu folk tycker är livskvalitet bortanför en veckas all-inclusive på andra sidan jorden i en gated community. "Livskvalitet" utöver dom sakerna gissar jag översätts till "köpa prylar"?

Det är vi som väljer makthavarna och vi som ger våra pengar till storbolagen som förstör miljön.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 18:54 
Nikenik skrev:
Björngrillarn skrev:
Jag kämpar för miljön, men jag tänker inte reducera min tid här på jorden till att bara sitta och stirra i väggen i soffan hemma och äta torra bönor och potatis resten av livet bara för att det gör mig hundra procent klimatsmart. Fan heller. Jag tänker ändå äta relativt gott, uppleva saker utanför mitt vardagsrum, och kunna ha lite livskvalitet innan jag dör. För om inte makthavarna börjar ändra sin attityd lite mer så är vi körda ändå.


Förstår din mening, att det känns hopplöst att försöka, men ser inte varför du inte kan ha ett "fullt liv" och vara klimatsmart.
Ät rådjurssadel med gräddsås och rostad potatis, ramen-nudlar gjorda på eko-dinkel och ägg med kimchi och hemmagjord gräddglass med maräng och hasselnötskräm. Det är den nivå jag äter på och får väl säga det är "relativt gott" iaf. Eller är "äta gott" att köpa kyckling från thailand på McDonalds 4 dagar i veckan?

Om det med "uppleva saker utanför vardagsrummet" menas med att flyga charter 4 gånger per år så är det ju svårt att ordna det klimatsmart. Men finns väl andra saker att göra utanför dörren? Konsert, fjällvandring, bio, umgås med vänner, dricka sprit, museum, sportevenemang eller vad nu folk tycker är livskvalitet bortanför en veckas all-inclusive på andra sidan jorden i en gate
d community. "Livskvalitet" utöver dom sakerna gissar jag översätts till "köpa prylar"?

Det är vi som väljer makthavarna och vi som ger våra pengar till storbolagen som förstör miljön.


Exakt så jag menar och försöker leva, men det känns som att det aldrig räcker till ändå, i vissas ögon. Har blivit kallad både det ena och det andra, för att jag exempelvis gillar att vandra i fjällen framför all annan svenssonsemester. Vit rasist, eftersom landet tillhör samerna (trots att jag är minst 25% lapp, men det syns inte annat än att jag har mörkt hår och halvbruna ögon). Miljöbov, eftersom fjällvandring "förstör fjällen" (håller med till viss del, men fortfarande). Finns puckon som tyckte att jag var en hycklare i miljösvängar för att jag köpte en efterlängtad elgitarr ett par år tillbaka. Wow. Verkligen? Hur ska man då spendera sin fritid egentligen? Sitta och dricka varmt vatten på en hemmasnickrad stol och tycka synd om världen? Sådant tär på en.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 19:25 
Björngrillarn skrev:
Finns puckon som tyckte att jag var en hycklare i miljösvängar för att jag köpte en efterlängtad elgitarr ett par år tillbaka. Wow. Verkligen? Hur ska man då spendera sin fritid egentligen? Sitta och dricka varmt vatten på en hemmasnickrad stol och tycka synd om världen? Sådant tär på en.

Bild
Ja, det behöver ju inte bli en Monty Python-sketch om vem som kan skämma folk i sin omgivning mest. Går ju inte skriva att man gjort något duktigt på nätet utan att bli uthängd och anklagad, bara skämma andra för dom inte är tillräckligt goda människor.
Däremot i verkliga livet kan man ju göra sitt bästa att leva som man lär.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 22:10 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Dweomer skrev:
Man kan göra fröbomer och slänga ut på olika platser runt där man bor och efter sina resvägar . Välj fröer som gynnar olika insekter . Det finns insektsblandningar hos de flesta fröfirmorna .
http://www.botaniska.se/upload/Botan/Bi ... bomber.pdf

Det är ju inte bara inom jordbruket som det är ensidigt idag utan även i många hemträdgårdar och inom skogsbruket .
Runt många industrier eller stormarknader har inget gjorts för omgivningen sedan byggtiden och det som växer är ogräs som inte gynnar mångfald . Där kan man om man vågar börja gerillaodla också

Får inte länken att fungera. TP problem?
Smart intiativ. Låter själv gräsmattan vara delvis äng, men humlor och bin är det ont om.
http://www.botaniska.se
https://www.faltbiologerna.se/sites/def ... bomber.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 22:24 
Palle500 skrev:
Får inte länken att fungera. TP problem?


Funkar fint för mig, här är den okortad.
Kod:
http://www.botaniska.se/upload/Botan/Bilder_barn_skola/PDF%20material/Skoltr%C3%A4dg%C3%A5rden/Fr%C3%B6bomber.pdf


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Mass Extinction
InläggPostat: lör 21 okt 2017, 22:32 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
MulenDag skrev:
Palle500 skrev:
Får inte länken att fungera. TP problem?


Funkar fint för mig, här är den okortad.
Kod:
http://www.botaniska.se/upload/Botan/Bilder_barn_skola/PDF%20material/Skoltr%C3%A4dg%C3%A5rden/Fr%C3%B6bomber.pdf


Är väl min TapaTalk som använder Safari som browser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 05:58 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Björngrillarn skrev:
... Kanske skulle inkludera ett par tiopack kondomer i varje matpaket i u-länderna så får de knulla av sig den värsta klådan utan att behöva klämma ut en till mun att mätta nio månader senare.


Så länge folk envisas med att låta sig styras av religion kommer det inte att hända. Fri sexualupplysning, fria preventivmedel och fri abort är en utopi. I synnerhet i de länder där det skulle behövas mest. :(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mass Extinction
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 20:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, det behöver inte vara en religiös fråga. Det effektivaste sättet att få ner födelsetalen i U-länder är att ge flickor utbildning. Då är att bli mor inte enda sättet att få ett egenvärde utan det finns andra utvägar.

Och jag såg något program om ett (det sista?) naturfolk som var jägare-samlare (i Kalahari?). Varje kvinna fick i genomsnitt 5 barn. Kvinnan som blev intervjuad avvande dem vid en viss ålder (3 år?), efter det kunde hon skaffa ett nytt. Mor/farmor bidrog till försörjningen av barnbarnen (mycket). Någon annanstans kunde man skaffa ett barn till när det yngsta själv kunde gå ut till åkern och hämta en majskolv.

De hade en kampanj om barnbegränsning (tror det var i Indien). Folk var analfabeter så de använde bilder. Det var två friska välklädda barn med skolböcker och kanske litet prylar versus många svultna utmagrade barn i smutsiga trasor. Folks spontana reaktion "Stackare, bara två barn!"

Omnivore skrev:
Björngrillarn skrev:
... Kanske skulle inkludera ett par tiopack kondomer i varje matpaket i u-länderna så får de knulla av sig den värsta klådan utan att behöva klämma ut en till mun att mätta nio månader senare.


Så länge folk envisas med att låta sig styras av religion kommer det inte att hända. Fri sexualupplysning, fria preventivmedel och fri abort är en utopi. I synnerhet i de länder där det skulle behövas mest. :(

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet