Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 09:21 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Gated communities och skalskydd för den egna bostaden/BOL har vi diskuterat litet här och var på forumet. Nu såg jag en debattartikel som pläderar för gated hospitals.
Citera:
Det senaste året har fler än femtio skottskadade vårdats på de skånska akutmottagningarna. Merparten tillhör grupperingarna runt det som polisen kallar för kriminella ungdomsgäng, ungdomar mellan 17 och 25 år. De är beväpnade och bär skyddsvästar. Dagligen försöker de vinna egna fördelar genom att skrämma och hota. Det sker också när de kommer i kontakt med vården.

Citera:
Marie Jensen, sjuksköterska och säkerhetsansvarig på universitetssjukhusen i Skåne, vittnade i P1-morgon i tisdags, 22/8, om att både förtäckta och mer direkta dödshot förekommer mot vårdpersonal. Rädslan sprider sig bland såväl personal som andra intagna patienter.


https://www.hd.se/2017-08-24/vi-forespr ... husomraden


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 15:50 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Dagens system där allt är helt öppet är snart omöjligt att fortsätta att ha. Problemen har ju funnits tidigare med missbrukare och annat folk som smugit in för att försöka stjäla mediciner. Men nu när de handlar om personalens säkerhet känns det som att man måste göra något.

Hur fungerar det i tex USA? Kan man bara gå in på en vårdavdelning utan att ha blivit kontrollerad om man verkligen har något att göra där?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 17:31 
Omnivore skrev:
Gated communities och skalskydd för den egna bostaden/BOL har vi diskuterat litet här och var på forumet. Nu såg jag en debattartikel som pläderar för gated hospitals.
Citera:
Det senaste året har fler än femtio skottskadade vårdats på de skånska akutmottagningarna. Merparten tillhör grupperingarna runt det som polisen kallar för kriminella ungdomsgäng, ungdomar mellan 17 och 25 år. De är beväpnade och bär skyddsvästar. Dagligen försöker de vinna egna fördelar genom att skrämma och hota. Det sker också när de kommer i kontakt med vården.

Citera:
Marie Jensen, sjuksköterska och säkerhetsansvarig på universitetssjukhusen i Skåne, vittnade i P1-morgon i tisdags, 22/8, om att både förtäckta och mer direkta dödshot förekommer mot vårdpersonal. Rädslan sprider sig bland såväl personal som andra intagna patienter.


https://www.hd.se/2017-08-24/vi-forespr ... husomraden


Det där var väldigt deprimerande läsning... Holy crap.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 09:08 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Expressen/KvP rapporterar: http://www.expressen.se/kvallsposten/kr ... n-respekt/
Citera:
Hoten kan komma från patienten, men också ofta från vänner eller anhöriga. De kan bero på allt från meningsskiljaktigheter om hur patienten vårdas till att vänner och anhöriga är upprörda för att de inte får träffa patienten. Det förekommer även hot mot andra patienter i samma sal.
”Både patienter, antagonister, anhöriga eller kompisar uttalar hot, mordhot, hotar med kniv, och säger att man ska leta upp familjen", uppger en anställd som deltar i Jensens internundersökningar.


Det verkar som om Rule Of Law på våra större akutsjukhus hänger på en skör tråd just nu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: lör 07 okt 2017, 14:58 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... rymdtorget

1. Det faktum att det behövs ordningsvakter för att skydda personalen som stänger mataffären när de ska åka hem.
2. Det faktum att dessa ordningsvakter då blir så svårt misshandlade att vaktbolaget förbjuds jobba där fortsättningsvis.

:shock:

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 22:48 
http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/s ... t-mer.html
Lokalt verkar vi ha lämnat lightstadiet. Hur tänker man kring det?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 08:14 
min tanke, det är bara början, praktiskt sett är vi i högkonjunktur med så bra läge som möjligt
snart kommer en lågkonjunktur , rent statistiskt sett hur man än vill, och då kommer det bli mycket värre

lägg till någon annan sak och det skiter sig mycket mera


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 09:23 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Polisens våldsmonopol fungerar inte längre och deras högste chef häver ur sig några floskler och kan sedan i vanlig ordning inte låta bli att relativisera.
Citera:
Sedan var det naturligtvis naturligt för Eliasson att landa i slutsatsen att det alltid har varit så här, att våldet riktat mot hans underhuggare inte alls har ökat. Så talar rikspolischefen dagen efter det att en polischef fått se skotthålen i sitt hem…

http://iotakt.se/samhallet-och-skotthalen/

Kulturer föds, växer och dör i ett cykliskt förlopp. Det vore förmätet att tro att det som drabbade Inkakulturen, Romarna, Faraonerna med flera inte skulle kunna drabba oss. Fisken ruttnar från huvudet och då ger den fritt spelrum åt krafter som kan slita sönder ett helt samhälle inifrån. När samhällskontraktet fallerar faller Staten.
Citera:
När tandvården i Hultsfred inte kan prestera en bokad läkartid med inte mindre än två års väntan är det inte något som bör mötas med en axelryckning. Förtroendet för vårdtjänster är en viktig del av samhällskontraktet. När socialtjänsten i Ljusnarsberg bara kan hålla öppet två timmar per dag sjunker förtroendet för omsorgstjänsterna lokalt. När medborgargarden patrullerar och i en del fall ingriper mot brott är det ett tecken på att statens våldsmonopol inte sköter sin uppgift. När våldsmonopolet, i form av polis, tvingas medge att det finns parallella rättsstrukturer i de särskilt utsatta områdena försvagas tilliten till staten som sammanhållande kraft. När femtio procent av unga med utomnordiskt ursprung, som utrikesfödda eller med två utrikesfödda föräldrar, lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasie- eller yrkesprogram sjunker alfabetiseringen och skapar grogrund för nästa generations kriminella gäng.

https://ledarsidorna.se/2017/10/kronika ... g-tvartom/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 09:39 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det var nog bara en tidsfråga innan vår lilla oas i världen också blev drabbad av den våldsepidemi som sprider sig över världen. Däremot tror jag inte att det måste vara slutet för vårt sätt att leva, även i länder med väldigt hög brottslighet kan människor som vill leva i frid göra det, bakom murar, taggtråd och beväpnade vakter. Det förutsätter ju förstås att man har möjlighet att betala för allt.

Det finns många ställen där man kan se detta, sydafrika och latinamerika bland annat.

Fint bildreportage:

https://www.theguardian.com/cities/gallery/2014/may/05/for-your-protection-gated-cities-around-the-world-in-pictures


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 09:51 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Ok, jag postar en video som kan upplevas som kontroversiell och provocerande. Den vill hävda att hela vår västerländska civilisation är på fallrepet. Håll saltkaret inom räckhåll om ni tittar på den för jag tror inte att den avsedd som annat än flamebait. Dock kan jag inte låta bli att se vissa paralleller. Ta den för vad den är. Den avslutas också ganska korthugget så jag gissar att den antingen är ett hopkok eller en del av en längre produktion.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 7Gc1bv-Mj4


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 12:05 
Frågan kvarstår, hur förbereder man sig för det som kommer?

För egen del har jag turen att ha bosatt mig på landet några mil utanför en mindre stad. Buset orkar knappt åka hit ut. Än så länge lever jag i en bubbla där svåra ting sker någon annanstans men jag antar att det så småningom spiller ut även i landsbygden. Eller ja, det finns enstaka exempel på det redan.

Man kan ju bara dra sig undan så långt det går, vid något tillfälle kommer man närmare nästa centralort om man fortsätter att dra sig bort från staden. Och då, gör man vad? Jag avskyr att det är ett fenomen jag nog måste ta mer hänsyn till i mina förberedelser. Det är illa nog att klimat, ekonomi och miljö kan ställa till det utan att behöva tänka på människor som ett problem.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 12:52 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Fixade till felaktig citering /MM

MulenDag skrev:
Frågan kvarstår, hur förbereder man sig för det som kommer?

För egen del har jag turen att ha bosatt mig på landet några mil utanför en mindre stad. Buset orkar knappt åka hit ut. Än så länge lever jag i en bubbla där svåra ting sker någon annanstans men jag antar att det så småningom spiller ut även i landsbygden. Eller ja, det finns enstaka exempel på det redan.

Man kan ju bara dra sig undan så långt det går, vid något tillfälle kommer man närmare nästa centralort om man fortsätter att dra sig bort från staden. Och då, gör man vad? Jag avskyr att det är ett fenomen jag nog måste ta mer hänsyn till i mina förberedelser. Det är illa nog att klimat, ekonomi och miljö kan ställa till det utan att behöva tänka på människor som ett problem.

/MD


Passivt skydd och/eller aktivt skydd. Där har du dina val och/eller en kombination av dem. Ett passivt skydd kan i vissa fall snarare inbjuda till brott. Höga murar, stängsel, galler för fönster etc. signalerar att "här finns det något värt att skydda". För räckte kanske det passiva skyddet mot svenska, smått tomtiga inbrottstjuvar. Numera är våldspotentialen hos buset så hög och avskräckningsfaktorn från samhället så låg att passivt skydd inte räcker.
Det kommer dessutom att gå fort nu, våldspiralen accelererar och buset ser att det i princip är fritt fram. Ansvariga politiker och myndighetschefer är lika oförberedda och tafatta som deras dito var på 40-talet inför Hitlers inledande framfart. Hårda tider stundar.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 18:21 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
grym skrev:
min tanke, det är bara början, praktiskt sett är vi i högkonjunktur med så bra läge som möjligt
snart kommer en lågkonjunktur , rent statistiskt sett hur man än vill, och då kommer det bli mycket värre

lägg till någon annan sak och det skiter sig mycket mera



Ungefär min tanke. Pratade om detta idag vid frukostbordet. Merparten av Sverige mår ju bra i dagsläget. Vad händer om/när det blir en ny 90-tals kris eller än värre (något jag tror står för dörren)? Polisen i Sverige är organiserad och i numerärt antal för att klara de problem vi hade innan. Så ser det inte ut längre och vi klarar oss inte med en polisstyrka som ser ut som våra nordiska grannländer när problemen påminner alltmer om Mexico och Brasiliansk favela. Tror inte det kommer gå att bygga ut polisen tillräckligt snabbt utan någon form av militär trupp kommer nog sättas in när det väl börjar skita sig på riktigt. Har gett upp hoppet om mycket men tror fortfarande att militären som kommer sättas in har svensk flagg.

Ett tecken i tiden är kanske dagens dokument utifrån (Statliga televisionen 2, kl 22.00):
"Varför är en belgisk minister i Tel Aviv och studerar stridsvagnar för städer? Efter terrorattackerna i Bryssel, Nice, Berlin och Stockholm har fokus på folkets säkerhet ökat i hela Europa. Alltfler politiker och säkerhetsexperter pekar på Israel som modellen för ett välorganiserat och tryggt samhälle. Och Israel vill gärna exportera sitt kunnande. Men vad blir priset?"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 19:11 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Då detta har varit min största farhåga/prepp sedan länge! Behöver jag inte lägga/ödsla tid på hur det kunde ske!..... :notme:

Vet att det finns många som önskar detta eller lever i förnekelse....

Men för att nu insupa att även/ tillslut myndigheter börjat inse att allt kanske inte är under kontroll.... Räcker inte med att trycka upp nya gummiarmband typ "spräng inte våran polisstation" osv..... :mrgreen:

Men till ämnet! Hur tänka? Beror mkt på om myndigheter o samhälle tar detta på allvar eller skjuter på problematiken tills efter valet... För egen del del så ser jag hur samhället o dess åtagande börjar glida oss ur händerna. Dvs hur mkt vi än betalar in i skatt så minskar samhällsresurserna. O då har jag inte tagit i beaktande hur pensionsfrågan kommer lösas framöver..... Hoppas jag inte verkat för positiv :D . Känns som om samhällskontraktet börjar o knaka i sina fogar!

Rädda sig den som kan!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: WROL light nu?
InläggPostat: sön 29 okt 2017, 22:16 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Urd skrev:
Då detta har varit min största farhåga/prepp sedan länge! Behöver jag inte lägga/ödsla tid på hur det kunde ske!..... :notme:

Vet att det finns många som önskar detta eller lever i förnekelse....

Men för att nu insupa att även/ tillslut myndigheter börjat inse att allt kanske inte är under kontroll.... Räcker inte med att trycka upp nya gummiarmband typ "spräng inte våran polisstation" osv..... :mrgreen:

Men till ämnet! Hur tänka? Beror mkt på om myndigheter o samhälle tar detta på allvar eller skjuter på problematiken tills efter valet... För egen del del så ser jag hur samhället o dess åtagande börjar glida oss ur händerna. Dvs hur mkt vi än betalar in i skatt så minskar samhällsresurserna. O då har jag inte tagit i beaktande hur pensionsfrågan kommer lösas framöver..... Hoppas jag inte verkat för positiv :D . Känns som om samhällskontraktet börjar o knaka i sina fogar!

Rädda sig den som kan!


Jag ser samma problem,det riktigt otäcka tycker jag är att det är ganska tydligt att samhället och myndigheterna inte gör något.De kommer inte att göra något heller.Det är nästan hellre så att man ibland får känslan av att vissa accepterar utvecklingen utan diskussion.
Påtalar någon de uppenbara problem som finns, så blir det budbäraren som blir bestraffad,ibland kollektivt och det innebär att inte så många törs säga att kejsaren är naken.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet