Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 17:59 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Efter att ha vandrat runt i en av våra Europeiska storstäders Ambassadområde, och tittat på arkitektur slog det mig att nästan alla ambassader har antenner på taken, ofta i form av antingen långa spröt eller vajerantenner. Av storleken att dömma, så är dessa antenner till för kortvågsbandet.

Eftersom mottagning kan göras med betydligt mindre aktiva antenner förmodar jag att antennerna är till för att kunna sända kortvågsradio med, troligen för att kunna upprätta en kommunikationsväg till hemlandet som inte påverkas av sådant som kan slå ut telefoni/bredband etc...

Är det jag har sett gamla rester av sådant som inte använts längre? Eller använder man fortfarande dessa system på ambassaderna? Det käns rent spontant som att få ambassader/utrikesdepartement skulle lägga energi på att hålla utrustning och kunskap på en bra nivå. Förmodligen behöver personalen kunna använda både radio, kryptosystem och någon form av telex, PSK, RTTY, MSK etc...

Är det någon som har en uppfattning om kortvågen fortfarande används på ambassaderna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 19:20 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Vid ett besök i en huvudstad nära dom flesta av oss noterade jag att en sydösteuropeisk ambassad bytte ut dess stora antennkablar mot nya. Blev ungefär lika förvånad som dig, används dessa. Men det gör de alltså. Nya antennen var inte längre grå/brun utan kablarna hade nu bytts mot nya röda och gröna


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: sön 22 okt 2017, 22:56 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Då jag praktiserade på Göteborgs Radio (=Televerkets Radiostation) i slutet av 70-talet hade man precis tagit i bruk ett automatiskt kortvågssystem som hette Maritex (MARIn TEleX). Fungerade ungefär som dagens SMS fast via kortvåg. Det var ju fartyg i svenska handelsflottan som använde systemet plus några ambassader tex svenska ambassaden i Hanoi.
Televerkets sändarstation låg ca 5 km från mottagarstationen för att minimera störningar. Nu är både sändar och mottagarmasterna nedmonterade så systemet finns inte längre.

mvh
Berra
:)
Edit: Passade på att googla lite på Maritex https://sv.wikipedia.org/wiki/Kortv%C3%A5g
"Tjänsten med helautomatisk telex via kortvågsradio, Maritex, stängdes 31 december 2000."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 01:25 
Det är knappast förvånande om ambassader har kortvåg som ett redundant system för kommuniktion.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 10:07 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Jag hittade lite information på nätet, kortfattat verkar det som att ambassaderna använde kortvåg, telex/AMTOR flitigt förr i tiden. Vid milleniumskiftet så var tyckte man att utrustningen började bli för gammal och började förnya den med "NTP"(ny teknisk plattform). Tyvärr så tog internet över i den vevan, och ambassaderna övergav kortvågen helt och hållet, istället för att byta till den nya utrusstningen.

Givetvis var detta en stor avlastning för UD som inte längre behövde ordna fram tekniskt kompetent personal, och underhålla en massa radioapparater med ledningar och antenner. Men mycket av ambassadens redundans försvan. Förhoppningsvis har man behållit någon form av reservkommunikationsmöjlighet på ambassaderna, kanske en sattelittelefon? så att man åtminstone inte är beroende av värdlandets egna telekomnät.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 12:49 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Som RAW skrev,inte tror jag man byter ut kablage och annan utrustning bara för att det är kul..Jag tror inte heller att telefon och internet osv är överlägset radio,tvärtom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 22:23 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Camo skrev:
Som RAW skrev,inte tror jag man byter ut kablage och annan utrustning bara för att det är kul..Jag tror inte heller att telefon och internet osv är överlägset radio,tvärtom.


Särskilt som detta skedde de senaste tre åren. Nä du, de gubbarna som stod på taket och slet kabel i vått och torrt visste vad de gjorde och varför. Hade varit klart intressant att veta mer, men det lär vi inte få :alien:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 23:51 
Jag hade en del kontakt med en av Sveriges ambassader i östra Europa på 90-talet. En gång talade jag med en kvinna från UD som vickade där några månader och hon ondgjorde sig över ambassadens radiorum som ingen använde. Hon hade på eget initiativ fått ordning på det och bara skakade på huvudet åt att faxen var så mycket smidigare. Glada dagar för värdlandets säkerhetstjänst.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 10:29 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
För Sveriges del så är det (tyvärr) VPN som gäller nuförtiden.
http://telekomidag.se/svenska-ambassade ... ram-linan/

Osäker på om Sveriges ambassader använt stora riktantenner (typ den som sitter på taket hos Sveriges Radio i Stockholm).
Enligt hörsägen var det T2FD antenner som gällde på svenska ambassader, till skillnad från exempelvis ryssarna som gillar "cage" antenner.

http://www.angelfire.com/rebellion2/sw_ ... bassy.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 16:55 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Efter Tsunamin har man beslutat att förse ett antal ambassader med satelittelefon och ge en person på ambassaden utbildning i hur den fungerar. Jag tolkar det som att medparten av våra ambassader helt saknar oberoende kommunikationsmedel(oberoende av lokal internet/telefon etc..). Andra dokument från ambassaden på Kuba ger en liknande beskrivning.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/flodv%C3%A5gsinsatsen-f%C3%A5r-sin-dom-1.1218974

http://www.swedenabroad.com/ImageVaultFiles/id_40230/cf_347/20160419_Info_till_svenska_medborgare.PDF


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 20:17 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Tror jag skrivit om detta förr på forumet; kommer hursomhelst ihåg en dokumentär jag sett om ambassadörer (har tyvärr utgått) där man bl.a. följde med Finlands Indienambassadör (2001-2005) jämte hans familj i New Delhi. Sommaren 2002 blev läget ganska spänt mellan Indien och Pakistan och filmteamet följde med då en "säkerhetskonsult" från endera finska UD eller försvarsministeriet blev ditsänd för att hjälpa till med evakueringsförberedelser. Kommer ihåg i programmet att det tittades på evakueringsrutter ut ur Indien med bilkonvoj och att man tittade på kartplottar över förhärskande vindar och tänkbara pakistanska kärnvapenmål i Indien. Kommer även ihåg en kommentar om att det fanns så och så många skyddsmasker och annan utrustning som skulle räcka till ambassadören med familj samt finländsk personal vid ambassaden.

Så ambassader är nog allt preppers ;)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 16:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 30 sep 2017, 12:48
Inlägg: 36
Det är glädjande att höra, Finland har nog alltid varit bättre på beredskap än Sverige i allmänhet. Jag gjorde en bildsök på svenska ambassader, men jag hittade inte någon med antenner på taket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 12:32 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Coolcat skrev:
Det är glädjande att höra, Finland har nog alltid varit bättre på beredskap än Sverige i allmänhet. Jag gjorde en bildsök på svenska ambassader, men jag hittade inte någon med antenner på taket.


Nja, nu ska jag inte säga annat än att våra finländska bröder har och har haft en väldigt hög nivå, men att (tidigare) var Sverige något av en förebild mht befolkningsskyddsrum, bunkrar för ledning på allt från kommunal nivå upp till ÖB/Riksdag, och beredskapslager. Nu är det dock helt annorlunda, Finland har kvar beredskapslager och håller fortfarande höga förberedelser, emedan Sverige avvecklat det mesta. Dock är ett återtagande på väg.

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ambassadkommunikation - kortvåg?
InläggPostat: mån 30 okt 2017, 14:27 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
James Bonde skrev:
Jag hade en del kontakt med en av Sveriges ambassader i östra Europa på 90-talet. En gång talade jag med en kvinna från UD som vickade där några månader och hon ondgjorde sig över ambassadens radiorum som ingen använde. Hon hade på eget initiativ fått ordning på det och bara skakade på huvudet åt att faxen var så mycket smidigare. Glada dagar för värdlandets säkerhetstjänst.


I det avseendet spelar det ingen roll om ett krypterat meddelande går på fax eller kortvåg

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet