Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 23:38 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Dweomer skrev:
W123 mercedes 240 mellan år 84-86 är de som håller bäst . w123 300 modellen har du automatlådor som inte låter sig bogseras igång , de kan haverera lådan på dem .
Tidiga 80-talare av mercedes samt kompakt 70-talare har mycket sämre motor än de uppräknade 80-talarna .


W123 slutade att finnas 1985,W123 300D finns också med manuella växellådor,300D betyder att de är på tre liter och femcylindriga.
Det är samma motorfamilj på de äldre så det är ingen större skillnad alls fram till 1983 då man höjde effekten något med en annan typ av kolvar.De äldre är alltså inte sämre,det som skiljer dem är bla styrningen av glödningen och oljereningen.Men från frågeställninen så är det inget som gör någon skillnad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: ons 01 nov 2017, 23:42 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Att välja en dieselmotor före en bensin motor är helt rätt.Det är ingen större skillnad på motorerna från compakt dvs w114/115 eller w123.Dessa går bra utan all elektronik och behöver bara glödas när de är helt kalla.Detta med en mycket simpel glödspiral typ järnspett.Har alla glödstift gått "sönder" så kan man som garagemek sa skicka in varmluft genom insugsröret eller genom att värma motorblocket/tråget med värme på ett eller andra sättet.
Att använda marchaller eller elda med ved/spillolja funkar bra.En mycket bra motor för alla eventualiteter,går bra på spillolja.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 08:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Spillolja ? Tror inte du kör bilen på spillolja från tidigare oljebyten ur motorn men du kan köra på villaolja som egentligen bara är en orenad diselolja .

Någon gång hösten 81-82 så gjordes det förändringar av mercedes motorerna . Innan dess så var hållbarheten 10-15 tuden timmar och sedan var den nästan omöjlig att kallstarta . Det var dags för motorrenovering eller motorbyte , de nyare motorerna går ju uppåt 50000 timmar om man har skött den bra utan problem . Så skillnad är det .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 12:37 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Jag har en gammal diesel traktor från 50-talet.
Den kan startas med vev som nödlösning, endast kompressionständning, ingen el behövs öht, startar i -20 utan problem.
Kanske inte så bekväm att åka långt med precis, men duger att kika läget med :D
Den går att köra på det mesta i diesel/oljeväg... Bara man är noga med bränslefilter (som gäller alla fordon).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 13:06 
Dweomer skrev:
Någon gång hösten 81-82 så gjordes det förändringar av mercedes motorerna . Innan dess så var hållbarheten 10-15 tuden timmar och sedan var den nästan omöjlig att kallstarta . Det var dags för motorrenovering eller motorbyte , de nyare motorerna går ju uppåt 50000 timmar om man har skött den bra utan problem . Så skillnad är det .


Har du mer info om vilka motorer och årtal det gäller?

Det låter ju som att en bil med den nyare motorn men innan de stoppade i styrelektronik skulle vara perfekt. 83-85 eller något sådant alltså. En kompis hade en 190 D diesel -88 i enklaste utförande. Jag tror att den var helmekanisk, kan det stämma?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 16:57 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
De motorer vi pratar om heter OM 615 Om 616 och OM 617. 220D ,240D och 300D
OM 615 tillverkades mellan 1968-1985 och fick som jag redan sagt effektuppdateringar liksom alla de andra motorerna ,detta börjades redan på slutet 70-talet.Grunden är samma och det är inga dåliga motorer,de behöver kontroll och justering av ventilerna med ganska tät regelbundenhet för att vara lättstartade.De ska inte vara för snävt ställda.Dessa motorer är kända för sin långa livslängd
och är i princip outslitliga.100 000 mil eller mer är inget ovanligt,de flesta har gått idag mellan 35-50000 mil.

Miltalen är lite lurigt i äldre Mercedes då mätarna slår över till 0 alldeles för fort.I W123 går den till 100 000 och det är ju bättre,men som sagt är det en gammal taxi eller liknande så kan det hända att de slagit över där också och börjat om.Taxibilar kan kännas igen på taxameteruttaget på intrumentpanelen och även spår av radioknappar lite här och var.Det var inte alla bilar som hade taxameter.En lampa i taket över baksätet är också ett taxispår.Förarstolarna böts ofta bort mot Volvo eller Saab och stolarna kan bära spår av de personalskydden i plast som kom på 80-talet.På taklisten invändigt vid förarplats så brukar det vara 2 skruvhål efter högtalaren till taxiradion.Skoltaxi brukar ha nött taklist på utsidan efter skolskylten.

OM615 eller OM 616 är slöa och drar ganska mycket bränsle mot sin effekt men de håller!
OM 617 3.0 eller 300D där ska man välja den nyare 300D,man ser skillnad på monteringen av oljefilret,det står upp mot torpedväggen på 300D och äldre 3.0 är det vinklat neråt/framåt.

Angående 190D-88 så har de inte så mycket elektronik heller så de funkar nog också ganska bra,det är ju däremot en ganska trång bil..
Insprutningspumparna på alla äldre MB tex 615 616 617 reglerades först mekaniskt sedan med vaccum och el.Detta är inget bekymmer,de går alla att stanna med en mekanisk stoppknapp i motorrummet om det skulle behövas.

Man kan använda spillolja som bränsle,men vet man inte hur så ska man inte göra det heller..Så är det :nono:
Det är ett bra sätt att sabotera insprutningspumpen om man gör fel..Insprutningspumparna håller annars väldigt länge,spridarna kan man provtrycka/justera vid 15000-20000 mil intervaller.

Låt karossvalet bestämma vilken motor du får,det kan inte bli fel..Karosserna är oftast mer medfarna än motorerna ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: fre 03 nov 2017, 06:42 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Varmluft in i insugningsröret var ett bra tips. Eldat under oljetråget har jag gjort och det fungerar också men tar tid.

Nu blev jag nästan sugen att skaffa en gammal Mercadiesel. Om man hittar en som är körd i inlandet så kan den vara rostfri och håller man sen efter den har man bil i många år framåt. Gubbarna brukade säga att 123:an var den sista riktiga Mercan. Sen blev det bara skräp.

Jag antar att det finns ett bra forum och att det fortfarande finns bra med reservdelar att få tag i.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: fre 03 nov 2017, 07:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den optimala mercan har en kaross från 70-talet och en motor från 80-talet .
På 70-tals bilarna är hjulupphängningar mm mycket kraftigare och starkare . Den delen av bilen har sedan blivit svagare och svagare . Tex på min sexa från tidigt 90-tal så ser fjäderben och stötdämpare mm ut som benen på en barbidocka :-g

En sak till som gör mercamotorn svagare är att de kräver oljebyten regelbundet annars kan de skära . I en framtid där det kanske inte finns ren motorolja så kan det bli problem .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: fre 03 nov 2017, 13:39 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jepp, kör på någonting med en gammal lågkompressionsdiesel, typ traktormotor...
De behöver ingen el över huvud taget när de väl startat.

Vet inte om det finns rakt av på personbilar men går du tillbaka till 70 talet bör det finnas ett gäng att välja på som sagt.

Vet en kille som satte i en gammal traktormotor i en volvo 240 på 80 talet hemma vid... Hörde lång väg när han kom, men fungerade gjorde det... (vet inte exakt varför, troligen mer som en konversation piece, men...)

Råkade på problem med generatorn förut på gammeltraktorn så kopplade ur batteriet när motorn var igång, kändes litet ovant att inget alls hände med motorn trots att jag bar ur hela batteriet ur hytten och generatorn var helt urkopplad...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 00:02 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Rakkuraj skrev:
Varmluft in i insugningsröret var ett bra tips. Eldat under oljetråget har jag gjort och det fungerar också men tar tid.

Nu blev jag nästan sugen att skaffa en gammal Mercadiesel. Om man hittar en som är körd i inlandet så kan den vara rostfri och håller man sen efter den har man bil i många år framåt. Gubbarna brukade säga att 123:an var den sista riktiga Mercan. Sen blev det bara skräp.

Jag antar att det finns ett bra forum och att det fortfarande finns bra med reservdelar att få tag i.


Det är en bra kombination att först värma oljetråget så att oljan och blocket är något varmt,för att förenkla en start.Att elda eller värma direkt i insugsröret funkar jättebra,men det underlättar absolut om motorn är något uppvärmd från tråget och upp.
Ja det anses ibland att W123 var den sista riktiga Mercan,jag säger inte emot ;)
Forum vet jag inget om,men slitdelar finns fortfarande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 00:07 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Dweomer skrev:
Den optimala mercan har en kaross från 70-talet och en motor från 80-talet .
På 70-tals bilarna är hjulupphängningar mm mycket kraftigare och starkare . Den delen av bilen har sedan blivit svagare och svagare . Tex på min sexa från tidigt 90-tal så ser fjäderben och stötdämpare mm ut som benen på en barbidocka :-g

En sak till som gör mercamotorn svagare är att de kräver oljebyten regelbundet annars kan de skära . I en framtid där det kanske inte finns ren motorolja så kan det bli problem .


Haha ja så är det nog,W124 är otroligt mycket klenare,helt klart..Alla motorer kräver olja annars så skär dem.Inte är Mercorna speciellt känsligare än andra.
Motoroljan tar nog slut ungefär samtidigt som dieseloljan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 00:42 
det är skillnader i motorer på hur pass bra oljan måste vara, en del är ökända för detta

ex några serier av nya vw koksar igen om man kör enligt service boken

äldre motorer skall man ha lite mera koll på, speciellt om man ska köra med dom i många mil
så om dweomer har koll på dom så är det helt klart vettigt med tätare oljebyten


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 00:57 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Mercedes motorer är inte känsligare än andra likvärdiga motorer på oljekvaliten.Det är ju naturligtvis bra att byta olja och att försöka upprätthålla en bra oljekvalite :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När kom bilelektroniken?
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 08:23 
det skiljer mellan olika motorer, det finns även gott om motorer från denna sidan år 2000 som inte mår bra av att följa servicehandboken , jag har sett det och har koll på några märken då jag har första och andrhandsinformation från några bilmärken

det är det som är erfarenhet, och jag litar på dweomer när det gäller mekande och speciellt på gamla mb

det är den sortens erfarenheter som är riktigt bra att få kännedom om, och forum är ett bra ställe att få del av den, om man litar på dom som är på forumet, jag litar på dweomer i detta fallet


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet