En 25mm spacerhöjning med produkterna från spaccer.com gör ingen skillnad i hur bilen beter sig, eller att kärran blir hjulbent. Så skippar man mudzillas på Focusen och istället satsar på en modest spacerhöjning så blir det ofta fin fint. Går man ner i fälgstorlek kan man ofta få på däck med ett grövre mönster samt högre profil utan att gå över de 5% som nämns ovan. Detta tillsammans gör faktiskt en rätt stor skillnad utan att förändra nämnvärt hur bilen beter sig på vägen. Ofta är det markfrigången som behövs, före 4wd. Sen är det ju även ett plus att höga bilar är fränare än låga.
Hjulhusens naggande i däcken vid gupp och fulla utslag kan man ofta korrigera med sandpapper/ dremel / varmluftpistol el likn på de områden som stöter i. Och ofta är det i plast och små små områden i hjulhusen som behöver slipas. (Något "veck", nån kant, skarv som skaver)
Dock, detta gäller vid små ökningar av däckdimensionen. Ökar man mycket är det så klart större ingrepp som behövs.
Kuriosa: Fixade en "vanlig" bil härom året från 205/55R16 till 226/65R16, och samtidigt bytte bakre fjädrarna till förstärkta husvagnsfjädrar och spacers fram. Det blev jäkligt fränt, men däcken var i det största laget. Rubbade vid fulla rattutslag och vid ojämna vägar med gupp naggade det rätt bra. SKRAAAAP! i 240 dB på landsvägen.
Well, det ordnas med dremel. När man ökar bredden och inte monterar bredare stänkskydd så har sidobackspeglarna en tendens att bli väldigt, ehum, blöta.. Vilket inte alltid är att föredra vid slaskväglag och runt nollan - (fryser till is - ser ingenting) Inte världens problem, men irriterande. Detta sker även när man inte överdrivet breddar däcken, utan det räcker att några mm sticker ut för långt. Har man stänkskydd så är problemet löst redan innan ( vilket tyvärr inte många moderna bilar har idag)
Så, 205/55R17 till 225/65R16 är lite i det övre lagret av vad man kan göra på just den modellen innan det skrapar för mycket.