Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 22:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Det som begränsar är ju hjulhusen... några mått på profilen brukar i alla fall gå. Jag har original 225/16-55 på min bil, men det gick att få på 225/17-60 men då är det tråååångt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 23:28 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
För att det inte ska vara olagligt får inte diametern skilja med mer än 5% mot uppgifterna i registreringsbeviset.

Man får ut mer genom "off-road stuk" genom att laborera med dimensionerna snarare än fälgstorleken. Har sysslat en del med detta, på diverse olika bilar... Det som oftast händer vid mer än 5% är att däcken slår i hjulhusen vid fullt rattutslag eller när du kör över ngt gupp i vägen. Oftast är det ingen fara, det går oftast att slipa bort det området i hjulhuset. Har man dock oflax sliter det sönder gummit i däcket.. Med större diameter så ska man vara medveten om att fordonet rör snabbare än vad mätaren visar, samt att bränsleförbrukningen kan öka rätt drastiskt.

Men JA, du kan öka markfrigången med annan profil på däcken.

http://www.spaccer.com är annars ett företag jag har bra erfarenhet av.
Förhållandevis enkelt lyft av personbilar. Dessa spacers tillsammans med en lätt ökning av däckprofilen ändrar en vanlig bils utseende och markfrigång rätt hårt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 14:03 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Ett alternativ är att montera höjfjädrar om det finns till bilen. Skaffar du högre profil så är det max 5% i ökning på rullomkretsen som gäller.


http://www.rullomkrets.se/

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 14:23 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Vargavinter skrev:
mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Ett alternativ är att montera höjfjädrar om det finns till bilen. Skaffar du högre profil så är det max 5% i ökning på rullomkretsen som gäller.


http://www.rullomkrets.se/


Det är ganska besvärligt att hitta höjningsfjädrar och -dämpare för merparten av "vanliga" personbilar. Men har man tur finns det sk "husvagns-/ tung last" satser till bakvagnen sim passar utan ingrepp. Dock finns det oftast ej till framvagnen. Med spacers från länken ovan så är besväret mindre ;-) och ingreppet förhållandevis enkelt. Dock ska man vara medveten om att det inte ökar fjädergången med spacers, utan det bara lyfter. Puckhöjning är ju annars ett annat sätt att gå tillväga....

Rullomkrets var ordet jag letade efter igår kväll :lol: Helt korrekt, and I stand corrected. Tack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 16:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Nackdelen med enklare höjning är ju dock att bilen blir "hjulbent" liksom.... och problemet med att hjulen tar i innerskärmarna när man svänger hänger ju kvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 17 jan 2016, 16:51 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
En 25mm spacerhöjning med produkterna från spaccer.com gör ingen skillnad i hur bilen beter sig, eller att kärran blir hjulbent. Så skippar man mudzillas på Focusen och istället satsar på en modest spacerhöjning så blir det ofta fin fint. Går man ner i fälgstorlek kan man ofta få på däck med ett grövre mönster samt högre profil utan att gå över de 5% som nämns ovan. Detta tillsammans gör faktiskt en rätt stor skillnad utan att förändra nämnvärt hur bilen beter sig på vägen. Ofta är det markfrigången som behövs, före 4wd. Sen är det ju även ett plus att höga bilar är fränare än låga. :lol:

Hjulhusens naggande i däcken vid gupp och fulla utslag kan man ofta korrigera med sandpapper/ dremel / varmluftpistol el likn på de områden som stöter i. Och ofta är det i plast och små små områden i hjulhusen som behöver slipas. (Något "veck", nån kant, skarv som skaver)

Dock, detta gäller vid små ökningar av däckdimensionen. Ökar man mycket är det så klart större ingrepp som behövs.

Kuriosa: Fixade en "vanlig" bil härom året från 205/55R16 till 226/65R16, och samtidigt bytte bakre fjädrarna till förstärkta husvagnsfjädrar och spacers fram. Det blev jäkligt fränt, men däcken var i det största laget. Rubbade vid fulla rattutslag och vid ojämna vägar med gupp naggade det rätt bra. SKRAAAAP! i 240 dB på landsvägen. :D :D Well, det ordnas med dremel. När man ökar bredden och inte monterar bredare stänkskydd så har sidobackspeglarna en tendens att bli väldigt, ehum, blöta.. Vilket inte alltid är att föredra vid slaskväglag och runt nollan - (fryser till is - ser ingenting) Inte världens problem, men irriterande. Detta sker även när man inte överdrivet breddar däcken, utan det räcker att några mm sticker ut för långt. Har man stänkskydd så är problemet löst redan innan ( vilket tyvärr inte många moderna bilar har idag)

Så, 205/55R17 till 225/65R16 är lite i det övre lagret av vad man kan göra på just den modellen innan det skrapar för mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 18 nov 2017, 19:03 
Så sitter man här igen och bläddrar bland internetsidorna för att försöka hitta en vardags/BOV combo som kan funka..
I behov av att handla bil inom någon/några veckor så känner lite press men vill verkligen hitta något som kan funka.

Jag väljer att bortse från EMP osv men vill ha något som både kan ta sig fram och även vid behov kunna dra skapligt.
Tittar bla på Subaru Forester, Mazda CX-5, VW Tiguan och några andra. Budget runt 200'
Dacia går bort för mig.

Blir tokig över att hitta något som bara "nästan passar" in på vad jag tror mig söka.

Strama order om vartåt jag bör inrikta mitt sökande emottages gärna... :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 18 nov 2017, 21:57 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Vargavinter skrev:
Jag är i läget och byta bil. Bor på landet och pendlar till jobbet.
Att skaffa en fullsmetad BOV är visserligen lockande men helt opraktiskt
364 dagar om året.

Så jag funderar på en kompromiss :| ...4*4 är ett krav. Hamnar det fekalier i fläkten
så är det vintertid. Det är jag övertygad om. Sommartid handlar nog en bug out om
andra faktorer än om BOV. Men man vet ju aldrig...
Dessvärre är jag lite motståndare till SUVar. Dom är bara stora, har inga diffspärrar
och markfrigången är som en vanlig bil. Vilka SUVar är snäppet vassare men
fortfarande inte räknas som terrängbilar?

Ett annat alternativ är att införskaffa en veteran 4*4 för att komma undan kostnader.
Och bara köra den när det behövs.


Skaffa dig en BMW X5 4.4i. Hög markfrigång, en motor och styrka som gör att du trycker undan allt som kan tänkas vilja stå i vägen. Bra utrymme och fin komfort för ditt dagliga körande (innan shtf). http://www.imcdb.org/vehicle_415110-BMW ... -2001.html Fixa en med taklucka så kan du han en kompis som nedkämpar allt som utgöt ett hot. Annars köper du dig en Land Rover av lite äldre modell:
https://www.pinterest.se/pin/316237205075832515/

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 18 nov 2017, 22:02 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 18 nov 2017, 22:22 
Vill återigen slå ett slag för en pickup. Lika stor hytt idag som en vanlig personbil. 4x4 är i princip standard och hög lastförmåga. Stora hjul är inga problem och lift kits finns till de flesta. Kan dessutom ursäktas som någon slags 40-årskris.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 01:45 
Gargamek skrev:
Vill återigen slå ett slag för en pickup. Lika stor hytt idag som en vanlig personbil. 4x4 är i princip standard och hög lastförmåga. Stora hjul är inga problem och lift kits finns till de flesta. Kan dessutom ursäktas som någon slags 40-årskris.


Pickis skall man väl inte bortse från iofs.
Har precis kuskat runt i en Amarok en tid och det är en bil jag tycker klarar både skogs- och motorvägen bra.
En faktor jag nämnde är att jag vill ha möjlighet dra lite.
Med bara utökat B kort i dagsläget går dom tyngsta bilarna bort


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 01:56 
Tank skrev:
Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank


Letar typ 12or eller nyare. Helst max 6' mil. Flexibel beroende på vad det är. Bra deal är ju också grejen...
Driftkost är inte riktigt så kritiskt. Suger bara med riktigt hög skatt

Privatleasing.... Ptvi Ptvi. Kolla hur många blocket annonser det finns på folk som försöker överlåta sina leasingavtal.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 20:59 
Exodus skrev:
Tank skrev:
Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank


Letar typ 12or eller nyare. Helst max 6' mil. Flexibel beroende på vad det är. Bra deal är ju också grejen...
Driftkost är inte riktigt så kritiskt. Suger bara med riktigt hög skatt

Privatleasing.... Ptvi Ptvi. Kolla hur många blocket annonser det finns på folk som försöker överlåta sina leasingavtal.

Privatleasing är riktigt dyrt. Du ha 0 kvar när leasingen går ut men många tar smällen då det är bekvämt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: mån 17 dec 2018, 19:09 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Är också en av dem som kikar på ny bil. Ska kunna användas som vardagsbil, 4x4, hyfsat bränslesnål...
Budget max 60k.

Har kikat på Honda Cr-v, Hyundai, Toyota RAV, Subaru mm.

Några fina tips och erfarenheter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 11:31 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
nyafel skrev:
Är också en av dem som kikar på ny bil. Ska kunna användas som vardagsbil, 4x4, hyfsat bränslesnål...
Budget max 60k.

Har kikat på Honda Cr-v, Hyundai, Toyota RAV, Subaru mm.

Några fina tips och erfarenheter?
Man ska undvika gamla land rover freelander 1.8 för allt i världen. Garanterat motorras

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet