Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 03:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vi lever ett bekvämt liv och även om vi på forumet antagligen har tänkt på saken mer än de flesta andra så är mycket man tar för givet.

Se:
Top 10 Ways The Past Was WAY MORE AWFUL Than You Think
Top Tenz
https://www.youtube.com/watch?v=Yi6yqintlH8

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 06:59 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Man ska inte förväxla bekvämlighet med lycka :nono: ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 14:09 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Man bör nog ha detta i huvudet när vissa politiker säger "Vi arbetar mer och mer, vilket gör att fler människor drabbas av utmattningssyndrom och att de som vill in på arbetsmarknaden tvingas till fortsatt arbetslöshet. Vi borde arbeta mindre så räcker arbetstillfällena åt fler och vi får tid över till annat"

Det är inte länge sedan vi hade 48 tim arbetsvecka och ingen ledighet förutom röda dagar. I dag har jag 36 tim. arbetsvecka och 7 veckors semester.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 14:24 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Sitter fortfarande med 165,60 h i månaden, samt 5v semester.
Samt jobbar enligt schema avsett om det är röda dagar, julafton mm.
Kul i bevakningsbranschen nästan jämt.


Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 15:31 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
FCR2 skrev:
Sitter fortfarande med 165,60 h i månaden, samt 5v semester.
Samt jobbar enligt schema avsett om det är röda dagar, julafton mm.
Kul i bevakningsbranschen nästan jämt.


Som de flesta inom vården mao. Men din hälsa, ekonomi och sociala status är godare än hos de som är arbetslösa. Jag har heller ditt jobb än återvänder till 20-30 -talets arbetsmarknad.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 16:32 
Charlie** skrev:
Man bör nog ha detta i huvudet när vissa politiker säger "Vi arbetar mer och mer, vilket gör att fler människor drabbas av utmattningssyndrom och att de som vill in på arbetsmarknaden tvingas till fortsatt arbetslöshet. Vi borde arbeta mindre så räcker arbetstillfällena åt fler och vi får tid över till annat"

Det är inte länge sedan vi hade 48 tim arbetsvecka och ingen ledighet förutom röda dagar. I dag har jag 36 tim. arbetsvecka och 7 veckors semester.


Tillhör dom som regelmässigt arbetat lite väl mycket. Normalår med 700-800 timmar övertid dom senaste åren. :oops:
Visst det har gett mig möjlighet göra mig skuldfri, men efter det... Dags för mer fritid istället
Bestämt mig för att trappa ner lite så byter arbetsuppgifter som ger mig mer normal veckoarbetstid och mer prepptid :up:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 16:38 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Problemet är inte mängden arbete, utan sättet vi arbetar på idag, "löpande bandet" är ett destruktivt arbetssätt sett ur i princip alla aspekter, det bränner även ut arbetarna. Man måste låta saker och ting ta den tid de behöver ta för att bli ordentligt färdigställda utan kompromisser och avslutade innan man övergår i nästa moment, slå samman jobb och privat liv mer, osv.

Här ligger vi faktiskt extremt långt efter länder som tex Japan idag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 21:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Exodus skrev:
Tillhör dom som regelmässigt arbetat lite väl mycket. Normalår med 700-800 timmar övertid dom senaste åren. :oops:
Visst det har gett mig möjlighet göra mig skuldfri, men efter det... Dags för mer fritid istället
Bestämt mig för att trappa ner lite så byter arbetsuppgifter som ger mig mer normal veckoarbetstid och mer prepptid :up:


Jag har också jobbat av mina studieskulder och fastighetslån. Helt skuldfri och med ett rejält sparkonto, tack vare massa övertid och extraknäck. Det är klart att det har varit och är påfrestande att sätta det i system men nu kan jag skörda frukterna av mitt arbete och göra precis som du och har trappat ner. Det har helt klart varit värt allt slit. Vill man ha det bäst, måste man helt enkelt jobba för det. Allt blir det man gör det till och det har alltid ett pris om man vill nå sina mål.

Mizzarrogh skrev:
Problemet är inte mängden arbete, utan sättet vi arbetar på idag, "löpande bandet" är ett destruktivt arbetssätt sett ur i princip alla aspekter, det bränner även ut arbetarna. Man måste låta saker och ting ta den tid de behöver ta för att bli ordentligt färdigställda utan kompromisser och avslutade innan man övergår i nästa moment, slå samman jobb och privat liv mer, osv.


Visst går det att göra mycket till det bättre men det var inte bättre förr, varken arbetsmodell, arbetssätt, arbetsmiljö var bättre förr. Att arbetare i dag skulle bli mer utbrända i dag än vad de blev förr, stämmer inte. Vi har där emot fått namn på de stressrelaterade diagnoserna, något som inte fanns förr men skadorna fanns där likväl. Din sista mening [...slå samman jobb och privat liv mer, osv...] har jag lite svårt att tolka. Menar du att vi ska slå ihop arbete och privatliv mer eller mindre? Själv tillhör jag de som är ganska tydlig gent emot min arbetsgivare att mitt arbete inte på något sätt skall integreras i mitt privatliv. Så tydlig att jag lämnar min arbetstelefon på jobbet när jag går hem och min arbetsgivare har inte mitt privata telefonnr. Vill han mig något måste det vara oerhört viktigt, så viktigt att han får gå via listan med "närmast anhörig" för att få tag på mig.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 21:29 
Den enda av de exempel som togs upp som jag personligen skulle störas kraftigt av är svälten. Resten kändes inte som att det var så förfärligt. Givetvis föredrar jag en smaskig måltid med vin och kaffe och efterrätt med bananer och maränger framför får med ullsmak och kålrötter som är för mjuka men jag kan ändå se fördelar med ett ett liv där man har en mer direkt koppling mellan arbete och mat på bordet.

Bättre förr, det beror väl på hur mycket man tar med av det runt omkring. Det var definitivt bättre förr (om det är tillräckligt förr) ur ett ett perspektiv där man tänker på människans långsiktiga överlevnad. Sett till mig och min familjs överlevnad är det mycket mycket bättre nu, liksom ur ett bekvämlighetsperspektiv. Som rakkuraj sa så medför det bekväma livet inte automatiskt lycka eller tillfredsställelse.

Säger jag som sitter i T-shirt i november, med elektriskt ljus och diskuterar med främmande människor via datorn och internet medan magen puttrar förnöjt av finkött och fräscha grönsaker. :roll:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allt var inte bättre förr...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 22:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, enformig mat skulle jag nog kunna leva med men bristsjukdomar pga enformig diet och sjukvård som inskränker sig till åderlåtning och tandutdraging och att såga av blodförgiftade kroppsdelar utan bedövning vill jag helst slippa. Latrintömning i närheten av dricksvattnet är inte bara definitivt otrevligt utan även hälsovådligt.

Att luftföroreningar, hästdynga, obekväma möbler och snålbyggen skulle vara ett problem har jag aldrig tänkt på ens. Men de olika föroreningarna är främst ett problem i städer förstås. En hel familj i en säng verkar främmande för mig, men om man är extremt trångbodd kanske det kan vara aktuellt och man nog spara in mycket värmekostader på så sätt. (Fast man ligger inte ihjäl barn på så sätt. Jag har aldrig haft ihjäl en katt eller kattunge i sömnen och ett barn är ju väldigt mycket större.)

MulenDag skrev:
Den enda av de exempel som togs upp som jag personligen skulle störas kraftigt av är svälten. Resten kändes inte som att det var så förfärligt. Givetvis föredrar jag en smaskig måltid med vin och kaffe och efterrätt med bananer och maränger framför får med ullsmak och kålrötter som är för mjuka men jag kan ändå se fördelar med ett ett liv där man har en mer direkt koppling mellan arbete och mat på bordet.
klipp
/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet