Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tomatpulver
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 17:31 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vill tipsa om Tysk leverantör för tomatpulver. I Sverige kunde jag inte hitta att köpa ett kg tomatpulver överhuvudtaget utan jag hittade max 160g med ett kilopris på 431 kr. Tyskarna tar €16 för kilopåsar och endast 13€ i frakt för 2kg. Dels hade de mängden, dels var priset MYCKET lägre.
https://www.gourmet-versand.com/de/arti ... -1-kg.html

Bra att göra sås på för att palla trycka massvis med bönor i det flackande ljusskenet :up: :)

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt mån 27 nov 2017, 10:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 17:52 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Intressant!

Jag hade inte ens hört talas om tomatpulver tkdigare. Hur är det med hållbarhet, smak och näringsvärde?

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: fre 24 nov 2017, 18:26 
Jag har testat den dyra 160-grams tomatpulverburken från Kryddlandet... 1 kg från Tyskland låter mycket billigare. Men det kan vara knepigt att behöva bryta en så stor stor förpackning? 1 kg tomatpulver är rätt mycket...

Det var helt OK. Bra för (bön-)grytor och pastasåser med mera. Men jag föredrar tomatpuré som helkonserv.

Det är lätt att få tag på tomatpulver i butiker i England också, skicka bud om någon skall dit.

Du kan nog räkna med ett par års hållbarhet oöppnat vid torr och sval förvaring. Någon månad efter att du öppna, om du kan förvara torrt. Med andra ord är det något som du bör omsätta i din dagliga kost. Räkna ut hur mycket du behöver om året och ha dubbla mängden i lager. Köp ett nytt årsbehov när hälften är slut.

Tomater är rika på antioxidanter, så det gör att hållbarheten blir rätt bra. Och nyttigt! Bra för att göra mycket grundläggande (pasta/bönor/ris) man har på lager mer aptitligt.

Komplettera med vinäger och socker (+lite olja/kryddor/örter efter egen smak) och kanske till och med färska tomater från trädgården så kan du göra din egen ketchup och omsätta mer/snabbare.

Ett mycket bra alternativ är tomat-puré på helkonserv. Jag föredrar tomatpuré på burk framför tomatpulver. Det smakar bättre och är lättare att få tag på. Efter att jag testat tomatpulver så gick jag över till tomatpuré. Och egna tomater från trädgården vid säsong. Borde torka mina egna tomater...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: lör 25 nov 2017, 00:03 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
De anger två års bäst före. Jag räknar dock med betydligt längre hållbarhet i mylarpåsar med syreärare. Måhända att det tappar vitaminer efterhand men jag är inte superbrydd om det. Jag behöver nåt att få ner pasta och bönor med som ligger i långtidsförvar.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: lör 25 nov 2017, 02:33 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
somvanligt skrev:
De anger två års bäst före. Jag räknar dock med betydligt längre hållbarhet i mylarpåsar med syreärare. Måhända att det tappar vitaminer efterhand men jag är inte superbrydd om det. Jag behöver nåt att få ner pasta och bönor med som ligger i långtidsförvar.

Vad är det för fel på krossade tomater per burk? eller vad är sämre iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: lör 25 nov 2017, 18:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
pre skrev:
somvanligt skrev:
De anger två års bäst före. Jag räknar dock med betydligt längre hållbarhet i mylarpåsar med syreärare. Måhända att det tappar vitaminer efterhand men jag är inte superbrydd om det. Jag behöver nåt att få ner pasta och bönor med som ligger i långtidsförvar.

Vad är det för fel på krossade tomater per burk? eller vad är sämre iaf.

Vikt och volym ser jag som stora nackdelar.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: sön 26 nov 2017, 12:08 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Skogsbonde skrev:
Det är lätt att få tag på tomatpulver i butiker i England också, skicka bud om någon skall dit.


Någon viss butikskedja i England där de brukar ha det? Eller är det mer oberoende småbutiker med "exotiskt" utbud?

Annars finns det på amazon.co.uk också för liknande priser som det tyska vid en snabb titt.

Tomatpulver har jag kommit på är väldigt trevligt i couscous, som ju i sig funkar bra att förvara länge och kräver minimal tillagning. Lökpulver är också bra.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: mån 27 nov 2017, 11:30 
cake or death skrev:
Skogsbonde skrev:
Det är lätt att få tag på tomatpulver i butiker i England också, skicka bud om någon skall dit.


Någon viss butikskedja i England där de brukar ha det? Eller är det mer oberoende småbutiker med "exotiskt" utbud?


Jag tror att det finns i stort sett alla butiker med normalt utbud. Ungefär som att du hittar nyponsoppa som pulver i de flesta butiker här.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomatpulver
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 22:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Tomatpulver er jo noe som er svært lett å lage selv om man har mulighet til å dyrke mye tomater. Skjær tomatene i skiver og dehydrer de, kjør de i en blender og sikt ut pulveret. Det som ikke går igjennom sikten blendes på ny. Deretter lagrer man det hele riktig.

Vi har svært mange kilo modne tomater som er blitt konservert på denne måten.

De siste åra derimot så har vi konservert tomatene som tomatsaus. Vi kjører tomatene i blender, koker det hele til en tykk saus og hermetiserer den. Jeg er ikke helt sikker, men tror at syreinnholdet i tomat er så høyt at boutilisme ikke blir noe problem med det. Uansett så kan man varme det hele lenge nok til at at boutolinen blir ødelagt før bruk. En slik fremgangsmåte gir en base som er lett å bruke.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet