Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: C123A funderingar
InläggPostat: tis 12 dec 2017, 00:52 
Kollat lite efter 3V C123A engångs Lithiumbatterier.
Inget jag kan speciellt mycket om. Typisk kapacitet verkar ligga runt 1450mAh

Grejen jag reagerar på ör hur mycket ett till synes samma batteri varierar i pris eller är det något jag inte fattar?
Engångsbatterier definieras ju inte så mycket i detalj angående kapacitet och max ström som man jan hitta för laddbara

Tar ett exempel med Duracell C123A Ultra som är ett ganska välkänt batteri
Kan köpas från NKON för 2,03 euro styck utan blister om man köper 10st. Bortser från frakten i exemplet
https://eu.nkon.nl/disposable-batteries/cr123a-cr2-size/duracell-cr123a.html

Samma fabrikat och batteribeteckning från andra ställen kan kosta långt över hundralappen. Nu kallar dom den visserligen
för Duracell C123A Ultra Photo men beteckningen verkar vara samma
https://fyndiq.se/product/8061760-duracell-lithium-photo-batteri/?

Är det samma produkt man lyckas prisa så olika??

Söker man på Duracell hemsida verkar det ju bara finnas en produkt C123. Eller CR17345 som den kanske ska kallas.
Resten bara branding "photo" osv? :smack: https://www.duracell.com/en-us/product/ultra-lithium-123-battery


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: ons 13 dec 2017, 12:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dessa är generellt väldigt dyra i Sverige ja. Jag antar att du ska ha för ficklampa, och då duger vilket batteri som helst egentligt, du ska ju inte ta 10A direkt... Jag har ett GÄNG och minst 5 olika fabrikat/modeller, har plockat batterier som byts med intervall vare sig de är slut eller inte i typ larm etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: ons 13 dec 2017, 13:01 
Det är möjligt att det är mycket stora skillnader på batterierna.

Exempelvis kan batteriet vara avsett för ett blixtaggregat eller en ficklampa. Och vara bra på höga effekter. Eller så kan det vara bra på låga effekter länge, länge. Och vara bra i ett brandlarm eller fjärrkontroll.

Kanske du kan hitta beskrivning av lämplig användning på förpackningen eller på tillverkarens hemsida. Eller i butiken som säljer dem.

Det är inte självklart att det dyrare batteriet är det bättre, även om man tycker att det borde vara så.

Googla efter tester. Eller skaffa utrustning och testa själv. Ladda ut genom en resistens, som gärna liknar den utrustning du tänker använda, och mät kontinuerligt ström och spänning. Och räkna ut kapacitet och förväntad drifttid.

Med laddningsbara kan man använda en intelligent analyserande laddare. Kanske går även för urladdning?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: ons 13 dec 2017, 20:32 
Batterier är till Hjärtstartare som jag skriver om i annan tråd.
Jag vill absolut inte ha något skit men försöker förstå skillnaden bara.
Förstår det kan vara stora skillnader mellan olika fabrikat

Har varit inne på Duracell och laddat ner databladen för Duracell C123A och Duracell C123A Photo
Dom är EXAKT identiska. Dimensioner, kapacitet vid olika urladdningsströmmar osv.
Kan inte se någon annan skillnad än branding på blisterpack

https://www.duracell.com/en-us/techlibrary/product-technical-data-sheets?region=262&type=299

Hjärtstartaren anger att det specifikt skall användas C123A från Duracell, Sony eller Varta

Citera:
FÖRSIKTIGHET! Använd endast batterier från Duracell, Sanyo eller Varta. Använd inte batterier från Panasonic eller Rayovac. Om batterier från Panasonic eller Rayovac används kan det leda till betydligt längre laddningstider för defibrillatorn än vad som krävs i akuta situationer.


I slutänden är det nog bara så att många köper dessa batterier sällan i enstaka så ingen tittar egentligen på pris vilket
ger en större spridning i pris helt enkelt. Tex AA "vet" ju dom flesta ungefär vad dom brukar kosta


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: ons 13 dec 2017, 23:31 
ska man göra något hyggligt så köper man ett parti, provar inre resistans, kanske vid olika temperaturer, och sedan kapacitet på ett

annvänder 10 och ha mer av samma på lager och så kan man kolla ett lagerställt batteri när det börjar bli till årten kommet

det är sådant här man skulle ha samarbete på, och bra inköpsställe som man får alla i samma batch


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: ons 13 dec 2017, 23:35 
hm, glömde, kom på ett ganska smidigt sätt att mäta inre resistans om man har två batterier, man annvänder en liten transformator och har en känd resistans i serie och sedan kan man koppla in det på ett fult sätt

man kopplar in det mellan båda batteriernas + och sedan kopplar ihop minus
när man kopplar in trafon på 230v kommer man omväxlande ladda en batteriet och ladda ur det andra , nollsummespel, men om man mäter acspänningen över batteriet och samtidigt över seriemotståndet så kan man lätt räkna ut inre resistansen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: C123A funderingar
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 13:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Intressant fråga. Fick mig att inventera mitt lager och inse att jag börjar få slut på dessa. Har bara Surefire SF123A som jag köpte när jag skaffade några Surefirelampor för sex år sedan och dessa verkar vara dyra om man skall köpa fler...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet