Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 22:19 
Palle500 skrev:
Dom där flaskorna på Classe har det varit dålig tillgång på, men kan ju finnas i en butik nära dig.
Skulle köpa dessa förra året, men var även då restnoterade/begränsad tillgång.
Men klart intressanta att testa för vatten, infrysning av div annat, bär, lingon etc.
Tacksam om du beskriver funktionen om du får tag u dom.
Edit
Alo vera flaskorna (skall vara Aloes produkter) finns ju även som 0,5 liters i många fler affärer.


Inhandlade 12st flaskor från Classe idag. Räcker med tre till bilen. Resten blir till frysen
Ser faktiskt ok ut. Sitter en silikonpackning i locket. Fyllt och skakat osv utan tendens till läckage.
För att stå i bilen duger dom fint. Fyller dom 0,9l som dom anger för vätska

Bild Bild

Sen var det vettigt pris på 3-pack BIC Maxi för 19,90 så blev ett antal såna. En trepack till bilväskan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 22:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Exodus skrev:
Palle500 skrev:
Dom där flaskorna på Classe har det varit dålig tillgång på, men kan ju finnas i en butik nära dig.
Skulle köpa dessa förra året, men var även då restnoterade/begränsad tillgång.
Men klart intressanta att testa för vatten, infrysning av div annat, bär, lingon etc.
Tacksam om du beskriver funktionen om du får tag u dom.
Edit
Alo vera flaskorna (skall vara Aloes produkter) finns ju även som 0,5 liters i många fler affärer.


Inhandlade 12st flaskor från Classe idag. Räcker med tre till bilen. Resten blir till frysen
Ser faktiskt ok ut. Sitter en silikonpackning i locket. Fyllt och skakat osv utan tendens till läckage.
För att stå i bilen duger dom fint. Fyller dom 0,9l som dom anger för vätska

Bild Bild

Sen var det vettigt pris på 3-pack BIC Maxi för 19,90 så blev ett antal såna. En trepack till bilväskan


Verkar ju vettiga.

Har själv ett stort problem med spridd utrustning = noll koll i bilen...
Beror i mitt fall på begränsade möjligheter att ha allt inlåst o skyddat då jag har en pickis. Där flakutrymmet är ett skämt o tjyvarna kan nysa upp låset :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 23:37 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus skrev:
Även tänkt om lite angående persondelen.
Skall bli en liten enkel ryggsäck i bagageväskan som även kan fungera som GHB att rycka från bilen med kök/mat/första hjälp och värmekläder
Beställde en så här för det
https://www.aliexpress.com/item/25L-Outdoor-Waterproof-Swimming-Bag-Backpack-Bucket-Dry-Sack-Storage-Bag-Rafting-Sports-Kayaking-Canoeing-Travel/32840711918.html?


Verkar trevlig.
Berätta gärna dina intryck när du fått den

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Exodus bilväska
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 23:40 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar exodus,
Måste hitta dessa flaskor på classe. Har mailat och frågat varför dom ”jämt” är slut.
Ingen annan som vet var dom kan köpas?

Edit
Ryggan verkar smutt, men får du plats med allt du radar upp i tråden i bagageväskan från biltema!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 09:00 
Vanliga PET-flaskor duger utmärkt att frysa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 11:46 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Som sagts, PET flaskor fungerar utmärkt.

Är man orolig för att flaskan ska sprängas så kan man också klämma ihop den lite och stänga korken så att den är lite deformerad vid infrysningen.

Tumregel är att vatten expanderar ca 10% vid frysning

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 15:31 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Fast... PET-vattenflaska är ju inte roligt :notme:

Nä, skojar bara. Bra med enkla lösningar som fungerar så klart! :up:
Är man orolig är det ju bara att testa med en PET i frysen ett par dagar och sen ta fram och tina den.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 16:07 
Tank skrev:
Fast... PET-vattenflaska är ju inte roligt :notme:

Nä, skojar bara. Bra med enkla lösningar som fungerar så klart! :up:
Är man orolig är det ju bara att testa med en PET i frysen ett par dagar och sen ta fram och tina den.

//Tank


Nu är jag ju inte prylfixerad alls... Men intresserad är inte samma sak som fixerad eller hur :oops:
Absolut inget emot PET och vet det fungerar. Enda invändning är att jag känner mig tveksam till är typ källvattenflaskor som levereras i tunn plastflaska
som har profil med många små "midjor" för att ge lite stabilitet. Expansionen vid frysning sker ju i alla riktningar kan man väl anta.
Innebär att det blir en kraft längs centrumlinjen på flaskan och om det är en massa små midjor kan det greppa och slita i plasten.
Helst därför en slat sida så det kan roar sig fritt mot den luftspalt man lämnar på toppen om det nu skulle frysa

Kanske ett rent teoretiskt problem. Vattnets expansion vid frysning är inte något specialområde för mig
Nu sker ju å andra sidan inte expansionen momentant eftersom iskristaller lär växa från den kallare ytterväggen så borde väl fortfarande
kunna expandera flytande vatten mot toppen i flaskan.

9-10% expansion är annars inte att leka med. Mer än jag trodde (Står 9% på en del ställen och 10% på andra)

Så kan jag absolut förstå varför dom rekommenderar max 0,9 liter i en enliters flaska. Blir ju 0,99l efter frysning om 10% stämmer


Senast redigerad av Exodus mån 11 dec 2017, 16:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 16:09 
Jag fryser PET-flaskor i frysen jämnt. Har dom som kylklabbar i kylväskan på sommaren. Bättre än riktiga, för när de väl tinat kan man dricka det härligt kalla vattnet och slippa bära vikt hem. Jag har även PET-flaskor med vatten i trunken på min bil året om, aldrig några problem.

Kan tillägga att jag även testat hur tåliga PET-flaskor är, och vi ställde ställde stödbenet från brorsans 13-tons lastbil på en liggande PET-cola, fullt tryck. Lastbilen lyfter, flaskan hände ingenting med. Det är sega doningar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: mån 11 dec 2017, 22:14 
håller med, inga problem med petflaskor, brukar frysa både små och stora, med lagom mycket vatten i
om jag gör det för att ha dricksvatten i två aggregationstillstånd så fryser jag va 2/3 och när jag tar den med mig toppar jag med kallvatten för att ha det bästa av två aggregationstillstånd 8|> :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: tis 12 dec 2017, 00:38 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Vatten har en unik egenskap, trippelpunkt omkring noll grader Celsius.
Är både fast (is). Flytande och gasform.
Tvivlar inte på pet flaskor kör dessa själv året runt i bilen m.m.
Men Classes flaskor har en större öppning och lagom höga, så dom är användbara till mycket annat än vatten. Även lätta att diska.
Förslag på hur man får drickbart vatten när man har en isklump i pet flaskan man just tog fram från bilen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: tor 14 dec 2017, 00:33 
Lade till en vikbar spade i väskan. Passade så bra i storlek för väskan
https://www.clasohlson.com/se/Pr318608000
Det kan ju faktiskt bli en vit vinter i söder någon gång också...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: tor 14 dec 2017, 00:48 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Fann den sista förpackningen på min lokala Classe. :D

Palle500 skrev:
Tackar exodus,
Måste hitta dessa flaskor på classe. Har mailat och frågat varför dom ”jämt” är slut.
Ingen annan som vet var dom kan köpas?
!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 11:06 
Avslutar tråden från min sida nu då väskan är färdig.
Lade till två mössor och fleecetröjor från XXL. Ökade på med lite mer outdoorkex.
Presenningen fick plats under golvet vid reservhjulet. Ersattes av en enklare Ali-tarp i väskan.
Väskan helt fylld nu så skall något in måste något annat ut..
Passade lagom med en 10l reservdunk vid sidan av lådan för att precis fylla upp bredden.
På andra sidan stuvades en hjälpstart till bilen i kompaktformat som även fungerar som batteribank för mobilladdning och extralampa.
Allt tillgängligt men ändå undanstuvat och i ordning. Tar ungefär 25% av bagageutrymmet men är ganska stort så bra med plats kvar.

Problems along the road? Bring it on!

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Exodus bilväska
InläggPostat: fre 15 dec 2017, 22:29 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Perfekt Exodus,
Fick tag i 3 classe flaskor. Super bra grejer.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet