Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BoB Lista för nybörjare
InläggPostat: ons 27 aug 2014, 17:11 
här är en ganska bra lista av utrustning du behöver ha in din BoB i fall du är nybörjare http://bugoutbagacademy.com/free-bug-out-bag-list/

Inläggsrubrik: Re: BoB Lista för nybörjare
InläggPostat: ons 27 aug 2014, 21:35 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det finns ju gott om amerikanska webbplatser som behandlar olika prepperrelaterade ämnen, men denna var ju lättöverskådlig och jag tycker det är trevligt med tips om bra webbplatser. Webbplatsen fick mig att släppa ett par saker jag borde gjort före, måste ju vara ett gott betyg? :D

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: ons 27 aug 2014, 22:26 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Ska man vara ute i 3 dagar så behöver man inte speciellt mycket. Verkligen inte 75 prylar i alla fall.

Kläderna på kroppen, dvs bra skor, vattentåligt skalplagg med huva, lager på lager kläder under enligt årstid.
Har man problem med infanterield så hitta något som fungerar i förväg, typ korta löpartights/cykelbyxor och barnpuder.

I fickor: (vad du inte får tappa bort)
Två gaständare och tiotalet bränsletabletter - kan starta en brasa snabbt.
vattenfilter typ life straw
Ihoprullad 2L bladder (reserv)
Liten led lampa med lång batteritid
kniv
10 Antiinflammatoriska tabletter - ipren eller motsvarande - tillser att slitna muskler helar bättre över natten och man vaknar väsentligt fräschare.
10 klortabletter
compeed (skavsårsplåster)
Pengar, kort, etc.
mössa/keps (på mig eller i fickan)
handskar (på mig eller i fickan)
kompass, tritium variant.

I ryggsäck, modellen ska tåla regn: (Prylar som är bra att ha men inte 100% nödvändiga)
om vädret behöver det, tjockare fleecejacka och byxor att dra på sig för att kunna vara stilla vid behov
Sovsäck i kompressionsfodral och vattentät rull-påse utanpå.
Enmanstält, liggunderlag
Pannlampa och batterier nog för 3 nätter på low.
Tandborste, tandkräm, tvål och en centimeter tjock bunt torklappar i papper för babys (enda lyxen jag hade unnat mig.)
Kalorier som inte kräver tillagning eller stopp för att ätas (siktar du på 3 dagar, välj att bära 4-5 dagar)
liten yxa
Sårtape, sår strips, klorhexedinlösning och gasbinda. Pincett, ett par skalpellblad i steril folieförpackning.
2L bladder med slang.
5m paracord (klädstreck mm)
20m silvertape (lagar det mesta)
2 Extra sockar
lite barnpuder (puder i sockarna och cykelbyxorna varje dag)
myggmedel om årstiden anger att det behövs.

Resten av all junk, bin it. :mrgreen:

InläggPostat: ons 27 aug 2014, 23:57 
hmmm, problemet är att man kan jo planera vara ute på 3 dagar, men kan man garantera att det blir inte längre tid pga osynliga omständigheter?
personligen har jag utrustning som kan klara mig mycket längre än 3 dagar i fall det behövs.
vi som preppers måste tänka djupare och vara förbereda i fall vi upplever mer än vad vi tänkte.

InläggPostat: tor 28 aug 2014, 00:11 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

fhm1502 skrev:
hmmm, problemet är att man kan jo planera vara ute på 3 dagar, men kan man garantera att det blir inte längre tid pga osynliga omständigheter?
personligen har jag utrustning som kan klara mig mycket längre än 3 dagar i fall det behövs.
vi som preppers måste tänka djupare och vara förbereda i fall vi upplever mer än vad vi tänkte.

Absolut ska man fördjupa sin planering, ibland förenkla saker och ibland bygga på.

Definitionen av en BOB, vad de flesta som sysslar med detta anser, är ett kit anpassat för 72h.
Större än det brukar benämnas INCH.

InläggPostat: tor 28 aug 2014, 11:19 
grejen är att när jag började samla min bob utrustning, hade 50lt tactical assault ryggsäck, sen byt jag till civil 75lt hicker ryggsäck, men det värker vara jobbigt att ha alla grejerna i den eller fästat på för att den blir ganska tung att bära.
PS: jag är minimalistisk och har inte 10 st av samma grej.

funderingar kring den optimala vikten på BOB uppskattas..

InläggPostat: tor 28 aug 2014, 20:13 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

takiman skrev:
fhm1502 skrev:

Absolut ska man fördjupa sin planering, ibland förenkla saker och ibland bygga på.

Definitionen av en BOB, vad de flesta som sysslar med detta anser, är ett kit anpassat för 72h.
Större än det brukar benämnas INCH.

Problemet är att 90% av alla som packar en BOB antingen inte har förstått uppdraget eller svävat iväg i sin iver att vara förberedd på allsköns konstiga saker.

Behöver man allsköns konstiga prylar så är det ens plan det är fel på.

KISS.

Prio i en bug out = Flykt, stealth, transportsträcka.

Bug out plan = gå i skogen till din BOL
Orsak = Hela sverige är fullt av skog och det är även skitdåligt att färdas längs ytor som är lätta att bevaka eller spärra av, tex vägar, vattendrag mm.
I skog, om du studerar en karta lite och plottar en bra rutt du sen memorerar så är det oerhört liten chans för möten, dvs under transporten är du hyfsat safe, speciellt om du tar det lugnt och är alert samt proaktiv i spaning framåt.

Dvs din BOB bör innehålla vad du behöver på en 3-5 dagars tur i skogen.
Sen kan man packa för olyckor, skador och utrustningshaveri - men, sannolika sådana.

Man bör även välja utrustning som inte kräver annan utrustning för att fungera.

konservburk tex, dumheter att ha med sig en matbehållare som kräver verktyg för att komma in i, skippa allt sånt på en gång och om ni tvunget ska släpa på något så tungt som konserver så välj sådana som kan öppnas utan verktyg likt en burk makrill.

Samma med kök, varför i hela friden ska man ha med sig något som kräver bränsle och mat som kräver tillagning - dvs matos och tvingande att stå stilla i 40 minuter... sånt är rakt av dumheter under en flykt. Man sätter sig bara inte och steker chorizos eller kokar ärtsoppa i ett sånt läge...
Enda orsak man har med sig ett kök är om man behöver smälta snö för att få vatten och då tar man något i stil med jetboil eller optimus crux, dvs lätta kök under 300g som kokar en liter vatten på ~3 minuter och har man sådant med sig, så kan man ha färdigrätter man bara tillsätter kokande vatten direkt i påsen, dvs ingen disk och snabbt som fan. Vinterntid har man med sig köket och då fungerar sådant. Sommartid hade dock jag skippat köket helt till förmån för färdiga kalorier av varianten öppna-ät.

Planen är MYCKET viktigare än mångsidig utrustning.

Tvärt emot vad folk vekrar tro, så ska man fan inte sikta på mångsidighet ett nödläge utan ensidighet och hålla sig till en enkel plan som går att få att fungera även om stressen är enorm.
I planen ska backup rutter finnas, men KISS är the shit.

Din värsta fiende för förmågan att röa dig snabbt, osedd och med bibehållen uthållighet heter ....... VIKT.

Det är inte taktiskt rätt att sikta på mångsidighet i ett flyktläge - kom ihåg, Sverige är fullt av skog, gå i skogen.. that´s it. KISS.

Jag väger 110kg men skulle ändå aldrig bära mer än max 15kg i en situation där jag kunde planera vad jag hade på mig under en flykt.

Tycker man att man behöver mer så anser jag bestämt att ens fokus och plan är problemet.

Man bör IMHO ha en plan för vad ens BOB ska räcka till och framför allt var man avser fly.

Depåer längs vägen där man kan fylla på förråd är väsentligt bättre än att kånka blytungt.

Om väskan däremot är vad någon tror sig behöva under överskådlig tid och dennes enda plan för överlevnad, så bör vi då kanske prata om något annat än en BOB och då räcker absolut inte några <15 kg.

Ovan ska ses som en allmän post och inte riktad direkt till de två citerade postarna utan mer bara en fortsättning på resonemanget och åskådliggör bara min personliga syn på saken.

InläggPostat: tis 21 okt 2014, 00:41 
Var i hela friden är stormköket?

Vars är "gilla" knappen....

äsch, +1 på föregående talare!

InläggPostat: tor 21 dec 2017, 16:56 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Jag ser BOB som en 24h panikväska, inte som en packväska till BOL eller vart man ska. Den måste alltså vara behändig och det utesluter stora artiklar som sovsäck även om det hade varit toppen.
En artikel jag valt att inkludera men som jag sällan ser andra nämna är vikbart sittunderlag. Torde definitivt vara aktuellt även för GHB.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ]