Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: God konserv
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 19:32 
Undrar vad min nästa titel blir...
Användarvisningsbild

På Lidl finns konserver "Coquette" gryta med fläsk eller nötkött. Mycket fett men goda och håller förbi bäst före.

Inläggsrubrik: Re: God konserv
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 09:17 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

De där konserverna har jag efter provsmakning köpt på mig en liten hög av. Stadigt käk som smakar helt okej tillsammans med pulvermos.

I see bad times today

InläggPostat: fre 22 dec 2017, 13:45 
Användarvisningsbild

Jag tror det var de där jag fick en riktigt bra deal på och köpte på mig två plattor precis när ebolan spred sig exponentiellt, nu är de uppätna, vilket är ett bra betyg :D

InläggPostat: fre 22 dec 2017, 14:43 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Tydligen har detta märke tidigare haft problem med att innehållet inte stämmer med det angivna. Gammal häst istället för gammal kossa. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är en dålig vara...

https://www.evira.fi/sv/livsmedel/aterk ... -hastkott/

InläggPostat: lör 23 dec 2017, 12:12 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Usch då!

Jag har naturligtvis ingenting emot att äta häst, men mer eller mindre självdöda djur fullproppade med antibiotika slipper jag gärna. Jag ska forska lite mer i det där innan jag köper mera. Tack för länken!

I see bad times today

InläggPostat: lör 23 dec 2017, 19:09 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Kanske lite offtopic men ändå.

Handlar rätt ofta på Lidl och tycker att dom är helt ok för det mesta MEN kvaliteten kan vara rätt varierande.

Kvalitetsbristerna på just Lidl som jag inte upplever hos andra livsmedelsaffärer alls i den omfattningen är av tre slag:

1. Avvikande produkter. Man köper något som man köpt av andra fabrikat tex Felix eller Abba och förväntar sig att det ska smaka
likadant med Lidls produkt.
Ibland är det vanlig "svensk" smak, helt ok kavlitetsmässigt och smakmässigt men ibland är det något helt annat man får. Flera
gånger har jag köpt vad jag tyckt verkat ok baserat på förpackningen men sedan när man provat det, man slänger det för det
smakar eller ser konstigt ut, inte vad man är van vid. Det är inget fel på varorna som sådant men det någon kontinental udda smak eller
konsistens som man inte är van vid.

2. Kvalitetsvariationer. Om man hittar någon grej som man gillar så kan kvalitetsvariationerna ändå vara rätt stora emellanåt. Man
kanske köper yogurt och ibland är den lös, ibland fast, ibland stora fruktbitar, ibland små fruktbitar, ibland lite mjölig smak osv osv.
Jag tror att det kan bero på att man köper in sina grejer från olika leverantörer men ändå sätter sitt varumärke på förpackningen och
då får olika kvalitet. Köper man tex Arla är det mycket jämnare kvalitet. Köpte goda jordnötter ett tag på Lidl till det en dag
smakade mögel i en förpackning av deras eget fabrikat...

3. Emellanåt riktigt usel kvalitet, man köper något som är rent skräp. Köpte tex en liten badrumshylla i kromat stål. Naturligtvis utgår
man från att en hylla som är avsedd för badrum ska tåla fukt och vatten. Icke. Skiten började rosta redan efter en månad. Köpte
någon konserv som skulle vara ärtstuvning. Gröna fina ärtor med lite andra färglada grönsaker på utsidan, inuti bajsgrå gröt med lite
flott som simmade omkring, helt oätligt. Köpte något tvättmedel som var väldigt mysko, det gick inte få tvätten ren för tvättmedlet
ville inte lösa upp sig. Det har aldrig varit problem och lämna tillbaka grejer men besväret gör att man oftast inte orkar
bry sig.

Men samtidigt finns det ju toppengrejer också som man kan finna av en tillfällighet. Deras hudkräm Cien Sensitive spöar allt annat jag har brukat förut (problemhy, eksem osv). Den är värd det tiodubbla i pris för mig i alla fall. Köpt på mig några års förbrukning där av samma batch för rätt som det är har Lidl säkert bytt formel, bytt tillverkare eller slutat sälja den.

Sammanfattning när det gäller Lidl och prepping: Köpa enstaka produkt och prova/smaka att det verkligen är vad man vill ha innan man köper flera . Ha i åtanke att kvaliteten varierar även med goda/bra varor och slutligen även att det finns produkter som är rent skräp.

InläggPostat: lör 23 dec 2017, 22:19 
mattermosgourmet

Klaas skrev:
Sammanfattning när det gäller Lidl och prepping: Köpa enstaka produkt och prova/smaka att det verkligen är vad man vill ha innan man köper flera . Ha i åtanke att kvaliteten varierar även med goda/bra varor och slutligen även att det finns produkter som är rent skräp.

Just detta är något man bör tänka på, och inte bara för lidl. Inte vidare kul att ha lagar av något där alla visar sida vara dåliga för att man inte testat en enda i förväg.

InläggPostat: sön 24 dec 2017, 01:18 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Kan rekommendera potatismospulvret på Lidl. Är super gott.
Harvest Basket 4x125 gram ger 8 rediga portioner. Kostar ca 15kr hälften mot Felix. Visst ca 2års lagring, men håller nog längre. Även lätt att göra iordning då det endast behöver lite kokande vatten (energisparande att endast koka upp 1/2 liter vatten).

InläggPostat: sön 24 dec 2017, 12:17 
Användarvisningsbild

Håller med re Cien hudkräm. Den vann t.o.m. något bäst-i-test för något år sedan. Vi har ett stort Lidl ett kvarter bort och jag handlar det mesta där. Ängens ekologiska mejerivaror, frysta och färska grönsaker, frukt och svenskt ekokött samt ekoägg. Deras fisk och skaldjur är utmärkta och miljösäkrade (MSC-märkta etc). De konstiga tyska varorna får man vara försiktig med. Prova först och storköp sedan.

InläggPostat: sön 24 dec 2017, 14:27 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Jag skulle nog vilja göra följande analys kring Lidl. Saker man är van vid och framförallt som är mer eller mindre ”klassiska svenska smaker” (falukorv, sill och kaviar) är större skillnad gentemot ICA. Däremot ”klassiska utländska produkter” (mögelost, lufttorkad skinka, salami, turkisk yoghurt osv) kan i många fall vara betydligt bättre på Lidl än på ICA. Min tolkning är att du på Lidl hittar tyska märken på tysk mat men på ICA är det svenska tolkningar av tyska produkter. Men kan vara en tillfällighet att jag uppskattat just dessa produkter...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

InläggPostat: tis 20 feb 2018, 01:00 
mattermosgourmet

Peppar skrev:
På Lidl finns konserver "Coquette" gryta med fläsk eller nötkött. Mycket fett men goda och håller förbi bäst före.

Fett är ju bra! Förutom att det kan härskna då. Men kan jordnötssmör hålla 60 år så kan nog detta hålla 10...

InläggPostat: tis 20 feb 2018, 11:30 
Användarvisningsbild

Peppar skrev:

Sist jag var på Lidl fanns de inte kvar och personalen visste ingenting. Nån som vet om de finns kvar i sortimentet? Föredrar fläskvarianten, smakar bättre.

InläggPostat: tis 20 feb 2018, 12:55 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

pre skrev:
Peppar skrev:

Fett är ju bra! Förutom att det kan härskna då. Men kan jordnötssmör hålla 60 år så kan nog detta hålla 10...

Vad får dig att tro att jordnötssmör kan hålla i 60 år?

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: tis 20 feb 2018, 20:13 
mattermosgourmet

somvanligt skrev:
[
Vad får dig att tro att jordnötssmör kan hålla i 60 år?

Provsmakningar av gamla MRE på youtube. Många saker är oätliga, eller bara vidriga, men inte just jordnötssmör, oftast.

InläggPostat: tis 20 feb 2018, 21:12 
Användarvisningsbild

Har man haft MRE i 60 år?

Nomalt anges hållbarheten för jordnötssmör i burk till ca ett år. Öppnad burk 2-3 månader. Kanske 4-6 månader i kylskåp. Ungefär som matolja. Sedan kan man nog använda det efter dessa tider, om man inte är känslig för smaken av härsket fett eller är riktigt hungrig.

Jordnötssmör härsknar med tiden, som allt fett, men bra förpackning och tillsats av antioxidanter och annat kan kanske göra att det klarar sig längre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa