Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: mån 25 dec 2017, 23:38 
somvanligt skrev:
Ron skrev:
En hel del intressanta tanker.....

Jag tror faktiskt om när en bugg out blir aktuell, så är chansen att kunna återvända efteråt (väldigt) lite. Varför annars lämna allt man har?
Jag syftar nu inte på en solstorm eller en "röd storm", men mer "vanliga" katastrofer. Sydväst vind och Ringhals som gör *POOF*, en stor skogsbrand som förstör en del av elförsörjningen. En olycka på en av Göteborgs oljeterminaler kanske eller en damm som brister.
Händelser som inte bara skapar problem direkt i området, men också kan ha allvarliga konsekvenser för många andra i landet. Förstörda bostäder, kontaminerade livs- eller odlingsområden, ihop brytande elförsörjning....


Eller som Balder skriver, vad jag tror är den mest överhängande risken när ekonomin brakar: ”det är vi som bor här nu”. Om man dragit till BOL är det ju bara att flytta in. Många nysvenskar har inställningen att om man inte försvarar egendom så är den inte din.


Källa på det?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 11:03 
Jag undrar mest hur säker en BOL faktiskt är, i en del av våra landskap har vi en befolkningstäthet på mer än 1 person per hektar. När maten tar slut i städerna kommer miljontals människor att söka sig ut på landsbygden för att hitta mat på landet, och på åkrarna. En upplyst eller uppvärmd stuga/gård på landsbygden kommer att dra till sig hungriga och desperata människor i mängder. Särskilt om det finns ätbara grödor på åkrarna.

En liten lägenhet i staden kommer dom flesta helt enkelt utgå ifrån att det bara är en i mängden, ingen tror att snubben som bor där har ett matförråd som räcker i 2år. Det är enklare att gömma sig "in plain sight".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 15:51 
Demorph skrev:
Jag undrar mest hur säker en BOL faktiskt är, i en del av våra landskap har vi en befolkningstäthet på mer än 1 person per hektar. När maten tar slut i städerna kommer miljontals människor att söka sig ut på landsbygden för att hitta mat på landet, och på åkrarna. En upplyst eller uppvärmd stuga/gård på landsbygden kommer att dra till sig hungriga och desperata människor i mängder. Särskilt om det finns ätbara grödor på åkrarna.

En liten lägenhet i staden kommer dom flesta helt enkelt utgå ifrån att det bara är en i mängden, ingen tror att snubben som bor där har ett matförråd som räcker i 2år. Det är enklare att gömma sig "in plain sight".


Beror på hur väl huset syns och hur lättillgänglig stället är. Bara för att någon bor på landet betyder så utesluter det inte att de också har BOL. I lägenheter kan det bli inbrott i för andra saker, någon kanske får för sig att de vill ha en ny TV eller dator som de sett genom fönsterrutan, då blir mat vatten och överlevnadsprylar en bra bonus.

Har du en säkerhetsdörr så bör du veta att medan den står mot bättre än en vanlig dörr så stoppar den inte inbrott om tiden står på tjuvens sida (typ WROL - eller som situationen kan kallas numera med Polisbrist och lågprioritering av brottsbekämpande myndigheter: Tisdag), om du tittar på en säkerhetsdörr så ser du att de små metallprylarna som går in i väggen på sidan med gångjärnen, är inte lika tilltagna som de massiva kolvar i dörrar som sitter på bankvalv.

Det finns även vägar runt säkerhetsdörrar som fungerar både mot villor och bostäder, det är alltid bara en fråga om tid och hur smart tjuven är. Grannen som är vän och du släpper in för att prata om situationen med kanske inte är det när ungarna svälter och kanske vet/misstänker att du preppar.

Bäst är att stanna ett tag, om det inte ordnar sig på nån dag eller två, då är det dags att sticka. För mig är valet mellan att bo lite obekvämt vs döden väldigt enkelt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 16:08 
Demorph skrev:
Jag undrar mest hur säker en BOL faktiskt är, i en del av våra landskap har vi en befolkningstäthet på mer än 1 person per hektar. När maten tar slut i städerna kommer miljontals människor att söka sig ut på landsbygden för att hitta mat på landet, och på åkrarna. En upplyst eller uppvärmd stuga/gård på landsbygden kommer att dra till sig hungriga och desperata människor i mängder. Särskilt om det finns ätbara grödor på åkrarna.

En liten lägenhet i staden kommer dom flesta helt enkelt utgå ifrån att det bara är en i mängden, ingen tror att snubben som bor där har ett matförråd som räcker i 2år. Det är enklare att gömma sig "in plain sight".


Ja, rent teoretiskt kan det vara smart att stanna i lägenheten om du har förnödenheter, men jag tror att mycket talar emot det i ett längre tidsperspektiv. Även om stan töms, kommer tillräckligt många stanna kvar som kan hota din existens. Jag tror att ju längre du stannar i stan, desto större är risken att (nybildade) gäng och diverse desperata drar runt. Först är det ren plundring efter vanligt stöldgods och då kanske man slipper undan där uppe på fjärde våningen i Hässelby gård, men snart blir det tal om föda. Då går säkert gängen/ de desperata från dörr till dörr och skrapar ihop allt man kan finna i matväg.

Visst finns samma problematik på landet, men jag tycker det finns fler plus.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 16:23 
Satt på "arkivet" och fler faktorer som talar mot bugin:

Hur gör du med avföring? Kan du lagra den i lägenheten? Troligtvis inte, du måste göra dig av med den, och oavsett om du bär ut den till någon central lagringsplats som nån improviserad sophämtning kör från, eller går ut på balkongen och ställer den där - då syns det att någon bor där.

Matlagning? Spritkök behöver bra ventilation och matos sprider sig. Medan det går att laga mat över öppen låga inomhus så är det något riskabelt. Igen, du bör vara i en ventilerad miljö där du kan komma att synas och matlukten avslöjar dig. Och vad händer om någon wannabe-prepper sätter eld på huset som du bor i?

Att smyga runt på natten kan vara en lösning, men lampor avslöjar dig och har du ingen lampa så kan du stöta till grejer. Om någon i familjen blir sjuk och ligger och hostar, eller om någon snarkare finns i familjen så vet de hungriga grannarna att du är kvar. Är du ensamstående, vet du i så fall om du snarkar?

Tänk i flera steg in i framtiden. Det finns lösningar på allt, oftast en kostnadsfråga, men det är billigare och säkrare att röra på sig och undvika våld och konfrontation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 17:28 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Jag tror inte heller på ett "greppa BOB:en och dra scenario" längre.
Tror inte heller den med mest konserver eller förnödenhetslager är den som klarar sig bäst utan det kommer handla om att kunna ta sig till rätt område/land/etc och där är det helt enkelt pengar som styr.

Jag tror det blir kriminaliteten/klansamhälle som kommer vara det stora hotet, dvs vårt rättssamhälle som det ser ut idag kommer försvinna. Staten kommer inte kunna uppfylla samhällskontraktet. Finns flera exempel redan, både i Uppsala och Göteborg förhandlar polisen med klanledare när dom vill ha lugn i ett område trots att dessa personer skulle ställas inför rätta så "legaliseras" deras position och den stärks.
I "fina" kommuner runt Stockholm går inbrottstjuvarna / rånarna bara rakt in i husen nu utan att bry sig om någon är hemma, går att läsa om i kommunala tidningarna. Osv, osv.

Så imo har man tre val:
1. Inse fakta och börja se sig om efter lämpligt ställe att omlokalisera till, ett område där möjligheter till att upprätthålla lag är stort.
2. Gå med någon grupp om man kan...inget för mig
3. Starta en egen grupp som försvarar sina medlemmar och resurser

Tyvärr pekar kurvan åt fel håll och det verkar inte finnas någon politisk vilja att på riktigt lösa problemet. Man hör en del floskler men inget konkret händer. Frågan är hur långt det är till point of no return ur den aspekten, kommer krävas massiva resurser för att återupprätta en trygg rättsstat för alla. Som någon nämnde ovan, vänta bara tills det inte finns pengar för alla olika bidrag...då kommer det nog hända en hel del.

Kolla även områden som skola, sjukvård, äldrevård och man kan se klara försämringar och otrygghet jämfört med bara för 5-10 år sen.

Hursomhelst är min slutsats att det är pengar som gäller för att kunna förflytta sig till ett tryggt ställe.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 17:51 
Epics inlägg: En regel är väl att inte sticka ut- något att tänka på vid val av bostadsort/ område, hem, BOL, bil mm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 18:33 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag tror en landet BOL är säkrare än stan mot desperata hungrande människor. Om bensinpumparna slutat gå så kommer hungrande inte orka ta sig de relativt långa avstånden mellan gårdar för plundring.
För övrigt så låter många resonemang som att man är obeväpnad. Det är ingen lätt sak bryta sig in hos någon som är beväpnad och fast besluten att försvara sig. Särskilt om hushållet har två skyttar eller fler. Bug-in kan visst vara en god idé.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 22:54 
somvanligt skrev:
Jag tror en landet BOL är säkrare än stan mot desperata hungrande människor. Om bensinpumparna slutat gå så kommer hungrande inte orka ta sig de relativt långa avstånden mellan gårdar för plundring.
För övrigt så låter många resonemang som att man är obeväpnad. Det är ingen lätt sak bryta sig in hos någon som är beväpnad och fast besluten att försvara sig. Särskilt om hushållet har två skyttar eller fler. Bug-in kan visst vara en god idé.

Jag utgår inte från att folk är obeväpnade. Jag ser ändå scenariot då någon står och bryter upp dörren som ett taskigt läge, även om jag ev. kan skjuta bort inkräktaren/ inkräktarna (där på fjärde våningen i Hässelby gård). Och varför skulle inte inkräktarna kunna vara beväpnade och fler än de i lägenheten? Jag röjer mig troligen i vart fall, har antagligen en förstörd dörr vilket försämrar skyddet inför nästa besök och det mesta talar för att jag hastigt och olustigt måste dra ut i no mans land.

Om der finns grannsamverkan i ett inledningsskede med vägspärrar, yttre bevakning och liknande kan givetvis stan vara ett vettigt alternativ. Men en BOL måste finnas, och väl på BOL en annan BOL/ plan B.

Apropå beväpnat folk: en del har nämnt att samlandet inte är något att fästa sig vid då det kommer att finnas hur mycket som helst att ta reda på i gråzonen SHTF- TEOTWAWKI. Visst, men jag utgår ifrån att det mesta kan vara förknippat med livsfara att närma sig- industrilokaler, bostadsområden- vad som helst- förutom kanske kåkar i en närmsta omgivning som man har koll på. Ju längre bort, ju större risk. Visst kan jag/ gruppen spana- planera överfall osv- men jag anser att det är fel väg att gå. Mitt mål är min egen lilla BOL-borg- med alla dess brister- där målet är att inte behöva röra sig utanför en viss radie- bortsett kanske för yttre bevakning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 23:41 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag håller med. Angående ”fullt med prylar” så är det nog sant att det kommer finnas massa prylar efter katastrofen, men detta är behäftat med en massa frågetecken (var? hinner man först? är man positionerad för att anskaffa? O s v). Det kan även vara riskabelt, som du skriver. Med avfärdandet ”fullt med prylar” för att inte anskaffa idag så har man lämnat förberedelser åt ödet. Den typ av kommentar är vanlig från folk som inte preppat och som vill förminska förberedelsers betydelse: ”Då kommer jag bara råna/fixa/köpa ...” Det är ogenomtänkt ansiktsräddande. Ta råna t ex (och ibland ska de råna mig skrattar dom), med vad då? Har du nåt vapen? Kan du ta dig till mig? Är man införstådd med att man sen ska leva med sig själv om det slutar i rånmord? Tror man inte att människor fortfarande har en känsla för rätt och fel och att det kommer straffa sig? Hört talas om ”live by the sword, die by the sword”? Hur länge lever man själv om man ständigt måste begå nya väpnade rån för att överleva?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 00:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
somvanligt skrev:
Jag håller med. Angående ”fullt med prylar” så är det nog sant att det kommer finnas massa prylar efter katastrofen, men detta är behäftat med en massa frågetecken (var? hinner man först? är man positionerad för att anskaffa? O s v). Det kan även vara riskabelt, som du skriver. Med avfärdandet ”fullt med prylar” för att inte anskaffa idag så har man lämnat förberedelser åt ödet. Den typ av kommentar är vanlig från folk som inte preppat och som vill förminska förberedelsers betydelse: ”Då kommer jag bara råna/fixa/köpa ...” Det är ogenomtänkt ansiktsräddande. Ta bara råna (och ibland ska de råna mig skrattar dom), med vad då? Har du nåt vapen? Kan du ta dig till mig? Är man införstådd med att man sen ska leva med sig själv om det slutar i rånmord? Tror man inte att människor fortfarande har en känsla för rätt och fel och att det kommer straffa sig? Hört talas om ”live by the sword, die by the sword”? Hur länge lever man själv om man ständigt måste begå nya väpnade rån för att överleva?


De flesta offer för rån och tjuvar har blivit offer av den anledningen att de själva, som goda medborgare, följde lagen och lät gärningsmannen löpa med sitt byte. Den dagen då lag och ordning förskjuts åt ett mer primitivt håll, kommer rånare och tjyvar slutligen att få betala ett högt, eller rättare sagt ett mycket högt pris, för sin aktivitet. Precis som "somvanligt" beskriver så är tanken att improvisera genom stöld och rån ett "ogenomtänkt ansiktsräddande"

Kriminalitet är ett tecken på kortsiktigt tänkande och brist på arbetsdisciplin, där snabba klipp med minimal arbetsinsats är drivkraften. Dessa egenskaper funkar inte ens hyfsat bra i ett civiliserat samhälle med lag och ordning och är i särklass, de absolut sämsta egenskaperna för att överleva i SHTF.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 03:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan kanske ha ett rejält matförråd i en lägenhet även om det inte är så enkelt, men att dessutom ha ett vattenförråd som räcker under långa tidsperioder måste vara mycket besvärligt. Om man då också ska ha värme + ljus + matlagningsmöjligheter och någon form av fungerande skithantering så blir det svårt med OPSÄK.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 15:14 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Zombie skrev:
Man kan kanske ha ett rejält matförråd i en lägenhet även om det inte är så enkelt, men att dessutom ha ett vattenförråd som räcker under långa tidsperioder måste vara mycket besvärligt. Om man då också ska ha värme + ljus + matlagningsmöjligheter och någon form av fungerande skithantering så blir det svårt med OPSÄK.

Om OPSÄK är att inte finnas alls så blir det problem var man än är där andra finns i närheten. Då är säkerhet att prioritera framför opsäk.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Senast redigerad av somvanligt ons 27 dec 2017, 17:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 15:27 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Eftersom flertalet människor inte har någon annanstans att ta vägen så kommer det i alla fall att lysa i 95% av alla husets fönster och människor springer dagligen in och ut genom portarna med vattenhinkar och latrintunnor. OPSÄK handlar då om att inte avslöja sitt midjemått och vikten på skittunnan.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att bugga ut..... och sen??
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 17:46 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Charlie** skrev:
Eftersom flertalet människor inte har någon annanstans att ta vägen så kommer det i alla fall att lysa i 95% av alla husets fönster och människor springer dagligen in och ut genom portarna med vattenhinkar och latrintunnor. OPSÄK handlar då om att inte avslöja sitt midjemått och vikten på skittunnan.

Exakt min mening.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet