Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 23:31 
har du kollat vad plasten tål i vakum vid -30-40 grader?

det är en del kraft när man kör med dom undertrycken


för min del är frystorkat något som jag verkligen skulle vilja kunna göra

om det går så att det börjar göras så skulle jag kunna tänka mig att ordna det rostfria om du tar kyldelen , kan börja kolla material, där plant rostfritt inte är något problem men rostfritt rör ska man hålla utkik efter

tigsvetsning inga problem


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 26 dec 2017, 23:39 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
grym skrev:
har du kollat vad plasten tål i vakum vid -30-40 grader?

det är en del kraft när man kör med dom undertrycken


för min del är frystorkat något som jag verkligen skulle vilja kunna göra

om det går så att det börjar göras så skulle jag kunna tänka mig att ordna det rostfria om du tar kyldelen , kan börja kolla material, där plant rostfritt inte är något problem men rostfritt rör ska man hålla utkik efter

tigsvetsning inga problem


Varför krångla till det med behållaren?
Titta efter en större rostfri tryckkokare. Den typen med plan fläns och gummipackning. Typ 30 liter.
Ja jag vet den är byggd för övertryck med det är bara en bars tryckskillnad vi pratar om
Enkel att TIGa i nödvändiga genomgångar i

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 23:00 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Druid skrev:
grym skrev:
har du kollat vad plasten tål i vakum vid -30-40 grader?

det är en del kraft när man kör med dom undertrycken


för min del är frystorkat något som jag verkligen skulle vilja kunna göra

om det går så att det börjar göras så skulle jag kunna tänka mig att ordna det rostfria om du tar kyldelen , kan börja kolla material, där plant rostfritt inte är något problem men rostfritt rör ska man hålla utkik efter

tigsvetsning inga problem


Varför krångla till det med behållaren?
Titta efter en större rostfri tryckkokare. Den typen med plan fläns och gummipackning. Typ 30 liter.
Ja jag vet den är byggd för övertryck med det är bara en bars tryckskillnad vi pratar om
Enkel att TIGa i nödvändiga genomgångar i


Tryckkokare fungerar säkert till själva "Matdelen" men det är inte den vi pratar om nu. Nu är det sublimeringskammaren som vi pratar om... Här ligger nyckeln till framgång.
Självklart bistår jag med min kunskap inom kylteknik, men här fungerar det inte med tigg utan är är det koppar/silverlödning som gäller men i dessa små storlekar går det alldeles utmärkt att löda med en gasbrännare.

Jag tror faktiskt inte att temperatur och undertryck är några problem för ett avloppsrör. problematiken ligger på genomföringarna...
Glöm inte att hålla utkik efter ett propanskåp...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 23:21 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Shas skrev:

Tryckkokare fungerar säkert till själva "Matdelen" men det är inte den vi pratar om nu. Nu är det sublimeringskammaren som vi pratar om... Här ligger nyckeln till framgång.
Självklart bistår jag med min kunskap inom kylteknik, men här fungerar det inte med tigg utan är är det koppar/silverlödning som gäller men i dessa små storlekar går det alldeles utmärkt att löda med en gasbrännare.

Jag tror faktiskt inte att temperatur och undertryck är några problem för ett avloppsrör. problematiken ligger på genomföringarna...
Glöm inte att hålla utkik efter ett propanskåp...

Vad är det för problem med TIG här?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 01:56 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Shas skrev:
Vad jag menar är att klarar vi göra en sublimeringskammare så är det andra liksom inget problem var kanske lite otydlig där ;-)
Japp värme är ett måste några elslingor med pwm reglering, inga konstigheter

Temperaturen i sublimeringskammaren kommer om jag tänker rätt vara konstant runt -40° om all är i balans vill säga och styras av pressostatens start och stopp med 2-3graders hysteres. Tillför man för mycket värme i "matkammaren" kommer inte sublimeringskammaren att orka med och temperaturen öka.

I början av processen får man ställa in värmen så att kompressorn går konstant eller om man vill vara säker med några stopp i timmen. När kompressorn inte går längre är processen färdig...

Förstår inte riktigt vitsen med att ha två vakuum kammare, känns lite onödigt.

Shas


Inser att vi pratar förbi varandra, men ändå inte.
Fattar nu att du vill separera sublimeringen i en separat kammare från där maten skall torkas.

Det blir naturligtvis då två vacuumkammare. En för matdelen och en för sublimering.

Tittar man på tex hur man frystorkar på Mountain house så görs det i stora singel vacuumkammare
med kylslingorna på sidan och maten i mitten. Liknande system i dom kommersiella system man
kan köpa för hemmabruk. I hemmabrukssystemet jag sett har man dock lagt kylslingorna på utsidan
av kammaren så att vatten i gasfas fryser mot kammarväggen.

Jag har sett diverse Youtube med hemmabyggen med två kammare så det fungerar också.
Vad jag menade med inlägget ovan är att man inte bör ha för liten area mellan matdelen och
sublimeringskammaren som hindrar strömning mellan kamrarna.

Du är med på att matdelen måste hållas fryst under torkning också?
Det tillkommer alltså ytterligare kylslingor för det utöver sublimeringskammaren.
Därför jag har lite svårt att se fördelen med separat sublimeringskammare.

För att bygga enklast möjliga fungerande system känns det enklare med en singelkammare.
Det man behöver testa fram är med vilken effekt och i vilken takt man skall tillföra värme till maten
på torkbrickorna. I princip kan man då lägga i maten på brickor, starta kylning tills man uppnått rätt frystemperatur på maten.
Inte under vacuum. Sen pumpa ner till rätt vacuum och långsamt börja värma brickorna varvid vattnet i den frysta maten flyttar
sig till dom kallare ytorna utan att maten tinar upp. När man fått bort det mesta vattnet kan man sen
höja temperaturen lite mer för att driva ut det sista då det inte längre spelar roll om maten kommer över fryspunkten
Processen är ju ganska långsam och tar bortåt ett dygn men beror på tjockleken på maten samt hur snabbt infrysning skett
då storleken på iskristallerna påverkar torktiden

Säger inte att någon av metoderna med en eller två kammare är fel. Själv skulle jag dock bygga med en singelkammare

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 00:48 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
nser att vi pratar förbi varandra, men ändå inte.
Fattar nu att du vill separera sublimeringen i en separat kammare från där maten skall torkas.

Så var tanken mestadels för att kunna få en effektiv styrning, visserligen är det två behållare men de är ”samma” utrymme dvs de är sammankopplade via samma vackumledning.

Det blir naturligtvis då två vacuumkammare. En för matdelen och en för sublimering.

Korrekt, fast det är först nu vi börjar väga för och nackdelar på ett bra sätt

Tittar man på tex hur man frystorkar på Mountain house så görs det i stora singel vacuumkammare
med kylslingorna på sidan och maten i mitten. Liknande system i dom kommersiella system man
kan köpa för hemmabruk. I hemmabrukssystemet jag sett har man dock lagt kylslingorna på utsidan
av kammaren så att vatten i gasfas fryser mot kammarväggen.

Som jag ser det finns det absolut tekniska fördelar med att ha det på detta sättet, vi har endast en kylkrets

Jag har sett diverse Youtube med hemmabyggen med två kammare så det fungerar också.
Vad jag menade med inlägget ovan är att man inte bör ha för liten area mellan matdelen och
sublimeringskammaren som hindrar strömning mellan kamrarna.

Detta är jag med på men detta styrs med hjälp av tillförd effekt då det är lösbart

Du är med på att matdelen måste hållas fryst under torkning också?
Det tillkommer alltså ytterligare kylslingor för det utöver sublimeringskammaren.
Därför jag har lite svårt att se fördelen med separat sublimeringskammare.

Nja jag var nog inte riktigt med på detta vilket gör att allt kommer i liten annan dager. Du har rätt i det du säger. Är definitivt värt att ta med i beräkningen

För att bygga enklast möjliga fungerande system känns det enklare med en singelkammare.
Det man behöver testa fram är med vilken effekt och i vilken takt man skall tillföra värme till maten
på torkbrickorna. I princip kan man då lägga i maten på brickor, starta kylning tills man uppnått rätt frystemperatur på maten.
Inte under vacuum. Sen pumpa ner till rätt vacuum och långsamt börja värma brickorna varvid vattnet i den frysta maten flyttar
sig till dom kallare ytorna utan att maten tinar upp. När man fått bort det mesta vattnet kan man sen
höja temperaturen lite mer för att driva ut det sista då det inte längre spelar roll om maten kommer över fryspunkten
Processen är ju ganska långsam och tar bortåt ett dygn men beror på tjockleken på maten samt hur snabbt infrysning skett
då storleken på iskristallerna påverkar torktiden.

Säger inte att någon av metoderna med en eller två kammare är fel. Själv skulle jag dock bygga med en singelkammare.

Köper det du säger ska vi göra en bra tork och för mig är det ett absolut krav då är det singelkammare som gäller. Kanonbra inlägg och bra upplägg. Då måste jag tänka om... Nu pratar vi om en annan typ av förångare ”kylelement”.

Har du någon ide om vad för kammare som går att använda, det jag närmast kom att tänka på var något liknande en microugn men den är nog inte helt enkelt att få tät

Mvh // Shas


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 16:44 
finns en sak jag funderat på

när man ska plocka ut det färdiga så vill man inte ha vatten på det, frost kanske i detta fallet, är det då lämpligt att ha en stående kammare eller en liggande där man inte har kylrören ovan det man torkar

bara lösa funderingar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: fre 29 dec 2017, 23:37 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
grym skrev:
finns en sak jag funderat på

när man ska plocka ut det färdiga så vill man inte ha vatten på det, frost kanske i detta fallet, är det då lämpligt att ha en stående kammare eller en liggande där man inte har kylrören ovan det man torkar

bara lösa funderingar


Personligen tror jag inte det är något problem att köra horisontellt eller vertikalt.
Generellt om man kör horisontellt brukar dom ändå ha ett tak över den översta brickan.
Kylslingorna körs ju under hela torkcykeln och risk från vätska skall inte vara någon risk så länge man inte värmer för mycket.

För mig har det varit A och O att verkligen förstå torkprocessen innan jag planerar något bygge.
Hittade en ganska intressant rapport från LuTH
http://www.foodandnutrition.lth.se/fileadmin/foodnutrition/Utbildning/BLT010/Delprov0403/Frystorkning_gr_A.pdf

Intressant är att om man först fryser in det som skall torkas och sen lägger in för torkning - När man sen pumpar ner vacuum
så att torkning startar kommer temperaturen i det som torkas sjunka drastiskt neråt -35 på grund av sublimeringen. Det tar energi
från maten genom avdunstning. Inte som jag trodde att maten skulle riskera tina upp under torkfasen.

För att förkorta torktiden skall man helst hålla maten närmare nollan genom värmning.
Man vill ligga under trippelpunkten då sublimering sker utan vattenfas.
Lägre tryck påskyndar processen. Högre temperatur men under noll påskyndar också processen
Från ca 15% fuktighet går det långsammare då det är svårare driva ut fukten då.
Helst vill man ju uppnå under 5% max

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: lör 30 dec 2017, 07:19 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det här är en intressant tråd som ger en del svar på sånt jag iakttagit men aldrig funderat mer på. När man vakumförpackar kött med en förpackare för hemmabruk så bildas det frost på insidan av påsen och vakumet "släpper". Det måste vara en frystorkningsprocess som har skett eftersom påsen fortfarande är tät. Frågan är varför det inte sker varje gång. Har det att göra med infrysningshastighet eller genomsläppligheten av gas genom ytskiktet?

Jag såg att det finns färdiga maskiner att köpa på både ebay och aliexpress med dom kostar ju en del.

Jag följer tråden med stort intresse även om jag troligtvis inte kommer att bygga en frystork. Både på grund av tidsbrist och att det kostar en del energi att frystorka mat. Annars ett roligt projekt, hoppas att det går hela vägen.

Tack förresten för rapporten från LTH.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bygga en egen Frystork
InläggPostat: tis 02 jan 2018, 20:21 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 dec 2017, 17:21
Inlägg: 11
Letar nu efter en lämplig frys för lite inledande tester... men när man vill ha något då brukar det inte finnas men det kommer...

God fortsättning förresten // Stefan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet